PDA

View Full Version : Gitaarhals oliën



Johan91
1 oktober 2010, 08:33
Dit heb ik al via google gezocht en via de search maar dat leverde niets op. Ook had ik dit in mijn zelfbouwtopic staan en daar ook geen resultaat. Dus maak ik even een nieuwe aan ;)

Ik wil mijn nieuwe hals, totaal onafgewerkt, in de olie gaan zetten. Het liefst geen lak erover, ook geen blanke. Toch zou ik graag een vintage kleur willen. Met welke olie kan ik dit doen en hoe vaak (misschien de eerste keer 2x op 1 dag bijvoorbeeld )?

Ik hoop op wat hulp :)

gengar
1 oktober 2010, 09:33
Voor de kleur zou je wat kunnen beitsen of je zou een kleurtje aan de olie die je wilt gebruiken kunnen toevoegen. Ik weet vaak niet uit mijn hoofd of iets wel of niet accodeert op dit gebied dus dan probeer ik gewoon uit of mijn pigment of whatever oplost in het te gebruiken medium.
Als je het nog moet aanschaffen wil je het natuurlijk van te voren weten. Je kunt dit googlen of even aan Fred Dons pm-en, die is hier erg kundig in.

Johan91
1 oktober 2010, 11:21
Oke, daar kom ik al mee verder.

Dus als eerste beitsen:
http://guitarsupplies.nl/index.php?item=poederbeits-oranje-geel-nr-152&action=article&group_id=10000010&aid=2197&lang=NL
Is dit een goede?

En daarna in de olie zetten
Daar kan ik deze voor gebruiken.
https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=146_102&products_id=2929&osCsid=ef0a822ca46387c5ec241d1d0bd2f718

Is dit ook de goede volgorde, en materiaal om te doen?

barno
1 oktober 2010, 12:17
mss dat de olie kleuren werkt maar eerst beitsen en dan olieën zou ik zelf niet doen. Het klopt ook niet echt want wat je ziet bij vintage "gekleurde" halzen is juist de lak die verkleurd is.
Als het voor de feel is zou ik eerst beitsen en dan mat aflakken en eventueel daarna licht opschuren: je zal absoluut geen lakgevoel hebben, en ook geen gloss ofzo.

fred dons
1 oktober 2010, 12:35
Charvel deed op zijn ongelakte halzen wat vintage amber stain door de olie/wax, hierdoor kreeg je een instant vintage look en het resultaat is wat beter controleerbaar; ga je eerst stainen dan zal de stain wat dieper in het hout trekken en dan is de kans groot dat het te donker wordt. doe je de stain door de wax dan is het iets (niet veel :D ) beter weer te verwijderen

Stefan16384
1 oktober 2010, 13:14
Oke, daar kom ik al mee verder.

Dus als eerste beitsen:
http://guitarsupplies.nl/index.php?item=poederbeits-oranje-geel-nr-152&action=article&group_id=10000010&aid=2197&lang=NL
Is dit een goede?

En daarna in de olie zetten
Daar kan ik deze voor gebruiken.
https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=146_102&products_id=2929&osCsid=ef0a822ca46387c5ec241d1d0bd2f718

Is dit ook de goede volgorde, en materiaal om te doen?

Clou poederbeits, ik weet niet of die echt die vintage kleur gaat geven. De kleuren zijn doorgaans behoorlijk intens. Maak dus eerst een proefstukje.

Tip: maak het te bewerken hout vantevoren een beetje vochtig, dan trekt het niet direct diep in het hout en is het mooi gelijkmatig op te brengen. Tip 2: Draag ook handschoenen, als het spul op je handen komt, heb je een week lang oranje handen :)

Johan91
1 oktober 2010, 13:33
Charvel deed op zijn ongelakte halzen wat vintage amber stain door de olie/wax, hierdoor kreeg je een instant vintage look en het resultaat is wat beter controleerbaar; ga je eerst stainen dan zal de stain wat dieper in het hout trekken en dan is de kans groot dat het te donker wordt. doe je de stain door de wax dan is het iets (niet veel :D ) beter weer te verwijderen

Dit lijkt me nog wel de beste tip.
Dan kan ik de olie/wax van tonefactory gebruiken, en heb op google gevonden dat je vintage amber stain kan krijgen door yellow, red and tabacco brown te mengen. En dan volgens jou DAT mengen met olie :D

Interessant wordt het zeker! :crazyhappy:

Van Dattum
1 oktober 2010, 13:47
Mijn ervaring met Deense olie (Rustin's bij Baptist vandaan...) is dat de olie op zich al een lichte verkleuring veroorzaakt. Misschien eerst even met alleen olie proberen, kun je daarna alsnog een paar laagjes met poederbeits doen.