PDA

View Full Version : A not so london city!



Thiez
30 september 2010, 17:13
Vandaag heb ik een nieuw speeltje binnen gehad.
Ik zat op marktplaats al een tijdje te kijken naar een goedkope london city om eens wat mee te gaan expirimenteren op elektronica gebied en er een beetje cheap ass marshall achtige van te maken.
Nu vond ik op marktplaats de advertentie van een 'london city' en een powercity voor 300 euro. VET! dat worden de mijne!
Ik gemailt om te vragen of er nog wel geluid uit kwam enzo om er wel zeker van te zijn dat trafo's niet kapot waren.
Helaas sneed ik hiermee mezelf in de vingers. De verkoper die dacht dat de powercity weinig meer was merkte bij het testen dat hij minder ver kapot was dan hij dacht en schroefde toen ineens zijn prijs flink op.
Dat viel natuurlijk flink tegen voor mij... had ik nu maar gewoon de zooi gekocht.
Het was in den haag en daar heb ik toevallig collega van me werk wonen die hem wel mee wilde nemen voor me. Vandaag kreeg ik de versterker dus. In de pauze even over gezet in mijn auto. Zag er uit zoals op de foto.
Nu thuis ging ik hem beter bekijken. Wat is dat nou? Made in england?? Het is helemaal geen london city! Ik dacht omdat hij zo makkelijk in de prijs zakte dat het een goedkoop troep ding was wat ik gekocht had.
Ik was al beetje pissig en wilde de verkoper al gaan mailen, totdat ik eerst ging kijken wat het nou eigenlijk wel is.
Het blijkt een carlsbro top 100 te zijn. Niet heel veel over te vinden.

Er moet wel het een en ander aan de amp gebeuren aan revisie werk maar daar wilde ik hem ook juist voor kopen. Beetje meer ervaring op doen met buizenamps na mijn zelfbouw buizenversterkertje.

Zijn er hier misschien mensen die mij meer kunnen vertellen over de versterker of ervaringen ermee hebben?


Edit: dit is de enige site die ik kan vinden. Dezelfde versterker http://www.chambonino.com/work/carlsbro/carl16.html

interessander
30 september 2010, 17:50
Kijk hier eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=58268

Thiez
30 september 2010, 18:48
Bedankt! dat is al wat meer informatie. Ook eens even rondkijekn op dat andere forum.

G.G.
30 september 2010, 21:00
Leuk Thiez. Bouwprojectje ga ik zeker volgen. Volgens mij zitten we een beetje op hetzelfde prutsniveau. Zal leerzaam worden om te volgen.

Thiez
30 september 2010, 21:59
Waarschijnlijk gaat dit project nog even de kast in. Ik ga eerst mijn zelfbouw versterkertje modden naar een andere sound. Hij klinkt nu nog te clean dus er gaat een 2e preamp buisje bijkomen en dan ga ik wat expirimenteren met warm en koud biassen van preampstages enz en wat kijken met condensator waarden en wat het doet.

Thiez
1 oktober 2010, 19:20
Ik kon het niet laten om de amp even te bekijken voordat hij de plank op gaat.
De amp ziet er erg netjes uit moet ik zeggen. Buitenkant gehoefd wat poetswerk en binnenkant een keer met stoflap doorheen maar verder ziet het er netjes uit.
Wat een joekels van trafo's zitten er in dat ding zeg. Paar mooie blokken van partridge. Een groot voordeel is wel dat ze even hoog zijn en ze het chassis goed dragen, dus ik kan het gewoon zonder hulp bijnodigdheden op zijn kop leggen.
Er zitten philips EL34 en ECC83 buizen in. Deze hebben denk ik wel hun beste tijd gehad maar zover ik kan zien werken ze nog wel allemaal.

Heb er even op gespeeld al. Clean is erg mooi en vol. De high gain input viel wat tegen. Ik vind hem heel erg clean maar dat komt denk ik ook omdat er geen preamp volume op zit. Dus ik zal hem waarschijnlijk flink open moeten knallen om crunch te krijgen.

Hier nog wat fotos:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z8TNFWUE.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X8CRZGAP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DOCEP6LN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YBCPQES4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RZHGQ77S.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CTFUPVSC.jpg

Amp
2 oktober 2010, 02:26
Gefeliciteerd met je versterker!
Ik heb zelf ook een 100TOP, en gebruik hem met erg veel plezier. Ik zou graag een tweede exemplaar hebben, maar ze zijn vrij zeldzaam. Als je hem wilt verkopen? :)

Thiez
2 oktober 2010, 11:43
Ik ga hem eerst reviseren en kijken hoe hij klinkt. Als hij bevalt blijft hij anders gaat hij weer in de verkoop, dan hoor je het wel ;)

nico verduin
3 oktober 2010, 10:37
In ieder geval zitten daar een paar uitstekende Partridge trafo's in. Werden ook gebruikt in SoundCity bakken. Oerdegelijke versterkers. Dus zeker een goede deal denk ik.

cluseau
3 oktober 2010, 10:56
In ieder geval zitten daar een paar uitstekende Partridge trafo's in. Werden ook gebruikt in SoundCity bakken. Oerdegelijke versterkers. Dus zeker een goede deal denk ik.


Gadverdamme....en dat in denhaag....

Nou Thiez, gefeliciteerd dan maar, (damn)

Thiez
3 oktober 2010, 14:39
Het zijn idd een paar flinke knoesten van trafo's. Ik had al gelezen idd dat deze ook gebruikt werden in de sound city's. Ook schijnt deze versterker een beetje het antwoord te zijn van carlsbro op de soundcity's en hiwatt's.

De verkoper heeft eventueel ook nog een powercity staan frans ;) Alleen hier vraagt hij nu ineens 400 euro voor omdat hij het nog wel deed en hij eerst dacht van niet. http://link.marktplaats.nl/380628559


Edit: volgens mij is die ook al weg, ik zie hem niet meer staan in de advertentie.

DaveItUp
3 oktober 2010, 20:23
Qua uiterlijk ook zeer geinspireerd op Sound City. Ook weleens versies gezien met de gekleurde knoppen net als SC.

Thiez
3 oktober 2010, 20:52
Die hebben idd hier ook orgineel opgezete denk ik. Maar zijn vervangen door metalen knoppen.

Henri H
3 oktober 2010, 21:12
Die gekleurde knoppen waren/zijn ook wel zó "fout" 80's. :D

MarkS
4 oktober 2010, 09:25
Die gekleurde knoppen waren/zijn ook wel zó "fout" 80's. :D

Eerder jaren 70 Hi-Fi...

DaveItUp
5 oktober 2010, 11:06
Eerder 60's.

tommus42
5 oktober 2010, 11:16
Deze knoppen heb ik op mijn ook niet zo LC meer (trafo's nog wel)

http://img842.imageshack.us/img842/9981/dea2003.jpg (http://img842.imageshack.us/i/dea2003.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

treblemaster
5 oktober 2010, 16:03
Ikwou het plexipalace forum voorstellen, maar zie dat je die al gevonden hebt ;).

Thiez
5 oktober 2010, 16:39
Die kreeg ik hier idd getipt en ook daar heb ik gepost al. ;)

Thiez
9 oktober 2010, 11:01
Heb deze week de buizen even laten testen zodat ik weet in wat voor staat ze zijn.
Nu heb ik de resultaten gekregen, nu staat er Emis, GM en Gas van elke buis.
Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoud?

nico verduin
9 oktober 2010, 17:14
Emissie is de hoeveelheid stroom die loopt bij een bepaalde instelling.
Gm is de versterking (mA/V) bij een gegeven instelling
Gas is of er teveel Gas lekkage is in de buis.

Echter:
Als je niet weet op welke spanning (Anode en G1) getest is weet je eigenlijk niets.

Thiez
9 oktober 2010, 17:31
Ik heb bij deze begrippen van alle buizen de percentages gekregen maar er staat niks over de spanningen die hij gebruikt heeft.
Daar kan ik dan het beste nog even voor mailen lijkt me?

cluseau
9 oktober 2010, 18:25
Ik heb bij deze begrippen van alle buizen de percentages gekregen maar er staat niks over de spanningen die hij gebruikt heeft.
Daar kan ik dan het beste nog even voor mailen lijkt me?

Percentage zijn tov de gebruikelijke waarden uit de datasheet. Toleranties zijn altijd al rekbaar geweest anders hoef je geen buizen te matchen.

nico verduin
9 oktober 2010, 18:52
Percentage zijn tov de gebruikelijke waarden uit de datasheet. Toleranties zijn altijd al rekbaar geweest anders hoef je geen buizen te matchen.Frans
Hoeft niet perse... kan ook een eenvoudige emissie tester zijn.....

Thiez
9 oktober 2010, 19:06
Dus eigenlijk heb ik niks aan deze test dan?

cluseau
9 oktober 2010, 19:40
Frans
Hoeft niet perse... kan ook een eenvoudige emissie tester zijn.....

Oke, wat komt er dan voor grootheid en getal uit? Je moet toch een referentie hebben?

Frans.

nico verduin
9 oktober 2010, 19:53
Je van die oude lafayette testers die een schaal hebben van 0-100. Maar deze werken op spanningen tot een volt of 150. Niet echt de waarden waar wij mee werken. Mensen willen nog wel eens een percentage uitdrukken tov volle schaal. Maar daar heb je eigenlijk niets aan.

Verder zouden die apparaten wel eens een keer geijkt mogen worden. De meeste van die testers zijn 30-40 jaar oud en worden nooit geijkt. Domweg omdat er bijna niemand meer is die dat nog doet/kan.

De meeste wat betere testers werken op spanningen van rond de 200-250V. Dat gaat al weer een stukje in de betere richting.

Tenslotte heb je de AVO MKxx of Hickok testers. Die kunnen tot 400V gaan op de Anode en 300V op de G2. Die geven de Anode stroom aan, de steilheid, Gas, lekstroom. Maar dan heb je het wel over een paar centen.

Tegenwoordig heb je moderne buizentesters. Er zijn er een paar in NL die er een hebben aangeschaft (rond de 2.500 euri). En die kunnen ook de curves uitprinten.

Tenslotte is mijn ervaring dat al meet een buis nog goed, dan merk je toch dat soms een nieuw buisje een enorme verbetering is (meer dynamiek, frisser, strakker). Ik gebruik de tester (AVO MKIII) als indicatie of de buis op of defect is.

Uiteindelijk kun je ook je eigen buizentester bouwen. Het is niet meer dan een paar regelbare voedingen (A, G2 en G1), paar stroom- en spanningsmeters en wat eenvoudige schakelingen.

cluseau
9 oktober 2010, 20:17
Tenslotte is mijn ervaring dat al meet een buis nog goed, dan merk je toch dat soms een nieuw buisje een enorme verbetering is (meer dynamiek, frisser, strakker).

+1, naar mijn idee is de amp waar de buizen in gebruikt worden nog de beste tester. Gewoon je metingen doen is een indicatie dat de buis goed, matig of slecht is. Maar idd, gezien de positieve reactie's doen een fris stel pitjes vaak wonderen ook al meette de originele buizen goed. Als ik de tijd kan vinden maar eens een selfmade tester fabriceren. Misschien een leuk project voor de werkbank.

Frans.

nico verduin
9 oktober 2010, 20:27
+1, naar mijn idee is de amp waar de buizen in gebruikt worden nog de beste tester. Gewoon je metingen doen is een indicatie dat de buis goed, matig of slecht is. Maar idd, gezien de positieve reactie's doen een fris stel pitjes vaak wonderen ook al meette de originele buizen goed. Als ik de tijd kan vinden maar eens een selfmade tester fabriceren. Misschien een leuk project voor de werkbank.

Frans.Ben er al een tijdje (jaartje of 7) mee bezig. Had eerst een variabele schakelende voeding laten ontwikkelen in India, maar dat was bagger(levens gevaarlijk). Nu wordt er een voor mij ontwikkeld in Spanje. 0-450V 250mA, 0-450V 50mA, 0- -150V 10mA, 0-20V 4A. Volledig digitaal aanstuurbaar. Kan ik eindelijk mijn eigen curve tracer bouwen :seriousf::seriousf: De desbetreffende dame ontwikkelt in het dagelijkse leven voedingen voor auto versterkers (van die kWatt dingen).

Thiez
11 oktober 2010, 18:32
Ik heb vandaag eens een beetje naar het schema zitten kijken. En ben gaan proberen te begrijpen wat er nu allemaal gebeurd. Kijken of ik het schema kon ontleden naar een voor mij begrijpbaar iets.
Bij de input liep ik eigenlijk gelijk al een beetje vast. Stel ik pak de bovenste aansluiting. Dan krijg heb ik een gridstopper van 68K (wat ik via mijn boek over versterker terug kan leiden naar een low pass met kantelfrequentie van 23,4kHz, dit is met volume pot van gitaar vol open) en een gridleak van 1,68M.
Wanneer ik de onderste aansluiting pak krijg ik een gridstopper van twee 68k weerstanden parallel (wat 34K leverd) en een gridleak van 1M.
Wat is nu precies het verschil tussen de inputs in klank? Normaal is het high en low gain. Maar dat kan ik hier niet helemaal uithalen eigenlijk.

http://foto-uploaden.nl/imgs/100-top.jpg

sebastiaan88
11 oktober 2010, 21:57
je boek klinkt interessant, naampje?

Frits van Mourik
12 oktober 2010, 01:19
Dan toch maar 'n beetje veel beter kijken...
Stop je je dinges in de bovenste input, dan ligt de onderste 68K middels het kortsluitkontakt van de onderste input aan aarde.
Dus een "gridleak" van 68K ( de 1M doet niet mee; is kortgesloten.)
En dat scheelt nogal wat qua gevoeligheid.

Thiez
12 oktober 2010, 16:43
@ sebastiaan: Het is het boek 'designing tube preamps for guitar and bass'.

@ frits: Bedankt, ik had het idd over het hoofd gezien dat hij word kortgesloten via de andere input.

Thiez
21 oktober 2010, 19:10
Vandaag eens even zitten kijken naar de amp. Er is al een keer eerder in gerommeld. Buiten dat het ontzettend slecht gesoldeerd is met dikke klodders tin overal heb ik de waarden van de componenten even nagekeken met een schema. Een paar waarden van de amp zijn niet meer orgineel met het schema. De voedingselco's zijn ook al een keer vervangen. Hier zitten 47uF ipv 68uF in. Nu was ik benieuwd of dit invloed had ergens op dus pakte me schoolboek erbij over het afvlakken van spanning na gelijkrichten. Hieruit haalde ik (even snel, nog niet alles doorgelezen) dat na gelijkrichten je de sinus veranderd naar allemaal positieve spanningen. zoals te zien is op 2e plaatje. Wanneer we dan een condensator erbij plakken worden de toppen afgevlakt waardoor de voeding stabieler word (plaatje 3). Wanneer ik in verhouding met plaatje 3 een veel hogere capaciteit condensator neem worden de dallen minder diep. Ik zou denken dat je hierdoor een nog stabielere voeding krijgt.
Waarschijnlijk zal het verschil tussen 47uF en 68uF verwaarloosbaar zijn. Maar hoe komt het dat je bij meeste versterker 47uF als waarde ziet en niet bijvoorbeeld een hogere capaciteit?

http://foto-uploaden.nl/imgs/sinuss.jpg

cluseau
21 oktober 2010, 19:20
Waarschijnlijk zal het verschil tussen 47uF en 68uF verwaarloosbaar zijn.

Is niet verwaarloosbaar. Je lage frequentie's gaan er onder lijden als de capaciteit te krap is. De hele audioketen staat eigenlijk in serie. Speaker, eindtrap en voeding. Hoe beter de voeding is afgesloten voor lage frequenties des te beter blijft de voeding staan bij een lage piek.

Ik weet niet waar je de plaatjes vandaan hebt maar ze kloppen niet hoor.

Frans.

Thiez
21 oktober 2010, 19:52
Dus 68uF heeft een betere laagweergave dan 47uF of begrijp ik dat verkeerd?
De plaatjes had ik zelf getekend in paint zo maar. Wat klopt er niet aan precies? Ik ben nog niet zo heel goed thuis in wat condensatoren precies doen enzo. Dus daar ben ik nu het een en ander over ana het opzoeken en lezen.

cluseau
21 oktober 2010, 23:19
Dus 68uF heeft een betere laagweergave dan 47uF of begrijp ik dat verkeerd?
Yep, of je het kan waarnemen is weer een ander verhaal.


De plaatjes had ik zelf getekend in paint zo maar. Wat klopt er niet aan precies?

Kijk even naar het tweede plaatje. Dit is de spanning van een niet afgevlakte dubbelfasige gelijkrichter. Stel dat er een elko achter zou zitten dan volgt de elko in het laadproces nagenoeg de sinus. Nadat de sinus zijn top heeft berijkt zal de ontlaadcurve de RC tijd volgen. Deze tijd wordt bepaald door de belasting van de amp (R) en de capaciteit van de elko. Normaal gesproken neemt de spanning na de top langzaam af tot hij opnieuw wordt geladen en weer de sinusvorm zal volgen. Trek maar een rechte lijn (is eigenlijk een kromme lijn) vanaf de eerste top naar de stijgende lijn van de volgende top. Neem daarbij een hoek van zo'n 10 graden. Doe dit ook bij de volgende toppen. Je hebt nu het verloop getekend (zaagtand) van de DC spanning over de eerste elko. Google maar eens op bromrimpel dan vind je onder afbeeldingen wel wat.

Frans.

Thiez
22 oktober 2010, 16:37
ah ok. Ja het 2e plaatje is idd alleen gelijkgericht. 3e was de bedoeling met een elco. Maar die klopt idd niet zie ik nu. Heb even gegoogled op brom rimpel. Daar krijg je een mooi stukje van audio forum gelijk bij het eerste plaatje idd.
Bedankt weer frans. weer wat geleerd ;)

Thiez
27 oktober 2010, 19:22
Mochten de mods vinden dat dit beter in werkbank past dan in vintage amps mag het topic verplaatst worden naar de werkbank met als titel 'revisie carlsbro' of iets dergelijks.

Vandaag eens even verder zitten kijken naar de versterker. Het schema vergeleken met de werkelijkheid. Zoals ik al zei is er eerder in de amp gesleuteld en zijn er al dingen vervangen.
Het is niet erg netjes gedaan dus waarschijnlijk ga ik hem alsnog reviseren.

Hieronder het schema van de amp. In het rood de waarden erbij gezet die afweken met de werkelijkheid.
veel van deze waarden zijn waarschijnlijk omdat de schema waarden niet of moeilijk te vinden was en zullen niet gek veel uitmaken voor de sound denk ik.
Echter had ik nog een paar vraagjes. Bij de anode van gainstage 1 naar de eq toe zit een condensator en hier staat alleen 82Hz op. Het is een keramische condensator. Wat voor waarde heeft deze?
Ook hebben ze onderaan in het midden van het schema ongeveer de bypass condensator weg gehaald. Wat doet dit met de sound en wat zou hiervoor de reden geweest zijn?

Als ik het geheel van de amp goed begrijp zijn het 2 gainstages van de ECC83 en een fasendraaier van de ECC81 en thats it?

http://foto-uploaden.nl/imgs/100-top.jpg

nico verduin
27 oktober 2010, 19:29
Yep,
Maar wat genuanceerder:
1e trap is om het signaal ruim boven de noisefloor te brengen.
Daarna de tonestack waardoor je weer terug bij af bent.
2e trap om weer op het nivo vanuit de 1e trap te komen

De PI is tevens een gaintrap.
En daarna de eindpitten

cluseau
27 oktober 2010, 19:36
Bij de anode van gainstage 1 naar de eq toe zit een condensator en hier staat alleen 82Hz op. Het is een keramische condensator. Wat voor waarde heeft deze?
Geen idee!, iemand? Waarschijnlijk gewoon 82nF


Ook hebben ze onderaan in het midden van het schema ongeveer de bypass condensator weg gehaald. Wat doet dit met de sound en wat zou hiervoor de reden geweest zijn?

Dit gaat ten koste van de totale gain, de onderste triode wordt immers gestuurd op de kathode en het rooster zou eigenlijk signaalloos moeten zijn. Op deze manier krijg je een beetje tegenkoppeling. Ook het originele tegenkoppelsignaal heeft zo meer effect.

De 22uF in de top van het schema maakt geen zak uit.

Dit geldt ook voor de 66uF bij de eerste gainstage kathode. 66uF :???: daar heb ik nog nooit van gehoort. Kijk eens goed, is er niet gewoon een stukje text verdwenen?

De voedingscaps van 47uF zou gedaan kunnen zijn om hem wat minder modderig te laten klinken.

Verder zie ik nog een 47H, dit zal wel 47pF zijn. Hiermee zal iets meer hoog hoorbaar zijn. Is niet veel hoor!

Frans.

Thiez
7 november 2010, 16:24
Ik wil binnenkort gaan beginnen om een onderdelenlijst te maken voor de revisie van deze versterker.
Maar aangezien dit mijn eerste revisie is ben ik benieuwd naar wat je het beste allemaal kunt vervangen. Ik weet dat voedingselco's in ieder geval vervangen moeten worden ivm uitdroging. Maar hoe zit het met de rest van de condensatoren? en is er een manier om eventueel de staat van een condensator te controleren?
Ook verlopen weerstanden na een tijd van waarde. Is de enige manier om dit door te meten door 1 kant los te halen en dan een ohm meter aan te hangen?
Verder ga ik ook in ieder geval de potmeters vervangen. Er zitten nu grote potmeters in, zijn er mensen die mij een bepaald type/merk aan kunnen raden voor goede potmeters van dit formaat?

Ik wil natuurlijk zo veel mogelijk onderdelen orgineel laten om die vintage sound erin te houden.

cluseau
7 november 2010, 16:31
Ik wil natuurlijk zo veel mogelijk onderdelen orgineel laten om die vintage sound erin te houden.

Dan zou ik niet beginnen met alles domweg te vervangen.

Er is zat 50+ apparatuur welke nog met de originele elko's werkt. Ga eerst eens meten. Met name condensatoren welke onder hoge spanning staan gaan lekken. Meet maar aan de lage kant of er spanning achter de caps staat. De voedingselko's kun je de capaciteit van meten. Verder kun je met een goede ohmmeter de lek meten. Als dat goed uitpakt kun je onder hogere spanning de lekstroom testen. Een meter gebruikt namelijk relatief zeer lage spanning.

Frans.

Thiez
26 april 2012, 21:51
Het heeft een tijdje stilgelegen maar langzaam aan zijn we dan toch maar begonnen met de revisie van de carlsbro. Ik heb zo veel projecten die ik wil doen en wat allemaal hier een daar half ligt dat ik eerst maar een wat af ga werken. Beginnend bij het kleinste project.

Inmiddels heb ik de voedingselco's vervangen aangezien deze aan de zijkant bol stonden. Ook ben ik terug gegaan naar de originele waarden van 68uF (70uF) i.p.v. de 47uF die erin gesoldeerd waren.
Verder ga ik in ieder geval alle afwijkende waarden van het schema vervangen door de originele waarden en dan gaan we de amp weer eens opnieuw aanslingeren.

Brewskie
26 april 2012, 22:05
Leuke bump. Succes ...en laat je de vorderingen aan ons zien ?