PDA

View Full Version : Peer saer



Peer Saer
2 oktober 2010, 09:54
Verstilde acoustische gitaarklanken, vertolkingen van woonwagenkampromantiek, wetteloosheid, onderdrukking en liefde voor het leven.

Peer Saer, geboren in een woonwagen langs de weg. Nadat eind zeventiger jaren van de vorige eeuw de woonwagenbewoners gedwongen werden om in centra te gaan wonen, vestigde zijn familie zich in Harderwijks woonwagenkamp, naast de inmiddels allang verdwenen vuilnisbelt. De vuilnisbelt en het kamp hebben zijn leven getekend en bepaald.

De eerste gitaar waarmee Peer kennismaakte, vond hij tijdens zijn kleuterstruinpartijen tussen het afval van de Veluwse burgers, aangekoekt met bescheten toiletpapier en bloedresten van maandverband. Peer was direct vervoerd en onderzocht geduldig alle mogelijkheden die hij met dit instrument kon ontdekken.

Opa's accordeon en draaiorgel, Flamenco's van Franse bivakkerende neven, Appalachenbergmuziek van geëmigreerde ooms vormen de basis van Peer's muzikale opvoeding. Non-stop muziek in het kamp tot zes uur 's morgens begeleidde het leven in het kamp. Zelfstudie leidde hem over de paden van folk, salonmuziek, blues, jazz, experimenteel, minimaal en filmmuziek naar Primitief Amerikaans waarin Europese bronnen duidelijk waarneembaar zijn. Peer wil zijn stijl liever niet in een bepaalde categorie benoemen, maar is niet ontevreden met het label woonwagenkampmuziek.

In de woorden van Jopie Drijfzand, voorzitter van Stichting Woonwagenzending Nederland, is Peer Saer een bijzonder authentieke geluidskunstenaar, met het vermogen om luisteraars te betoveren met woordenloze klanken die beelden oproepen van reizigers, ketellappers, bezembinders, kramers, scharenslijpers, waarzegsters, hennepkwekers, smokkelaars, anti-burgerlijke moraal, romantiek, avontuur en bovenal laveloze hartstocht.

rpl
2 oktober 2010, 09:58
Welkom Peer, ben wel benieuwd naar je gitaarspel.

Rinze
2 oktober 2010, 10:03
Welkom! Laveloze hartstocht, dat klinkt goed :supercool:

Peer Saer
2 oktober 2010, 10:22
Dank, ik bespeel een Bozo Padunavac, klassiek model, hou van vrij spel en neem erg weinig op.

Duhsjaak
2 oktober 2010, 15:36
Hi Peer
Woordeloze klanken.... Ja, de klanken wel, maar Peer zeker en vast niet. Eindelijk heb ik mijn meerdere gevonden op het gebied van eh..... ik ben er sprakeloos van.
Van harte welkom.
Vriendelijke groet Gus

Duhsjaak
5 oktober 2010, 19:42
Hi
afwijkende opvattingen over muziek ben ik bijzonder blij mee.
Als je verstilde dingen mooi vindt, luister dan eens naar Pearls before swine (eind 60'er jaren of Thomas Rapp (zangert van de Swine). Heeft enige tijd in Amsterdam gewoond en is nog steeds actief in het multinationale circuit.
Leuk! Nogmaals welkom.
Groet Gus

Peer Saer
10 oktober 2010, 10:53
Hi
afwijkende opvattingen ... Pearls before swine

Ha Duhsjaak,

In alle verscheidenheid in bekende, minder bekende en onbekende stijlen is niets meer normaal, of juist daardoor ... heel normaal. Voor mij klinkt iets goed, als het kan verrassen, en verwondering oproepen.

Pearls Before Swine, heb wat beluisterd van debutalbum uit 67, One Nation Underground, kende deze muziek niet, typische folkrevivalfragmenten uit die tijd vermengd in ontypische collage, moet er nog meer van beluisteren om een breder beeld van te krijgen.

Groet

Peer