PDA

View Full Version : Welk effectje erbij?



Izegrim
30 september 2010, 11:32
Nou, ik ben zo goed als klaar met het reorganiseren van mijn pedal board. Sinds mijn laatste PODxt Live ben ik van de grond af begonnen met een nieuwe setup. Pedaaltjes zijn sindsdien gekomen en gegaan.

Ik heb nu een wah, tuner, noise supressor, equalizer en een delay (2 zelfs; 1 digitaal en 1 analoog waarvan de laatste gebruikt wordt). Verder wordt er ruimte ingenomen door mijn footswitch en wireless receiver. Uiterst praktisch, maar misschien een beetje saai...

Er is nog een beetje ruimte over om een doosje erbij te proppen. De verleiding is heel groot. Ik speel voornamelijk high gain, maar hou ook wel van eindeloos klieren met bijvoorbeeld mijn delay of wah.

Als ik er nu een pedaaltje bij zou doen, welke zou jij me aanraden?

HaroldA
30 september 2010, 11:41
Ik kan niet zonder een goede phaser!

Steven Otto
30 september 2010, 11:48
Chorus...

Ik vind de Marshall Regenerator een fijn modulatie pedaaltje.

Rick trodat
30 september 2010, 11:50
Niks. Als je het niet mist, heb je het ook niet nodig.

rockablues
30 september 2010, 12:26
Heb je geen Reverb?!

http://cgi.ebay.com/Danelectro-Studio-Series-DSR-1-Spring-King-BRAND-NEW-/380256931011?pt=Guitar_Accessories&hash=item5889144cc3

HaroldA
30 september 2010, 12:30
Heb je geen Reverb?!

Ieeeuwww!!! :stop:

Reverb is leuk voor surf/rockabilly, de rest is alleen maar irritant en zorgt ervoor dat je niet meer door de mix komt.

rockablues
30 september 2010, 12:32
Ieeeuwww!!! :stop:

Reverb is leuk voor surf/rockabilly, de rest is alleen maar irritant en zorgt ervoor dat je niet meer door de mix komt.

wa seg jijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj =[ Tsja uiterst subjectief natuurlijk; maar ik kan niet zonder...

Izegrim
30 september 2010, 13:12
Ik kan niet zonder een goede phaser!

Zelf vind ik phasers ook te gek, maar ik heb het nog nooit gebruikt in een bandsituatie. Zou het niet wat beperkt zijn, vraag ik me af.


Chorus...

Ik vind de Marshall Regenerator een fijn modulatie pedaaltje.

Chorus is ook gaaf. Ik zie het mezelf niet met een enorme bak distortion gebruiken. Dat is toch meer voor clean lijkt mij? Die Marshall klinkt wel interessant, omdat er meer mogelijkheden in zitten. Maar goed, dan ben ik gelijk weer bang dat je hetzelfde euvel hebt als bij de meeste modelling units: veel effecten, maar niets wat echt goed is.


Heb je geen Reverb?!

Helaas moet ik HaroldA gelijk geven. Hoewel er zeker situaties zijn waarbij reverb heel goed te gebruiken is, kan ik me meestal prima redden met een beetje slapback delay.

Al met al lijkt een modulatiepedaal me wel wat. Dan kom je een beetje uit phaser, chorus, flanger. Reverb wordt hem niet. Een compressor zie ik ook geen nut van met mijn muziek. Verder hebben we natuurlijk overdrives, distortions, fuzzes etc. Ook hier geldt dat ik waarschijnlijk mijn fireball het meest voor 'dirt' zal gebruiken. Verder heb ik nog plannen met een Boss HM-2 die ik hier heb liggen.

Als ik een beetje rondkijk zie ik zoveel mooi spul! POG's, ringmods, univibe's en meer zulks waar ik me nooit in verdiept heb.

Goed, nog meer suggesties? :D
Specifieke pedalen?

EDIT:
Ik speel voornamelijk high gain (metal), maar ben absoluut niet vies van rock, blues etc.

Liquid_Metal
30 september 2010, 13:41
Ik vind chorus en phaser erg gaaf en vooral ook erg bruikbaar. Phaser gebruik ik niet supervaak maar chorus wel. Zowel clean als met distortion. Maar ligt eraan wat voor high gain je speelt. Bij metallica is het niet nodig, bij Dream Theater is het soms erg gaaf/geschikt.
POG is ook erg vet, maar een stuk minder bruikbaar dan een chorus of phaser.

Trecion
30 september 2010, 14:30
het is geen pedaaal, maar misschien een Ebow?

robert-gitarist
30 september 2010, 14:39
Een leuke pitchshifter misschien of een octave pedaaltje? Zijn allebei wel leuke effecten om eens mee te spelen. Flanger kan ook erg gaaf zijn trouwens. Als je een flanger subtiel insteld kun je zelfs een redelijk chorus achtig geluid eruit halen. Twee vliegen in een klap dus ;) De eerder genoemde Marshall Regenator heb ik ook en dat is inderdaad een heel fraai pedaal! Deze is stereo en de speed van de effecten kun je ook met een expressie pedaal bedienen. Deze Marshall heeft twee zeer mooie chorus effecten aan boord ;)

Als je trouwens echt veel van een wah effect gebruik maakt, is misschien een of ander filter pedaal wel leuk of een auto wah.

Riky
30 september 2010, 14:44
Of misschien een (micro) POG? Een pedaal die ik zelf ook nog wel graag zou willen hebben om lekker mee te spelen.

EDIT: Excuus! Is al vaker aangekaart.

Izegrim
30 september 2010, 16:35
het is geen pedaaal, maar misschien een Ebow?

Te gekke dingen, maar ik zoek čcht iets om op m'n board te velcrowen.


Een leuke pitchshifter misschien of een octave pedaaltje? Zijn allebei wel leuke effecten om eens mee te spelen. Flanger kan ook erg gaaf zijn trouwens. Als je een flanger subtiel insteld kun je zelfs een redelijk chorus achtig geluid eruit halen. Twee vliegen in een klap dus ;) De eerder genoemde Marshall Regenator heb ik ook en dat is inderdaad een heel fraai pedaal! Deze is stereo en de speed van de effecten kun je ook met een expressie pedaal bedienen. Deze Marshall heeft twee zeer mooie chorus effecten aan boord ;)

Als je trouwens echt veel van een wah effect gebruik maakt, is misschien een of ander filter pedaal wel leuk of een auto wah.

Tja als je met de band al in B staat gestemd, vraag ik me af wat een pitchshifter of octaver nog toe kan voegen. :p

Zo'n Marshall Regenerator zie ik wel zitten eigenlijk. Verschillende mod-effecten in 1 pedaaltje is wel leuk om mee te starten. Heeft iemand er nog 1 in de aanbieding?

Zijn er verder nog pedaaltjes die verschilldende mod-effecten doen en dat ook goed doen? Ik moet denken aan de Nova Modulator, maar dat is misschien weer een heel ander spectrum... tweedehands misschien wel te doen.

Il_Falco
30 september 2010, 16:42
Ikzelf ben gebruiker van marshall regenerator. Flanger en phaser gebruik ik het meeste. Kben daar zeer tevreden van.

Met high-gain zou ik opteren om eens flanger te proberen bovenop je sound. ala vanhalen zo :)

Izegrim
30 september 2010, 18:45
Klinkt goed allemaal. Nog een vraagje. Met de zoekfunctie kom ik ook beweringen tegen van prijzen voor de Marshall Regenerator van onder de €50 en tweedehands €30. Op internet kom ik doorgaans op het dubbele uit. Iemand een tip?

idno
30 september 2010, 19:49
ik zou voor een flanger gaan. sinds ik mn maxon fl9 heb is de chorus de deur uitgegaan. deze prikt bij hi-gain veel beter door de mix (staat voor de preamp)

Izegrim
30 september 2010, 20:32
Voor de preamp? Wordt dat niet heel rommelig?

robert-gitarist
30 september 2010, 20:39
Klinkt goed allemaal. Nog een vraagje. Met de zoekfunctie kom ik ook beweringen tegen van prijzen voor de Marshall Regenerator van onder de €50 en tweedehands €30. Op internet kom ik doorgaans op het dubbele uit. Iemand een tip?

Er was/is een winkel in Waalwijk die een aantal Marshall pedalen voor bodemprijzen verkocht waaronder de Regenerator, maar die was geloof ik 59 euro, de Marshall Guv'nor etc waren 35 euro. Elders kost de Regenerator 99 euro. Ik heb ze ook voor een prikkie gekocht, echter tweedehands.
ik vind de Marshall pedalen erg goed! Ik ben zelf wel erg benieuwd nog naar de Echohead.
Nadeel van de Regenerator is wel dat ie een paar effecten heeft die eigelijk beter tot hun recht komen wanneer ze voor de preamp geplaatst worden (Univibe en Phaser) dus het is wel een beetje kiezen welke effecten je echt gaat gebruiken en waar je hem dus uiteindelijk plaatst (in de FX loop of voor de preamp).

Izegrim
1 oktober 2010, 11:00
Misschien ga ik dan toch wel naar een flanger kijken. Begrijp ik het goed dat een flanger ook te gebruiken is als chorus? Dan is hij misschien niet zo veelzijdig als de Marshall RG-1, maar kan ik het toch goed gebruiken. Een flanger gaat dus ná de drive?

Nog iets. Bestaat er een groot verschil tussen digitale en analoge flangers? De Marshall is digitaal, maar de meeste dedicated flangers zijn volgens mij analoog.

DemolitionColorScheme
1 oktober 2010, 11:33
Een flanger gaat dus ná de drive?
Dat ligt echt aan je smaak. :)

Izegrim
1 oktober 2010, 11:36
Kan allebei dus? Een chorus of delay klinkt volkomen ruk voor de drive. Een flanger kun je dus ook voor distortion gebruiken zonder dat het een vieze bende wordt?

HaroldA
1 oktober 2010, 11:38
Kan allebei dus? Een chorus of delay klinkt volkomen ruk voor de drive. Een flanger kun je dus ook voor distortion gebruiken zonder dat het een vieze bende wordt?

Ik vind van niet. Phaser voor de drive, flanger er na (maar voor je delay). Tsja: "smaakgebonden".

RedBuell
1 oktober 2010, 12:39
Ik gebruik ook regelmatig een chorus met highgain. Vooral voor bepaalde stukken waarbij je bijvoorbeeld power chords een paar tellen vast houd. Zakk Wylde gebruikt het veel, ik gebruik het bijvoorbeeld bij Pretender van de Foo fighters dan trap ik de chorus in om het stukje van de chello te spelen in het refrein.

idno
1 oktober 2010, 17:16
Voor de preamp? Wordt dat niet heel rommelig?

Nope, ik vind het iig niet hinderlijk, maar je zou het zelf moeten uittesten. De FL9 klinkt voor de preamp een stuk beter dan de Boss BF2.

HaroldA
1 oktober 2010, 17:26
Nope, ik vind het iig niet hinderlijk, maar je zou het zelf moeten uittesten. De FL9 klinkt voor de preamp een stuk beter dan de Boss BF2.

FL9 werkt inderdaad erg goed voor je preamp!

Dirk_Hendrik
1 oktober 2010, 18:27
nope, ik vind het iig niet hinderlijk, maar je zou het zelf moeten uittesten. De fl9 klinkt voor de preamp een stuk beter dan de boss bf2.
zoooo +1!!!

Izegrim
1 oktober 2010, 19:53
Wat vinden de heren trouwens van de MXR 117 Flanger? Naar het schijnt heb ik er zojuist 1 gekocht...

:crazyhappy:

Maar ik moet er wel een week op wachten. Ik hoop dat hij een beetje bruikbaar is voor zowel snoeiharde metal als rock en cleane (chorus?) partijen... Zpannent!!

Steven Otto
1 oktober 2010, 19:54
Wat vinden de heren trouwens van de MXR 117 Flanger? Naar het schijnt heb ik er zojuist 1 gekocht...

:crazyhappy:

*Proest*
:seriousf:

HaroldA
1 oktober 2010, 20:27
Wat vinden de heren trouwens van de MXR 117 Flanger? Naar het schijnt heb ik er zojuist 1 gekocht...

Mijn Ross Flanger is daarop gebaseerd en dat is in ieder geval een erg gaaf apparaat!

Wel appart dat je om raad vraagt en uiteindelijk heel iets anders koopt, maar dat ter zijde...

Izegrim
1 oktober 2010, 20:39
Mijn Ross Flanger is daarop gebaseerd en dat is in ieder geval een erg gaaf apparaat!

Wel appart dat je om raad vraagt en uiteindelijk heel iets anders koopt, maar dat ter zijde...

Het is een evolutie van denken. Ik begon met dat er een pedaaltje bij kan en daarna begon ik al met effecten weg te strepen die het niet gingen worden: reverb, pitchshifter etc. Dat het een modulatiepedaaltje zou worden wist ik daarna heel snel. Op zoek naar een Marshall RG-1 vielen de prijzen me tegen. Toen ik voor praktisch hetzelfde geld een analoge MXR flanger kon grabbelen die mogelijk ook goed is voor chorus-achtige dingen, heb ik gewoon een beslissing gemaakt. De RG-1 kopen zou verlies betekenen als ik hem weer weg zou doen. Deze MXR vrijwel zeker niet.

Jullie advies is zeer gewaardeerd. Ik had tot recent waarschijnlijk NOOIT aan een flanger gedacht...

Tristan
1 oktober 2010, 23:26
Is dat die grote flanger met de vier knoppen?
Zo ja, erg goed ding, maar naar mijn idee wat minder lekker bruikbaar voor chorusachtige sounds, dat doen die Ibanez of Maxon flangers toch het beste, maar qua flange is het wel een erg lekker dik klinkend apparaat.

Izegrim
2 oktober 2010, 08:56
Is dat die grote flanger met de vier knoppen?
Zo ja, erg goed ding, maar naar mijn idee wat minder lekker bruikbaar voor chorusachtige sounds, dat doen die Ibanez of Maxon flangers toch het beste, maar qua flange is het wel een erg lekker dik klinkend apparaat.

Die ja. Spijtig als als hij een chorus niet zo goed doet. Ik kan me voorstellen dat dat best van pas kan komen. Misschien ga ik later de FL-9 wel een keer testen. Dan heb ik in ieder geval een beetje referentiekader.

DemolitionColorScheme
2 oktober 2010, 09:12
maar naar mijn idee wat minder lekker bruikbaar voor chorusachtige sounds, dat doen die Ibanez of Maxon flangers toch het beste.
Ik vind dat eigenlijk de Mistress line ongeveer wel het beste geschikt voor.

josan
2 oktober 2010, 10:24
Klinkt misschien absurd, maar waarom plak je geen multieffect op die laatste plek van je board? Hier zijn zoveel mogelijkheden genoemd die je anders niet kunt gebruiken. Ik denk dat je straks met die flanger ook nog niet tevreden bent en waarschijnlijk weer op zoek gaat naar iets anders. Al die extra effecten die je zelden gebruikt maar die zo nu en dan wel handig zijn heb je met een multieffect wel bij de hand. Als je er een kunt vinden met true bypass hoef je ook niet bang te zijn dat de bittenmolen je toon vermoerd.

DemolitionColorScheme
2 oktober 2010, 10:33
Geen gek idee! Dan raad ik deze aan:
- http://www.youtube.com/watch?v=YoOp9eQ_wRE

De MythFX Triton:
- http://www.mythfx.com/triton.htm

Erg klein, maar veel keuze!

Izegrim
2 oktober 2010, 10:45
Klinkt misschien absurd, maar waarom plak je geen multieffect op die laatste plek van je board? Hier zijn zoveel mogelijkheden genoemd die je anders niet kunt gebruiken. Ik denk dat je straks met die flanger ook nog niet tevreden bent en waarschijnlijk weer op zoek gaat naar iets anders. Al die extra effecten die je zelden gebruikt maar die zo nu en dan wel handig zijn heb je met een multieffect wel bij de hand. Als je er een kunt vinden met true bypass hoef je ook niet bang te zijn dat de bittenmolen je toon vermoerd.

Klinkt niet absurd maar heel logisch. Waarom ik dat niet doe? Ik heb drie multi-effecten gehad en met geen was ik tevreden tot ik losse pedalen ging gebruiken. Een multimodulatie-effect zie ik nog wel zitten (Marshall RG-1, TC Electronic NM-1), maar daar kwam toevallig niets interessants aanwaaien via marktplaats.

Bovendien heb ik met multi-effecten wel gemerkt dat ik nooit echt de tijd nam om een effect (of talloze modellen ervan) goed te leren kennen. Nu is dat wel anders. Ik koop een trapdoos, speel er een tijdje mee tot ik het ding van binnen en buiten ken en dan kan ik weer wat nieuws toevoegen. Toen er bijvoorbeeld een wah op mijn PODxt Live zat raakte ik hem nooit aan. En nu ik een losse wah heb tape ik hem vast aan mijn voet als ik 's morgens opsta.

Voor bitjes ben ik niet bang. Mijn signaal gaat vanuit mijn gitaar recht de X2 digital wireless in. Instant tonerape voor de puristen dunkt mij. Ironisch genoeg volgen daarna uitsluitend true bypass analoge pedalen (m.u.v. de Decimator). Steek de brandstapel maar hoog op.

Izegrim
2 oktober 2010, 10:49
Geen gek idee! Dan raad ik deze aan:
- http://www.youtube.com/watch?v=YoOp9eQ_wRE

De MythFX Triton:
- http://www.mythfx.com/triton.htm

Erg klein, maar veel keuze!

Dat is wel een verrekte cool ding! Alleen wat betekent dit?:


...and an analog buffered output stage to prevent annoying volume droop

:seriousf:

DemolitionColorScheme
2 oktober 2010, 10:58
Dat is natuurlijk de preventie dat je volume gaat hangen. (drooping ;))

wireman
2 oktober 2010, 11:22
Kijk dan wel goed welke Flanger je gaat nemen... test ze goed en koop niet zomaar op de bonnefooi... zeker met flangers zou je dan best van een koude kermis thuis kunnen komen. Sommige kunnen erg ´agressief´ zijn en anderen weer erg subtiel en chorus-achtig. Ik ben zelf momenteel bezig met flangers en ik zweer bij de vintage Electro Harmonix Electric Mistress (met de groene letters). Maar of dat wat voor jou is?.. Deze is nogal groot en lomp.. Past wel precies bij de omschrijving die je zoekt.. Maar.. Ik zou dan misschien in jouw geval ook eens een Boss BF3 of een Ibanez gaan testen.. (als je van spacey freakey geluiden hou, dan zou de Airplane Flanger van Ibanez misschien ook wel wat kunnen zijn.


Misschien ga ik dan toch wel naar een flanger kijken. Begrijp ik het goed dat een flanger ook te gebruiken is als chorus? Dan is hij misschien niet zo veelzijdig als de Marshall RG-1, maar kan ik het toch goed gebruiken. Een flanger gaat dus ná de drive?

Nog iets. Bestaat er een groot verschil tussen digitale en analoge flangers? De Marshall is digitaal, maar de meeste dedicated flangers zijn volgens mij analoog.

Tristan
2 oktober 2010, 11:32
Ik vind dat eigenlijk de Mistress line ongeveer wel het beste geschikt voor.

Dat kan, de Deluxe Electric Mistress reissue die ik een tijdje geleden getest heb vond ik vrij vibey klinken, vet ding, maar heeft niet de subtiele en brede chorus sounds van bijvoorbeeld de Ibanez of Maxon FL9.

Izegrim
2 oktober 2010, 11:59
Hoe verhouden die zich tot dit?:

Kijken vanaf 3:33 (http://www.youtube.com/watch?v=7JYyF97dZWI&feature=related)

Henri H
2 oktober 2010, 12:01
Geen gek idee! Dan raad ik deze aan:
- http://www.youtube.com/watch?v=YoOp9eQ_wRE

De MythFX Triton:
- http://www.mythfx.com/triton.htm

Erg klein, maar veel keuze!Wat een gaaf ding!
4 effecten in zo'n klein doosje, geweldig.
Ik heb de neiging om dat ding direct te bestellen.
Zijn ze in NL ook te koop/testen?

Henri H
2 oktober 2010, 12:10
Hoe verhouden die zich tot dit?:

Kijken vanaf 3:33 (http://www.youtube.com/watch?v=7JYyF97dZWI&feature=related)Andy houdt van Rush. :)

Ik vind het effect van een flanger, en ook van de chorus-kant van deze flanger, altijd zo dik op de sound liggen. Het geeft ook vaak zo'n lelijke hoge rand aan je sound. Flanger is niet mijn ding blijkbaar.
Met phasers heb ik dit ook een beetje, maar dan juist dat je sound zo dun en ielig wordt.
Er zijn wel goeie phasers (o.a. Ross, Ibanez, BOSS), waarbij dit probleem minder aanwezig is.

DemolitionColorScheme
2 oktober 2010, 12:38
Wat een gaaf ding!
4 effecten in zo'n klein doosje, geweldig.
Ik heb de neiging om dat ding direct te bestellen.
Zijn ze in NL ook te koop/testen?
Geen idee. Ik weet er voorderest niets van. Je zou dan even contact met ze op moeten nemen om te kijken welke dealers ze hebben.

Sinner
2 oktober 2010, 21:41
Vind 'm ook wel gaaf en dus een mailtje gestuurd. Binnen 10 minuten antwoord (zo kan het ook):

Thanks for the interest in the Triton.* The total for the pedal shipped to the Netherlands is $179.95 + $12 shipping =* $191.95

GAS!

Izegrim
2 oktober 2010, 23:13
Kunnen we ook kwantumkorting krijgen? ;)

Henri H
2 oktober 2010, 23:32
Hehe, count me in!

GAS!

Liquid_Metal
11 oktober 2010, 09:30
Hedentendage heb ik mijn tubescreamer niet meer nodig dus die kan uit de set. Ik heb een pedaltray in m'n rack met een GCX en het is meer moeite om alles te verleggen dan om een nieuw pedaaltje te installeren.
Daarom wil ik op zich wel een nieuw pedaaltje. Het liefst pregain (dat staat de TS ook en is makkelijk aan te sluiten) en zonder extra trapfuncties (mag wel, maar hij staat in m'n rack dus die zijn niet te gebruiken, behalve met relais).
Ik heb een Dunlop JH-1 wah, EHX Small Stone phaser, MXR Super Comp en EHX Micro POG.
Uit de G-Major 2 haal ik chorus, flanger, rotary en delay.

Henri H
11 oktober 2010, 09:45
Dunlop Uni-Vibe?

Op zich heb je dergelijke effecten al (chorus, phaser, POG(?), rotary), maar toch is het een erg leuk pedaal, en klinkt toch anders.
De Uni-Vibe heeft wel een eigen adapter (12V?), en hij is ook een slag groter dan je TS, dus misschien heb je er geen ruimte voor?

DemolitionColorScheme
11 oktober 2010, 09:46
Hedentendage heb ik mijn tubescreamer niet meer nodig dus die kan uit de set. Ik heb een pedaltray in m'n rack met een GCX en het is meer moeite om alles te verleggen dan om een nieuw pedaaltje te installeren.
Daarom wil ik op zich wel een nieuw pedaaltje. Het liefst pregain (dat staat de TS ook en is makkelijk aan te sluiten) en zonder extra trapfuncties (mag wel, maar hij staat in m'n rack dus die zijn niet te gebruiken, behalve met relais).
Ik heb een Dunlop JH-1 wah, EHX Small Stone phaser, MXR Super Comp en EHX Micro POG.
Uit de G-Major 2 haal ik chorus, flanger, rotary en delay.
Misschien even zeggen wat je NIET zoekt, zodat ik niet een compressor ga aanbevelen, of een analoge delay voor pre-gain stuff.

Liquid_Metal
11 oktober 2010, 09:49
Dunlop Uni-Vibe?

Op zich heb je dergelijke effecten al (chorus, phaser, POG(?), rotary), maar toch is het een erg leuk pedaal, en klinkt toch anders.
De Uni-Vibe heeft wel een eigen adapter (12V?), en hij is ook een slag groter dan je TS, dus misschien heb je er geen ruimte voor?

O sorry, POG is de polyfone octaver :). De Uni-Vibe klinkt postgain beter right?


Misschien even zeggen wat je NIET zoekt, zodat ik niet een compressor ga aanbevelen, of een analoge delay voor pre-gain stuff.

Nou je weet dat ik een compressor in ieder geval al heb. Ik weet niet wat ik niet zoek. In ieder geval niet wat ik al heb. Dus geen phaser, compressor, tubescreamer, wah (denk ik). Heel misschien wel een delay, chorus of flanger. Maar het bevalt me heel erg om die via midi aan te kunnen sturen. Ik gebruik chorus voor zowel chorus als rotary. O en reverb heb ik ook niet nodig.

DemolitionColorScheme
11 oktober 2010, 10:17
Nou je weet dat ik een compressor in ieder geval al heb. Ik weet niet wat ik niet zoek. In ieder geval niet wat ik al heb. Dus geen phaser, compressor, tubescreamer, wah (denk ik). Heel misschien wel een delay, chorus of flanger. Maar het bevalt me heel erg om die via midi aan te kunnen sturen. Ik gebruik chorus voor zowel chorus als rotary. O en reverb heb ik ook niet nodig.
Misschien dan maar wat traditioneels? Een booster? pre-gain EQ? Fuzz?

Henri H
11 oktober 2010, 10:24
O sorry, POG is de polyfone octaver :). De Uni-Vibe klinkt postgain beter right?.....Ik heb hem 's getest voor de preamp, zowel met redelijk wat gain als clean.
Echt een gaaf effect, maar voor mij erg lastig in te zetten i.v.m. aparte voeding en grootte v.h. pedaal.
Of hij in de loop beter gaat klinken weet ik niet.

Liquid_Metal
11 oktober 2010, 10:27
Misschien dan maar wat traditioneels? Een booster? pre-gain EQ? Fuzz?

Ik zat inderdaad ook te denken aan een EQ. Niet nodig, maar het spreekt me eigenlijk wel aan. En dan gewoon 6 bands ofzo (van MXR bv). Die staat hier (http://link.marktplaats.nl/385486225) te koop. Wat zou een mooie prijs zijn?


Ik heb hem 's getest voor de preamp, zowel met redelijk wat gain als clean.
Echt een gaaf effect, maar voor mij erg lastig in te zetten i.v.m. aparte voeding en grootte v.h. pedaal.
Of hij in de loop beter gaat klinken weet ik niet.

Mijn Harley Benton Powerplant heeft een 12V out :).

Overigens lijkt de TC Electronic XII Phaser me ook wel zéér gaaf. Misschien ruilen voor m'n huidige?

DemolitionColorScheme
11 oktober 2010, 12:03
Ik zat inderdaad ook te denken aan een EQ. Niet nodig, maar het spreekt me eigenlijk wel aan. En dan gewoon 6 bands ofzo (van MXR bv). Die staat hier (http://link.marktplaats.nl/385486225) te koop. Wat zou een mooie prijs zijn?
€50,- lijkt me meer dan genoeg.

Liquid_Metal
11 oktober 2010, 12:31
€50,- lijkt me meer dan genoeg.

Daar zat ik ook wel aan te denken. De verkoper heeft ook een E-Bow te koop staan dus ik heb hem gemaild wat 'ie voor beide wil hebben.
Ik weet nog niet zeker of ik zo'n koop echt wil doorzetten. M'n versterker klinkt echt perfect en als dat niet zo is valt er nog genoeg te tweaken.

DemolitionColorScheme
11 oktober 2010, 12:38
Daar zat ik ook wel aan te denken. De verkoper heeft ook een E-Bow te koop staan dus ik heb hem gemaild wat 'ie voor beide wil hebben.
Ik weet nog niet zeker of ik zo'n koop echt wil doorzetten. M'n versterker klinkt echt perfect en als dat niet zo is valt er nog genoeg te tweaken.
Nou ja, als je niks meer nodig hebt, dan HOEFT er niet iets bij. Dan bypass je die loop gewoon. Ik heb in m'n Effects Gizmo ook niet elke loop in gebruik. Ik kan daar altijd in de toekomst nog wat ingooien als ik iets tegenkom of als er iets uitkomt op de markt.

Liquid_Metal
11 oktober 2010, 12:40
Nou ja, als je niks meer nodig hebt, dan HOEFT er niet iets bij. Dan bypass je die loop gewoon. Ik heb in m'n Effects Gizmo ook niet elke loop in gebruik. Ik kan daar altijd in de toekomst nog wat ingooien als ik iets tegenkom of er iets uitkomt op de markt.

Klopt, maar de vraag was dus vooral of er iets bestaat dat ik niet ken maar ik wel ontzettend cool ga vinden. Dan heb ik daar nu mooi een plekje voor.
Overigens overweeg ik ook een redelijk multieffect voor in de studio. Dan denk ik aan een Boss GT8, Korg AX3000 of Line 6 M9 ofzo.

Liquid_Metal
11 oktober 2010, 15:44
Misschien ga ik wel voor een EHX Memory Toy. Ooit getest en klonk heel aardig. Ik zou 'm samen met m'n POG in een parallelle loop voor de G-Major2 kunnen zetten zodat ik een geoctavede delay heb, waar dan vanuit de GM2 nog meer delay op komt. Da's een sound die ik zoek voor m'n Shimmer. Nu staat de POG serieel en da's toch minder indrukwekkend.

DemolitionColorScheme
11 oktober 2010, 16:21
Misschien ga ik wel voor een EHX Memory Toy. Ooit getest en klonk heel aardig. Ik zou 'm samen met m'n POG in een parallelle loop voor de G-Major2 kunnen zetten zodat ik een geoctavede delay heb, waar dan vanuit de GM2 nog meer delay op komt. Da's een sound die ik zoek voor m'n Shimmer. Nu staat de POG serieel en da's toch minder indrukwekkend.
Heb je de Malekko 616 geprobeerd? Die vind ik zelf een stukje boeiender dan de Memory Toy. Als je plaats hebt, dan natuurlijk gewoon een Deluxe Memory Man kopen. ;)

Liquid_Metal
11 oktober 2010, 16:23
Heb je de Malekko 616 geprobeerd? Die vind ik zelf een stukje boeiender dan de Memory Toy. Als je plaats hebt, dan natuurlijk gewoon een Deluxe Memory Man kopen. ;)

Heb het niet erg nodig hoor. Bij de Shimmer sound mis ik het wel, maar voor de rest kan mijn G-Major genoeg delay.

Liquid_Metal
12 oktober 2010, 14:28
Het is een EHX Memory Toy geworden. Heb 'm laatst al geprobeerd en klonk lekker. Daarstraks naast de MXR Carbon Copy gehouden. De Carbon copy geeft op 100% Wet nog droog door, dat wil ik juist niet. Bovendien is 'ie duurder en vind ik de degeneratie van de Toy eigenlijk best wel lekker. Superstrakke delays haal ik wel uit mijn G-Major2.
Volgens wat ik getekend heb kan ik de Toy en POG beide parallel zetten, dus nu op zoek naar een supersimpel mixertje (2 in 1 out).

Izegrim
26 oktober 2010, 23:04
Nog even een update over de flanger die ik uiteindelijk heb aangeschaft. Het is dus een MXR 117 EVH Flanger geworden. Ik ben er voorlopig heel content mee. Wat me vooral heel erg meevalt is hoe tweakable dat ding is. Van heel subtiel tot belachelijk overdreven. Een chorus hoef ik dus niet erbij, want de sound die eruit te halen is vind ik heel lekker.

Nu heb ik weinig ervaring met andere flangers en het leek mij in eerste instantie een effect wat beperkt bruikbaar is. De praktijk moet uitwijzen of het in mijn band te gebruiken is. Ik denk met name voor intro's, bruggen en lead kan het heel leuk zijn. Ik moet wel verschillende instellingen gaan noteren, want er zijn zoveel sounds mogelijk...

Ik durf het bijna niet te vragen, maar nu ik mijn pedaltrain 2 opnieuw gerangschikt heb ziet het ernaar uit dat ik nog plek heb voor 1 pedaaltje maatje MXR dist+ (etc.). Wat er nu op staat:

EB Wah->Turbo Tuner->Decimator->PREAMP->MXR 10B EQ->EVH Flanger->Carbon Copy->POWERAMP

Er kan er eentje bij dus. Ik realiseer me ineens dat er nu 3 MXR pedalen tussen staan! Die zijn eenmaal ruim vertegenwoordigd op marktplaats... sorry.

HaroldA
26 oktober 2010, 23:12
EB Wah->Turbo Tuner->Decimator->PREAMP->MXR 10B EQ->EVH Flanger->Carbon Copy->POWERAMP

De Decimator voor je preamp?

Ik mis nog een booster in je setup...

Tristan
26 oktober 2010, 23:17
Hoezo sorry, het zijn toch goede dingen?
Op zoek naar nog een pedaal dus, maar wat zou je erbij willen hebben, modulatie, boost/od, extra delay of iets anders?

Tristan
26 oktober 2010, 23:24
De Decimator voor je preamp?

Ik mis nog een booster in je setup...

Haha, dat dacht ik ook al...
Hoewel je nooit genoeg modulatiepedalen kan hebben naar mijn idee... :D

Wat betreft boosters kan ik de Amp50 van Lovepedal in ieder geval van harte aanbevelen, de Catalinbread Super Chili Picoso, de Toadworks Meat en de Boss FA-1 vind ik ook erg goed.

HaroldA
26 oktober 2010, 23:31
Wat betreft boosters kan ik de Amp50 van Lovepedal in ieder geval van harte aanbevelen, de Catalinbread Super Chili Picoso, de Toadworks Meat en de Boss FA-1 vind ik ook erg goed.

De Boss FA-1, is die niet nagemaakt door Retro-Sonic? :soinnocent:

Izegrim
26 oktober 2010, 23:32
De Decimator voor je preamp?

Ik mis nog een booster in je setup...

De Decimator in de loop was niet zo'n succes voor ik de Burkey Flatliner Six ging gebruiken. Er was zoveel ruis dat de threshold in de loop van m'n amp de aanslag van sommige noten afkneep. Voor de preamp kon de threshold een stuk lager. Nu heb ik met de Six bijna geen ruis meer, dus ik kan hem wel weer eens in de loop proberen...

Ik heb nog nooit een booster gehad en ik heb 2 mastervolumes die met de footswitch te bedienen zijn. Waar kan een booster nog meer goed voor zijn dan? Ben wel een hardrock/metal speler.


Hoezo sorry, het zijn toch goede dingen?
Op zoek naar nog een pedaal dus, maar wat zou je erbij willen hebben, modulatie, boost/od, extra delay of iets anders?

Ben wel blij met de MXR doosjes ja. Prima spul.

Veel is vrij nieuw voor mij. Ik heb jarenlang met Line 6 Pod bende gespeeld (met veel plezier overigens), maar daar zit veel te veel op wat ik niet gebruik. Wat ik nu heb gebruik ik allemaal. Ik heb geen verstand van boosters, compressors, tubescreamers en meer van dat spul. Ik vind het leuk om verschillende dingen te proberen en wat ik van marktplaats haal kan ik zonder verlies wel weer verkopen. Ik zou zonder jullie suggestie (wie was het ook alweer) nooit een flanger geprobeerd hebben, maar er staat er nu een op mijn board in volle glorie.

Wat het niet wordt: chorus, delay, reverb, distortion. Meer weet ik niet. Ik ben blanco.


Overigens nemen mijn X2 XDS+ en ENGL Z4 footswitch ook ruimte in op mijn board.

Tristan
26 oktober 2010, 23:41
De Boss FA-1, is die niet nagemaakt door Retro-Sonic? :soinnocent:

Haha, ik dacht al, waar had ik die nou ook alweer gezien, staat 'ie gewoon in jouw sig man, sick! :D
Ik ken 'm alleen in de remake van HWA, maar als die Retro-Sonic hetzelfde is dan is het een goed ding.

Tristan
26 oktober 2010, 23:48
Het nut van een booster?
Tsja, het kan je net iets meer sustain geven voor bijvoorbeeld solo's en melodielijntjes.
De Amp50 werkt voor mij op dat gebied erg goed.

Misschien een Fuzz die heel fucked up kan gaan zoals de Fuzz Factory, of anders heeft Zvex nog wel meer gekke pedalen.
Of misschien een lekkere phaser, MXR heeft wel een goede, of de Ibanez PH-9, ook een prima ding en nog redelijk makkelijk voor niet te veel geld tweedehands te krijgen.
Lovepedal Pickle Vibe?
Catalinbread Valcoder of Semaphore tremolo?
een filter of auto-wah?

Henri H
27 oktober 2010, 00:19
.... of de Ibanez PH-9...Hey Tristan, ik neem aan dat je de PH-7 bedoelt?
Of was het nou de PM-7? :???:
Ik heb de PM-7, leuke phaser. Haal je veel soundjes uit, maar ook gewoon een lekkere subtiele phaser.

Edit: hij is wel aan de grote kant....

Tristan
27 oktober 2010, 01:39
Als ik het over de PH-9 heb dan bedoel ik die ook. ;)
Die PM-7 is overigens ook een leuk ding met gekke sounds, alleen is 'ie wel digitaal dus dat moet je willen.
Ze zijn beide iets groter dan een MXR doosje, maar als die past dan past een Ibanez of Boss style pedaaltje waarschijnlijk ook nog wel vermoed ik.

Dirk_Hendrik
27 oktober 2010, 07:54
Als ik het over de PH-9 heb dan bedoel ik die ook. ;)


Nee.
Dan bedoel je de PT-9 (PhaseTone dus) ;)

idno
27 oktober 2010, 08:41
Gezien je stijl zou ik een pitchshifter nemen. Iets van een Whammy of Boss icm zwelpedaal.
Je hebt al stevige amp, dus een booster zal weinig toevoegen (misschien de boel iets strakker trekken).

Henri H
27 oktober 2010, 10:53
Nee.
Dan bedoel je de PT-9 (PhaseTone dus) ;)Of de Behringer PH9?

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/behringer_ph9_001.jpg

Tristan
27 oktober 2010, 15:59
Nee.
Dan bedoel je de PT-9 (PhaseTone dus) ;)

Je hebt gelijk, stom, ik dacht altijd dat de Phasetones die blauwe dingen waren, die vind ik over het algemeen niet zo tof...

Henri H
27 oktober 2010, 17:51
Je hebt gelijk, stom, ik dacht altijd dat de Phasetones die blauwe dingen waren, die vind ik over het algemeen niet zo tof...Klopt, die zijn ook blauw:

http://members.chello.nl/~t.heertjes/first/pt909.jpg

http://starnorthstudio.com/pedals/i/ibanezphasetone.jpg

De PT-9 is dan weer rood (heb ik ook even gehad, maar kon er toch niet veel mee):

http://www.mohomods.com/ebay/pt9215059.jpg

Izegrim
28 oktober 2010, 00:38
Een booster wordt het ook niet. Voor mijn high gain toepassingen heb ik aan 2 masters genoeg en een tubescreamer (dit geval bad monkey) voegt wel wat toe, maar niet genoeg voor in de band.

De score wat het niet wordt: chorus, delay, reverb, distortion, booster, tubescreamer

Mogelijk interesse in: tremolo, pitchshifter/harmonizer en in mindere mate een phaser. Daar mogen uiteraard nog dingen bij, maar mij schiet even niets te binnen.

Henri H
28 oktober 2010, 01:10
Toch denk ik dat een phaser het best bij "jouw muziek" past, maar goeie phasers zijn lastig te vinden in een klein pedaaltje, de PM7 is (zeer) leuk, maar fors.
Een MXR phaser (phase 90?) vind ik persoonlijk niks, misschien wel iets voor jou? Dat is iig een klein pedaal.

Liquid_Metal
28 oktober 2010, 06:41
Een phaser lijkt mij ook wel een goeie. Ik heb zelf de EHX Small Stone en die bevalt me prima. Weinig in te stellen en da's wel jammer, maar hij heeft een goede sound.

Izegrim
28 oktober 2010, 11:19
Wie kan mij een voorbeeld geven van het gebruik van een phaser in moderne metal? Waar werkt deze met name goed in; lead, tremolopicking, palmmuting? Chorus, delay, tremolo, vibe, flanger haal ik er zo uit maar bij een phaser gaat mij geen belletje rinkelen.

Henri H
28 oktober 2010, 11:54
Ik heb geen concrete voorbeelden als het om een Youtube-filmpje of een specifieke band gaat o.i.d., maar ik kan me voorstellen dat er in moderne metal wel 's wat "zweverige" passages zitten, waarbij de powercords uitklinken?
In dat soort stukken zou het bruikbaar kunnen zijn.
Ook met bepaalde solo'tjes of riedeltjes zou het een leuk effect kunnen zijn, misschien wat subtieler dan een flanger, maar er zijn ook extreme phasers.

De EHX Small Stone is misschien ook wel een leuke, maar niet iedereen is daar even enthousiast over. Ik ken hem eigenlijk niet, ben ook wel benieuwd.
Een phaser kun je meestal goed voor een vette bak met gain zetten.

Izegrim
28 oktober 2010, 19:27
Goed, ik ga op zoek naar ofwel een tremolopedaal (ik vind dat toch gaaf) of een phaser. Ik heb geen ervaring met phasers, maar ik kan er vast 1tje 2ehands op de kop tikken en als het niet bevalt gaat ie weer weg. Small Stone is een leuk advies. De Nano versie zie ik wel zitten qua formaat en mogelijkheden. Anders een Phase 90 (script of block?).

Tremolo is wat lastiger. Het ding mag niet te groot zijn, maar ik ben bang dat ik niets heb aan een trem die geen tap-tempo heeft. Bovendien zou hij schakelbaar moeten zijn tussen sinus-, hoek- en blokgolf.

Ik kan met velcro de ruimte aan weerszijden uitbreiden tot 4cm totaal en dan alles opnieuw rangschikken... :soinnocent:

Voor het eerst dat ik last van GAS heb zonder te weten naar wat eigenlijk. :seriousf:

Henri H
28 oktober 2010, 20:47
Hoe zie je een tremelo i.c.m. metal dan?

Izegrim
28 oktober 2010, 20:56
Percussief. Vandaar tap tempo. Thuis vind ik het erg inspirerend, maar dan speel ik in het ingestelde tempo. Met de band moet ik het tempo on-the-fly instellen. Overigens ook te gek met akkoorden die uitklinken.

Tankman
28 oktober 2010, 21:00
Een phaser kun je bij metal leuk in een solo gebruiken of over een clean stukje zoals bij Snuff van Slipknot.

http://www.youtube.com/watch?v=jcn2eAUnqCM

Tristan
28 oktober 2010, 21:01
De Nano Small Stone is echt een compleet rukding, daar zou ik me absoluut niet aan wagen.
Wat betreft de Phase 90 is de '74 Script Custom Shop versie wat mij betreft wel de vetste, of de nieuwe Phase 45, die is ook wel het checken waard denk ik.
Wat betreft tremolo's met tap tempo ken ik alleen de Empress en de Cusack, maar zelf zou ik voor de Catalinbread Valcoder of Semaphore gaan denk ik.

Tankman
28 oktober 2010, 21:17
Wat vond je dan zo ruk aan de nano small stone? Ben eigenlijk wel benieuwd.

Henri H
28 oktober 2010, 21:30
Ik heb ook wel 's van Mitch gelezen dat ie het maar niks vond, maar die heeft een hele andere smaak dan ik (en Tristan?).
Probeer 'm vooral zelf zou ik zeggen.
Ik heb vandaag de Maxon PT909Pro (en nog een plusje?) getest, maar vond hem niet veel beter dan een Ibanez PT9.
Voor cleane sounds wel een hele mooie sound, maar zo gauw je met een beetje gain gaat werken wordt het een vieze smerige en ietwat schelle brei, niet mooi. Misschien dat ie het beter gaat doen in een FX-loop?

Als je een vette phaser zoekt, zou je ook nog kunnen zoeken naar een Ross phaser. Denk wel dat je vooral in de States op eBay moet zoeken, maar op MP komen ze soms ook voorbij.
Ik heb er ook ééntje, maar die is, nadat ie gemodificeerd is, niet meer zoals het zou moeten, teveel ruis en andere bijgeluiden.
Het effect wat ik door die ruis heen hoor is wel echt heel gaaf, en ik heb die van HaroldA ook 's gehoord. Ik vind het de gaafste phaser die ik ken.
Nadeel is dan wel weer: het pedaal is te groot vermoed ik, maar wilde hem toch even noemen. ;)

Izegrim
28 oktober 2010, 22:09
Als je een vette phaser zoekt, zou je ook nog kunnen zoeken naar een Ross phaser. Denk wel dat je vooral in de States op eBay moet zoeken, maar op MP komen ze soms ook voorbij.

Is er een fabrikant die momenteel hier een afgeleide (lees: kloon) van maakt? En wat denken jullie van bijvoorbeeld de EVH Phase 90, MXR Phase 100 of de Retro-Sonic (slik, duur)? Malekko heeft ook een niet al te dure phaser.

the sure thing
28 oktober 2010, 22:32
Ibanez PM-7! Tonelock series.

Izegrim
28 oktober 2010, 23:39
Ibanez PM-7! Tonelock series.

Even filmpjes bekeken, maar dat is precies waarom ik mijn PODxt Live heb weggedaan. Freaky sounds en eindeloos tweaken, maar geen echt goed effect wat ik mooi vind helaas. Maarrrr... dat neemt niet weg dat ik er graag een zou proberen.

Henri H
29 oktober 2010, 00:04
Ik ben ook zeer benieuwd naar die Retro-Sonic en Malekko, Youtube filmpjes klinken goed, maar vaak zijn die zonder gain opgenomen.

muziekschuur
29 oktober 2010, 08:12
Probeer eens een Uni-vibe kloon. De goedkoopste is de Danelectro Chickensalad. Maar ook de Cool cat vibe is er een. Beiden bieden een echte Univibe sound. Univibe is een soort faser. Maar eentje met rudimentair ontwerp waardoor hij anders klinkt dan de digitale phasers. Het geluid kan m.i. prima met Metal, Rock, Hardrock etc.

De echte uni vibe had trouwens een effectpedaal aangesloten. De Dunlop Rotovibe is zo'n pedaal met ingebouwde univibe. (Rotovibe is een andere naam waaronder de originele Uni-vox Uni-vibe ook werd verkocht).

http://www.univox.org/pics/catalogs/univibe_catalog.jpg

Izegrim
31 oktober 2010, 22:37
Univibe vind ik ook wel wijs, maar ik wacht daar even mee tot ik een leuk aanbod vind. Hoewel een Chicken Salad is idd wel erg cheap.

Het is geworden: (drumroll)

Een T-Rex Tremonti Phase Shifter!!

Geen idee wat ik ervan verwachten moet, maar de prijs klopte en de demo's op youtube klinken helemaal te gek. Wat het in werkelijkheid doet moet ik maar even afwachten. Volgens reviews zou nogal ruisen, maar hij is TB en ik speel toch met een zeecontainer vol gain.

Eigenlijk is het apparaat te groot, want ik ging voor een Phase 90 maat trapdoos. Maar goed, ik heb nog geen velcro zitten op de zijkanten van mijn PT-2 dus ik krijg er in totaal zo'n 8cm (4cm, maar ik heb 2 rijen pedalen) erbij. Ik heb het al afgepast met m'n MXR Classic 108 Fuzz want die gaat niet op m'n board, maar is denk ik dezelfde grootte als de Tremonti.

Wederom ga ik af op de suggesties in dit topic en ik zal mijn bevindingen betreft het toepassen in de praktijk (=band) later posten.

EDIT

proguitarshop demo (http://www.youtube.com/watch?v=zxqZT_P23yI)

http://t-rex-effects.com/Files/Billeder/Ecom/Produkter/Tremonti/tremonti-face.jpg

Henri H
31 oktober 2010, 23:02
Ah, gefeliciteerd, pittig prijsje hoor!

Ik heb ook nog naar de Red Witch Moon Phaser zitten kijken, spreekt me ook wel aan, is volgens mij een stuk goedkoper ook.

Demo'tje van Burgerman666 (http://www.youtube.com/watch?v=RelBZ7_cdzQ)

Izegrim
31 oktober 2010, 23:19
Ah, gefeliciteerd, pittig prijsje hoor!

Ik heb ook nog naar de Red Witch Moon Phaser zitten kijken, spreekt me ook wel aan, is volgens mij een stuk goedkoper ook.

Demo'tje van Burgerman666 (http://www.youtube.com/watch?v=RelBZ7_cdzQ)

Voor de nieuwprijs laat ik hem liggen, want dat heb ik er niet voor over. Eh, als zou ik het ervoor over hebben dan kon ik het niet betalen! :seriousf:
In dit geval was hij aantrekkelijker dan de alternatieven die al aan bod geweest zijn m.u.v. de Small Stone. Dan is het de gok wel waard. Hoop ik. :???:

EDIT
Ik heb de demo bekeken en die klinkt ook errug lekker!! Maarrrr in de comments zegt hij het volgende:


Ghop7577
yo burgg, if you HAD to pick, would you take a tremonti phase or this moon phase???you have to pick!! hehehe

@Ghop7577 I have to pick? I pick the Tremonti. This one has great features with the trem and vibe thing, but there's something that bugs me about it - a metallic overtone or something. My favorite phaser at the moment is actually the Subdecay Baby Quasar. It beats them both IMO.

Burgerman666

En dezelfde meneer heeft ook deze demo in elkaar geknutseld:

Demo'tje #2 van Burgerman666 (http://www.youtube.com/user/Burgerman666#p/search/0/XYyuxeRXQgk)

Henri H
1 november 2010, 09:43
Ja, wat die Red Witch betreft had ik ook al m'n twijfels over dat hoge randje, maar dat kan in sommige gevallen (clean?) ook een voordeel zijn.

Die Subdecay lijkt me ook erg gaaf!

Demo'tje #3 van Burgermann666 (http://www.youtube.com/watch?v=B8J-1So0fyk) :)

Izegrim
1 november 2010, 11:50
Ja, vind ik ook erg vet! Jammer dat ze 2ehands niet aan te komen zijn. Ik zou niet eens weten waar je ze nieuw kunt kopen. Ik heb eigenlijk helemaal geen nieuwe pedalen behalve m'n wah en wireless. Maar dat zijn geen pedalen.

Weet je inmiddels al waar je voor gaat? Toch wel leuk zo'n speurtocht naar een phaser. Hoewel van korte duur; het is toch maar een phase die je doormaakt.

Ik bedacht me dat ik zo onderhand wel een thema-board kan maken: signatures!
Er staan zo een Kerry King EQ, een EvH flanger en een Tremonti phaser op. Welke bekende gitaristen willen mijn andere pedalen signeren? :seriousf:

Henri H
1 november 2010, 12:26
Haha. :seriousf:

De Subdecay is te koop in België (Crush the button) of Duitsland, kost waarschijnlijk iets van €169,-.

Ik twijfel nog tussen een stuk of 4 ŕ 5 phasers:

- Subdecay (Crush the button)
- Malekko Phase (is op dit moment niet op voorraad bij http://www.digitaar-wil-ik.nl/ , maar als hij er weer is mag ik hem thuis testen)
- EarthQuaker Devices Grand Orbiter Phase Machine (kan ik in de buurt testen >>> Guitarplayer.nl)
- Red Witch Moon Phaser (Crush the button)
- MXR Phase 100 (Thomann)

Izegrim
3 november 2010, 09:55
Hij is binnen! Wat een bruut ding. Echt een effect dat hoe harder hoe beter klinkt. Eerst voor de preamp geprobeerd, maar ik zie dat in al het death metal geweld niet echt door de mix komen. Alleen lesliesounds klinken sowieso beter pre-gain. Voor mijn preamp-filtereffect gebruik ik wel mijn wah.

Na de preamp is het een ander verhaal. De 4 stage mode klinkt aggressief en gruizig en de 8 stage heel diep. Ik heb een aantal passages gespeeld die ik eerder met de flanger deed en sommige klinken gewoon beter met de phaser. Ik moet opnieuw gaan overwegen waar ik de flanger nu voor ga gebruiken. Pfff... dilemma.

In de keten past de phaser nu het beste voor de flanger. Zo kan ik de flanger ook voor chorus-achtige sounds gebruiken i.c.m. de phaser.

En het is waar. In de reviews (er zijn er niet veel) wordt gerept over de hoeveelheid ruis de T-Rex Tremonti genereert. Als je niet speelt hoor je een behoorlijke pot ruis - ook clean.

interessander
3 november 2010, 10:03
Ik moet opnieuw gaan overwegen waar ik de flanger nu voor ga gebruiken. Pfff... dilemma.

Flanger en death metal? Morbid Angel riffs!

Nielsje
3 november 2010, 10:38
Eerst voor de preamp geprobeerd, maar ik zie dat in al het death metal geweld niet echt door de mix komen. Alleen lesliesounds klinken sowieso beter pre-gain. Voor mijn preamp-filtereffect gebruik ik wel mijn wah.

Na de preamp is het een ander verhaal. De 4 stage mode klinkt aggressief en gruizig en de 8 stage heel diep. Ik heb een aantal passages gespeeld die ik eerder met de flanger deed en sommige klinken gewoon beter met de phaser. Ik moet opnieuw gaan overwegen waar ik de flanger nu voor ga gebruiken. Pfff... dilemma.

Tja, je zou natuurlijk ook kunnen proberen om andere muziek te maken. Heb je die belachelijke hoeveelheden gain niet nodig, en kan je veel beter met je effecten uit de voeten.
En zeg nou zelf: powerchords zijn overrated!

Izegrim
3 november 2010, 12:45
Flanger en death metal? Morbid Angel riffs!
Zo hee, maar die hebben een zooi effecten gebruikt! Nogal wat onconventionele trucs ook. Ik ga gewoon iTunes op shuffle zetten en ik ga specifiek letten of ik en flanger kan ontdekken.


Tja, je zou natuurlijk ook kunnen proberen om andere muziek te maken. Heb je die belachelijke hoeveelheden gain niet nodig, en kan je veel beter met je effecten uit de voeten.
En zeg nou zelf: powerchords zijn overrated!

Och, andere muziek maken doe ik ook wel maar dat doe ik vanuit m'n luie stoel lekker thuis. Mijn pedalboard staat in dienst van de band en ik ga daar niet met een bluegrass balade aankomen. Ik kan uren kloten met een pedaaltje en 1001 riffjes en loopjes bedenken, maar wat ik eigenlijk wil is effecten gaan integreren in de muziek die ik al speel. Spaarzaam, maar functioneel; het moet wat toevoegen.

En powerchords... nee ik hap niet. :D

interessander
3 november 2010, 13:55
Zo hee, maar die hebben een zooi effecten gebruikt! Nogal wat onconventionele trucs ook.

Haha jazeker, de vissekom en de ventilator onder andere, maar dat is volgens mij vooral voor de solo's. In het oudere werk is de flanger goed te onderscheiden bij een aantal riffs in ieder geval.

Ik vind een phaser persoonlijk vaak ook wat bruikbaarder dan een flanger bij high gain. Een phaser reageert wat meer op je spel en een flanger ligt er meer als een deken overheen.