PDA

View Full Version : Refinish van Nitro / Olie



VDB
30 september 2010, 17:43
Beste Forumlezers,


Ik heb me net een tweedehandsgitaar (stratocaster) gekocht met een sunburst nitro lak. Het ding klinkt super, helaas is ie in sunburst uitvoering.

Nu zou ik deze willen (laten) refinishen in één kleur of de andere optie is houtkleurig houden, dus volgende vraag:

1. Kan ik de nitro gewoonweg met aceton en een doek verwijderen?
2. Kan iemand mij het proces uitleggen hoe nitro aan te brengen (heb geen ervaring in spuiten van laklagen en zou er perfect moeten uitzien)
3. Kan iemand mij het proces uitleggen oliëen? Welke olie? Gewoon met doek in te wrijven en polieren?

Mogelijk is dit topic al wel eens aan bod gekomen, dan posten jullie maar gewoon even de link naar de verdere info.

gengar
30 september 2010, 22:01
nitrocellulose wordt met cellulose thinner verwerkt, celluloid met aceton. Antwoord is nee.

Politoeren is met shellac, puimsteenpoeder, gedenaturiseerde alcohol en bijvoorbeel lijnzaadolie.

Spuiten wordt niks als je geen ervaring/ spullen hebt en het tegelijkertijd over een PERFECT resultaat hebt, daar zou ik van afzien.

Politoeren zou een optie zijn, maar is een kwetsbare finish. Kijk ook eens naar de andere opties die met de hand op te brengen zijn.
Hoe is op dit forum te vinden, even zoekfunctie gebruiken.

barno
30 september 2010, 22:10
Een goed geprepareerde body afwerken met olie is zowat de enige finish dieiemand zonder enige ervaring in afwerking met heel goed resultaat geflikt krijgt volgens mij. Lakken is moeilijk, zeker zonder ervaring, materiaal enz...

olie (danish oil of iets gelijkaardigs) opbrengen met doek of kwast, niet te spaarzaam, na max een kwartier overtollige olie weghalen met een doek. een nachtje laten uitharden, dan licht opschuren en zelfde procedure herhalen. Een viertal lagen should do.
Eindlaag kan wat gepolijst worden, een satijnglans is mogelijk, high gloss uiteraard niet.
succes