PDA

View Full Version : Plectrum



Captain Planet
29 september 2010, 19:26
Hallo

Ik ben nieuw in het gitaar spelen, ik probeer momenteel op het gehoor wat 'vocal lines' te spelen tot ik akkoorden wat onder de knie krijg.

Momenteel zit ik dus vooral bezig met mijn vingers omdat ik nergens een online les vind van hoe ik een plectrum goed moet vasthouden en goed de snaren mee moet aanslaan.

Het goed vasthouden lijkt me een gevoel van wat jij het leukste vindt maar wanneer ik de snaren aansla klinkt het niet helemaal juist, het kan ook zijn omdat ik de frets niet op de juiste plaats vastheb maar als ik er op let dat mijn vingers net achter de frets staan lukt het nog niet goed.

Moet ik een rechte hoek maken met mijn plectrum over de snaren heen of moet ik de plectrum in een scherpere hoek naar boven houden en als het ware de snaren 'strelen'?

Ik gebruik momenteel een plectrum van Dunlop van 2mm. Best beschamend dat ik er maar één heb maar ik had geen idee dat de doorsnee gitarist er tientallen heeft :soinnocent:.

Ik had ook nog een zij-vraagje die ik hoopte beantwoord te krijgen: wat is 'actie' van de gitaar? Dit hoor ik veel terugkomen op het forum :) .

Alvast bedankt voor de antwoorden!

lollol
29 september 2010, 19:43
Gewoon tussen je duim en wijs/middelvinger houden, klein beetje in een hoek houden;)

En de actie is de afstand tussen de snaren en de hals:soinnocent:

Captain Planet
29 september 2010, 19:49
Aha, ok, het maakt dus niet echt uit wat voor plectrum ik gebruik? En de actie, wat bevordert het als deze hoog is en wat bevordert het als hij laag is?

Sorry voor de misschien domme vragen, ben een complete newbie ;)

Alberto
29 september 2010, 20:03
Als de actie hoog is heb je wat meer volume in je geluid maar het indrukken van de snaren is wat lastiger, vooral als je wat sneller gaat spelen.