PDA

View Full Version : Natural harmonics in Davidian (Machine Head)



UnDefined
1 oktober 2010, 18:28
Hey

Ik heb een klein probleem betreft de natural harmonics in Davidian van Machine Head (http://www.youtube.com/watch?v=wHG-7QkY_yE).
De eerste harmonics klinken maar half of bijna niet door doordat je eerst 3 open snaren moet aanslaan, terwijl ik ze wel speel de harmonics hoor je ze dus niet door de overheersende open snaren...
Terwijl bij het 2de deeltje (met de palmmutes) je ze wel perfect kan horen.

Heeft iemand een idee hoe je de open snaar toch nog kan behouden maar de harmonics er toch nog boven op of moet ik hem eerst dempen (klinkt niet zo goed).

Dank bij voorbaat
Roderik

Terminus
1 oktober 2010, 19:06
Ik heb er nooit last van gehad. De truuk is de open snaren afdempen als je de harmonics doet, bij de palmmutes klinken je noten al minder lang door dan bij het open riffje. Vandaar dat het bij jou wel lukte bij de mutes.

Mass
3 oktober 2010, 14:37
Hey

Ik heb een klein probleem betreft de natural harmonics in Davidian van Machine Head (http://www.youtube.com/watch?v=wHG-7QkY_yE).
De eerste harmonics klinken maar half of bijna niet door doordat je eerst 3 open snaren moet aanslaan, terwijl ik ze wel speel de harmonics hoor je ze dus niet door de overheersende open snaren...
Terwijl bij het 2de deeltje (met de palmmutes) je ze wel perfect kan horen.

Heeft iemand een idee hoe je de open snaar toch nog kan behouden maar de harmonics er toch nog boven op of moet ik hem eerst dempen (klinkt niet zo goed).

Dank bij voorbaat
Roderik

Kan aan je gitaar liggen, weet het niet precies, heb hetzelfde probleem ook gehad met exact dit nummer. ik zou het proberen met een wat betere gitaar. tenzij je natuurlijk een echt goede gitaar hebt. Dan kun je ook nog een Equaliser apparaat kopen en de midden/hoge frequenties wat opvoeren. maar dit is ook weer duur. Of gewoon je techniek eraan aanpassen.

Super nummer trouwens, vooral omdat ik David heet. haha. Ben groot machine head fan :) Keep the metal going

UnDefined
14 oktober 2010, 20:07
Hah ik ben geen grote Machine Head fan maar ze hebben wel wat leuke nummertjes ;).
Het probleem is opgelost, het kwam deels door iets te slordig spelen en ook deels door de versterker waarmee ik hier thuis speel (Fender Frontman 15G), op m'n lampen half-stack klonk het heel wat beter (kan je ook beter de EQ regelen).