PDA

View Full Version : Met de gitaar in het vliegtuig



RoelSmoel
1 oktober 2010, 19:21
In november moet ik naar Venetië om daar op te treden, nu moeten we met een paar instrumenten (gitaren) het vliegtuig in.
De verhalen schrokken mij af dat er gegooid wordt met de spullen, zelfs koffers open gebroken als er iets verdacht wordt.

Iemand ervaring met de gitaar mee te nemen in het vliegtuig?

EJPostema
1 oktober 2010, 19:33
Ik heb een gitaar meegenomen uit australië

Ik had hem mee genomen in een gigbag, geen flightcase dus.

Het is allemaal prima gegaan. Ik heb het aangegeven, hij is toen extra goed dichtgeplakt met tape waarop stond dat er breekbare dingen in de koffer zitten. Dan wordt er wel voorzichtig mee omgegaan. Kan je ook zelf kopen en er op plakken.

Overigens kan je als je aangeeft dat je musicant bent bij veel vliegmaatschappijen voor 10-20 euro extra 10-15 kg extra bagage meenemen. Kan wel handig zijn ;)

zjanke
1 oktober 2010, 21:05
In november moet ik naar Venetië om daar op te treden, nu moeten we met een paar instrumenten (gitaren) het vliegtuig in.
De verhalen schrokken mij af dat er gegooid wordt met de spullen, zelfs koffers open gebroken als er iets verdacht wordt.

Iemand ervaring met de gitaar mee te nemen in het vliegtuig?
Spookverhalen zijn er genoeg, maar dit gebeurt dus echt niet. Een stevige landing is hetzelfde als een val van een meter hoog en daar kan iets wat slecht verpakt is wel beschadigd raken. Over zendingen openmaken als er iets verdachts in zou kunnen zitten: Dan pikt de douane jou eruit en dan verzoeken ze je om even je koffer open te maken...

RoelSmoel
1 oktober 2010, 22:57
Spookverhalen zijn er genoeg, maar dit gebeurt dus echt niet. Een stevige landing is hetzelfde als een val van een meter hoog en daar kan iets wat slecht verpakt is wel beschadigd raken. Over zendingen openmaken als er iets verdachts in zou kunnen zitten: Dan pikt de douane jou eruit en dan verzoeken ze je om even je koffer open te maken...

Hmm.. Het schijnt ook dat je bij het inchecken dit aan kunt geven, dat de gitaar dan in een ruim komt de staan waar piloten hun spullen hebben. Iemand hier ervaring mee?

lauke_101
2 oktober 2010, 09:22
Ik persoonlijk niet, maar mijn vader heeft ooit uit de USA een gitaar voor m'n zusje meegenomen en heeft het inderdaad zo gedaan. Gewoon netjes gevraagd aan de stewardess of ze de gitaar ergens op een veilige plek kon stallen tijdens de vlucht, was geen probleem. Verwacht alleen niet dat je dit ook zomaar bij iedere budgetmaatschappij lukt, waar je voor werkelijk alles bij moet betalen *kuchkuchRyanairkuch*.

EJPostema
2 oktober 2010, 09:59
Ik persoonlijk niet, maar mijn vader heeft ooit uit de USA een gitaar voor m'n zusje meegenomen en heeft het inderdaad zo gedaan. Gewoon netjes gevraagd aan de stewardess of ze de gitaar ergens op een veilige plek kon stallen tijdens de vlucht, was geen probleem. Verwacht alleen niet dat je dit ook zomaar bij iedere budgetmaatschappij lukt, waar je voor werkelijk alles bij moet betalen *kuchkuchRyanairkuch*.

Dit is soms mogelijk, soms niet. Het is in principe verboden, omdat het veel te groot is voor handbagage en je dan twee tassen handbagage hebt. Maar vaak doen ze daar niet zo moeilijk over. Zeker als je gitaar akoestisch is.

Als je een gigbag hebt en electische gitaar is het vaak al snel te zwaar om bovenin de headlockers te doen. Dan dus het ruim is en dat kan prima.

Als aanvulling op mijn vorige post, je kan je gitaar ook inwikkelen in dat plastic bubbel folie. Dan heeft je gitaar ook geen speling in de gigbag

RB-1
2 oktober 2010, 12:07
Ik heb goede en slechte ervaringen.
Op een trip in 1995, speciaal voor de KLM, hadden we alles bij ons in de cabine (kon ook moeilijk anders ;)):
http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Plaatjes/KLM%2095-How%20many%20times%20-B%20Paisley.jpg
http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Plaatjes/KLM%2095-Altitude%20record-attempt%20with%20RB-1.jpg
http://home.hccnet.nl/b.van.hoek/Plaatjes/KLM%2095-VIP2.jpg

Maar ik heb ook een slechte ervaring:

Op een trip naar een Engels festival gingen we met Easyjet naar en van Liverpool. Heenreis was geen probleem. Terugreis kon ik mijn banjo zelf aanreiken en toekijken bij het plaatsen in het bagageruim. No problem.
Schiphol however....
Men had Schiphol vooraf gewaarschuwd dat de banjo met de hand naar de gate gedragen moest worden.
Na het uitstappen wachten en nog eens wachten en niemand wist ergens van.
Eindelijk toch: 'U kunt het instrument gewoon afhalen in de bagagehal'
Daar wist men aanvankelijk van niets , maar verwees ons toen naar de bagageband :roll: Daar aangekomen kon ik de banjo net opvangen voordat deze met een flinke klap 2 meter glijbaan af zou schieten.... Ik had geen pilletjes nodig, maar het scheelde niet veel...
Alles nog OK.
Maar ik heb dit onvervangbare vintage ('37) instrument nooit meer meegenomen op een vliegreis...
Daar heb ik deze (http://www.recordingking.com/productview/rkelite75.html)voor. Next best to a Prewar Gibson....:seriousf:

Wat je moet doen als het toch verkeerd loopt, is een song schrijven (http://en.wikipedia.org/wiki/United_Breaks_Guitars) 'United Breaks Guitars' , en deze op YouTube zetten (http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo), de impact is ongekend!

RoelSmoel
3 oktober 2010, 22:42
Iemand anders die mij misschien nog kan helpen?

universe777
4 oktober 2010, 08:55
Ik heb een paar jaar lang eigenlijk alleen maar buitelandse shows gedaan. Heeft me in totaal 4 koffers gekost. Allemaal gesloopt bij terugkomst op schiphol.

Zelf op de meest kleine vluchthavens in bv. Portugal ging het goed.
Bij mij is er overigens WEL een case opengemaakt niet dat er wat inzat (misschien de wierrook die verdacht was...) maar het was te zien dat er aan gezeten was.

Ik heb echt een hele goed zware flightcase, maar die weegt 27 kilo met instrument erin. Das al zwaarder dan normaal mee mag aan bagage. Die werd in Toronto van een paar meter hoog letterlijk het vliegtuig uitgepleurd. Ik heb het zien gebeuren.

Wat ik nu doe is een skb achtige hardshell mee. Van Thomann huismerk of zo. Alles om de gitaar heen boven en onder opvullen met bubble wrap. Zodat je koffer net een cm of twee blijft openstaan. Dan dicht duwen en sluiten. Dan over de sluitingen gaffa tape (ff om de koffer heen) zodat ze er altijd in kunnen mochten ze dat willen.

Mr.Bluesbreaker
4 oktober 2010, 09:57
Als ik reis zorg ik dat ik altijd een bolt-on meeneem. Haal de neck eraf, neem die in de handbagage mee en leg de body goed ingepakt tussen mijn kleren in het ruim. Nooit een kras door gekregen. Ter plekke zet ik het weer in elkaar en heb je meteen verse snaren.

universe777
4 oktober 2010, 10:17
Als ik reis zorg ik dat ik altijd een bolt-on meeneem. Haal de neck eraf, neem die in de handbagage mee en leg de body goed ingepakt tussen mijn kleren in het ruim. Nooit een kras door gekregen. Ter plekke zet ik het weer in elkaar en heb je meteen verse snaren.

Da's met een floyd gitaar toch iets lastiger.
Als je in vier dagen tijd in drie verschillende landen speelt dan blijf je schroeven.. Ik zou het persoonlijk niet zo fijn idee vinden om zeer regelmatig mijn gitaar/bas uit elkaar te halen.

JER00N
4 oktober 2010, 14:11
Toen ik met een maat van me van Kopenhagen naar Amsterdam vloog mocht hij z'n (klassieke) gitaar gewoon meenemen als handbagage, naast zn normale handbagage. Hij moest alleen wel even laten zien dat het daadwerkelijk een gitaar was en geen geweer/kettingzaag/atoombom. Dit was trouwens met Scandinavian Airlines.

Bernstien
4 oktober 2010, 15:39
Ik zou het niet doen:

http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

:soinnocent:

In ieder geval niet met United.