PDA

View Full Version : Extra cabinet kopen?



Ijselrobo 07
1 oktober 2010, 17:57
Hey allemaal,

Nu mijn 2 van mijn gitaren naar de reparateur gaan, ik een nieuwe bass amp krijg en gewekt/gespaard heb, heb ik (wat een wonder is) geld over!!!
Dus nadat ik gezien heb dat ik geld over heb, kreeg ik GAS voor een extra cabinet voor bij mijn HT-20 combo.
dit heeft een simpele reden, namenlijk dat ik een best grote jongvolwassene ben van 1.80M, en een kleine HT-20 achter me vindt ik niet uitzien.
Dus het leek me wel leuk om die HT-20 op een 4X12 box te zetten.
Nu is mijn vraag, wat is het verstandigste om te doen?
Moet ik persee zo'n blackstar HTV412 cab pakken die niets aan mijn klank veranderd? of juist een Marshall 1960 cabinet, die weer een hele andere speakers heeft en dus de klank veranderd?
moet het een cab van 8 of 16 ohm zijn? (met een cab van 4 ohm maak ik de amp kapot, want die heeft nu een 1X12 speaker van 16 ohm)

Budget voor een leuke box: €400!

Grtz.
Ijselrobo 07

Jasper.
1 oktober 2010, 18:30
Een 4x12 cab van blackstar gaat de klank zeker wel veranderen. Maar probeer gewoon wat verschillende cabs uit en verschillende speakers als je daar de mogelijkheid toe hebt. Ik vind trouwens een combo op een cab nog niet zo mooi maarja.

RoelSmoel
1 oktober 2010, 18:32
Doorsparen en een Orange 4x12, Engl 4x12 Marshall 1960, met V30 speakers kopen, past wat mij betreft het beste bij een HT20.

macwilliams
1 oktober 2010, 19:26
Laat je oren de keuze maken tussen diverse cabs en speakers.

G.G.
1 oktober 2010, 21:20
Huh?

Lees ik het nou goed? Je wilt een 412 cab onder je combo en de enige reden daarvoor is dat de combo klein is en daardoor wat lullig staat.

Ijselrobo 07
1 oktober 2010, 22:33
Huh?

Lees ik het nou goed? Je wilt een 412 cab onder je combo en de enige reden daarvoor is dat de combo klein is en daardoor wat lullig staat.

inderdaad! :strat: (en het zou mooi meegenomen zijn als de cab ook nog eens iets goeds met mijn geluid deed ;))

G.G.
1 oktober 2010, 22:38
inderdaad! :strat: (en het zou mooi meegenomen zijn als de cab ook nog eens iets goeds met mijn geluid deed ;))

Oke, dan heb ik het goed gelezen. Heb ooit een dergelijke beslissing genomen en nu 16 jaar later, terugkijkend was dat niet al te snugger.

Hoop niet dat je er later net zo op terug kijkt.

Nielsje
1 oktober 2010, 22:44
Ah, jong enthousiasme!
Young Skywalker must learn!

:D

allochthomas
1 oktober 2010, 23:04
Koop een lege marshall 4X12. Staat stoer en je sjouwt je niet een ongeluk:ok:

Jasper.
1 oktober 2010, 23:18
Vind het wel wat zonde om 400 euro uit te gevenvoor de looks. Nou zal het geluid er wel beter op worden maarja. En een combo op een topstaat nog niet echt mooi

Plant
1 oktober 2010, 23:53
Ach, een cab is nooit weg. Misschien lijkt het i.c.m. die combo een vreemde investering (zeker als je het vooral voor de looks doet), maar als je later een leuke top erbij koopt heb je toch nog een leuke set. Weggegooid is het zeker niet.

G.G.
2 oktober 2010, 08:58
Ach, een cab is nooit weg. Misschien lijkt het i.c.m. die combo een vreemde investering (zeker als je het vooral voor de looks doet), maar als je later een leuke top erbij koopt heb je toch nog een leuke set. Weggegooid is het zeker niet.

KLopt, maar je kan je geld maar 1 keer uitgeven. En op sommige leeftijden is 400 euro erg veel geld.

RoelSmoel
2 oktober 2010, 09:29
KLopt, maar je kan je geld maar 1 keer uitgeven. En op sommige leeftijden is 400 euro erg veel geld.

Kan ik bevestigen!

Nu vraag ik mij af hoe Ijsselrobo op zijn zestiende al aan zoveel centen komt.. Ik ben bijna zestien en verdien nog niet eens zoveel:makeup:

Fireburst
2 oktober 2010, 12:03
Kan ik bevestigen!

Nu vraag ik mij af hoe Ijsselrobo op zijn zestiende al aan zoveel centen komt.. Ik ben bijna zestien en verdien nog niet eens zoveel:makeup:

Ijsselrobo omgedraaid geeft Obor Lessji en dat lijkt me de geknipte naam voor de zoon van een russische oliebaron... :sssh:

Roelsmoel, nooit de rekening van een ander maken maar dat leer je nog wel.

the sure thing
2 oktober 2010, 13:07
Ik zou voor een grote 2x12 gaan. Net zo stoer, past wat meer denk ik bij de top.

Maar: een 4x12 is zeker ook stoer. Als je toch voor de LOOKS gaat: koop een 2e hands Marshall 4x12. En dan de buik versie (met die "knik" in het midden). Die is toch zeker de stoerste! Voor EUR 350,- heb je die zeker weten.

Ijselrobo 07
2 oktober 2010, 13:09
Hoe kom ik aan geld?
Ik heb een leuk baantje, maar ik heb nog veel rommel en weet ik wat allemaal van vroeger in een paar hokken staan, dus ik zet soms iets op marktplaats en daar verdien ik ook een leuk zakcentje mee :hippie:

Maar ik ga de combo dus niet letterlijk "op" de cabinet zetten :) (ergens ernaast denk ik)
En (zoals Plant al zei) ben ooit eens (als ik eens op grote podia moet staan) van plan een leuke top erbij te kopen, dan heb ik de cabinet al, dus die hoef ik dan al nietmeer te kopen (stel ik zou dan een minder budget hebben)

Dus welke merken beven jullie me aan om eens naar te kijken?

muziekschuur
2 oktober 2010, 13:48
Ik zou me op 2 dingen concentreren. Cabinetbouw (type verbindingen & materiaal (dus multiplex & bijvoorbeeld vingerverbindingen) en het type speaker.

Ik kan me dus voorstellen dat je een wat ouder cabinet opduikelt en daar je eigen keuze speakers in zet. Speel je rock/funk/clean dan is de greenback een ideale speaker. Speel je wat steviger dan kan een v30 een goede keuze zijn.

Belangrijk is; heb je ruim transport? Ga je er veel mee op pad?

Tweede hands kun je vaak bijna nieuwe cabinetten aanschaffen in flightcase waarbij je dan de flightcase "verdient".

Hmmm, verder zou ik me richten op welke top zou je willen hebben. Een top met daaronder hetzelfde type cab heeft een hogere tweedehands waarde. Dus wil je Blackstar, schaf dan een blackstar cab aan etc etc.

B-stone
2 oktober 2010, 15:40
Koop een lege marshall 4X12. Staat stoer en je sjouwt je niet een ongeluk:ok:

iemand suggesties waar ik die kan krijgen? het moet wel een recht model zijn. en volgens mij is dat juist een probleem omdat je er leeg niet aan komt.
(ik heb een marshall head en een 1960 cab)

en ja ik ben ook 16 :) over de looks: het zal wel bij de leeftijd horen ;)

G.G.
2 oktober 2010, 15:46
Wat is iedereen lekker eerlijk over de motivatie. Lege cabs kom je soms op marktplaats tegen. Op gitaarmarkt bij versterkeronderdelen staan volgens mij op de laatste pagina ook een paar lege cabs, weet alleen niet welk type.

HaroldA
2 oktober 2010, 15:47
Is er geen 2x12" cab die op z'n zijkant precies onder de combo past?

the sure thing
3 oktober 2010, 08:21
HIER!

Voor EUR 200,- een 4x12 met prima speakers!!!

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=129021

macwilliams
3 oktober 2010, 08:39
Staat dat ding nu nog steeds te koop? Daar heb ik ook als eens op gereageerd en dat is toch alweer een jaar geleden. Toen vroeg hij nog €250 oid. Heb hem toen €200,- geboden maar hij wou persé meer voor dat ding hebben. Onbegrijpelijk dat dat ding nog niet verkocht is. Misschien is hij toch lelijker dan verwacht.

Als ik toch €400,- te besteden had dan kocht ik liever een met tolex er nog omheen.

http://s257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Cabinet/DSC03554.jpg

die middelste van onder is zo goed als nieuw en dat heeft me nog geen €400,-gekost. Die slanted was €250, en die met dat grijze doek waren gemiddeld €450,-

dan is dat dus veel geld voor een kale kast!!

JohnLord
3 oktober 2010, 09:06
Staat dat ding nu nog steeds te koop? Daar heb ik ook als eens op gereageerd en dat is toch alweer een jaar geleden. Toen vroeg hij nog €250 oid. Heb hem toen €200,- geboden maar hij wou persé meer voor dat ding hebben. Onbegrijpelijk dat dat ding nog niet verkocht is. Misschien is hij toch lelijker dan verwacht.




Ik heb die kast destijds gezien en het houtwerk was niet geheel ongeschonden uit de strijd (het strippen van de tolex) gekomen.

Maar weer ontopic: maakt Blackstar zelf geen bijpassende cabs?

Ijselrobo 07
3 oktober 2010, 09:51
Ik heb die kast destijds gezien en het houtwerk was niet geheel ongeschonden uit de strijd (het strippen van de tolex) gekomen.

Maar weer ontopic: maakt Blackstar zelf geen bijpassende cabs?

Die maken ze ook ja, maar daar heb je er ook weer verschillende van (HTV, Artisian enz. enz.)
Ik ga dus binnenkort eens proberen wat het geluid doet als ik er een box van een ander merk aan hang.

Grtz.
Ijselrobo 07

RoelSmoel
3 oktober 2010, 10:38
Die maken ze ook ja, maar daar heb je er ook weer verschillende van (HTV, Artisian enz. enz.)
Ik ga dus binnenkort eens proberen wat het geluid doet als ik er een box van een ander merk aan hang.

Grtz.
Ijselrobo 07

Mijn HT20 gaat zelf over een Orange 1x12 cab, vond ik veel meer druk en veel meer laag hebben dat die Blackstar kasten, maar wil nog wel eens modderig gaan klinken.

JohnLord
3 oktober 2010, 12:10
Ik heb die kast destijds gezien en het houtwerk was niet geheel ongeschonden uit de strijd (het strippen van de tolex) gekomen.

Maar weer ontopic: maakt Blackstar zelf geen bijpassende cabs?

Edit: ik zie nu dat het hier om een A kast gaat, die van vorig jaar was een B kast.