PDA

View Full Version : Het perfect 6 in line bij een tele-probleem



barno
30 september 2010, 23:27
Krijgen jullie het voor elkaar om de stringferrules perfect in lijn te boren? zonder een grote kolomboor uiteraard, dan lukt het me ook, denk ik :)

Bestaan er truukjes voor? Het lukt mij nooit echt voor 100 procent. Op zich geen drama, zelfs bij ouwe fenders stonden ze vaak schots en scheef. Maar het stoort me toch als er eentje tussenzit dat een halve mm off zit.

Of kan het voor jullie wel bij wijze van: dit is met de handgemaakt?

Ik heb geen basis qua houtbewerking, dus mss zijn er wel eenvoudige truukjes: metaalboor ipv houtboor? ... enfin, laat maar horen

Stefan16384
30 september 2010, 23:47
Precies wat ik me afvraag. Ik sta ook op het punt om 6 van die gaten te gaan boren in mijn strat met vaste brug. Ik heb wel een geval van de praxis om een normale boor recht omlaag te geleiden, maar dat is niet super stabiel en 0,5mm afwijking is natuurlijk al zichtbaar.

Ik heb er over gedacht om van 2 kanten te boren. Zo krijg je aan de buitenkanten de openingen op exaxct de juiste afstand en in het midden van de body zit wellicht een afwijking in het 'kanaal', maar dat zie je dan dus niet. Ik moet dan wel nog uitvinden hoe ik exact de positie kan bepalen op de achterzijde van de body.

Als er iemand een goede tip heeft, graag!!

oigun
30 september 2010, 23:48
Van twee kanten inboren:
Uitmeten waar de brug komt op de achterkant precies gaatjes prikken met een priem(gaatjes niet dikker dan de punt van de boor). De grote gaten voor de ferrules boren (met een scherpe houtspiraalboor) daarna de gaten voor de snaren boren tot ongeveer de helft en dan vanaf de bovenkant, de brug erop schroeven priemen en de gaten boren tot ze elkaar ontmoeten.
Je kan eventueel in de freesmal de brug vastschroeven door de twee buitenste snaargaten voor positiebepaling.

Stefan16384
30 september 2010, 23:52
Mijn gedachte was dus nog zo gek niet :) Thanks!

barno
30 september 2010, 23:53
Van twee kanten inboren:
Uitmeten waar de brug komt op de achterkant precies gaatjes prikken met een priem(gaatjes niet dikker dan de punt van de boor). De grote gaten voor de ferrules boren (met een scherpe houtspiraalboor) daarna de gaten voor de snaren boren tot ongeveer de helft en dan vanaf de bovenkant, de brug erop schroeven priemen en de gaten boren tot ze elkaar ontmoeten.

waar de gaten moeten komen, is niet mijn probleem, dat doe ik idd zoals jij beschrijft, maar ze perfect in lijn boren, lukt me gewoon nooit 100 procent. wat is jouw tolerantie of staan ze bij jou echt ultrajuist?

oigun
30 september 2010, 23:55
waar de gaten moeten komen, is niet mijn probleem, dat doe ik idd zoals jij beschrijft, maar ze perfect in lijn boren, lukt me gewoon nooit 100 procent in lijn

Door de brugplaat heenboren met een passend boortje en dan met de punt van de dikkere boor in het gaatje?

barno
1 oktober 2010, 00:02
het heeft met de manier van boren te maken denk ik. Als ik de punt van mijn dikkere houtspiraalboor in het merkgaatje zet, en start met boren, draait de boor zich soms niet perfect in het midden van dat gaatje. met als resultaat dat het gat bv een halve mm verkeerd staat.
vaak zelfs bijna niet zichtbaar, tot je de ferrules erin hengst, omdat ze zo krap naast mekaar staan, zie je het als ze halve mm verkeerd staan.

Stefan16384
1 oktober 2010, 00:06
waar de gaten moeten komen, is niet mijn probleem, dat doe ik idd zoals jij beschrijft, maar ze perfect in lijn boren, lukt me gewoon nooit 100 procent. wat is jouw tolerantie of staan ze bij jou echt ultrajuist?

Op het moment dat je de boor op het hout zet, en hem dan pas aanzet, loop je het risico dat hij net even wegspring op het moment dat je hem aanzet. Aanzetten voordat je hem op het hout zet, maar dan is het weer lastig om op de juiste plaats te boren. Volgens mij is dat waar we eigenlijk echt een kolomboor nodig hebben.

Ik vrees dat de kans redelijk groot is dat er een of twee een halve mm scheef zitten, maar dat hoort dan bij mijn zelfbouw :)

oigun
1 oktober 2010, 00:22
het heeft met de manier van boren te maken denk ik. Als ik de punt van mijn dikkere houtspiraalboor in het merkgaatje zet, en start met boren, draait de boor zich soms niet perfect in het midden van dat gaatje. met als resultaat dat het gat bv een halve mm verkeerd staat.
vaak zelfs bijna niet zichtbaar, tot je de ferrules erin hengst, omdat ze zo krap naast mekaar staan, zie je het als ze halve mm verkeerd staan.

Ja dat blijft altijd lastig.met hoge snelheid in een kolomboor gaat dan het best.
Je kan misschien een maple geleideblokje maken met je kolomboor waarin de gaten goed geboord zijn. Maple boort ook wat makkelijker omdat het een meer regelmatige structuur heeft en de boor wat minder snel wegloopt.

danielw
1 oktober 2010, 06:22
hoe ik zorg dat ik geen afwijking heb,
boren met een "houtboor" met een center eraan.
die kun je in de bouwmarkt zo kopen of ik slijp gewone boren om naar houtboor
http://http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/3.jpg
hoef je niet voor te boren en hij verloopt niet.
bij grote boren moet je de ziel wel iets kleiner maken maar dat is te doen
op metaal werkt het ook goed en kun je b.v. een boor van rond 40 in een keer door een blok boren.

groetjes daniel

gengar
1 oktober 2010, 09:29
Met een spiraalboor wordt het natuurlijk niks. Je moet inderdaad een goede houtboor gebruiken. dan hoef je zelfs niet voor te boren, je zet het puntje wat bij deze boren superscherp is op de juiste plaats en klaar. Goede boren en hoge snelheid is het antwoord. Dus bijvoorbeeld niet met accuboormachine. Eigenlijk wil je hier wel een kolomboormachine gebruiken.

leroni
1 oktober 2010, 20:04
ik heb net zelf eerst de 2 buitenste gaten door de body geboord, toen een
brug aan de onderkant gezet, de 2 buitenste gaten met een kleine schroef
vastgezet en dat was meteen mijn mal,

wel ben ik er achter dat ik geen metaal boor meer gebruik om voor te boren (3mm) maar gewoon een houtboor gebruik volgende keer,
ik weet niet of het aan de boor ligt of aan t mahoniehout maar zelfs met een
kolomboor gaat het een klein beetje schuin in het hout,


om dat in aan 2 kanten 1/2 in de body heb geboord kom het toch wel goed uit

Hedge
1 oktober 2010, 20:13
Met mijn LP JR heb ik de mal gebruikt die Cocobolo voor mij gemaakt heeft met zijn wondermachine. Dat ging echt super. Is voor het gevoel van vakmanschap misschien erg slecht, maar de gaatjes zaten perfect.
Hij zal ook zeker een mal hebben voor de kop van een tele/strat.

D3nnis
1 oktober 2010, 20:18
Met mijn LP JR heb ik de mal gebruikt die Cocobolo voor mij gemaakt heeft met zijn wondermachine. Dat ging echt super. Is voor het gevoel van vakmanschap misschien erg slecht, maar de gaatjes zaten perfect.

Een échte vakman zal het zichzelf toch ook niet moeilijker gaan maken dan strikt noodzakelijk....toch?

Davy
1 oktober 2010, 20:40
Ik heb het nog maar één keer gedaan, maar het er ook lang over nagedacht en kwam uiteindelijk met het idee om het met de bovenfrees te doen (van twee zijden).

Ik nam een stukje mdf waarop ik de bovenfrees 'vast' zette, door middel van 4 blokjes die de 4 zijden vasthouden. Vervolgens frees je het gaatje door de mdf met dezelfde diameter als de grootste afmeting van de ferrule.

Intussen heb je de plaats van de ferrules mooi afgetekend op de body door middel van een kruisje, vervolgens neem je de mdf met het gefreesde gaatje en plaatst deze zo goed mogelijk op de juiste plaats, dus met het kruisje gecentreerd. Dit lukt zeer goed aangezien het maar om een kleine diameter gaat, het middelpunt is dus goed in te schatten. Wanneer het goed staat klem je het goed vast.

Doordat je de 4 blokjes op het mdf hebt bevestigd zit de bovenfrees steeds op dezelfde plaats.

Vervolgens nam ik 3 freesmaten, de kleinste voor de snaardoorvoer, daarna degene met de diameter van de ferrule, en dan de grootste voor het 'lipje' van de ferrule, zodat ik ze kon verzinken. Per snaar frees je dan eerst met de kleinste diameter tot ongeveer de helft van de body, daarna met de ferrulediameter tot de ferrulediepte, en dan met de grootste diameter tot ongeveer 1 mm diep, om hem te verzinken. Pas wanneer je dit alledrie hebt gedaan ga je naar het volgende gaatje.

Dit deed ik dan voor alle 6 gaatjes, en langs beide zijden. Het is omslachtiger dan boren, maar het werkte enorm goed voor me.

Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk.

barno
1 oktober 2010, 22:02
Met mijn LP JR heb ik de mal gebruikt die Cocobolo voor mij gemaakt heeft met zijn wondermachine. Dat ging echt super. Is voor het gevoel van vakmanschap misschien erg slecht, maar de gaatjes zaten perfect.
Hij zal ook zeker een mal hebben voor de kop van een tele/strat.

ik heb ook een cnc tele mal met de gaatjes enzo... zoals ik al zei, niet de plaats is mijn probleem, maar ze goed boren in essenhout (wat vervelend "gedraad" is) zonder kolomboor. Heb net een telebody geboord: het is meegevallen maar toch is een van de zes gaten een halve mm off. Laat ik maar doen alsof het een bedoeld foutje is om te laten zien dat ie handcrafted is :)

spirit
1 oktober 2010, 22:37
Je zou een evt. volgende keer kunnen proberen voor te boren met een centerboor.

http://www.google.nl/images?hl=nl&q=centerboor&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=GkamTMeiDsWaOt7u4agC&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDcQsAQwAw

barno
1 oktober 2010, 22:58
Je zou een evt. volgende keer kunnen proberen voor te boren met een centerboor.

http://www.google.nl/images?hl=nl&q=centerboor&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=GkamTMeiDsWaOt7u4agC&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDcQsAQwAw


ik denk juist niet, het is door de center van zo'n boor dat de boor dadelijk trekt naar het zachtste hout (als je uit de hand boort dus). Idd frezen of boren met een goede kolomboor lijkt me het zekerst

T.D
2 oktober 2010, 00:20
Dit is ook een goede manier, http://www.tdpri.com/forum/tele-technical/94791-**installing-string-ferrules-another-method**.html

stijnkenens
2 oktober 2010, 09:07
Ik denk ook dat je het moet loslaten :)
Het is een handgebouwde gitaar, en zonder kolomboor of zelfs cnc zullen er altijd foutjes zitten in de string ferules lijn. Hoe accuraat je ook probeert te boren...

Maar zo'n forstner bit lijkt me ook wel iets, ook omdat de contour bijna direct in het hout snijdt, dus kans op verloop is weer wat minder.


s.

Midiguru
2 oktober 2010, 12:09
Een simpele kolomboor kost tegenwoordig online een drol..... daar ga ik niet voor experimenteren

Javaca
2 oktober 2010, 12:34
Een simpele kolomboor kost tegenwoordig online een drol..... daar ga ik niet voor experimenteren

Maar juist die simpele zijn vaak te klein om er een telebody onder te laten passen.

Stefan16384
2 oktober 2010, 12:41
Een simpele kolomboor kost tegenwoordig online een drol..... daar ga ik niet voor experimenteren

Dat klopt, maar... Ik heb daar ook zeker naar gekeken. Die tafeltjes waarop je werkstuk rust zijn bijzonder klein. De afstand van de hart van de boor tot de 'kolom' is ook te klein. Als je een gat wil boren dat verder zit dan 8cm van de rand van je werkstuk, dan heb je al een flink probleem.

Een goede geschikte kolomboor kost al een flink stuk meer. Voor de amateurbouwers is dat soort gereedschap al snel teveel.

Natuurlijk is het gebruik van 'handigheidjes' minder dan perfect. Maar ook de zoektocht naar handigheidjes, experimenteren en soms zelfs dus het gebrek aan de juiste tools, maakt het bouwen voor velen hier juist leuk.

jan jansen
2 oktober 2010, 13:00
Een goede geschikte kolomboor kost al een flink stuk meer. Voor de amateurbouwers is dat soort gereedschap al snel teveel.
[/QUOTE]

Ook dat valt best mee,als je bv marktplaats goed in de gaten houd dan kan je onder de 100 euro een oude (30 jaar oud en loeizwaar...)maar goede kolomboor vinden...en dan spreek ik uit ervaring....bovendien is zo`n ding niet alleen geschikt voor gitaarbouw maar voor veel meer dingen...

barno
2 oktober 2010, 14:12
Een simpele kolomboor kost tegenwoordig online een drol..... daar ga ik niet voor experimenteren

ervaring? i guess not, anders zou je weten dat meeste kolomboren niet geraken op de plaats van de ferrules :)


anyways: hier mijn meest recente ferrules : close but no cigar, uitlijning is goed maar onderlinge afstand varieert. soit, sk heeft gelijk, ik ga het loslaten :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Tele%20Grail/DSC04646.jpg

Cocobolo
3 oktober 2010, 21:29
ervaring? i guess not, anders zou je weten dat meeste kolomboren niet geraken op de plaats van de ferrules :)


anyways: hier mijn meest recente ferrules : close but no cigar, uitlijning is goed maar onderlinge afstand varieert. soit, sk heeft gelijk, ik ga het loslaten :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Tele%20Grail/DSC04646.jpg

Ziet er heel goed uit Barno, absoluut " goed genoeg"!

Toch zou het misschien wel leuk zijn om dit onderwerp eens nader te beschouwen en kijken of er iets te verzinnen is zonder dat je een kolomboor moet hebben? Dus iets dat uiteindelijk in "het grote custom tool topic" terecht zou kunnen komen...?

Ik doe eens een eerste wilde gok (en het zal wel niet werken, maar goed...): stel dat je 2 plaatjes aluminium (bijvoorbeeld) op elkaar zou klemmen en daar de 6 ferrule gaten door en door zou boren. Ik begrijp dat ook hier weer het misschien lastig is om het precies te doen, maar je hebt in ieder geval niet zoveel last van het probleem dat je boor wegglijdt door de houtnerven van je body. Of iemand met een kolomboor zou je eenmalig kunnen helpen met je tool en die gaatjes voor je boren.
Anyway, aan beide uiteinden moet ook een gaatje geboord worden waardoor je draadeind kunt doen. Je zou nu dus de body ertussen kunnen doen. Met de draadeinden klem je aan weerszijden van de body dus de geboorde alu-strip. Je positioneert het geheel uiteraard op de juiste plek en boort aan de bovenkant en aan de onderkant met een houtboor door de gaatjes.

Nou ja, zoiets dus...nog een beetje een ruwe schets en misschien niet te volgen zonder plaatje (daar is wat aan te doen natuurlijk ;)).

oigun
3 oktober 2010, 21:53
Ik dacht aan de tunerhole jig van SM:
http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/2068_1lg.jpg
Maar dan natuurlijk aangepast voor stringferrules.

spirit
3 oktober 2010, 21:56
Zelf een malletje maken en dan gebruik maken van boorbussen? de bussen zorgen ervoor dat het gat niet "uitlubbert" http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=boorbussen&aq=f&aqi=g2&aql=&oq=&gs_rfai=

jan jansen
4 oktober 2010, 09:19
Zelf een malletje maken en dan gebruik maken van boorbussen? de bussen zorgen ervoor dat het gat niet "uitlubbert" http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=boorbussen&aq=f&aqi=g2&aql=&oq=&gs_rfai=

Dat lijkt idd het ei van colombus...:ok::ok:

broeder6x6
6 oktober 2010, 19:08
een houtboor op je bovenfrees schroefen:chicken:

nee serieus die bovenfrees methode lijkt me prima:cheerup: