PDA

View Full Version : SKB FS6 / FS-6: een kleine review



Nielsje
1 oktober 2010, 17:48
Onlangs besloot ik dat er een tweede koffer moest komen voor m'n strats, en ik zocht iets wat weinig ruimte innam, betaalbaar en licht was. M'n andere koffer is een Rockcase tweed koffer (http://www.banzaimusic.com/image.php?id=3944&type=D), die toch wat lomp is.
Ik kwam hiervoor uit bij de SKB FS-6. De stoute schoenen aangetrokken en dat ding besteld bij Thomann (88 euro). Vandaag aangekomen, en meteen even aan een kritische test onderworpen.

http://www.soundstore.fi/images/skb-fs6.jpg

De koffer komt prima aan, en de strats die ik heb passen er allemaal perfect in. Heerlijk formfit! In directe vergelijking valt op hoe veel ruimte je bespaard met zo'n formfit case!
De koffer zelf is gemaakt van kunststof, en ze doen me erg denken aan de Just-'n-case koffers die ik eerder wel eens zag (heb er zelf ook twee). Het kunstof is overigens wel wat dunner.

De case is niet extreem stijf (zeker geopend kan je hem eenvoudig torderen), maar in gesloten stand is het alleszins prima. Wel blijft het kunststof erg flexibel, dus ik vraag me af hoe geschikt deze case is om te stapelen (zeker onderop!). Overigens is stijfheid wat anders dan sterkte, ik ben zeker niet bang dat de koffer kapot zal gaan!

De sluitingen ogen wat lomp, maar werken perfect! Sluiten makkelijk, openen gemakkelijk en een is op slot te zetten. Mochten de sluitingen je niet bevallen (om wat voor reden dan ook), dan kan je ze eenvoudig verwijderen: De voering zit niet extreem goed vastgeplakt (als in, niet overal) en is dus zonder al teveel moeite te verwijderen. De sluitingen zijn gewoon bevestigd met schroeven van binnenuit, dus je kan er wat anders op zetten.

Het handvat, zoals te zien op de foto, is goed geplaatst! Wanneer geladen met een gitaar, hangt de koffer dus onder een hoek van ongeveer 45 graden omhoog, wat ideaal is als je trap op moet met je koffer! (trap af, koffer omdraaien). Nooit meer dat gebonk!

Hoe roadworthy het geheel allemaal is, ga ik nog wel ontdekken.

Pro's: Compacte, lichte, voordelige koffer met prima draagcomfort en prima sluitingen.
Neg's: Niet extreem stijve behuizing, en daardoor misschien niet geschikt om te stapelen.
Oordeel: Ik ben blij. Ik heb een kleine compacte koffer die m'n strats genoeg beschermt als ik ze met andere meuk vervoer. Het is geen flightcase, maar dat was ook zeker niet het doel.

kenx
1 oktober 2010, 18:32
Nette review, daar hebben we wat aan! Bedankt!

bat
1 oktober 2010, 18:51
Ik heb al 15 jaar de rechthoekvariant van SKB voor m'n strat en als ze niks aangepast hebben aan de duurzaamheid (en zoals je m omschrijft denk ik dat dit het geval is) dan hoef je je over de duurzaamheid geen zorgen te maken. Overigens ook niet over dat stapelen, de mijne heeft ook die flexibiliteit die je beschrijft en heeft echt heel wat overleefd.

Het enige dat het bij de mijne (nog best snel) heeft begeven zijn de bandjes die de deksel tegen moesten houden, die waren gelijmd en blijkbaar zijn ze daar niet zo secuur in, wat indrrdaad ook merkbaar is aan de "losse" voering...