PDA

View Full Version : Head op de kop getikt: Engl Blackmore



Snijdie
30 september 2010, 15:53
http://farm5.static.flickr.com/4106/5036069619_c5e6ab1164_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders)



Nuff said :D. Vervanger van mijn Roland Cube15 in de repetitieruimte, het is dus wel een kleine upgrade (zeker omdat er een Z-5 footswitch bij zat). Mijn 1x12 zelfbouw cab is nog niet helemaal af, dat is weer wel jammer. Door de regen moet ik helaas even wachten met het afmaken van dat geval.


In de herfstvakantie willen twee vrienden voor hun band gaan recorden (demo's of mini-cd). Hun spelen met een Fireball en een Powerball (over Engl 4x12 kasten). Mijn Blackmore is ook uitgenodigd. Tzt zal ik kijken voor het hoe en wat; maar ik ga proberen om wat mooie geluidclips te fixen van een mini Engl shootout. Pin me er niet aan vast :).

almarvk
30 september 2010, 15:55
Damn, dat lijkt mij een meer dan prima update :D
Nu nog een goede cab erbij!

Fireburst
30 september 2010, 19:50
Erg mooie foto ook.

Veel plezier ermee.

Snijdie
30 september 2010, 21:09
Het is inderdaad een erg grote stap. Maar ik wilde het in een keer goed doen. Het had toch even door mijn hoofd gespeeld: "ben ik wel goed genoeg?". Gelukkig gaf Vulvasonics wijze woorden in een ander topic voor me de doorslag :)

Het gaat er niet om wat WIJ ervan vinden, maar wat de eigenaar ervan vindt. Iemand gelukkig maken is toch het mooiste wat er is? :)
Nu ik het gedaan heb, ben ik zielsblij. Dit is echt de sound die ik zocht. In het begin was ik 'bang' dat een tweedehands Engl een klein inzet bereik zou hebben. Toen ik de Blackmore voorbij zag komen heb ik meteen een afspraak gemaakt om uit te proberen. Wat ben ik ongelooflijk blij dat ik dat gedaan heb. De veelzijdigheid is werkelijk huge. De vier kanalen zijn echt uniek, en elk kanaal klinkt gewoon lekker. De beperking in sounds ligt eerder bij mijn gelimiteerde aantal riffs wat ik beheers, dan in de Engl :).



Als mijn financien hersteld zijn, ga ik op zoek naar een 2x12 voor erbij. Een 4x12 is te zwaar gezien mijn schriele bouw. Als ik een plectrum vast heb, donder ik al bijna om :seriousf:.

macwilliams
30 september 2010, 21:28
Ik heb van horen zeggen dat ENGL wel aardig goeie amps maakt, misschien nog wel beterder dan als roland.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :ok:
speel je veel metul?

Snijdie
30 september 2010, 21:52
Ik geef de Engl voordeel van de twijfel :ok:.


Nog bedankt voor de pb-wisseling, ik heb er aardig wat van opgestoken.



Het liefste wil ik wel een beetje veelzijdig leren spelen, maar in de praktijk speel ik met name metal ja. Met de band is het nog niet helemaal helder wat welke kant we op gaan. We hebben een zanger gevonden, en die zal ook wel invloed hebben op wat we gaan spelen.
Zelf wil ik het liefste richting thrash gaan. Helaas werkt mijn rechterpols niet mee. Waarschijnlijk komt het deels omdat ik linkshandig van mezelf ben. Nu ben ik wel de laatste tijd echt hard aan het oefenen om de palmmute snelheid omhoog te krijgen, maar het heeft tijd nodig. In overleg met huidige gitaarleraar ga ik nu ook wat lessen meepakken van zijn bandgenoot, om te kijken of hij nieuwe dingen tegenkomt om me te helpen bij mijn rechterhand motoriek jaja, het klinkt fout, ik weet het.



Altijd wel grappig, met spelen ben ik altijd erg onzeker, en laat ik me vaak leiden van wat andere van me denken. Maar op een rustig moment dan besef ik van welk triest niveau ik kwam, en ben ik best trots op het feit dat ik nu in ritme wat nummers kan meespelen. Echte thrashsnelheid zit er nog niet in, maar ik merk dat het spelen nu 'echt' gaat beginnen.

Wellicht beetje offtopic, maar zulke overwegingen/beschouwingen maalden ook door mijn hoofd voordat ik besloten had om niet voor de eerste beste cheap-ass 50 of 100W transistor amp te gaan. Ik heb het ding gekocht omdat ik geloof in groei van mezelf.

JohnLord
30 september 2010, 22:05
Ik geef de Engl voordeel van de twijfel :ok:.


Nog bedankt voor de pb-wisseling, ik heb er aardig wat van opgestoken.



Het liefste wil ik wel een beetje veelzijdig leren spelen, maar in de praktijk speel ik met name metal ja. Met de band is het nog niet helemaal helder wat welke kant we op gaan. We hebben een zanger gevonden, en die zal ook wel invloed hebben op wat we gaan spelen.
Zelf wil ik het liefste richting thrash gaan. Helaas werkt mijn rechterpols niet mee. Waarschijnlijk komt het deels omdat ik linkshandig van mezelf ben. Nu ben ik wel de laatste tijd echt hard aan het oefenen om de palmmute snelheid omhoog te krijgen, maar het heeft tijd nodig. In overleg met huidige gitaarleraar ga ik nu ook wat lessen meepakken van zijn bandgenoot, om te kijken of hij nieuwe dingen tegenkomt om me te helpen bij mijn rechterhand motoriek jaja, het klinkt fout, ik weet het.



Altijd wel grappig, met spelen ben ik altijd erg onzeker, en laat ik me vaak leiden van wat andere van me denken. Maar op een rustig moment dan besef ik van welk triest niveau ik kwam, en ben ik best trots op het feit dat ik nu in ritme wat nummers kan meespelen. Echte thrashsnelheid zit er nog niet in, maar ik merk dat het spelen nu 'echt' gaat beginnen.

Wellicht beetje offtopic, maar zulke overwegingen/beschouwingen maalden ook door mijn hoofd voordat ik besloten had om niet voor de eerste beste cheap-ass 50 of 100W transistor amp te gaan. Ik heb het ding gekocht omdat ik geloof in groei van mezelf.

Fijne amp hoor, die Blackmore! Heb hem ook. Kan on-ge-lo-fe-lijk hard, maar klinkt zacht ook uitstekend. Is van alle ENGL's imo het minst puur geschikt voor metal. Doet ie overigens prima, maar ook voor AC/DC, GNR en aanverwante muziek is het een fijne top.
Laat je de amp in de oefenruimte staan? Het is best een grote en zware top, iig véél zwaarder dan je Roland en zelfs je plectrum :)

Gefeliciteerd ermee!

lauke_101
30 september 2010, 22:06
..Ik heb het ding gekocht omdat ik geloof in groei van mezelf.

Wijze woorden.

Enne, lekker he zo'n buizenamp? Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! :ok:

macwilliams
30 september 2010, 22:08
PB's ? Remind me even.

Hey we zijn allemaal als crappy snarenslachters begonnen en wtf zou dat moeten zeggen of we iets waard zijn of niet? Ik ben ook een crappy gitarist maar heb wel een vette snelheid ontwikkeld om m'n onkunde te verbloemen. En dan nog wat ik hier aan spullen heb staan is ook alleen maar om de aandacht van m'n spel af te leiden.

Maar hoe schriel ben je dan dat je geen 4*12 kan dragen?
Er zitten trouwens wieltjes onder !!! En ze wegen niet zo veel meer dan je head!

Jasper.
30 september 2010, 22:15
Gefeliciteerd! Ziet er goed uit. En die stap is zeker niet klein.




Ik ben ook een crappy gitarist maar heb wel een vette snelheid ontwikkeld om m'n onkunde te verbloemen.

Hmmmm..... Die snelheid... Ben nog steeds af en toe een beetje aan het oefenen om die slayerriffs van jou bij te houden. Het lijkt een onmogelijke taak, maar ik zal niet opgeven. Als word het mijn dood :p (Nou ja, misschien geef ik dan wel op :sssh: )

macwilliams
30 september 2010, 22:32
Gefeliciteerd! Ziet er goed uit. En die stap is zeker niet klein.





Hmmmm..... Die snelheid... Ben nog steeds af en toe een beetje aan het oefenen om die slayerriffs van jou bij te houden. Het lijkt een onmogelijke taak, maar ik zal niet opgeven. Als word het mijn dood :p (Nou ja, misschien geef ik dan wel op :sssh: )


Oh, dude niet doen man:nervous: , het wordt niet je dood maar je verropt je polsen ermee als je er te lang mee door gaat. Je had toch wel door dat er wat met m'n polsen is?

Doe voorzichtig aan, de snelheid op de cd's is redelijk gauw aan te leren, maar live gaat het nog een tandje sneller.

Snijdie
30 september 2010, 22:49
@ Mac: we hadden een paar weken geleden wat PB's heen- en weer gestuurd over Zakk Wylde, Tele zelfbouw en later amps.

Overigens heb ik geen enge spierziekte ofzo, maar ik ben gewoon tenger gebouwd. Mijn bovenarmen zijn even 'dik' als mijn pols zegmaar. Als ik op andermans gitaren speel, hangt de gitaar per definitie te laag omdat mijn schouders zo dun zijn :).



Thuis heb ik alweer een klein tijdje een Blackstar staan (omdat de Cube15 naar de oefenruimte ging). Ook een mooi geluid -ik ben erg tevreden over de sounds-, maar zo'n Engl is wel een andere orde van grootte :). Omdat mijn zelfbouwcab niet af is, ga ik morgen proberen om mijn Blackstar even als cab te gebruiken. Op lage vermogens zal dat hopelijk/waarschijnlijk geen problemen geven. Sowieso kan ik nooit te hard spelen, anders gaan mijn gehoorapparaten clippen (hoe metal is dat :)!!!).



Overigens geloof ik zelf niet zo in headroom voor gain. Genoeg is genoeg, meer gain dan dat is in mijn ogen toch zinloos. De Blackmore geeft mij het vierde kanaal genoeg gain voor de meeste metal die ik speel. Als ik meer richtig heavy ga, dan kies ik voor het derde kanaal.

Jasper.
30 september 2010, 22:49
Oh, dude niet doen man:nervous: , het wordt niet je dood maar je verropt je polsen ermee als je er te lang mee door gaat. Je had toch wel door dat er wat met m'n polsen is?

Doe voorzichtig aan, de snelheid op de cd's is redelijk gauw aan te leren, maar live gaat het nog een tandje sneller.

Nee grapje, af en toe oefen ik eens wat riffjes :p Ik begin slayer wel steeds leuker te vinden dankzij jou :)

Maar ik had nog niet door dat er wat met je polsen was, niet opgevallen.

macwilliams
30 september 2010, 23:06
@ Mac: we hadden een paar weken geleden wat PB's heen- en weer gestuurd over Zakk Wylde, Tele zelfbouw en later amps.

Overigens heb ik geen enge spierziekte ofzo, maar ik ben gewoon tenger gebouwd. Mijn bovenarmen zijn even 'dik' als mijn pols zegmaar. Als ik op andermans gitaren speel, hangt de gitaar per definitie te laag omdat mijn schouders zo dun zijn :).



Thuis heb ik alweer een klein tijdje een Blackstar staan (omdat de Cube15 naar de oefenruimte ging). Ook een mooi geluid -ik ben erg tevreden over de sounds-, maar zo'n Engl is wel een andere orde van grootte :). Omdat mijn zelfbouwcab niet af is, ga ik morgen proberen om mijn Blackstar even als cab te gebruiken. Op lage vermogens zal dat hopelijk/waarschijnlijk geen problemen geven. Sowieso kan ik nooit te hard spelen, anders gaan mijn gehoorapparaten clippen (hoe metal is dat :)!!!).



Overigens geloof ik zelf niet zo in headroom voor gain. Genoeg is genoeg, meer gain dan dat is in mijn ogen toch zinloos. De Blackmore geeft mij het vierde kanaal genoeg gain voor de meeste metal die ik speel. Als ik meer richtig heavy ga, dan kies ik voor het derde kanaal.

Nou zie ik het aan je sig.

Headroom heb je niet nodig voor thrash metul. Wel een vet strakke palm mute en een aanslagsnelheid van minstens 666 aanslagen per minuut.

macwilliams
30 september 2010, 23:07
Nee grapje, af en toe oefen ik eens wat riffjes :p Ik begin slayer wel steeds leuker te vinden dankzij jou :)

Maar ik had nog niet door dat er wat met je polsen was, niet opgevallen.

Slayer rules :blast:

Mcgryphon
30 september 2010, 23:22
Headroom is niet nodig, volume wel. Jullie kennen onze drummer niet :p Tuurlijk kan hij wel wat achter, maar blastbeats op laag volume missen dusdanig veel impact dat we hem zijn ding laten doen.

Henri H
1 oktober 2010, 15:17
....Zij spelen met een Fireball en een Powerball (over Engl 4x12 kasten). ........
Pin me er niet op vast :).Als je ook 's een beetje op je spelling zou letten... ;)

Gefeliciteerd verder, en zo snel mogelijk een 2x12 d'r bij! :rockon:

Thiez
1 oktober 2010, 19:03
Engl blackmore is zeker een gave amp! Heb hem zelf ook. Als je metal speelt zou ik zeker V30 kastje aanraden. Ga je voor hardrock zeker te weten greenbacks!
Maakt bij de blackmore echt een wereld van verschil wat voor cab je eronder zet.

Snijdie
1 oktober 2010, 20:08
Als je ook 's een beetje op je spelling zou letten... ;)

Gefeliciteerd verder, en zo snel mogelijk een 2x12 d'r bij! :rockon:
Oeps, my bad. De woorden bold maken had dan ook weer niet gehoeven, zo erg is het nog niet met me ;).

@ Thiez: bedankt voor de tip! Zulke adviezen zijn altijd welkom :).

macwilliams
1 oktober 2010, 20:59
Heeft een blackmore nou een beetje genoeg gain aan boord? Of heb je nog wat desoriëntatiependalen voor de leadpartijen nodig? :D

ghehehe, retorisch dude.

\m/

guitarkid
8 oktober 2010, 18:50
Ik heb van horen zeggen dat ENGL wel aardig goeie amps maakt, misschien nog wel beterder dan als roland.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :ok:
speel je veel metul?

Ga nou toch gauw weg man. :stop: Engl beterderderder dan Roland! Lamenilache.
Heb laatst bij Big One op hun z'n verhuur Engl Blackmore gespeelt. Kwam geen normale geluid uit, alleen maar "Smook-on-ze-wotter". Nou, dat kunstje kenne we nu wel. Ik gouw weer trug naar me Roland Cube 15, kikke man. Roland is gewoon regelrechte "Sterwee-to-heffen".:mmmm:
En ook veel modernerder, teminste niet van die ouderwetse buizen enzo!
Kwil nog wel eens een echte Maarschall uit de MG-serie.... Ook voor echte hevvie metul :blast: Tsjille!
En op type-les!

Gr. C.

macwilliams
8 oktober 2010, 19:34
Ga nou toch gauw weg man. :stop: Engl beterderderder dan Roland! Lamenilache.
Heb laatst bij Big One op hun z'n verhuur Engl Blackmore gespeelt. Kwam geen normale geluid uit, alleen maar "Smook-on-ze-wotter". Nou, dat kunstje kenne we nu wel. Ik gouw weer trug naar me Roland Cube 15, kikke man. Roland is gewoon regelrechte "Sterwee-to-heffen".:mmmm:
En ook veel modernerder, teminste niet van die ouderwetse buizen enzo!
Kwil nog wel eens een echte Maarschall uit de MG-serie.... Ook voor echte hevvie metul :blast: Tsjille!
En op type-les!

Gr. C.


What Evert gôsäh, jei bent bijna honderd ofzo. Dus hep je een slecht gehoor. Punt!!

Maar even serieus, heb je de BM echt geprobeerd? Over welk cabinet?

En dan ben je zo dicht bij en dan stuur je geeneens even een PM.

Foei.

guitarkid
8 oktober 2010, 22:41
What Evert gôsäh, jei bent bijna honderd ofzo. Dus hep je een slecht gehoor. Punt!!

Maar even serieus, heb je de BM echt geprobeerd? Over welk cabinet?

En dan ben je zo dicht bij en dan stuur je geeneens even een PM.

Foei.

Hallo Mac.

Ik was met mijn zoon even snel naar Zwolle vanaf de camping in midden-Drenthe. Snaartjes, plectra en even snuffelen aan een buizentop voor hem.
Ik dacht kort naar Big One te gaan, maar ze bleken verhuisd naar de Thorbeckegracht. Toch even daarheen gereden en daar stond o.a. die Blackmore, die ze in de verhuur hebben met 4x12 kasten met hun logo op het speakerdoek. Maar het zullen wel Marshalls zijn.
Ik vond de Engl wat schril, maar zat in een kleine ruimte te spelen, dus durf er niet zoveel over te zeggen eigenlijk.... Mijn zoon speelt nu (tijdelijk...? :soinnocent:) over mijn Valve King top met 2x12 V30's en dat bevalt 'm wel.
Ach, ik red me prima met de Delta Blues.
Ik heb ook geen computer op de camping btw, dus PM-men was sowieso moeilijk.
Maar het lijkt me absoluut leuk eens wat af te spreken, dat weet je!

Gr. C.

macwilliams
9 oktober 2010, 09:33
Ik vind de ENGL alleen schril klinken icm V30 speakers, vooral op laag volume. Daarom heb ik gekozen voor greenbacks.

Ik kom wel eens een keer aanwippen chris:ok:

vinni
9 oktober 2010, 12:06
Heb tijden met een blackmore gespeeld met een ENGL 4X12 met V30's.
Alleen als-ie fors hard stond klonk het goed. Ik denk dat dat kwam (heb'm niet meer om deze reden) dat de 4 12" speakers onvoldoende werken.

Maar het is zeker een hele goeie amp.

Suc6 er mee.

Vinni

Snijdie
10 oktober 2010, 02:11
-grappige post-
:seriousf: :seriousf:
Haha, leuk getypt.
Maar ja, met zo'n amp vraag ik ook om zulke reacties :).




Heb tijden met een blackmore gespeeld met een ENGL 4X12 met V30's.
Alleen als-ie fors hard stond klonk het goed. Ik denk dat dat kwam (heb'm niet meer om deze reden) dat de 4 12" speakers onvoldoende werken.

Maar het is zeker een hele goeie amp.

Suc6 er mee.

Vinni Wat bedoel je met het werken van de speakers?
Helaas heb ik de amp nog niet echt op zijn donder gegeven, maar ik ben eigenlijk ook tevreden bij lagere volumes. Misschien komt het omdat ik even op een 1x12 speel. Dan merk ik dat bij volume 0,7 á 0,8 de amp wat meer tot leven komt. Reken je buur-onvriendelijk tot fors hard, of "ik wil perse een metal drummer met drie blikjes energiedrank achter de kiezen compleet niet meer horen"?



Gisteren was een lieftallige bandlid langs geweest (a.k.a. Mcgryphon). Hij had recording-spul bij zich. Helaas ging de microfoon standaard niet gemakkelijk mee. Gelukkig valt er altijd wat te improviseren met tape. Waarom zoeken naar There i fixed it-plaatjes als je eenvoudig zulke dingen thuis na kan doen :soinnocent:?



http://www.mijnalbum.nl/Foto-8NKSZB6P.jpg


http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJOVSXW4.jpg


http://www.mijnalbum.nl/Foto-HAH6XKCQ.jpg


Eens kijken of ik het recorden alleen ga gebruiken als zelfreflectie, of dat ik nog de ballen heb om wat op het forum te zetten. Sinds deze week weet ik was er mis is met mijn gitaarspel -knijpen in plectrum, en daardoor verstijft mijn rechterpols-, en nu bevind ik me een beetje in een soort musicale identiteitscrisis :seriousf:.

macwilliams
10 oktober 2010, 07:59
Dat ziet er uit alsof iemand met een krat bier door een elektriciteitshuisje is gedonderd:dontgeti: Zeker niet arbo waardige toestanden.

vinni
10 oktober 2010, 10:22
Wat bedoel je met het werken van de speakers?

Weet inmiddels wel uit ervaring dat speakers een heel belangrijk onderdeel zijn van je geluid. Als de speakers goed op hun donder krijgen gaan ze pas werken en klinken. Hoe hoger de sensitivity hoe meer rendement. Daarom kies ik als het effe kan speakers met minder rendement. Dan kan je verhoudingsgewijs ook de eindtrap van je versterker wat verder open zetten. Dat klinkt meestal toch ook beter.

Om deze reden vind ik een 2X12 kast in het algemeen beter klinken dan een 4X12. Gewoon omdat de speakers harder moeten werken en naar mijn mening beter klinken.

Ben ook heel benieuwd naar de nieuwe FDM speakers van Governor. Van deze speakers kan je de sensitivity met een draaiknop aanpassen.

Vinni

Mcgryphon
10 oktober 2010, 11:44
:seriousf: :seriousf:
Haha, leuk getypt.
Reken je buur-onvriendelijk tot fors hard, of "ik wil perse een metal drummer met drie blikjes energiedrank achter de kiezen compleet niet meer horen"?


In die wijk van jou is het al heel snel buur-onvriendelijk, en in jouw geval is ouders-onvriendelijk nog veel dichterbij :P
Met die 1x12 ga je ons fijne roze konijn niet uit de mix duwen trouwens hoor :P
Even voor de rest, dit bedoel ik daar dus mee: http://www.youtube.com/watch?v=ZVVY_RiKnBA

RoelSmoel
10 oktober 2010, 12:22
BLACKSTARRRRR:mmmm::mmmm::mmmm:

Hahahaha

Edit; het gaat trouwens over die post met dat opnemen:)

guitarkid
11 oktober 2010, 12:17
:seriousf: :seriousf:
Haha, leuk getypt.
Maar ja, met zo'n amp vraag ik ook om zulke reacties :).


Hallo Snijdie.

't Was vooral een post met vette knipoog naar Macwilliams hoor!
En ik moet zo'n versterker niet in een klein hokje in een muziekzaak proberen,
maar gewoon op fatsoenlijk volume!
Verdorie, als één van mijn "jeugd-gitaarhelden/naamgever aan deze amp" zegt dat het de fijnste versterker is die hij kent, wie ben ik dan om dat ding niet goed te vinden...... Precies!!
Heel veel plezier ermee!!! :rockon:

Gr. C.

Mcgryphon
27 oktober 2010, 00:44
Ik kan iig zeggen dat het ding goed klinkt, maar vergeleken bij mijn marshall met 4x12 moet deze bak met 1x12 heel anders gemic'd en ge-eq'd worden bij het opnemen; deze klinkt al snel erg zompig opgenomen als hij in de kamer lekker gebalanceerd klinkt :P
De fouten die we in de sound kunnen vinden hebben vooral te maken met de fouten in onze eigen speelstijl in elk geval, dus dat verklaart wel wat :P zo speel ik te vaak noten niet helemaal lekker gefret en snijdie vaak wat minder strak gemute, maar ijdel als we zijn kijken we dan eerst de amp boos aan :soinnocent:
Hij rockt iig lekker, zonder moeite te hebben met METUHL. Nu nog leren om daadwerkelijk slayer te spelen ouwe :zz: