PDA

View Full Version : Kapot: Reverb Marshall AVT50



Rik van der Meulen
30 september 2010, 15:35
Beste muzikanten,

Toen ik ongeveer 3 jaar geleden mijn Marshall AVT50 kocht,
had ik nog geen enkel verstand van verstekers enz.. dus vertrouwde blind op de verkoper. Je gaat er natuurlijk vanuit als je iets nieuw koopt dat het correct werkt.

Alleen zit ik nu met het volgende; de reverb is kapot. Het enige wat er gebeurt als je aan de pot draait, is dat hij wat extra high toevoegt. Ik heb de versterker al eens opengemaakt of ik iets kon zien, maar met blote oog valt er niet veel aan te zien.

Nu mijn vraag, kan ik dit zelf maken/door een professioneel iemand en hoeveel kost zoiets?

Alvast hartelijk dank,
Rik

cluseau
30 september 2010, 18:16
Nu mijn vraag, kan ik dit zelf maken/door een professioneel iemand en hoeveel kost zoiets?

Zelf doen ??? Ligt een beetje aan je vaardigheden natuurlijk. Het is iig geen kwestie van een buisje wisselen. Kosten (?) ook zo'n moeilijk verhaal, beetje afhankelijk van benodigde tijd. Je zou vooraf een prijsopgave kunnen krijgen, kun je altijd nog beslissen of je voor reparatie gaat of voor iets nieuws.

Frans.

Dirk_Hendrik
30 september 2010, 18:55
Als je je reverb opendraait en tegen de galmveer tikt, krijg je dan kabaal?

Hoewel er altijd wat anders aan de hand kan zijn zijn galmveerproblemen meestal te wijten aan een defecte aansluiting in de galmveer. Een draadbreuk naar de driver of pickupspoel dus.

jacky
30 september 2010, 19:08
Als je je reverb opendraait en tegen de galmveer tikt, krijg je dan kabaal?

Hoewel er altijd wat anders aan de hand kan zijn zijn galmveerproblemen meestal te wijten aan een defecte aansluiting in de galmveer. Een draadbreuk naar de driver of pickupspoel dus.

+1 meet even ohms of je op de veer een weerstand meet op ingang en uitgang heb toevallig recent 2 van die defecte veren gehad.

succes

Rik van der Meulen
30 september 2010, 19:26
Ik zie geen vergalm,
maar ik heb m opengemaakt en wat foto's gemaakt:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/30/1285855476-830.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3086832.html)

Trouwens de reverb pot is de meest linkse (groene dingetje met 6D3 erop)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/30/1285855545-020.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3086836.html)

Wat kan ik eraan doen?

Dirk_Hendrik
30 september 2010, 19:28
je galmveer ligt wss onderin je versterker. Ik zoe op de foto aan de linkerkant een draadje loped dat er naar toe gaat ;)

Rik van der Meulen
30 september 2010, 19:37
Thanks, ik heb m gevonden..
Helaas kan nu niet verder, moet naar voetbal :soinnocent:

toch bedankt voor het begin!

G.G.
30 september 2010, 20:53
Beste muzikanten,

Toen ik ongeveer 3 jaar geleden mijn Marshall AVT50 kocht,
had ik nog geen enkel verstand van verstekers enz.. dus vertrouwde blind op de verkoper. Je gaat er natuurlijk vanuit als je iets nieuw koopt dat het correct werkt.

Alleen zit ik nu met het volgende; de reverb is kapot. Het enige wat er gebeurt als je aan de pot draait, is dat hij wat extra high toevoegt. Ik heb de versterker al eens opengemaakt of ik iets kon zien, maar met blote oog valt er niet veel aan te zien.

Nu mijn vraag, kan ik dit zelf maken/door een professioneel iemand en hoeveel kost zoiets?

Alvast hartelijk dank,
Rik

Ben ik nou de enige die over de formulering valt? (ff vet gemaakt)
Wanneer is die reverb kapot gegaan? Gelijk na aanschaf of na 3 jaar?

Rik van der Meulen
30 september 2010, 22:15
Sorry, ben mn zinnen vergeten af te maken..

Hij was bij aanschaf meteen kapot,
heeft het namelijk nooit gedaan.
Ik kan de winkel nu niets meer kwalijk nemen,
want ze zijn namelijk falliet gegaan.
(de muziekzaak heet trouwens "melodie" in Putten)

Ik ga nu kijken of dat van Dirk_Hendrik werkt.

Rik van der Meulen
30 september 2010, 22:25
Als ik erop tik geeft het inderdaad kabaal met de pot open,
dicht geeft hij niets..

foto van de reverb (rechts in het hoekje):
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/30/1285866227-790.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3087507.html)

cluseau
30 september 2010, 22:59
Als ik erop tik geeft het inderdaad kabaal met de pot open,



Je hebt dan een probleem met de reverb driver of de spoel in de veer is defect (komt wel vaker voor)

Frans.

Frits van Mourik
30 september 2010, 23:12
Kan zijn, dat:
a) Het driverspoeltje van je veer verrot is. Checken met multimeter.
b) Het kabeltje/plugje is niet lekker. Checken met multimeter.
c) Je driver-IC is slecht. Dit is (toevallig) IC1 in je amp.
Zonder adekwaat gereedschap (scoop) wat moeilijk checken.
Maar die dingetjes ( TL 072 ) kosten next to nothing...

Frans, verdorie toch! Was je me weer voor!
Maar gelukkig gaat het hier niet om competitie, toch?

cluseau
30 september 2010, 23:20
Frans, verdorie toch! Was je me weer voor!


:D

Ach, jij geeft weer iets meer info, zo kan Rik er toch wat van maken

Rik van der Meulen
1 oktober 2010, 09:33
Thanks voor alle info,
ik zit nu op school..

zodra ik thuis ben ga ik ermee verder.

Rik van der Meulen
1 oktober 2010, 14:33
Kan zijn, dat:
a) Het driverspoeltje van je veer verrot is. Checken met multimeter.
b) Het kabeltje/plugje is niet lekker. Checken met multimeter.
c) Je driver-IC is slecht. Dit is (toevallig) IC1 in je amp.
Zonder adekwaat gereedschap (scoop) wat moeilijk checken.
Maar die dingetjes ( TL 072 ) kosten next to nothing...

Frans, verdorie toch! Was je me weer voor!
Maar gelukkig gaat het hier niet om competitie, toch?

Bedankt voor de tips, ik heb thuis een multi-meter,
maar hoe kan ik zoiets meten als bij punt a,b (c)?
Waar moet ik de multi-meter op zetten?

cluseau
1 oktober 2010, 14:52
Waar moet ik de multi-meter op zetten?

Eerst uitzoeken wat het driverkabeltje is. Trek er een kabeltje uit en kijk of je nog steeds kabaal hoort als je aan de veer rammelt. Als je nog steeds herrie hoort heb je natuurlijk het juiste driverkabeltje los gehaald. Op het stekkertje aan de kabel zul je een paar ohm moeten meten. Een vette sluiting is niet goed maar de driver spoel heeft een vrij lage waarde. ?Heb je aan beide zijden een tulp of RCA stekkertje zitten kun je de kabel afzonderlijk op sluiting/onderbreking testen. Als je dit allemaal goed blijkt te zijn kunnen we verder met punt c

Frans.

Rik van der Meulen
1 oktober 2010, 15:02
Oke, duidelijk.
Ik ga nu meten.

Rik van der Meulen
1 oktober 2010, 15:15
Meten lukt nog niet echt,
wat bedoel je met "vette sluiting" (veel weerstand?)

Ik heb wel het volgende:
Driverkabeltje heb ik gevonden,
als ik deze eruit haal hoor ik geen kabaal meer.

cluseau
1 oktober 2010, 15:23
Driverkabeltje heb ik gevonden,
als ik deze eruit haal hoor ik geen kabaal meer.

Dat is dan het kabeltje naar de ontvanger, als je het driverkabeltje los hebt moet je dus nog steeds de veren kunnen horen. Hoor je dan niets meer dan heb je de ontvangerkabel losgehaald.

Met vette sluiting bedoel ik minder dan zeg maar 0.5 Ohm.

Uitgaande (ontvager) kant van de veerunit is ongeveer 1k Ohm
Ingaande (driver) kant is enkele Ohms, ergens in de buurt van de 1,5 Ohm.
Deze waarden verschillen per type dus is slechts een indicatie.


Als je het kabeltje van de veerunit los kan maken is de kabel makkelijker door te meten, je meet anders door de laagohmige veerunit heen. Als je daar geen ervaring in hebt is het misschien een beetje lastig te zien.

Frans.

Rik van der Meulen
1 oktober 2010, 16:00
Oke, dan weet ik nu wat de driver kabel is.
Verder lukt het mij nog niet echt.

foto reverb:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/01/1285929502-710.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3089164.html)

Uit de reverb komen twee tulpensterkkers die uitkomen in deze stekker op de printplaat:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/01/1285929588-870.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3089171.html)

Hoe kan ik verder, ik snap er nog niet veel van.

cluseau
1 oktober 2010, 17:56
Uit de reverb komen twee tulpensterkkers die uitkomen in deze stekker op de printplaat:

Hoe kan ik verder, ik snap er nog niet veel van.
Trek de driverkabel nu uit de veerunit en meet op de tulpstekker de ohmse weerstand tussen de tip en de shield. Hier mag je geen lage weerstand meten.

Op de veerunit moet je ook meten tussen de tip en de shield, je moet dan juist wel een lage weerstand meten van enkele ohms maar geen volle sluiting. Als je niet goed bij de tip kan komen (omdat het een vrouwtje is) kun je hier even een gewoon audio kabeltje insteken zodat je aan het andere uiteinde kan meten.

Nog een methode is deze:
Als je scherpe meetpennen hebt kun je ook meten op de connector welke op de print zit. Je kan dan het verschil in ohmse waarde zien als je de tulpstekker wel of niet in de veerunit steekt.

Frans.

Rik van der Meulen
1 oktober 2010, 18:23
Oke, ik ben aan het meten geslagen.
Ik zal precies vertellen wat ik (fout) doe:

Ik heb de witte tulpstekker eruit gehaald, dat is namelijk de driverkabel.
Ik zet de multimeter op 200 ohm, maar als ik dan de twee meetpinnen op de shield en tip doe, veranderd er niets aan de waarden op de multimeter..

Wat doe ik fout Frans?

ThomasR
1 oktober 2010, 20:12
schroef de reverb er eens van misschien is er een veer kapot en dat zie je direct zonder te meten

Rik van der Meulen
1 oktober 2010, 20:31
Ik heb hem eraf geschroefd, de veren zijn nog heel.
Wat zou het anders kunnen zijn?

Dirk_Hendrik
1 oktober 2010, 20:59
Oke, ik ben aan het meten geslagen.
Ik zal precies vertellen wat ik (fout) doe:

Ik heb de witte tulpstekker eruit gehaald, dat is namelijk de driverkabel.
Ik zet de multimeter op 200 ohm, maar als ik dan de twee meetpinnen op de shield en tip doe, veranderd er niets aan de waarden op de multimeter..

Wat doe ik fout Frans?


ben niet Frans maar doe even een nieuwe duit in het zakkie;)
Waar meet je nu?
Aan de tip en de shield van de witte tulpstekker
of aan de veermodule zelf?

Aangezien de module is losgeschroefd kun je 2 draadjes zien zitten aan de tulpbus waar de witte stekker op prikt. Meet de weerstand, op de tulpbus, tussen deze 2 draadjes. Moet, zoals Frans al zei, weinig ohm zijn maar ook niet 0. Meet je niets, ook niet als je naar grotere ohm bereiken gaat, dan is je driverspoel stuk.



@ ThomasR
Al eerder in dit verhaal is naar voren gekomen dat Rik kabaal had als hij met de reverb knop open tegen z'n verenmodule tikte. Conclusie, veren zijn dus heel.

cluseau
1 oktober 2010, 21:57
Ik heb de witte tulpstekker eruit gehaald, dat is namelijk de driverkabel.
Ik zet de multimeter op 200 ohm, maar als ik dan de twee meetpinnen op de shield en tip doe, veranderd er niets aan de waarden op de multimeter..

Wat doe ik fout Frans?

Je doet niets fout, even een verklaring:

Wat we willen weten is of er sluiting in je kabeltje zit, dit komt meestal voor in de plug. Omdat je geen weerstand meet aan de loze kabel is dat een goed teken en gaan we verder. Je moet nu checken of de (driverzijde) spoel nog heel is zoals Dir_Hendrik ook opmerkt (tnx DH). Meestal blijft zo'n dikke spoel zoals de driverzijde wel heel. De weergavekant is veel dunner en kwetsbaarder. Toch zul je dit moeten checken voor we verdere stappen kunnen nemen. Dit doe je door op de bus te meten waar de witte stekker in gaat. Je zal daar nu zo'n 3 Ohm moeten meten. Iets meer of minder mag ook wel. Overigens verwacht ik dat de opamp niet werkt maar dat zien we later wel, geef eerst maar de meetwaarden op de bus in de veerunit.

Frans

Dirk_Hendrik
1 oktober 2010, 22:45
Overigens verwacht ik dat de opamp niet werkt
;)
Verwachtingen zijn mooi.
Ik verwacht een draadbreuk van het spoeldraad van de driverspoel op het punt waar deze aan de tulpbus is gesoldeerd. :sssh:

we zullen zien :ok:

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 09:26
Bedankt voor de reacties!

Ik heb het één en ander gemeten aan de veermodule:
Wanneer ik de tip en shield meet (op 2000k ohm),
krijg ik de waarde 000 op mn multimeter:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/02/1285992217-240.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3091144.html)

cluseau
2 oktober 2010, 09:30
Bedankt voor de reacties!

Ik heb het één en ander gemeten aan de veermodule:
Wanneer ik de tip en shield meet (op 2000k ohm),
krijg ik de waarde 000 op mn multimeter:


Das dus niet goed, lijkt erop dat D_H gelijk gaat krijgen. Kijk goed of er geen flintertje soldeer tussen de connector is gevallen.

Neem wel een zo laag mogelijk meetberijk, op 2000k ziet de meter niet het verschil tussen 3 of 5 Ohm
Als dat niets uitmaakt dan kan je even één draadje losmaken en voorzichtig direct op het draadje meten. Meet je dan nog deze waarde ziet het er naar uit dat de spoel is kortgesloten. Vreemd hoor. Als het ding aanstaat meet dan eens of je gelijkspanning op de witte stekker meet.

Frans.

Edit
net een plaatje van jouw meter opgezocht, dit is geen auto range meter en moet je dus handmatig het meetberijk instellen. Je fout is dat je een te hoog meetberijk insteld. Meet in het berijk 200 Ohm anders krijg je geen juiste waarde.
/edit

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 09:52
Ik heb nogmaals gemeten, maar dan op een kleinere waarde (200 ohm), en dan aan de andere kant. Dit is de kant waar de driver in ging:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/02/1285993904-070.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3091197.html)

Zat ik gewoon de verkeerde kant te meten?

cluseau
2 oktober 2010, 09:57
Ik heb nogmaals gemeten, maar dan op een kleinere waarde (200 ohm), en dan aan de andere kant. Dit is de kant waar de driver in ging:

Zat ik gewoon de verkeerde kant te meten?

Deze waarde ziet er een stuk beter uit, meet voor de zekerheid de andere kant ook even want ik ben er niet zeker van wat je aan het doen ben (sorry). Als het goed is kunnen we dan ook het verschil zien tussen de driver en de pickup zijde.

Frans.

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 10:01
Maakt niet uit, ik heb hier ook minimaal verstand van..

Aan de andere kant krijg ik geen waarde, namelijk '1'.
Ik meet dan ook op 200 ohm.

conclusie, meting op 200 ohm:
rechterkant; waarde van 33,5
linkerkant; waarde '1'

Wat betekent dit?

cluseau
2 oktober 2010, 10:04
conclusie, meting op 200 ohm:
rechterkant; waarde van 33,5
linkerkant; waarde '1'

Wat betekent dit?

Dat je voor de andere kant een stapje hoger moet gaan, meetberijk 2k of zo iets. Schakel maar op tot je een waarde ziet.

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 10:12
De linkerkant geeft nu inderdaad met een weerstand van 2000 ohm,
de waarde 215. Foto ter verduidelijking:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/02/1285995062-70.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3091232.html)
Niet echt duidelijk, maar hij geeft 215 aan..

cluseau
2 oktober 2010, 10:15
De linkerkant geeft nu inderdaad met een weerstand van 2000 ohm,
de waarde 215.

Oke, dat dus de hoge kant, onthoud dit even.

Zet nu de versterker aan met de volume regelaar op 1/3, dus niet te hard.
Raak met je vinger de tip van de witte plug aan. Als het goed is hoor je niet veel gebeuren. Raak je nu de tip van de rode stekker aan zul je een brom horen. Deze brommende stekker moet in de hoohohmige kant van de veerunit. Nu weten we iig zeker dat dit goed zit al was dat duidelijk omdat je de veren wel hoort.

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 10:21
Oke, klopt. De witte stekker geeft geen brom, de rode wel.
Ik doe nu de rode in de hoogohmige kant.

cluseau
2 oktober 2010, 10:23
Oke weer wat bevestigd.

Volgende stap,

Heb je een gewoon audiokabeltje met aan weerszijden een tulpstekkertje? Anders ff scoren.

Sluit op de veerunit alleen de hoogohmige zijde (rood) aan maar laat de driverkabel los. Zet je versterker weer aan. Als het goed is hoor je nu de veren rammelen als je er aanzit. Aan de driverzijde plug je nu even ipv de witte stekker het audiokabeltje in. Neem dan een 9v batterij (eventueel uit je meter) en tik een fractie van een seconde de tip en shield van het andere uiteinde tegen de batterij. Als de veerunit goed is zul je de aansluiting op de batterij na horen galmen.

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 10:27
Oke, het verhaal is mij duidelijk.
Ik ga ff kijken of ik die kan vinden..

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 10:34
Oke, ik heb je test gedaan. En alles verliep zoals het moest:
Als ik de 9v batterij tegen de tip en shield van de audiokabel hield,
die ik in de reverbunit had gedaan, hoorde en een 'knal' die nagalmde.

cluseau
2 oktober 2010, 10:40
Oke, ik heb je test gedaan. En alles verliep zoals het moest:
Als ik de 9v batterij tegen de tip en shield van de audiokabel hield,
die ik in de reverbunit had gedaan, hoorde en een 'knal' die nagalmde.

Super, dat heb je snel voor elkaar.

Wat we nu hebben bewezen is dat de veerunit met de schakeling daarachter oke is. Volgende stap,

Om het kabeltje uit te sluiten moet je even de connector CN2 op de print loshalen. Deze heeft vier aansluitingen. De meest linkse en de meest rechtse horen bij elkaar. Als je met de ohmmeter wil meten of je daar de eerder gemeten waardes van de veerunit ziet zijn we weer wat verder. Je moet dus 33 (pin3-4) en 215 (pin1-2) Ohm kunnen meten op die connector waarvan de 215 er zeker is want dat deel werkt. Het gaat er dus om of je daar ook die 33 ohm ziet. Wel even de witte stekker aansluiten he!

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 11:02
Mooi!

Meten is weer gelukt, ik krijg alleen iets andere waarden,
maar ze liggen in de buurt. Het was wel moeilijk meten,
want de waarden versprongen namelijk heel vaak..

cluseau
2 oktober 2010, 11:17
Mooi!

Meten is weer gelukt, ik krijg alleen iets andere waarden,
maar ze liggen in de buurt. Het was wel moeilijk meten,
want de waarden versprongen namelijk heel vaak..

Oke, mag best iets afwijken (<10%), als je er maar in de buurt zit. Lijkt het er dus toch op dat je opamp niet werkt. Ben je in staat dat ding er zelf uit te lepelen of blijft er dan niets van de print over? De opamp zelf kost een scheet en drie knikkers dus dat is het ergste niet maar het gaat erom dat je de print heel houd anders is het onherstelbaar.

Je zou eerst eens kunnen meten op de opamp maar ik krijg het idee dat het verrichten van metingen een beetje moeizaam gaat. Als je denk dat je het aankan, gewoon doen. Anders misschien ff laten doen. Misschien is er een techneut bij je in de buurt of je stuurt het chassis naar mij op met TNT. Heb ik wel vaker gedaan, kost je 6 euro verzendkosten.

Frans.

Rik van der Meulen
2 oktober 2010, 11:36
Als ik daarmee de printplaat kapot kan maken,
laat ik het liever door een professioneel iemand doen.
Maar welk komponent is de opamp? Is dat een IC?

Metingen gaan inderdaad nog een beetje moeizaam,
maar wel een stuk beter dan in het begin..
Wat valt eraan te meten dan?

cluseau
2 oktober 2010, 11:47
Wat valt eraan te meten dan?

Als je geen sodeer ervaring hebt vrees ik het ergste voor je print. De een is natuurlijk handiger dan de ander maar toch.... ik kan niet over jouw oordelen he!

Al zit het grootste deel van de schakeling in de opamp IC1 heb je nog geen 100% garantie dat het daar in zit. Er kan zomaar een verrot capje in de omgeving zitten welke de instelling van die opamp verkloot. Als je een tabel kan maken met de spanningswaarden tov massa dan kunnen we je misschien meer vertellen. Ik heb ook nog een echtgenote welke een armzalige garderobe heeft dus daar moet hoognodig weer wat aan gedaan worden. Ik ben dus ff weg en zal weer voor diverse winkels moeten "posten". Maar er zijn hier genoeg mensen die je met de meting verder op weg kunnen helpen. Anders eind van de middag weer.

iig succes vanmiddag

Frans.

aad
2 oktober 2010, 13:38
Mooi!

Meten is weer gelukt, ik krijg alleen iets andere waarden,
maar ze liggen in de buurt. Het was wel moeilijk meten,
want de waarden versprongen namelijk heel vaak..


Hier toch even mijn 2 cent:

Rik: even wat extra uitleg over het meten met een multimeter.
Het meten van waardes is in een aantal bereiken verdeeld. Dat wordt effectief gedaan met de draaischakelaar op je multimeter. Als je een bepaalde waarde kiest waarbij de gemeten waarde boven het gekozen bereik ligt (de weerstand is hoger dan het bereik) geeft je meter een "1" aan.
Als je daarentegen een waarde meet die lager is dan de gekozen instelling zal je meter "000" aangeven.

Dus resumerend: Gebruik voor het meten van waardes (spanningen, stromen, weerstanden) zonodig alle bereiken die tot je beschikking zijn tot je een logische waarde vind. Begin met meten altijd met het hoogste bereik (ter bescherming van je multimeter) en schakel dan terug.

Verder: als de waardes nogal wisselen kan dat liggen aan geoxideerde solderingen waar je meet. Probeer als dat kan zoveel mogelijk met de scherpe punt van de meetpennen te meten. "Prik" ze als het ware een beetje in de soldering.
Ook zou het kunnen dat er (ergens anders) een slechte verbinding zit die zich al dan niet laat zien op het moment dat je op het meetpunt drukt. (mechanische stress).
Bij "hoogohmige" metingen (in het hoogste weerstands bereik) is het belangrijk dat je geen kontakt maakt met de meetpennen. Test dit maar eens dan zul je meteen snappen wat ik bedoel: zet de multimeter in de hoogste stand (weerstand) en pak de meetpennen aan de punten vast.
Je zal nu meteen een waarde zien verschijnen die niet constant is. Als je harder knijpt neemt die waarde af. (Denk eraan dat je ook via bijvoorbeeld het chassis en je vingers kontakt zou kunnen maken).
Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor de fluctuering van de waarde die je gemeten hebt.

Misschien draagt dit iets bij tot het algemene begrip van wat je met die multimeter moet (en kan of niet kan).

cluseau
2 oktober 2010, 14:27
Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor de fluctuering van de waarde die je gemeten hebt.

Goeie bijdrage maar het laatste deel ben ik het minder mee eens. De huidweerstand is ca 100k en is vaak omgekeerd evenredig met de spanning waar aan gemeten wordt. (angstzweet :D) Dit zal iig geen invloed hebben bij een meting aan 215 Ohm. Slecht contact van de meetpennen zullen hier wel de oorzaak van zijn.

aad
2 oktober 2010, 15:23
Goeie bijdrage maar het laatste deel ben ik het minder mee eens. De huidweerstand is ca 100k en is vaak omgekeerd evenredig met de spanning waar aan gemeten wordt. (angstzweet :D) Dit zal iig geen invloed hebben bij een meting aan 215 Ohm. Slecht contact van de meetpennen zullen hier wel de oorzaak van zijn.

Bij "hoogohmige" metingen (in het hoogste weerstands bereik)

Daarmee bedoel ik dat het circuit waaraan je meet hoogohmig is. Dan heeft je lichaamsweerstand wel degelijk invloed.

cluseau
2 oktober 2010, 15:39
Bij "hoogohmige" metingen (in het hoogste weerstands bereik)

Daarmee bedoel ik dat het circuit waaraan je meet hoogohmig is. Dan heeft je lichaamsweerstand wel degelijk invloed.

Je hebt helemaal gelijk, niet goed gelezen.

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 09:43
Bedankt voor de info Aad!
Ik begin het principe te begrijpen.

Gisteren met voetbal iets ongelukkigs gebeurt,
met van 1,5 meter hoog met mn rug op iemands z'n hak beland,
zit nu in een rolstoel.. dus het repareren van de reverb zal wat moeilijker nu gaan.

@Frans
Over de opamp IC1, ik heb wel wat ervaring met solderen.
(doe vaak kleine dingetjes, zoals jack-kabeltjes, heb ook een footswitch gemaakt :chicken:)..
Maar ik denk dat het niet verstandig is, dat ik hiermee ga prutsen..
Ik zou graag die U/m tabel voor je willen maken, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet meten op de printplaat. Kunnen jullie mij dat makkelijk uitleggen, of is dat voor een beginner onmogelijk.

iig bedankt!

cluseau
3 oktober 2010, 10:25
Maar ik denk dat het niet verstandig is, dat ik hiermee ga prutsen..
Ik zou graag die U/m tabel voor je willen maken, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet meten op de printplaat. Kunnen jullie mij dat makkelijk uitleggen, of is dat voor een beginner onmogelijk.


Niet zo mooi die blessure, wees maar voorzichtig met je rug.

Spanningstabel is niet moeilijk hoor, gewoon invullen.
Pin één is op een of andere manier gemerkt, zit een deukje in of een stip etc. Zoek anders even naar de datasheet van een TL072. Aan de soldeerzijde tel je met de klok mee, aan de bovenzijde natuurlijk tegen de klok in.

pin1 = ....V=
pin2 = ....V=
enz.

Min klem van je meter op het chassis.
Sommige spanningen zijn negatief, vermeld dat dan ook zo.
IC heeft 8 pinnetjes, dat is iets anders dan een HD controller met 200 aansluitingen. Moet lukken denk ik.

Beterschap...:makeup:

Frans.

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 11:00
Oke, bedankt! Ik ga er vanmiddag mee aan de slag,
dan zal ik de metingen doorgeven!

Als het niet lukt,
trek ik eerder aan de bel.

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 14:24
Weer aan het meten geslagen aan de IC1,
de resultaten (eenheid is trouwens Volt):

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/03/1286096598-40.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3095028.html)

Geen idee wat de waarden betekenen, maar dat weten jullie wel!

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 14:32
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/03/1286097138-530.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3095039.html)
Zie net deze afbeelding wat Frans al vertelde..
Ik zal de tabel veranderen met de goede pincijfers:
Pin 1: 01,4V
pin 2: 01,4V
pin 3: 00,1V
pin 4: -15,39V
pin 5: (-) 00,0V
pin 6: -02,5V
pin 7: -02,5V
pin 8: 15,35V

Ik hoor graag wat deze uitkomst betekent!

cluseau
3 oktober 2010, 16:41
Ik hoor graag wat deze uitkomst betekent!

Spanningen zijn niet verkeerd, lijkt erop dat het IC heel is. Ik neem tenminste aan dat je met 01,4V bedoeld dat dit 0.014V is.

We kunnen even een leuke truc uithalen waardoor je van het reverb ontvang cirquit een simpele signaaltracer maakt.
Haal de rode plug uit de reverb unit en zet je amp aan.
Stel de regelaars zo in dat je een flinke brom hoort (basregelaar op minimaal) als je de tip van de rode plug aanraakt. Het beste kun je de reverb regelaar op max zetten en de vol regelaar op 1/3.
Voer een signaal toe bv van een mp3 speler of een tuner of maak een handje vrij voor je gitaar.
Houd vervolgens de tip van de rode plug op pin3 van IC1 en kijk of het signaal dan toeneemt.
Meet dan op dezelfde manier op pin 1, hier zou nog meer signaal moeten staan.
Op pin2 mag juist geen signaal staan.

Bij gebrek aan een scoop is dit de enige manier die je zelf nog kan toepassen.

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 19:50
Nee, die 01,4V heb ik nog een keer gecheckt en is echt 01,4V.
edit: Sorry, verkeerde eenheid gelezen. Was 01,4V = 0,014mV

Ik ga nu je testje doen!

ik heb eventueel een scoop op school staan.
Dat is toch zo'n kastje die een golflengte uitbeeld? (sinusvorm etc..)

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 19:57
vraagje tussendoor;
Hoe komt het, dat als ik mn versterker uitdoe steeds een knal hoor?
(vrij hard)

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 20:13
Oke, ik heb je testje gedaan.

Ten eerste, wat bedoel je precies met signaal? Voordat we spraakverwarring krijgen..

Hij volgende heb ik wel waargenomen:
Bij pin 1 wordt de brom harder als ik de tip van de rode plug erop zet.
Bij pin 2 veranderd er niets.
Bij pin 3 veranderd er ook niets.
Bij pin 4 (per ongeluk) kreeg ik een knal met een vonkje... :dontgeti:

Heb ik het goed uitgevoerd, ik snap het principe nog niet helemaal.

cluseau
3 oktober 2010, 21:00
Oke, ik heb je testje gedaan.

Ten eerste, wat bedoel je precies met signaal? Voordat we spraakverwarring krijgen..

Hij volgende heb ik wel waargenomen:
Bij pin 1 wordt de brom harder als ik de tip van de rode plug erop zet.
Bij pin 2 veranderd er niets.
Bij pin 3 veranderd er ook niets.
Bij pin 4 (per ongeluk) kreeg ik een knal met een vonkje... :dontgeti:

Heb ik het goed uitgevoerd, ik snap het principe nog niet helemaal.

Tja, ik heb ook nooit gezegd dat je pin 4 moet testen maar er zit 470 Ohm in die lijn dus er zou niet veel moeten kunnen gebeuren.

Met signaal bedoel ik het audio wat afkomstig is van je bron zoals je gitaar.

De brom kun je misschien voorkomen door de shield van de rode stekker aan massa te leggen met een draadje.

Wel vraag ik me af of je hier wel mee door moet gaan als je het niet begrijpt. Ik wil je met alle plezier helpen maar als je het niet kan volgen wordt het voor ons ook moeilijk om je verder te adviseren.

De bedoeling was om de reverb versterker welke goed werkt te gebruiken als signaaltracer. Je kan daarmee net als met een scoop luisteren waar je signaal hebt en waar niet meer. Wat ik je wilde laten doen is meten op de ingang van de driverversterker of je geluid hebt op pin 3. Als je dat zou hebben meet je op de uitgang voor een versterkt signaal. Als dat er dan niet was geweest had je daarmee bewezen dat de opamp niet werkt. Je kan de TL072 vervangen maar ik vrees dat je meer sloopt dan maakt. Realiseer je wel dat dit voor je eigen risico is. Voor niet teveel geld zou je hem gewoon kunnen laten fixen. Ik begrijp heel goed de kick van het zelf maken maar doe dit dan onder begeleiding van een tech.

Frans.

Rik van der Meulen
3 oktober 2010, 21:05
Ik begijp je punt, ik had dit ook nooit zelf willen doen.
Hoeveel kost zoiets? Kan ik dit bij jou laten doen?

alvast bedankt!

cluseau
3 oktober 2010, 21:23
Ik begijp je punt, ik had dit ook nooit zelf willen doen.
Hoeveel kost zoiets? Kan ik dit bij jou laten doen?

alvast bedankt!

Oops, dit gaat de commerciele kant op. :sssh: Ik stuur je ff een PM

Dirk_Hendrik
3 oktober 2010, 22:14
Oops, dit gaat de commerciele kant op. :sssh: Ik stuur je ff een PM

Slim plan van beide partijen. Complimenten voor Frans z'n engelengeduld en Rik z'n vasthoudendheid en doortastendheid :ok:

ShredTallicA
7 oktober 2010, 08:59
Jij hebt ook altijd problemen he ;)

Rik van der Meulen
8 oktober 2010, 21:44
haha, dat valt toch wel mee! ;p
Wat bedoel je dan?