PDA

View Full Version : Plectrum



Captain Planet
29 september 2010, 19:26
Hallo

Ik ben nieuw in het gitaar spelen, ik probeer momenteel op het gehoor wat 'vocal lines' te spelen tot ik akkoorden wat onder de knie krijg.

Momenteel zit ik dus vooral bezig met mijn vingers omdat ik nergens een online les vind van hoe ik een plectrum goed moet vasthouden en goed de snaren mee moet aanslaan.

Het goed vasthouden lijkt me een gevoel van wat jij het leukste vindt maar wanneer ik de snaren aansla klinkt het niet helemaal juist, het kan ook zijn omdat ik de frets niet op de juiste plaats vastheb maar als ik er op let dat mijn vingers net achter de frets staan lukt het nog niet goed.

Moet ik een rechte hoek maken met mijn plectrum over de snaren heen of moet ik de plectrum in een scherpere hoek naar boven houden en als het ware de snaren 'strelen'?

Ik gebruik momenteel een plectrum van Dunlop van 2mm. Best beschamend dat ik er maar één heb maar ik had geen idee dat de doorsnee gitarist er tientallen heeft :soinnocent:.

Ik had ook nog een zij-vraagje die ik hoopte beantwoord te krijgen: wat is 'actie' van de gitaar? Dit hoor ik veel terugkomen op het forum :) .

Alvast bedankt voor de antwoorden!

lollol
29 september 2010, 19:43
Gewoon tussen je duim en wijs/middelvinger houden, klein beetje in een hoek houden;)

En de actie is de afstand tussen de snaren en de hals:soinnocent:

Captain Planet
29 september 2010, 19:49
Aha, ok, het maakt dus niet echt uit wat voor plectrum ik gebruik? En de actie, wat bevordert het als deze hoog is en wat bevordert het als hij laag is?

Sorry voor de misschien domme vragen, ben een complete newbie ;)

Alberto
29 september 2010, 20:03
Als de actie hoog is heb je wat meer volume in je geluid maar het indrukken van de snaren is wat lastiger, vooral als je wat sneller gaat spelen.
Bij een lagere actie heb je wat minder volume, maar het is veel minder 'zwaar' om de snaren in te drukken omdat de afstand kleiner is. Een goed evenwicht vinden is belangrijk, er is geen ideale actie. Wel een richtlijn uiteraard maar ik ken de maat niet uit het hoofd.
In ieder geval wordt de actie altijd gemeten ter hoogte van de twaalfde fret.

lollol
29 september 2010, 20:05
Aha, ok, het maakt dus niet echt uit wat voor plectrum ik gebruik? En de actie, wat bevordert het als deze hoog is en wat bevordert het als hij laag is?

Sorry voor de misschien domme vragen, ben een complete newbie ;)

2mm wort vaak gezien als erg dik, 0,5 tot 1 mm is ongeveer normaal denk ik (je hebt er maar 1 nodig trouwens;))

Hoge actie speelt kut, ratelt niet
Lage actie speelt goed, meer kans op ratelen
Kwestie van de gouden middenweg vinden (zo laag mogelijk zonder ratelen:soinnocent:)

Captain Planet
29 september 2010, 20:19
Hm, oké, ik heb in een winkel eens wat plectrums in een zakje zien staan, ik zal die eens gaan halen samen met wat reserve snaren.

Ik denk dat actie niet echt uitmaakt voor het ratelen bij mij op dit moment :D .

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wel even mee verder!

RullyRulez
29 september 2010, 21:12
Kijk op :

http://www.justinguitar.com/

en met name de beginnerscursus :

http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

Hier worden in allerlei youtube filmpjes heel wat nuttig tips, ook over plectrums, en de 'action' uitgelegd, verder akkoorden, strummen, toonladders, liedjes en de hele mikmak.

Fantastische site, waar ik af en toe nog steeds nuttige info vandaan haal.:strat:

aaronstonebeat
29 september 2010, 22:00
Ik zou vasthouden aan dat dikke plectrum. Jarenlang heb ik met hele dunne gespeeld en toen ik eenmaal gewend was aan dikker had ik spijt dat ik dat niet eerder had gedaan.

teajay
2 oktober 2010, 20:58
Dikke plectrums zijn de way to go in mijn optiek. Maarrr.. veel variëren is altijd goed. Ik speel zelf een beetje gypsy swing (ritmepartijen) en dan gebruik ik plectrums van 2 à 3 mm dikte. Ze zijn er zelfs in 7 mm, maar dat is vrij dik, en onhanteerbaar als je er net mee begint.

Je hebt van die blauwe dunlops die overal wel te koop zijn, die zijn prima. Maar ik heb er ook twee van wegen, en die zijn echt de bom op dit moment. Wel duur, dus je moet zuinig zijn!

dietera
4 oktober 2010, 17:55
Groot gelijk van de dikke plectrums vind ik. Ik ben begonnen met 2mm en ben er nooit van afgestapt. Ik heb altijd het gevoel dat ik veel beter kan "mikken" op mijn snaren met dik, zeker aangezien ik veel lead speel. Fijne plectrums flappen teveel naar mijn zin.