PDA

View Full Version : pre-amp voor strat



Hansie
29 september 2010, 12:56
Hoi,

Omdat ik het nu eenmaal leuk vind om te hobbyen met de elektronica van mijn stratocasters heb ik de EMG´s die op mijn ´83er japstrat zaten eens vervangen door een setje gold lace sensors. Dit klinkt voor de clean en crunch slagpartijen erg lekker, maar vergeleken met mijn EMG strats blijft ie bij het solowerk een tikkie achter. Nou had ik bedacht om dat op te vangen door er een pre-amp in te bouwen.

Nou wil het toeval (voor zover dat bestaat) dat ik nogal gecharmeerd ben van de Clapton strats, en leek het mij wel aardig om de Clapton mid boost in te bouwen:

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0057577000

Maar na wat verder googlen kwam ik dit tegen:
http://store.guitarfetish.com/quotClaptonquot-style-mid-boost-circuit-Drive-your-amp_p_194.html

Nou ben ik natuurlijk benieuwd of er mede-forummers zijn die ervaring met een van deze preamps (of misschien wel van een andere waar ik nog niet aan gedacht heb...)

Alvast bedankt!

Groeten,
Hans

geert1976
29 september 2010, 13:05
Ik heb een preamp van Korg in mijn Gibson Marauder zitten.

bas, mid en treble boost is in te stellen.

Het bevalt mij wel bij leadpartij even het knopje om voor een lekkere rand.

Hansie
29 oktober 2010, 10:51
Voor wie geïnteresseerd is, ik heb het uiteindelijk opgelost door een EMG Afterburner te monteren op de plek van de achterste toonregelaar van mijn strat.

Monteren is zeer eenvoudig. Bediening idem dito: de Afterburner is een push pull potmeter die (volgens de handleiding) een boost van maximaal 20db geeft. Maar het leuke is dat die regelbaar is. je kunt hem dus "klaar" zetten voor gebruik, en op het moment dat je ´m nodig hebt, de potmeter uittrekken en je hebt je boost te pakken. Maar je kunt ´m natuurlijk ook gebruiken om tijdens het spelen on the spot wat extra gas te geven. Leuk als je gitaar al voluit staat en je zou toch nog wat extra volume willen hebben.

Wat trouwens ook wel prettig is: geen extra brom en ruis op het moment dat je ´m opendraait.

Wat mij betreft een aanrader!

Groeten,

Hans

Johannes
29 oktober 2010, 11:25
Voor wie geïnteresseerd is, ik heb het uiteindelijk opgelost door een EMG Afterburner te monteren op de plek van de achterste toonregelaar van mijn strat.

Monteren is zeer eenvoudig. Bediening idem dito: de Afterburner is een push pull potmeter die (volgens de handleiding) een boost van maximaal 20db geeft. Maar het leuke is dat die regelbaar is. je kunt hem dus "klaar" zetten voor gebruik, en op het moment dat je ´m nodig hebt, de potmeter uittrekken en je hebt je boost te pakken. Maar je kunt ´m natuurlijk ook gebruiken om tijdens het spelen on the spot wat extra gas te geven. Leuk als je gitaar al voluit staat en je zou toch nog wat extra volume willen hebben.

Wat trouwens ook wel prettig is: geen extra brom en ruis op het moment dat je ´m opendraait.

Wat mij betreft een aanrader!

Groeten,

Hans

Ik heb nog niet zo lang geleden ook een EMG afterburner ingebouwd in de strat van een vriend. Het resultaat was ook echt te gek! Absoluut een veelzijdige en bruikbare mod.

telecastermaster
29 oktober 2010, 11:43
Dag Hansie,

Ik heb onlangs een EMG VMC (variable mid control) ingebouwd in een gitaar en gebruik 'm erg veel. Het is een parametrische EQ tussen 300 en 3000 Hz waarmee je 12 dB kunt cutten of boosten. Eigenlijk kun je je geluid ermee kneden zoals je wilt; een soort Swiss armyknife onder de pickups.....

Werkt gewoon met passieve pu's. En een mid boost geeft ook een volume boost.

http://www.thomann.de/gb/emg_vmc_control_1_poti.htm

http://i24.photobucket.com/albums/c38/eutgard/Misc/vmc.jpg

tomcat
29 oktober 2010, 11:44
Ik heb jaren geleden hetzelfde gedaan in m'n oude strat'68 omdat die output zeer laag was i.v.m. m'n toenmalige Gibson. Ik heb toen een kleine preamp laten aanbrengen onder de slagplaat met een klein schakelaartje en een losse batterij in de body. Geen ingreep in de body, enkel klein gaatje voor de schakelaar. Resultaat prima, maar met wat ik nu weet zou ik het niet meer doen.
Ik heb een betere oplossing. Ik heb immers hetzelfde probleem bij m'n andere strat (50th. anniversary met Suhr V60 pick-ups), die heeft iets minder output dan m'n andere humbuck-gitaren. Na wat googlen en onderzoek van diverse preamps, al dan niet in pedaalvorm, vond ik een prima suggestie. Voor mij is immers belangrijk dat het oorsponkelijke geluid van de gitaar niet verandert en dat er geen ingrepen zijn aan de gitaar.
Je schaft je een Boss equilizer aan. Die kan je gebruiken als preamp (via de volumeregeling) en je hebt er meteen een extra, fijne klankeregeling bij als je dat wenst. Werkt prima, zonder bijgeluiden of ruis.

telecastermaster
29 oktober 2010, 11:51
Maar na wat verder googlen kwam ik dit tegen:
http://store.guitarfetish.com/quotClaptonquot-style-mid-boost-circuit-Drive-your-amp_p_194.html

Nou ben ik natuurlijk benieuwd of er mede-forummers zijn die ervaring met een van deze preamps (of misschien wel van een andere waar ik nog niet aan gedacht heb...)



Die van GFS heb ik in een andere gitaar. Klinkt op zich prima maar je kunt er verder niets aan instellen. Maar het geeft zeker een midboost en daarmee een volume boost. En ja, voor het geld hoef je het niet te laten. Maar ik geef zelf de voorkeur aan de EMG VMC.

Succes.

signsofzodiac
29 oktober 2010, 12:06
preamps/actieve EQ's van EMG zijn allemaal wel lekker. Zelf de SPC + EXG gehad, en regelmatig gespeeld met de afterburner. Mooi spul.

Hansie
29 oktober 2010, 13:33
Ik heb een betere oplossing. Ik heb immers hetzelfde probleem bij m'n andere strat (50th. anniversary met Suhr V60 pick-ups), die heeft iets minder output dan m'n andere humbuck-gitaren. Na wat googlen en onderzoek van diverse preamps, al dan niet in pedaalvorm, vond ik een prima suggestie. Voor mij is immers belangrijk dat het oorsponkelijke geluid van de gitaar niet verandert en dat er geen ingrepen zijn aan de gitaar.
Je schaft je een Boss equilizer aan. Die kan je gebruiken als preamp (via de volumeregeling) en je hebt er meteen een extra, fijne klankeregeling bij als je dat wenst. Werkt prima, zonder bijgeluiden of ruis.

Ik heb "vroagah" ook met een Boss EQ gewerkt, en dat werkte prima. Alleen is dat voor mij nu niet handig meer omdat alle geluiden die ik live gebruik (19") via een sequencer geschakeld worden. Daarom heb ik op het podium geen pedalen liggen, en dat wil ik zolang mogelijk proberen vol te houden. Dan hoef ik er ook niet naar toe te lopen als er van geluid gewisseld moet worden. En dat vind ik wel grappig, net of je een gitaarroadie hebt die de boel voor je bedient:cooler:

JTB
29 oktober 2010, 15:35
Ik heb ook zo'n afterburner in mijn Jackson zitten, heerlijk om op het cleane kanaal de buizen over hun nek te laten gaan...