PDA

View Full Version : Vraagje: welke akkoorden zijn dit?



Yoshida
29 september 2010, 16:28
Ik ben al lange tijd fan van Opeth (onder meer), en begin nu eindelijk wat van hun werk te leren. Paar simpele nummers om mee te beginnen.
Een ontzettend lekker rifje om op te oefenen is van Atonement. (Youtube video (http://www.youtube.com/watch?v=J7sdZVSJhK0)) Ik denk dat hier ook wel een ladder in zit waar ik uren op kan improviseren.

Alleen op een paar punten zitten akkoorden (3:15) op de achtergrond in cleane gitaar en ik kan ze niet thuisbrengen. Heeft iemand suggesties welke dit zouden kunnen zijn of wat voor soort? (septiem, sus4, etc) Voorbaat dank!

Als iemand gelijksoortige riffjes kent: laat maar komen! :)

aaronstonebeat
29 september 2010, 22:21
Ik hoor iets langs deze lijnen:


e -3-1-0-0-0-1-0-
b -3-3-2-1-3-3-2-
g -2-2-2-0-3-2-2-
d -0-0-0---3-0-2-
a -------3-1-----
E ---------------

En dan weer verder in A myxolydisch.

Yoshida
30 september 2010, 14:50
He bedankt. Ik ga het thuis direct even oefenen.

Dat 'onderwatereffect' is ook relatief simpel, gewoon een phaser op zeer kort interval. Ladders en effecten... much to learn young Padawan!

aaronstonebeat
1 oktober 2010, 23:05
Komt 't een beetje in de buurt? Het was niet meer dan een 'educated guess' na de passage een paar keer te hebben beluisterd :makeup:

Yoshida
4 oktober 2010, 14:05
Komt 't een beetje in de buurt? Het was niet meer dan een 'educated guess' na de passage een paar keer te hebben beluisterd :makeup:

Lijkt aardig te kloppen... :s ik laat het je weten als ik het er echt vloeiend uitkrijg. Speelt zich iig mooi af rond de Dm en de A. Nogmaals dank.

Had alleen nog nooit gehoord van myxolidisch. Wel pentatonisch, de 'zigeunertoonladder' en al die meuk. Het basisriffje is een zeer aangename om te oefenen. Ik hoop daar meer mee te spelen om het algemene solowerk beter te beheersen. Nu ben ik helaas niet iemand die er plezier aan heeft om tot in den treure toonladders te spelen maar het hoort er bij.

-=JEROEN=-
6 oktober 2010, 00:01
Ga hier eens heen:

http://www.jamcenter.com/jammachinea.html

Scroll een stukje naar beneden en klik op rock. Pak je gitaar erbij en speel de A majeur ladder. Je hoort waarschijnlijk ook dat de 7e toon behoorlijk wringt (de gis). Verander die eens in de b7 (g) ... klinkt meteen stukken beter, toch?

Je speelt nu A mixolydisch :hippie:

Veel gebruikt over een majeur blues (A mixo over A7). En in dit voorbeeld extra gesterkt door het Asus4 akkoord, wat je ook kan zien als een Dsus2 akkoord. En dat brengt ons bij het volgende: A mixo zijn dezelfde noten als D majeur.

Edit:
welke penta vind jij mooier over deze jamtrack: A maj.penta (F# min.penta) of A min.penta?