PDA

View Full Version : Fender Mexico Strat upgraden



Jamman
2 oktober 2010, 15:21
Hallo Gitaristen!

Een tijd terug heb ik een heerlijke fender strat MiM gekocht. Het gaat om een model uit 2001. Overall gevoel bij deze gitaar is gewoon top, instant liefde.

http://img193.imageshack.us/img193/2672/startmim.jpg
Heb de pearloid slagplaat vervangen door een zwarte:
http://img30.imageshack.us/img30/7167/strat1x.th.jpg (http://img30.imageshack.us/i/strat1x.jpg/)

Aangezien ik zo tevreden ben met deze gitaar, wil ik heb absoluut houden, alleen zou het geluid toch enigszins willen verbeteren. Er zit een SD hotrails in de brug, en de middle en neckpick-up zijn nog standaard. De Hotrails klinkt fantastisch, maar de 2 standaard pickups hebben toch een redelijk ruk geluid, veel ruis, weinig output en veel te modderig. Gevolg==> altijd op brugelement spelen. Dus krijg ik ernstig zin om mijn strat wat up te graden.
Ik heb wat mogelijke kandidaten gevonden na enig speur en zoekwerk, namelijk:
Texas Specials
GFS
Lace Sensors.

Maar ik heb eerlijkwaar geen idee wat nou het best bij mij past. Ik zoek een lekker helder, "single coilish" strat geluid. De sound van John Mayer, Frusciante, SRV en David Gilmour spreken mij erg aan.
Ik hoef dit niet uit 1 strat te kunnen trekken, want ik ben van plan een maple hals op mijn strat te zetten, en aangezien ik deze hals dan over heb bouw ik gelijk een 2e strat! Maar dit is voor later. Kortom, mijn vraag is: Wat kan ik allemaal aan mijn strat upgraden, en wat zou voor jullie de hoogste prioriteit hebben? Naast de elementen natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook de pots? kammetjes?

Alvast heel erg bedankt!

Gegroet!

SRV2000
2 oktober 2010, 17:17
Het hangt er een beetje vanaf wat voor gerne muziek je wil maken.
Ik heb mijn stratocaster ook een upgrade gegeven aangezien ik een allround strat wilde.

Ik heb een standaard american strat brug er in laten zetten ( aangezien de blok dikker is en dit zorgt voor meer sustain.

Ik heb mijn topkam laten vervangen door een kam die gemaakt is van been. ( slijt wel sneller maar je geluid gaat er erg op vooruit )

als het goed is zit er standaard al 250K pots in een MIM dus dat is geen probleem.

en andere condensator op de toonregeling (een orange drop capacitator) en een treble bleed mod ( een weerstand van 220k en een condensator in parallel over de volumeknop
Nieuwe Switchcraft jackingang

En ik heb er een setje: Fender Customshop 69`pick ups in gezet.

En ik heb destijds een nieuwe Rockinger hals ( rosewood ) slapboard op gezet,
deze vond ik beter als de menige Fender halzen,

Persoonlijk vind ik de Tex Spec te schel klinken maar ook dit is een persoonlijke smaak nattuurlijk.

Jamman
2 oktober 2010, 20:50
Bedankt voor je concrete reactie! Een schel geluid is niet wat ik zoek, dus dan is het nog even doorzoeken naar geschikte elementen. Wil van mijn strat ook een wat meer allround strat maken, aangezien dit mijn enige electrische is. Speel vooral akoestisch, maar krijg heel erg honger naar meer electrisch spelen de laatste tijd, vandaar!
Die upgrades zal ik zeker toevoegen aan mijn lijstje.

Rutger Molenberghs
2 oktober 2010, 20:57
Ik heb een standaard american strat brug er in laten zetten ( aangezien de blok dikker is en dit zorgt voor meer sustain.


Dat gaat normaal gezien niet passen, aangezien een american standard een brug op twee studs heeft. Een american vintage brug past misschien wel.

crapton
2 oktober 2010, 22:02
Upgrades:

1. Een fatsoenlijke brug: neem de VK50 van Vintage of zoiets, precieze type weet ik niet. Trem hendel kan je er uittrekken zonder schroeven, blijft op zijn plaats staan, perfecte actie.

2. Een Tremstopper

3. PU's neem de L280 van Bill Lawrence. Prachtig rond geluid, geen brom. Volgens mij een van de beste PU's voor een Strat.

4. Onderste pot vervangen door een schakelaar om single-humbucker te schakelen op die SD Hotrails.

5. Locking tuners?

pasqual
2 oktober 2010, 22:22
kijk bij een nieuwe brug ook ff naar de afstand tussen de 6 schroeven omdat een mexikaan in de regel een stringspacing heeft van 54 mm en een amerikaan 56 mm. dit zal dus niet zomaar passen. kijk ff naar de strat bruggen van wilkinson. hier biedt men een brug aan waar de ruimte waar de schroeven in gaan iets groter is zodat deze ook op een mex gaat passen. verder betekent een lage output niet meteen dat je er geen Gilmour mee kunt spelen. ik heb in mijn stratjes tonerider "pure vintage" zitten en die hebben een lage output maar een goeie Gilmour sound in huis. vergeet niet dat dit ook met je versterker, effecten en vingers heeft te maken. de SD hotrails wat je er momenteel in hebt zal de sound van de genoemde artiesten eerder in de weg zitten als je standaard elementjes. leuk om te scheuren maar clean is het 3x niks.

succes met je upgrade en groeten Pasqual.

Wabbie
3 oktober 2010, 00:55
Persoonlijk zou ik de pickups naar smaak vervangen ( ik heb Texas Specials in mijn MiM Strat zitten). Het tremblock vervangen door eentje van staal ( GFS heeft er een die past op een mexicaanse trem) en misschien de topkam vervangen door een graphtech exemplaar.
Als je electronica stoort, ook gewoon vervangen door goed spul.

MarkS
3 oktober 2010, 02:29
Maybe well worth checking out...

http://www.leosounds.de/EN/sounddemos_en.html