PDA

View Full Version : Electric Mistress



wireman
29 september 2010, 00:01
Wie kan me meer vertellen over de Electro Harmonix Electric Mistress?
Al geruime tijd ben ik op kruistocht naar een vintage exemplaar en die heb ik vorige maand dan eindelijk gevonden. Meteen na aanschaf is ie doorgekopt naar Dirk_Hendrik voor een totale revisie.
Toen ik m kreeg viel me op dat de potmeters al niet 'normaal' stonden. Ik bedoel hiermee dat de beginstand van pot 1 op 7 uur begon en die van pot 2 op 10 uur. Pot 3 ergens rond 2 uur.. Eerst dacht ik dat het een totaal verziekte en kapotgesoldeerde Mistress was en ik dus was genaaid met een 'frankenstress' (nieuw woord?). Ik hoorde van EJ NL dat dit dus hoort (?).. De sound kan ik nog niks over zeggen omdat ie nog bij DH ligt. Ik hoop m deze week te ontvangen. (kan ik haar maandag meteen even kietelen in de oefenruimte.. kunnen we eindelijk Barracuda gaan doen!!..)
Daarvoor had ik een nieuwe deluxe EM (de grote 24v bak) gekocht, maar die heb ik teruggebracht omdat ik er niet mee kon werken.. De modulatie was echt wel vet, maar wat een storing, ruis en 'plop' kwam er mee... Ze kunnen dat ding beter Electric Storm noemen.. ongelofelijk dat ze die dingen zo durven te verkopen..
Ik verwacht echt niet dat de oude storingloos zal zijn, eerder onvoorspelbaarder naar wat ik al heb gehoord.. maar de overall sound ben ik erg benieuwd naar. ff nog een 18v adapter zien te scoren..
Zijn er nog anderen met de oude vintage 1970's 18v 'big muff style' groen/zwarte Mistress? en wat zijn jullie ervaringen?

DemolitionColorScheme
29 september 2010, 11:08
Geweldige dingen. Voor mij de beste flangers out there. Ze zijn uniek, kunnen gaan van heel sparkly en subtiel naar super weird. Ik heb de hele analoge Mistress lijn gehad (niet de digitale). Ik heb een Deluxe Electric Mistress gehad (DEM) die ik heb laten modificeren (laten calibreren, noise reductie, true bypass, een rode LED en de volume drop mod, zodat het volume niet dipte als hij aanstond) en daarna een stuk beter klonk. Ik heb daarna twee Hartman Analog Flangers gehad. Deze is ook erg nice en is overigens een boutique clone van de originele Electric Mistress, maar toen ik mijn eerste èchte vintage '70ies Electric Mistress kreeg (hij was toen nog kapot) en hem heb laten opknappen en modificeren was ik verkocht.

Niks gaat boven deze originele. Ik heb er zelfs twee gehad. Een uit eind '75 / '76 (was een van de eerste uit de eerste reeks) en dan die ik nu nog heb uit '77. Ik heb ze laten modificeren door Technophobia Analog Audio Solutions met o.a. een groene LED, true bypass, reguliere power input (zoals BOSS bijv. en wat eigenlijk tegenwoordig een beetje de standaard is) en heb hem laten calibreren en de noise laten reduceren. Ook hier heb ik de volume drop laten fixen. Als laatste heb ik er een level/mix knob op laten maken. Dit zorgt ervoor dat er clean signaal bij gegooid kan worden of afgehaald kan worden. Bij de laatste 25% van de draai krijg ik zelfs een clean boost. Dit laatste is eigenlijk de meest fijne mod die ik kon bedenken voor de Electric Mistress.

Beiden Mistress' van mij hebben dezelfde mods gekregen. Eentje heb ik verkocht en die andere zit nogsteeds in mijn rack.
Het blijft voor mij het meest fijne modulatie pedaal wat er is. Ik houd van de sparkle en ik gebruik hem eigenlijk meer als een chorus. Ik ben absoluut geen fan van traditionele vliegtuig Flanger sounds (hij doet dit heus goed, maar ik vind het zelf gewoon niet zo leuk), maar als chorus-achtig sound is de Mistress echt een prachtig ding en ik kan me niet voorstellen dat ik die van mij ooit nog verkoop.

Wat je zegt over de potmeters klopt, overigens. Mijn '75 / '76 had dit ook.

Swan
29 september 2010, 11:59
Toen ik m kreeg viel me op dat de potmeters al niet 'normaal' stonden. Ik bedoel hiermee dat de beginstand van pot 1 op 7 uur begon en die van pot 2 op 10 uur. Pot 3 ergens rond 2 uur..

zijn dat niet gewoon de plastic knopjes op de pots die verkeerd staan? kwestie van er af halen en goed zetten, misschien heeft de vorige eigenaar dit zo gedaan om een sweet spot op 12 uur bijv. te zetten...

DemolitionColorScheme
29 september 2010, 12:12
zijn dat niet gewoon de plastic knopjes op de pots die verkeerd staan? kwestie van er af halen en goed zetten, misschien heeft de vorige eigenaar dit zo gedaan om een sweet spot op 12 uur bijv. te zetten...
Nee, is niet aan te passen bij die units, eigenlijk.
De knoppen kunnen niet gedraaid worden op de potmeter zelf omdat ze geen ronde ingang hebben. Ze passen precies op het plastic uiteinde van de potmeter en dan zitten ze vast.

Swan
29 september 2010, 13:06
dan is het een kwestie van het moertje van de potmeters ff losdraaien en de pot op z'n plek roteren en dan het moertje weer vastdraaien...

DemolitionColorScheme
29 september 2010, 13:29
dan is het een kwestie van het moertje van de potmeters ff losdraaien en de pot op z'n plek roteren en dan het moertje weer vastdraaien...
Ik weet niet of dat kon, anders had die vriend van me dat wel gedaan, denk ik. Of misschien had 'ie er geen zin in, haha. Sowieso raar dat hij dan zo uit de fabriek is gekomen.

Dirk_Hendrik
29 september 2010, 13:30
Neeeee!

De pots zitten aan de print gemonteerd en kunnen dus niet "even worden gedraaid"
Kijk even naar de foto's in dit draadje waar je nog net de aansluitdraden van de pots ziet:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=490132

En daarna hebben die EHX pots en knoppen zoals DCS al zei een D-shaft en kun je de knoppositie niet verstellen.

En waarom is dat allemaal zo? Omdat het zo lekker goedkoop was en, goeie ontwerpen of niet, EHX zo budget mogelijk bouwde. De mistess van Wireman komt bijvoorbeeld ook uit de tijd dat EHX klaarblijkelijk zo min mogelijk soldeer gebruikte (da's nu gecorrigeerd) en je je soms afvraagt of componenten uberhaupt wel gesoldeerd zijn.

zoon van Piet
29 september 2010, 13:34
dan is het een kwestie van het moertje van de potmeters ff losdraaien en de pot op z'n plek roteren en dan het moertje weer vastdraaien...

eh nee. Pots zitten immers vast aan de printplaat bij EH..
Vandaar dat je bij ouwe EH's vaak stiftstrepen ziet, die de ideale setting aangeven..
http://img529.imageshack.us/img529/4624/img0002yvk.jpg

Swan
29 september 2010, 14:40
ah, weer wat geleerd ;)

wireman
29 september 2010, 15:40
Vreemd spul die oude zooi ;) van EH... Het is budget, het is onbetrouwbaar, het is te groot voor wat er nou ECHT in zit (ze zijn nou niet echt subtiel aanwezig op je board zeg maar... ligt er ineens zo'n glimmende stoeptegel op je board!!), knoppen die niet eens ´normaal´ op 7 uur beginnen om kosten te besparen omdat het nou net zo uitkomt?... hahahaha!!... MAAR DAMN!!! WAT ZIJN ZE COOL!!

Bernardduur
29 september 2010, 16:00
Ze klinken zo gaaf!

Heb zelf de 9V versie en is nog steeds mn one and only modulation pedaal!

Dirk_Hendrik
29 september 2010, 16:30
Hela, bernard, ook weer eens hier!? :cheerup:
mag ik uit bovenstaand verhaal van DCS over je aanpassingen aan z'n mistresses, met de opmerking over calibreren, concluderen dat je weer een (werkende) scoop hebt?:sssh:

titzenpitzer
29 september 2010, 16:37
@ TS: je hoeft geen 18volt adaptor te zoeken, een 12volt zal ook werken!

zoon van Piet
29 september 2010, 17:10
En waarom is dat allemaal zo? Omdat het zo lekker goedkoop was en, goeie ontwerpen of niet, EHX zo budget mogelijk bouwde. De mistess van Wireman komt bijvoorbeeld ook uit de tijd dat EHX klaarblijkelijk zo min mogelijk soldeer gebruikte (da's nu gecorrigeerd) en je je soms afvraagt of componenten uberhaupt wel gesoldeerd zijn.

Ja, goedkoop gebouwde rotzooi was het en wat dat betreft zijn de reissues eigenlijk helemaal in dezelfde lijn, geloof ik.. Voordat ik een oudje inplug, zeg ik altijd een gebedje, of dat ie het astemblief doet, deze keer...

Dat van teveel of te weinig soldeer wordt soms geweten aan die ene legendarische gloeiend hete zomerdag, dat de werknemers en vooral -neemsters topless werkten...het ding is vast op die dag gemaakt!

wireman
29 september 2010, 18:44
Klopt.. Er zit een voltage regulator in die de 18v spanning terugvoert naar 12v. Ook op een 12V adapter zou hij moeten werken.. echter zeggen ook veel liefhebbers dat hij niet voor niets 18v is en dus voor het volle optimale gebruik ´gewoon´ 18v moet hebben. Klinkt logisch.. Die regulator is een onderdeel van het cirquit.. andere componenten hebben die 18v gewoon nodig voor de volle sound.. Zelfde effect als dat sommige pedalen 'anders' gaan klinken op het moment dat de batterij slechter wordt.. Hij doet het dan nog wel, maar met een nieuwe batterij 'knalt ie weer!' Ik bestel dus maar ´gewoon´ een 18v Electro Harmo-niks bij Thomann.. kost 18 euro, maar dan weet ik wel dat het okee is..


@ TS: je hoeft geen 18volt adaptor te zoeken, een 12volt zal ook werken!

Bernardduur
29 september 2010, 23:56
Hela, bernard, ook weer eens hier!? :cheerup:
mag ik uit bovenstaand verhaal van DCS over je aanpassingen aan z'n mistresses, met de opmerking over calibreren, concluderen dat je weer een (werkende) scoop hebt?:sssh:

Yes! En hij is mooi :D

wireman
30 september 2010, 02:17
Die Muff heb ik pas op marktplaats zien staan... Is een IC versie toch? Ben jij de koper of de verkoper? gaaf ding!!
Komt ook ooit nog wel op het board.. een oude Big Muff.. schijnen in combinatie met de oude Mistress helemaal te gek te zijn. De circuits schijnen super op elkaar te werken.. Een mistress zou de scherpe randen van de Muff halen, waardoor ie extra 'romig' wordt.. ben benieuwd.. Hebben mensen hier ervaring mee?


eh nee. Pots zitten immers vast aan de printplaat bij EH..
Vandaar dat je bij ouwe EH's vaak stiftstrepen ziet, die de ideale setting aangeven..
http://img529.imageshack.us/img529/4624/img0002yvk.jpg

zoon van Piet
30 september 2010, 10:52
Die Muff heb ik pas op marktplaats zien staan... Is een IC versie toch? Ben jij de koper of de verkoper? gaaf ding!!
Komt ook ooit nog wel op het board.. een oude Big Muff.. schijnen in combinatie met de oude Mistress helemaal te gek te zijn. De circuits schijnen super op elkaar te werken.. Een mistress zou de scherpe randen van de Muff halen, waardoor ie extra 'romig' wordt.. ben benieuwd.. Hebben mensen hier ervaring mee?

Verkoper ben je pas als zo'n ding verkocht wordt.. ik ben gewoon de eigenaar, al 15 jaar. En misschien komt ie binnenkort nog eens terug in dat MP-theater, maar gezien de belabberde belangstelling en dito bodjes denk ik dat ik m maar hier houd, bij mn andere muffs..
Ik kan m niet met een 18v Mistress combineren, want ik heb alleen de Deluxe Mistress. Het (op zich erg lekkere) scherpe randje dat de flanger geeft, zou ik niet als romig omschrijven. Maar er zit wel wat in de stelling, want al die apparaten vreten -in bypass- toon bij het leven en juist dat kan - met de Mistress uit- de muff wat ronder maken, zoals ook een non-bypass wah dat kan doen. Het blijft wel bij subtiele kleine beetjes, verwacht geen wonderen..

E-J
30 september 2010, 14:46
De combinatie Big Muff/Electric Mistress is echt een mooie combinatie, het past om de een of andere reden erg goed bij elkaar, het vult elkaar aan.

Ramon, ga op zoek naar een BYOC Large Beaver. Het is een kopie van de eerste Big Muff modellen (je hebt een Triangle en Ram's Head versie). Ik heb een originele '73 Ram's Head gehad en verkocht nadat ik de BYOC hoorde, verschil was miniem en dat voor een fractie van de prijs!

wireman
30 september 2010, 15:21
Sander de Gier verkoopt de BYOC Large Beaver.. Het pakket is zo opgezet, dat je kan kiezen uit de onderdelen (in hetzelfde pakket) of je de triangle of de Ram's head ga bouwen.
(hij heeft ook beamblockers, maar dat had ik al eens gestuurd. Mitch reageerde toen dat je tweedehands zoekt. Je zal ongetwijfeld bekend zijn met Sander de Gier.. dus ik weet niet of je wat aan deze info hebt.


De combinatie Big Muff/Electric Mistress is echt een mooie combinatie, het past om de een of andere reden erg goed bij elkaar, het vult elkaar aan.

Ramon, ga op zoek naar een BYOC Large Beaver. Het is een kopie van de eerste Big Muff modellen (je hebt een Triangle en Ram's Head versie). Ik heb een originele '73 Ram's Head gehad en verkocht nadat ik de BYOC hoorde, verschil was miniem en dat voor een fractie van de prijs!

zoon van Piet
30 september 2010, 15:58
hmmm... het zal wel aan mij liggen, ouwe sikkeneurige zoon-van-een-zeurpiet dat ik ben ;), maar ik heb nog geen enkele kloon gehoord die in de buurt komt van mijn favoriete Triangle. Ik heb zelfs nog nooit een muffachtige gehoord, nieuw of oud, die in de buurt komt. ook mn ram's head - die ook echt goed is- blijft op gepaste afstand. En de IC-versie is bijna een totaal andere fuzz, veel meer metal, ruiger en minder dynamisch. Als die je aanspreekt, zou ik niet voor een (kloon van) een ram of triangle gaan..

http://img155.imageshack.us/img155/9936/fuzzfeestjemv7.jpg

Ik wil EJ niet afvallen, maar wat mij betreft zijn er geen hedendaagse klonen die zich kunnen meten met originelen. Om te beginnen zijn ze vaak te goed gebouwd, met kwalitatief te goede onderdelen en true bypass en zo.. dan blijft er weinig over van het karakter van die ouwe zompige zooi. Zeker als je zo'n muff gaat combineren met een oud electrisch wijf...

Mitch
30 september 2010, 16:05
Ramon, ga op zoek naar een BYOC Large Beaver. Het is een kopie van de eerste Big Muff modellen (je hebt een Triangle en Ram's Head versie). Ik heb een originele '73 Ram's Head gehad en verkocht nadat ik de BYOC hoorde, verschil was miniem en dat voor een fractie van de prijs!
Ik heb 'm een keer gehoord bij Sander en hoewel ik groot fan ben van Keiths werk viel de Large Beaver me een tikkie tegen. Ik weet niet meer waarom, ik geloof het toale klankbeeld wat me niet 'Muff'ig genoeg was. Oud is toch wel erg vaak goed hoor...
*pinkt een traantje van geluk weg over zijn DMM*

zoon van Piet
30 september 2010, 16:12
Oud is toch wel erg vaak goed hoor...


Geldt dat ook voor vrouwen in het algemeen, of alleen voor mistresses en muffs? ;)

Mooi gezegd van dat 'muffig'.. dat is precies wat hedendaags spul ontbeert.
Een goeie muff moet stinken!

E-J
30 september 2010, 17:35
Er schijnt wel veel verschil te zijn tussen al die oudjes? Alles is smaak natuurlijk :) Ik vond de Ram's Head geweldig klinken en de BYOC RH zat er erg dicht bij. Natuurlijk is er een verschil maar allen van de aanwezige 5 man kon die nauwelijks benoemen. Nu moet ik wel zeggen dat dit op een Hiwatt was, lekker hard in een sporthal. Op een ENGL Screamer en Fender Hotrod vond ik de Big Muffs toch een stuk minder klinken... op laag volume helemaal. Je moet de boel toch wat harder zetten voor de beste resultaten..? En ja... de combinatie Stratocaster/EHX Big Muff/Electric Mistress/Hiwatt was voor mij één van de hoogtepunten toen, samen met een Les Paul over een Hiwatt op 10 :)

Dirk_Hendrik
30 september 2010, 18:20
Geldt dat ook voor vrouwen in het algemeen, of alleen voor mistresses en muffs? ;)


Ik het hier ook nog een HH Clockwork Concubine!

En ik geloof dat ZvP een moet gaan uitvinden wat een "Muff dive" is :seriousf:

Hoewel.....


Een goeie muff moet stinken!


brrr!

zoon van Piet
1 oktober 2010, 10:44
Muffdive? Moi? Ik stam nog uit de tijd dat veilig vrijen betekende dat je het niet achter het stuur van een rijdende auto deed, toen we vaker fuzzboxen dan condooms kochten en toen alle muffjes nog echte fuzzjes voorzien waren...


Ik vond de Ram's Head geweldig klinken en de BYOC RH zat er erg dicht bij.

Natuurlijk heb je een punt. Verschillen zijn soms subtiel. Dan is er wat te zeggen voor een kloon, vanwege bv de grotere betrouwbaarheid tov zo'n oud wrak pedaal, de soms forse besparing in geld of gewoon de verkrijgbaarheid.
Anderzijds lees ik in je woorden dat het verschil toch wel degelijk te horen was. Bij de (Inter)nationale Tubescreamer Test (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115932&highlight=Internationale+Test) werd heel wat afgepraat over hoe zwaar zo'n subtiel verschil moet wegen. Daarbij is de afweging altijd geluid tov geld: wat heb je er voor over? een opmerking die me bijgebleven is, was dat je als muzikant altijd naar het hoogst haalbare moet streven, het beste geluid dat je krijgen (=kopen) kunt. Geen compromissen, dus..

wireman
1 oktober 2010, 12:42
Zojuist stond de postbode voor de deur met een pakketje.. MN MISTRESS!!!
Ik meteen ingeprikt op mn Bassman..
Mn bek viel open... WAT EEN SOUND!!! Ik ben helemaal verliefd op mn oude wijf!!
Barend is een ware tovenaar!! Totaal geen volume drop of ander 'bekend'probleem... Onwijs gaaf en onwijs bedankt!! Dit is by far de beste flanger die ik ooit heb gehoord en komt niet eens in de buurt van de nieuwe Deluxe Electric Mistress die ik heb gehad.. (maar dat is ook appels met peren vergelijken) Deze gaat echt nooit meer weg!!! Het verbaast me wederom dat oude 'vintage' pedalen zo vaak zo veel beter klinken dan nieuw spul.. met gitaren kan ik me dat voorstellen omdat het hout gaat werken, lak die inzinkt en noem maar op.. maar electronica?.. Zal wel met legeringen te maken hebben enzo.. Hoe dan ook.. mn liefde voor vintage spul groeit met de dag en het maakt het zoeken naar dat ene oude pedaal het meer dan waard.
Echt te gek! volgende halte... een oude Big Muff!

Mitch
1 oktober 2010, 15:50
Van harte gefeliciteerd met de prachtige ervaring die 'gerestaureerde vintage EH pedaal' heet. Ik verwacht je binnenkort!

wireman
1 oktober 2010, 18:25
Hij is echt cool... Ik ben al heel de middag met de mistress aan het klooien.. Zeker op hoog volume gaat ie steeds waanzinniger klinken man!!. Donderdag ben ik in de FARM, maar ik weet niet of jij er dan ben.. Ik ga dan met Kwark mn definitieve board opstellen (je ben welkom! en anders moet je de telefoon bij de hand houden mr vraagbaak!! ;)) Anders kom ik zo snel mogelijk ff bij jullie langs.


Van harte gefeliciteerd met de prachtige ervaring die 'gerestaureerde vintage EH pedaal' heet. Ik verwacht je binnenkort!

Dirk_Hendrik
1 oktober 2010, 20:27
Hij is echt cool... Ik ben al heel de middag met de mistress aan het klooien.. Zeker op hoog volume gaat ie steeds waanzinniger klinken man!!.
:):):)
+ 10 tekens

wireman
1 oktober 2010, 22:15
:ok::ok::ok:

You`re the man!!!!





:):):)
+ 10 tekens

zoon van Piet
2 oktober 2010, 13:26
Goed zo.. wie op ouwe EH-zooi wil spelen, doet er zeker verstandig aan vriendjes te blijven met D_H! ;)
Is ook een vriend van mij! :)
heb alweer twee probleemgevallen in huize ZvP.. maar ik ga eerst een testen of ze te repareren zijn volgens het principe van de wonderbaarlijke genezing: even een paard dagen opzij leggen, gebedje zeggen, weer aansluiten.
En ja, daar heb ik wel eens succes mee geboekt! ;)

wireman
3 oktober 2010, 13:35
Je moet ze gewoon veel liefde geven... niet te hard op trappen... ze soms gerust stellen door veel tegen ze te praten.. uitkijken met bier over ze heen gooien.. Ze ALTIJD het gevoel geven dat ze de belangrijkste zijn van allemaal.. op tijd zijn.. damn... klinkt als mn vrouw! :soinnocent:

maar eh.. ff on topic.. Ik heb de originele voedingsingang erin laten zitten (misschien niet al te slim, maar ik wilde m zo origineel mogelijk houden) Nou heb ik een one spot stekkertje gekocht om dit te tackelen.. Ik heb daar echter wat vragen over..
1- One spot is van origine 9v. Kan ik op zo'n verloopstekker een 18v adapter aansluiten?
2- Hoe zit het met +/-.. (als je kijkt naar het symbool met de ( en de (O- Welke stekker gaat dan in het verloopstukje?


Goed zo.. wie op ouwe EH-zooi wil spelen, doet er zeker verstandig aan vriendjes te blijven met D_H! ;)
Is ook een vriend van mij! :)
heb alweer twee probleemgevallen in huize ZvP.. maar ik ga eerst een testen of ze te repareren zijn volgens het principe van de wonderbaarlijke genezing: even een paard dagen opzij leggen, gebedje zeggen, weer aansluiten.
En ja, daar heb ik wel eens succes mee geboekt! ;)

Pepe
3 oktober 2010, 21:30
Goed zo.. wie op ouwe EH-zooi wil spelen, doet er zeker verstandig aan vriendjes te blijven met D_H! ;)
Is ook een vriend van mij! :)
heb alweer twee probleemgevallen in huize ZvP.. maar ik ga eerst een testen of ze te repareren zijn volgens het principe van de wonderbaarlijke genezing: even een paard dagen opzij leggen, gebedje zeggen, weer aansluiten.
En ja, daar heb ik wel eens succes mee geboekt! ;)


Ik had vroeger een vriendje die "dingen" repareerde en daar bracht ik een zo'n radiocassette recorder naar toe die niks deed. Na 3 weken kreeg ik hem terug en voila, spelen. Ik vond dat razend knap, al die kleine draadjes. Hoe hij dat toch deed. Nou, zei hij, ik heb dat onder mijn bed gegooid en toen ik hem eronder vandaan vistte deed ie het gewoon.
Ik wist niet hoe het heette maar wonderbaarlijke wederopstanding is een goeie term.

wireman
5 oktober 2010, 04:46
Vandaag in de oefenruimte met de Mistress kunnen stoeien.. Ik ga denk ik nog even wat vogelen met de positie op mn board en in mn chain, maar de 1e testvlucht is geslaagd! Zeker met mn EH memory toy is ie echt erg mooi.. (misschien een vintage Memory man eraan hangen?) Hij is, zoals gezegd, groot, lomp en niet echt subtiel.. maar deze gaat never meer van mn board! Ben alleen nog steeds benieuwd naar reacties omtrent het hele +(O- en -(O+ verhaal.. wie kan me helpen?

DemolitionColorScheme
5 oktober 2010, 09:10
(misschien een vintage Memory man eraan hangen?)
Erg aan te raden. Prachtige combo. Net of ze voor elkaar zijn gemaakt.

En dat 'probleem' - dat is gewoon de polariteit van een pedaal:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Polariteit_%28elektriciteit%29 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Polariteit_%28elektriciteit%29)

wireman
5 oktober 2010, 18:15
Ik weet dat het met polariteit te maken heeft, echter weet ik niet welke polariteit de Mistress heeft. Alle pedalen die ik heb staat het icoontje op.. dat ouwe kreng heeft een 3,5 mm ingang waar niets bij staat. Ik heb nu een one spot 3,5 mm converter gekocht en wil deze gaan gebruiken. DE plug heeft polariteit -(O+ De rest van mn pedalen is omgekeerd.. Ik ben bang dat als ik de verkeerde polariteit aan hou, ik het pedaal naar god help.. Zou echt wat voor mij zijn.. Heb ik eindelijk mn Mistress, ben ik er ZO blij mee en dan sloop ik m door een stomme aktie van mezelf.. vandaar mn roep om advies..

Mitch
6 oktober 2010, 10:37
PB D_H even, die weet dat ongetwijfeld. Die weet ongetwijfeld ook of het pedaal een beveiliging tegen verkeerd aansluiten heeft ingebouwd :D

wireman
6 oktober 2010, 11:45
Doe ik!:ok:

Bernardduur
6 oktober 2010, 21:02
Ik weet dat het met polariteit te maken heeft, echter weet ik niet welke polariteit de Mistress heeft. Alle pedalen die ik heb staat het icoontje op.. dat ouwe kreng heeft een 3,5 mm ingang waar niets bij staat. Ik heb nu een one spot 3,5 mm converter gekocht en wil deze gaan gebruiken. DE plug heeft polariteit -(O+ De rest van mn pedalen is omgekeerd.. Ik ben bang dat als ik de verkeerde polariteit aan hou, ik het pedaal naar god help.. Zou echt wat voor mij zijn.. Heb ik eindelijk mn Mistress, ben ik er ZO blij mee en dan sloop ik m door een stomme aktie van mezelf.. vandaar mn roep om advies..

Tip is positief, sleeve negatief!

wireman
7 oktober 2010, 19:31
Op de site van Thomann staat een electro harmonix adapter 18DC-500 EU adapter.. Is dat de adapter die ik moet hebben?

ELECTRO HARMONIX 18DC-500 EU NETZADAPTER
Electro Harmonix 18DC-500 EU AC Adapter Original AC Adapter matches Holier Grail, POG, Flanger Hoax

Ik kan alleen de polariteit niet lezen..

Benne da m?

wireman
11 oktober 2010, 23:38
luitjes, er staat nu een Electro Harmonix Electric Mistress Deluxe (een oudje op 220v) op Marktplaats. Vraagprijs 120 Euro. Als er nog mensen zijn die zo'neen zoeken.. Is geen gekke prijs denk ik.. Voor dat geld koop je niet eens een nieuwe.

E-J
12 oktober 2010, 00:25
Hoi,

Even terugkomend op je vraag over de adapter... ik vond dit na wat gegoogle:


Question:
What Ac/Dc adapter do I use with my vintage original Electric mistress because I want to use an adapter with it (it is the 18v version) and not batteries.

Answer:
You’ll need an 18vdc adapter w/ a 3.5mm plug, tip positive. 100mA is plenty of current. You could also use the EHX US18DC-500.

groetjes,
Emiel

DemolitionColorScheme
12 oktober 2010, 00:59
luitjes, er staat nu een Electro Harmonix Electric Mistress Deluxe (een oudje op 220v) op Marktplaats. Vraagprijs 120 Euro. Als er nog mensen zijn die zo'neen zoeken.. Is geen gekke prijs denk ik.. Voor dat geld koop je niet eens een nieuwe.
Nieuw kost de DEM €109,- .............
Hij is overigens niet beter dan de èchte Electric Mistress, of hij nu Deluxe heet of niet.

zoon van Piet
12 oktober 2010, 09:33
Nieuw kost de DEM €109,- .............
Hij is overigens niet beter dan de èchte Electric Mistress, of hij nu Deluxe heet of niet.
Ik dacht dat we het in deze discussie eens waren over de stelling dat oud beter is dan nieuw - en dat het ook als zodanig betaald mag worden. Ouwe TS-en kosten meer dan nieuwe, ouwe mistresses ook, omdat ze gewoon beter zijn dan jonge dingskes.
De Deluxe versie was ook vroeger al wat tammer dan de 18v versie. Toch prefereren sommigen de Deluxe, vanwege het geluid en de betrouwbaarheid (een relatief begrip bij ouwe EH's..).

DemolitionColorScheme
12 oktober 2010, 12:34
Ik dacht dat we het in deze discussie eens waren over de stelling dat oud beter is dan nieuw - en dat het ook als zodanig betaald mag worden. Ouwe TS-en kosten meer dan nieuwe, ouwe mistresses ook, omdat ze gewoon beter zijn dan jonge dingskes.
De Deluxe versie was ook vroeger al wat tammer dan de 18v versie. Toch prefereren sommigen de Deluxe, vanwege het geluid en de betrouwbaarheid (een relatief begrip bij ouwe EH's..).
Volgens mij is er geen enkel verschil tussen nieuwe DEM's en 'oude' DEM's.
We hebben het over de Deluxe Electric Mistress, niet over de Electric Mistress, hè? De laatste, die is gewild, de Deluxe is overal nog in winkels te halen. Ik had een oude DEM, maar ook die was ècht niet beter dan een oude Electric Mistress.

zoon van Piet
12 oktober 2010, 13:39
Volgens mij is er geen enkel verschil tussen nieuwe DEM's en 'oude' DEM's.
We hebben het over de Deluxe Electric Mistress, niet over de Electric Mistress, hè? De laatste, die is gewild, de Deluxe is overal nog in winkels te halen. Ik had een oude DEM, maar ook die was ècht niet beter dan een oude Electric Mistress.

Of ie technisch hetzelfde is, weet ik niet. Maar er is altijd nog dat verschil van oud spul en nieuw spul. Die lekkende elcootjes, verlopen weerstanden en rotte potmeters geven de ouwe een heel andere feel en geluid (en ruisniveau) dan een nieuwe. En dan heb ik het nog niet over de coolfactor.. Vandaar dat een ouwe meer op mag brengen dan een nieuwe.

Plus dat ik een groene heb..die hebben ze niet ge RI'd, volgens mij...

DemolitionColorScheme
12 oktober 2010, 13:44
Of ie technisch hetzelfde is, weet ik niet. Maar er is altijd nog dat verschil van oud spul en nieuw spul. Die lekkende elcootjes, verlopen weerstanden en rotte potmeters geven de ouwe een heel andere feel en geluid (en ruisniveau) dan een nieuwe. En dan heb ik het nog niet over de coolfactor.. Vandaar dat een ouwe meer op mag brengen dan een nieuwe.

Plus dat ik een groene heb..die hebben ze niet ge RI'd, volgens mij...
Die groene Deluxe's, kijk, dat zijn vrij zeldzame units.

Bernardduur
12 oktober 2010, 19:49
De oude en nieuwe DEM's zijn compleet andere circuits!

Mitch
12 oktober 2010, 22:00
Nee hoor, DCS zei van niet ;)
Maar goed, een paar weken geleden was het toch van een TS9 ook niet gek dat er zoveel voor werd neergelegd? Ik vind 120 voor een goed werkend en klinkend, populair oud pedaal niet zo gek hoor. Alles boven de 200E voor een TS dan weer wel :D

DemolitionColorScheme
12 oktober 2010, 22:42
De oude en nieuwe DEM's zijn compleet andere circuits!
Als jij dat zegt, dan geloof ik dat absoluut. ;)
Ik zei ook 'volgens mij' hè.

En meer geld voor een TS-9? Ik had het volgens mij over een eerste versie TS-808. ;)
Ik zeg niet dat het gek is dat er meer geld wordt neergelegd voor deze pedalen, ik vind alleen de DEM niet zo boeiend in vergelijking tot de EM. Als we dan tòch een vintage Mistress willen, dan doen we het natuurlijk wèl goed. haha

Bernardduur
12 oktober 2010, 23:05
Ik hou ook erg veel van mn non deluxe mistress; een stuk beter bruikbaar dan de DEM!

wireman
13 oktober 2010, 04:19
Ik heb voor de mijne (non deluxe) 100 euro betaald. De jongen verkocht m aan me als zijnde een 9V versie.. Ik was het zoeken naar een 18V zat omdat ik al een paar keer mn neus had gestoten. Uiteindelijk ben maar bij gebrek aan beter voor deze gegaan. Toen ik m kreeg en open maakte zag ik dat het dus geen 9V, maar een 'echte' 18V Mistress was.. (je kan je mijn reactie wel indenken dunkt me!! :blast: ) Doekje over de behuizing en wow.. wat een Mojo!! Ding leek compleet origineel.. FF uitvogelen wie m na kan kijken.. toen kwam Mitch met D_H.. En nu heb ik een totaal nagekeken, gereviseerde en goed werkende 18V Non deluxe Electric Mistress uit '77. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen.. Het was even zoeken, maar wat ben ik er blij mee!!

Dirk_Hendrik
13 oktober 2010, 08:32
Ik zei ook 'volgens mij' hè.


Mss eens wat meer baseren op eigen onderzoek en wat minder op napraten van Amerikaanse fora....

zoon van Piet
13 oktober 2010, 10:39
Ik vind het nu juist wel een leuke discussie worden..
enerzijds omdat DCS dus de nwe DEM tenminste gelijkwaardig acht aan de ouwe - een gedachte die er bij mij niet in wil. Anderzijds omdat de Deluxe dus algemeen minder wordt gevonden dan de standaard 18v EM.. waar wat voor te zeggen is, omdat de 18v immers de ware klassieker is (zowel Wishbone Ash als The Police zouden heel anders geklonken hebben zonder..).
Maar de ouwe Deluxe heeft toch ook nog een coolfactor van zichzelf, al is het maar omdat het zo'n lekkere ruisbak is. Vergelijk het met de ouwe Clone Theory, die het ook aflegt tegen de Small Clone en waar menigeen zijn neus voor ophaalt - omdat ie volgens die Amerikaanse fora een zwakke trafo heeft, wat dan weer niet geldt voor de Europese 220 versie..

en o ja, mijn groene Deluxe schijnt zeldzaam te zijn, maar het verschil zit m enkel in de kleur, de pcb is precies gelijk aan de gewone versie.

DemolitionColorScheme
13 oktober 2010, 11:17
Mss eens wat meer baseren op eigen onderzoek en wat minder op napraten van Amerikaanse fora....
Daar beginnen we weer ... Niks napraten.
Het leek me gewoon dat het design hetzelfde was gebleven, althans, grotendeels, anders zou hij, als het eerlijk was (wat het niet is), een andere naam moeten krijgen. De EM is op een gegeven moment zo aangepast dat het de DEM is geworden, als voorbeeld.

DemolitionColorScheme
13 oktober 2010, 11:20
Ik vind het nu juist wel een leuke discussie worden..
enerzijds omdat DCS dus de nwe DEM tenminste gelijkwaardig acht aan de ouwe - een gedachte die er bij mij niet in wil. Anderzijds omdat de Deluxe dus algemeen minder wordt gevonden dan de standaard 18v EM.. waar wat voor te zeggen is, omdat de 18v immers de ware klassieker is (zowel Wishbone Ash als The Police zouden heel anders geklonken hebben zonder..).
Maar de ouwe Deluxe heeft toch ook nog een coolfactor van zichzelf, al is het maar omdat het zo'n lekkere ruisbak is. Vergelijk het met de ouwe Clone Theory, die het ook aflegt tegen de Small Clone en waar menigeen zijn neus voor ophaalt - omdat ie volgens die Amerikaanse fora een zwakke trafo heeft, wat dan weer niet geldt voor de Europese 220 versie..
Laten we het op smaak houden, dan? Mijn DEM was ook een oudje en tòch vond ik hem niet beter dan de EM's die ik heb gehad. Pure smaak. Ik heb nog nooit op een nieuwe uit de winkel gespeeld, dus het zou goed kunnen dat die het aflegt aan de vintage DEM's. I'm just saying: Als ik zelf een vintage Mistress wil, dan ga ik geen vintage DEM halen, maar gewoon een vintage EM (mits men daar wat voor kan neerlegen - al zijn ze vaak ook nog cheap te vinden van mensen die niet weten wat ze 'waard zijn')


en o ja, mijn groene Deluxe schijnt zeldzaam te zijn, maar het verschil zit m enkel in de kleur, de pcb is precies gelijk aan de gewone versie.
Klopt. Nevertheless leuk om te hebben.


Ik hou ook erg veel van mn non deluxe mistress; een stuk beter bruikbaar dan de DEM!
Voilà. We hebben beiden EM's en DEM's gespeeld, dus als meerderen het al zeggen is dat niet voor niets. Ik zeg overigens niet dat je klakkeloos info moet overnemen van een ander. Voordat ik daar weer op afgeschoten word. ;)

zoon van Piet
13 oktober 2010, 11:38
Ik zal zeker niet klakkeloos info overnemen. Ik heb twee ouwe 808's maar in mijn pedalenbak zit een ouwe 9..
Want smaak is smaak ( en daar valt heel goed over te twisten, want dat doen we hier).
Dat je de Deluxe minder vindt dan de 18v is je goed recht en je staat daarin niet alleen. Maar dat kan toch niet suggereren dat de reissue gelijk is, of zelfs dat de reissue even goed is als de ouwe deluxe? En zodra ik mijn voet kan zetten op een betaalbare 18v, is ie van mij. Maar de deluxe gaat dan niet weg, want het is een eigenzinnige bak met een eigen identiteit.

De reissues van EH zijn vaker heel anders dan de originelen. Dat de naam dan anders zou moeten zijn, lijkt voor de hand te liggen. Maar de marketingboys beslissen anders. De little big muff is iets heel anders dan vroeger, de LPB-1 is een pedaal en zou dus LPB-2 moeten heten. Voorbeelden te over. En de originelen verschilden in verschillende versies vaak al zoveel dat er sprake is van een totaal ander pedaal, met dezelfde naam..

Mitch
13 oktober 2010, 11:43
Ach, gisteren ging je D_H nog uitleggen hoe de pre amp van een DMM werkt. Mij lijkt het dat je wel een beetje steviger in je technische kennis mag staan wil je daar harde, gestaafde uitspraken over doen. Als je dan nu weer met en stelling komt die niet helemaal klopt kun je commentaar verwachten.
Maar dat terzijde: "het is niet eerlijk, dan had de naam veranderd moeten worden"?? Enig idee hoeveel versies er van de Big Muff Pi zijn geweest? Of de Opel Corsa? :D Zo werkt het natuurlijk niet.
Maar goed, ik ga donderdag maar eens die Mistress luisteren.

DemolitionColorScheme
13 oktober 2010, 11:57
Ach, gisteren ging je D_H nog uitleggen hoe de pre amp van een DMM werkt. Mij lijkt het dat je wel een beetje steviger in je technische kennis mag staan wil je daar harde, gestaafde uitspraken over doen. Als je dan nu weer met en stelling komt die niet helemaal klopt kun je commentaar verwachten.
Maar er is een groot verschil in hoe Bernardduur praat en hoe Dirk Hendrik praat. :) Ik zeg ook helemaal niet dat ik veel technische kennis heb, anders zou ik m'n pedalen/etc. niet naar Bernardduur brengen om ze te laten modiferen/repareren. Maar ik weet wel wat kleine dingetjes.
Betreffende dat DMM gedoe: dat was ook puur smaak, in alle eerlijkheid. Ja, tuurlijk heeft de pre-amp geen invloed op de delays zèlf, ik ben geen neanderthaler ... maar de pre-amp zorgt wel voor de kleuring van het pedaal.
Logisch toch? Als je een lichte OD voor je delay zet of een EQ of een compressor, dan heeft dat invloed op wat er ge-delay-ed wordt.
Als ik me niet vergis (en verbeter me als ik het fout heb) staat pre-amp in serie voor de delay sectie van de DMM.


Maar dat terzijde: "het is niet eerlijk, dan had de naam veranderd moeten worden"?? Enig idee hoeveel versies er van de Big Muff Pi zijn geweest? Of de Opel Corsa? :D Zo werkt het natuurlijk niet.
Maar goed, ik ga donderdag maar eens die Mistress luisteren.
Nee, zo werkt het ook niet anders waren er ook niet zoveel versies van pedalen en gear. Maar 'eerlijk' is het inderdaad niet. Sommigen bedrijven zijn er vrij open in als er een nieuwe versie is. Als ik denk aan Blackout Effectors en denk aan de Musket Fuzz, dan zijn daar ook weer versies in, V1, V2 en er zal vast een V3 komen of wat dan ook. Maar goed, wie zijn wij om te weten of V2 niet al stiekem V5 is omdat ze tijdens de productie nog wat tweaks hebben gedaan.

Dirk_Hendrik
13 oktober 2010, 12:58
Maar er is een groot verschil in hoe Bernardduur praat en hoe Dirk Hendrik praat.

Onderling in elk prima ;)

Maar ja er is verschil. Ik ben online scherper op onjuiste informatie en gepraat op basis van "hearsay". Of je verifieert je info, of je houdt een expliciete slag om de arm, bij voorkeur met broninfo. Dus geen "ik heb wel eens gehoord" opmerkingen. En da's niet om gemeen of bot te doen maar in een ampele poging in elk geval nog iets bij te dragen aan het niet ontstaan van internetindianenverhalen.

zoon van Piet
13 oktober 2010, 13:07
een ampele poging in elk geval nog iets bij te dragen aan het niet ontstaan van internetindianenverhalen.

Voorwaar een nobel streven... maar ik kan niet zeggen dat het merkbaar resultaat oplevert! ;)

DemolitionColorScheme
13 oktober 2010, 13:13
Onderling in elk prima ;)

Maar ja er is verschil. Ik ben online scherper op onjuiste informatie en gepraat op basis van "hearsay". Of je verifieert je info, of je houdt een expliciete slag om de arm, bij voorkeur met broninfo. Dus geen "ik heb wel eens gehoord" opmerkingen. En da's niet om gemeen of bot te doen maar in een ampele poging in elk geval nog iets bij te dragen aan het niet ontstaan van internetindianenverhalen.
Daar heb je geheel gelijk in. Mijn excuses. :)

wireman
13 oktober 2010, 14:55
Welke Mistress bedoel je dan?:seriousf:

Ik heb dus WEL een splinternieuwe Deluxe 24v stoeptegel gehad. Dat ding klonk wel okee, maar damn... wat een bijgeluiden produceert dat apparaat. Ik kon er niet veel mee.. Wat bijgeluid kan ik wel handelen, maar hier was niet mee te werken.. Ik heb m zelfs terug gebracht.. en mijn lat lag toen echt nog niet zo hoog.. In de winkel een andere geprobeerd.. zelfde verhaal.. nog een... zelfde... zegt genoeg. Ik verbaas me er echt over dat ze die dingen zo durven te verkopen. Mede door het forum komt mijn lat steeds hoger te liggen, weet ik waar ik op moet gaan letten en ga ik steeds meer uitvinden wat mijn sound (en dat is inderdaad vreselijk persoonlijk) is. Barend heeft wel helemaal gelijk als hij zegt dat ze vaak 'standaard' uit de fabriek nog niet optimaal zijn, terwijl het circuit dat wel toelaat.. Een soort kikker die gekust dient te worden door een prinsesje.. (hiermee wil ik niet zeggen dat Barend een prinsesje is hoor... anders krijg je DAT weer... :seriousf: )
Ik kan me ook niet voorstellen dat de oude DEM hetzelfde is als de nieuwe.. Zeker ook omdat de circuits gewoon anders zijn.. De DEM waar ik jullie over tipte had ook een ingebouwde trafo ipv een adapter. Als de oude net zo had geklonken... Het pedaal heeft wat veranderingen ondergaan.. Ik vind de vergelijking van Mitch wel treffend.. Ga eens in een Corsa van 15 jaar terug rijden en stap dan eens in een nieuwe...


Ach, gisteren ging je D_H nog uitleggen hoe de pre amp van een DMM werkt. Mij lijkt het dat je wel een beetje steviger in je technische kennis mag staan wil je daar harde, gestaafde uitspraken over doen. Als je dan nu weer met en stelling komt die niet helemaal klopt kun je commentaar verwachten.
Maar dat terzijde: "het is niet eerlijk, dan had de naam veranderd moeten worden"?? Enig idee hoeveel versies er van de Big Muff Pi zijn geweest? Of de Opel Corsa? :D Zo werkt het natuurlijk niet.
Maar goed, ik ga donderdag maar eens die Mistress luisteren.

Dirk_Hendrik
13 oktober 2010, 15:09
.. Ga eens in een Corsa van 15 jaar terug rijden en stap dan eens in een nieuwe...

Vervang Corsa eens door "hoer" .. wil je ineens wel die nieuwe:supercool:

wireman
13 oktober 2010, 15:12
Gesproken als een ware prinses! :seriousf:


Vervang Corsa eens door "hoer" .. wil je ineens wel die nieuwe:supercool:

Mitch
14 oktober 2010, 08:03
Mijn Corsa gaat richting de 15 jaar :makeup: maar gelukkig is mijn Memory Man ouder :seriousf: en ga ik die vanavond maar eens naast de Mistress leggen. Ben zeer benieuwd!

wireman
14 oktober 2010, 14:52
eh.. in deze context is dat verboden hoor... ;):seriousf:

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
Vervang Corsa eens door "hoer" .. wil je ineens wel die nieuwe


Mijn Corsa gaat richting de 15 jaar :makeup: maar gelukkig is mijn Memory Man ouder :seriousf: en ga ik die vanavond maar eens naast de Mistress leggen. Ben zeer benieuwd!

Mitch
15 oktober 2010, 20:24
Mooi ding hoor! Ik vond 'm persoonlijk in de mildere settings als chorus. Dan is -ie minder dik dan een Small Clone (die ik ook heel goed te pruimen vindt overigens). Als echte flanger vond ik 'm een tikkie aan de scherpe kant. Gaat dan gauw in de richting van een flanger waarvan de feedback voluit staat open gedraaid, dat idee. Maar daaronder, of nét op de sweet spot van de flanger: erg, erg fraai. Je blijft veel van je eigen klank horen en dan een fijn sausje half eroverheen, half ernaast, dat idee. En samen met de DMM was 't ontzettend genieten. Prachtige samenwerking inderdaad.