PDA

View Full Version : Afstellen telecaster



A_monkey
1 oktober 2010, 12:44
Hallo allemaal,

aangezien het rond de 40 euro kost om je gitaar af te stellen wil ik dit zelf leren doen. Intoneren is niet zo'n probleem maar ik blijf met een soort fretbuzz zitten (vooral de b-snaar neigt te klinken naar een sitar en ook mijn sustain is niet al te best). Nou heb ik al het een en het ander op internet gevonden, maar er wordt een feeler gauge (of voelmaat) gebruikt voor het meten van de afstand tussen fret en snaar. Zelf heb ik deze niet dus vroeg ik mij af hoe jullie dit doen?

aaronstonebeat
1 oktober 2010, 13:36
Ik zet er een liniaal langs en kijk:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6LJEXPW-D.jpg

Gebruik van een voelermaat hiervoor vind ik een beetje onzinnig. Ergens halverwege de snaar voel je toch niet of je al tegen de snaar zit of niet, die wijkt gewoon opzij; lijkt me een totale illusie dat je op die manier tot op vijf honderste van een millimeter kunt meten wat de afstand is. Overbodig ook; ik vind het voldoende om een globale indruk te hebben en stel de zaak op het oor en het gevoel af.

Voelermaten zijn wel handig; bijvoorbeeld om gleufjes in de topkam te zagen ;)

Pepe
1 oktober 2010, 13:52
Het is vrij simpel.
Je begint met een rechte neck, mag iets hol zijn in het midden. Dat kan je controleren dmv de snaar op de 1e en laatste fret te drukken. Idealiter moet je net wat licht zien tussen snaar en middelste fret. Zoniet, hals verstellen.

De frets moeten vlak zijn. Radius necken kunnen fretbuzz geven bij het omhoogduwen. Remedie is frets vlakken.

Zijn die 2 dingen goed, dan kan je pas afstellen, te beginnen bij de topkam, eventueel een tremolo spanning en dan de brughoogte. Als laatste de mensuur van je snaren.

Fenderfan
1 oktober 2010, 18:00
Je geeft aan dit te willen leren , en vraagt om raad.
Tegelijkertijd ben je aan het beweren dat het gebruik van voelermaten onzin is.

Wat verwacht je nou van ons ?

Geef die 40 euro uit en ga niet zitten prutsen.
Of draai je zadeltje een tikje omhoog , dan is je buzz toch ook weg.

aaronstonebeat
1 oktober 2010, 18:44
Je geeft aan dit te willen leren , en vraagt om raad.
Tegelijkertijd ben je aan het beweren dat het gebruik van voelermaten onzin is.
...

Dat kan ik even niet volgen.
A monkey vraagt hoe men hier de afstand tussen snaar en fret meet, daarbij vermeldend dat hij zelf niet over een set voelermaten beschikt. Vervolgens vertel ik dat zulk gereedschap, naar mijn idee, niet noodzakelijk (en niet geschikt) is voor die meting.
In het verhaal van Pepe kan ik ook geen voelermaat ontwaren; en ik verdenk hem ervan dat hij weet waarover hij het heeft.

guitarkid
13 oktober 2010, 09:32
Dat kan ik even niet volgen.
A monkey vraagt hoe men hier de afstand tussen snaar en fret meet, daarbij vermeldend dat hij zelf niet over een set voelermaten beschikt. Vervolgens vertel ik dat zulk gereedschap, naar mijn idee, niet noodzakelijk (en niet geschikt) is voor die meting.
In het verhaal van Pepe kan ik ook geen voelermaat ontwaren; en ik verdenk hem ervan dat hij weet waarover hij het heeft.

Precies: het enige dat TS stelt is dat hij geen voelermaat heeft en vraagt of er andere methodes zijn..... AaronSB gebruikt de term "onzinnig" omdat dat volgens hem niet nodig is en ik geloof 'm graag!
Tijd voor :makeup: ????

Gr. C.

Hendriks
13 oktober 2010, 09:42
De "afstelling"van de topkam vind ik het belangrijkst ,daar begin ik ook mee , de snaren moeten op de eerste fret net niet aanlopen ,daarna kijk ik naar de hals , hoe recht staat hij? Capo op de eerste fret en de 17de druk ik in en meet op de 7de (afstand tussen snaar en fret) , vervolgens stel ik de snaarhoogte af op de 12de fret , het laatste wat ik doe is intoneren.


En ik gebruik dus wel een voelermaat, maar zou het ook wel op gevoel kunnen .