PDA

View Full Version : klikbare fretten?



menno
28 september 2010, 23:59
wellicht een aparte vraag. maar ik doe bij intensief spel niet langer dan een jaar of hooguit 2 met de fretten van een gitaar. daarna zijn ze tever ingesleten en moet er eigenlijk gerefret worden.

nou zijn fretten niet zo duur, maar een refret laten doen des te meer. bestaan er halsen met makkelijk te vernieuwen fretten? zou een hals met "klikfretten" een mogenlijke techniek zijn?

nickofzo
29 september 2010, 00:11
doet me denken aan de bass van Bill wyman die in het stonescafe (sticky fingers) hangt.
dat is een bassgitaar waar hij de fretten vanaf gesloopt heeft
"fretless"

klikbare fretten zou relaxt zijn, maar heb er eigenlijk nog nooit van gehoord

ChazyChaz
29 september 2010, 00:12
Voor zover ik weet bestaat dit systeem, of een soortgelijk systeem, helaas niet.

Maar dat je binnen twee jaar door je frets heen bent is op zijn minst wel opmerkelijk te noemen.
Heb je enig idee wat precies deze bovengemiddelde slijtage veroorzaakt?
Misschien, als het aan je spel of iets derglijks ligt, is het namelijk makkelijker en directer op te lossen dan konstant refretten.

barno
29 september 2010, 01:20
stalen fretten of zelf leren herfretten, is echt niet zo moeilijk.

The Unforgiven
29 september 2010, 08:23
Speel je niet gewoon met veel te dikke snaren? 2 jaar lijkt me echt heel erg kort.

mrweird
29 september 2010, 08:32
stalen fretten of zelf leren herfretten, is echt niet zo moeilijk.

Ik heb het puur uit nieuwschierigheid of ik het uberhaupt zelf kon zitten proberen op een gitaar, zelf een refret doen.. Het is dus echt niet iets wat je ff tussendoor doet. Ik heb d'r heel wat uurtjes op zitten zweten, en het is eigenlijk nog niet klaar... De frets zijn nu wel al beter dan het drama wat er eerst op zat.

Rubenios
29 september 2010, 08:36
2 jaar met een setje frets? speel je 24/7 ofzo?
pisbakkenstaal frets? :)

o0rollo0o
29 september 2010, 10:04
Bold-on gitaar kopen en elke 2 jaar een kant-en-klare nieuwe nek erop schroeven :P?

Harry
29 september 2010, 10:08
of gewoon een gitaar kopen waar goede frets op zitten. 2 jaar is belachelijk kort.

muziekschuur
29 september 2010, 10:10
Da's inderdaad een waanzinnig idee....

HaroldA
29 september 2010, 10:14
Hardere frets of zachtere snaren. Niet echt rocket science, toch? :chicken:

jimihattricks
29 september 2010, 14:17
even een korte noot tussendoor, omdat iedereen direct aan stainless steel frets denkt volgens mij:

ja, ze gaan langer mee, maar:
1. ze veranderen je geluid, het zal helderder worden (tov bv nikkel)
2. je snaren vertonen meer slijtage, dus je zult minder lang met een setje doen (dat ga je op den duur ook in je beurs voelen)
3. als je ze ooit moet vervangen kost het je drie keer zoveel als een 'gewone' nikkel-fretjob omdat je gereedschap na het bewerken van de stainless steel frets naar de klote is

ontopic: klikbare fretten, een revolutionaire gedachte in de spirit van Leo F! i like it! maar gitaristen zijn traditie-snobs, het zal niet aanslaan...

menno
29 september 2010, 15:03
ik heb een les paul standard (dunlop medium jumbo) gehad en daar ging ik net zo snel door de fretten als mijn mexiaanse fender.

ik speel blijkbaar te hard, heb mijn stijl al proberen aan te passen. maar vooralsnog zonder resultaat

misschien dat diamanten fretten een optie is, dat schijnt ook vrij hard te zijn.

barno
29 september 2010, 15:30
ik heb een les paul standard (dunlop medium jumbo) gehad en daar ging ik net zo snel door de fretten als mijn mexiaanse fender.

ik speel blijkbaar te hard, heb mijn stijl al proberen aan te passen. maar vooralsnog zonder resultaat

misschien dat diamanten fretten een optie is, dat schijnt ook vrij hard te zijn.

je moet gewoon veel meer gitaren kopen. als ik steeds op dezelfde speel zit ik er na twee jaar ook door (hangt idd samen met een energieke speelstijl). met mijn huidig arsenaal, waardoor ik constant wissel van gitaren, no prob :)

denis.hermans
29 september 2010, 15:43
Heb ook een Mexicanse fender en daar merkte ik ook wel snel slijtage van fretten. Blijkbaar is dat materiaal toch niet zo hard op die gitaren.

Na rugproblemen speel ik nu (bijna) uitsluitend op mijn epi Sheraton 2 (ergonomischer wanneer je zit door grotere body). De frets daar lijken toch wel harder want ik merk geen slijtage hoewel ik toch ook veel op dezelfde postie speel ( ben bezig met aanleren zichtlezen).

Bedenking : vroeger liet ik wel mijn snaren te lang op m'n gitaar staan waardoor ze stroef werden en ik automatisch harder ging drukken, meer moeite moest doen bij het benden etc... Misschien veroorzaakt dit extra slijtage ?

Tupelo
29 september 2010, 17:16
Beetje vlakken is geen optie dus..? :dontgeti:

Johannes
30 september 2010, 02:57
Rvs frets zijn zeker het overwegen waard. Ik heb eens een zeer intensief bespeelde oude Parker gezien, die frets waren echt als nieuw, geen krasje. Volgens mij zijn stalen frets dus voor het leven.

Snaren zullen inderdaad wat sneller slijten (al bestaan die ook in rvs), als je gewent bent erg lang met je snaren doen dan zal zat wel veranderen. Als je ze toch al regelmatig wisselt, kan ik me niet voorstellen dat ze breken of beschadigen vóórdat ze dood gaan klinken.

D3nnis
30 september 2010, 08:23
je moet gewoon veel meer gitaren kopen. als ik steeds op dezelfde speel zit ik er na twee jaar ook door

Totdat het moment komt dat je dan bij 10 gitaren tegelijk de fretten moet (laten) vervangen!

Alhoewel duurdere gitaren vaak wel iets hardere frets hebben dan goedkopere gitaren (ik heb een Fenix strat, en die heeft écht zachte frets), kan ik me best voorstellen dat je maar 2 jaar met een setje frets doet, als je regelmatig speelt (zeg 1 a 2 uur per dag gemiddeld)...mij klinkt het niet heel gek in de oren.


Rvs frets zijn zeker het overwegen waard. Ik heb eens een zeer intensief bespeelde oude Parker gezien, die frets waren echt als nieuw, geen krasje. Volgens mij zijn stalen frets dus voor het leven.

Snaren zullen inderdaad wat sneller slijten (al bestaan die ook in rvs), als je gewent bent erg lang met je snaren doen dan zal zat wel veranderen. Als je ze toch al regelmatig wisselt, kan ik me niet voorstellen dat ze breken of beschadigen vóórdat ze dood gaan klinken.

Ik merk op mijn Parker Fly Deluxe inderdaad niet dat mijn snaren eerder breken of slijten dan dat ze dood klinken.
Ik heb eerlijk gezegd nooit erg goed gekeken naar de frets van de Parker, maar volgens mij zijn dit geen normale frets (toets is carbon), maar lijkt het meer op opgelijmde rvs staafjes of zo (ik zal het eens nader bestuderen), en als dat dan versleten is, heb je wel een probleem lijkt me, want dat zal lastig vervangen worden.

Johannes
30 september 2010, 10:23
Ik merk op mijn Parker Fly Deluxe inderdaad niet dat mijn snaren eerder breken of slijten dan dat ze dood klinken.
Ik heb eerlijk gezegd nooit erg goed gekeken naar de frets van de Parker, maar volgens mij zijn dit geen normale frets (toets is carbon), maar lijkt het meer op opgelijmde rvs staafjes of zo (ik zal het eens nader bestuderen), en als dat dan versleten is, heb je wel een probleem lijkt me, want dat zal lastig vervangen worden.


De frets bij Parkers zijn inderdaad op de toets gelijmd, ze hebben geen mesje aan de onderkant. Bij een kapotte of losse fret zal je al snel bij Parker moeten aankloppen, ik neem aan dat die zulke reparaties vaker aangeboden krijgen.
Ontopic: rvs frets zijn ook verkrijgaar voor reguliere gitaren :)

Wabbie
30 september 2010, 11:23
Alhoewel duurdere gitaren vaak wel iets hardere frets hebben dan goedkopere gitaren (ik heb een Fenix strat, en die heeft écht zachte frets), kan ik me best voorstellen dat je maar 2 jaar met een setje frets doet, als je regelmatig speelt (zeg 1 a 2 uur per dag gemiddeld)...mij klinkt het niet heel gek in de oren.


Nou, ik speel al 20 jaar ruim een uur per dag gitaar en mijn MiM Strat heeft nog steeds zijn originele frets. En dat is toch wel de gitaar waar 80-90% van de tijd op speel. Dus dan vind ik 2 jaar doen met je frets wel erg kort.

menno
30 september 2010, 20:09
Johannes: "Snaren zullen inderdaad wat sneller slijten (al bestaan die ook in rvs)"

bestaat dat, echt roestvrij stalen snaren? zou mij een hoop tijd en geld schelen.

movo.
30 september 2010, 20:52
Hier een Fender Am. Deluxe. Gekocht in Februari 2008. Nu al flink wat groeven in de meeste frets. Bij elke fret is wel slijtage te zien.

terrasbeest
30 september 2010, 22:22
Ik heb een '66 ES 330, flink bespeeld : geen fretwear, nul komma nul....vroeger was alles veel sterker;)

Saf
30 september 2010, 23:03
klikbarefrets geniaal idee!

Orpheo
30 september 2010, 23:42
mijn main warmoth heb ik in 2007 gekocht, is bijna 4 jaar oud. nog geen deukje, en ik speel bijna iedere dag er een uur op. warmoth is gewoon te gek.

nickofzo
30 september 2010, 23:54
oud klasgenoot had een systeem op zen gitaar gezet.. zodat hij van een gewone gitaar, naar fretless kon switchen.. dat de fretten gewoon wegklappen..
ik was toen stoned dus begreep het niet helemaal:seriousf:

nickofzo
30 september 2010, 23:58
http://video.google.com/videoplay?docid=-262172148173608189#

hier Dit! bedoel ik.. geweldig systeem.

hier wat meer uitleg:
http://www.guitarsite.com/hotlicks/post-6527.html

barno
1 oktober 2010, 00:10
http://video.google.com/videoplay?docid=-262172148173608189#

hier Dit! bedoel ik.. geweldig systeem.

hier wat meer uitleg:
http://www.guitarsite.com/hotlicks/post-6527.html

Dit is wel straf, nog nooit van gehoord, zou wel willen weten hoe zoiets wordt gebouwd.

Johannes
1 oktober 2010, 13:49
Johannes: "Snaren zullen inderdaad wat sneller slijten (al bestaan die ook in rvs)"

bestaat dat, echt roestvrij stalen snaren? zou mij een hoop tijd en geld schelen.

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/116451/GHS-STXL-Extra-Light-Super-Steel-Electric-Guitar-Strings.jpg

Paragon
1 oktober 2010, 14:31
Het kan ook wezen dat je je snaren te lang op je gitaar houd, als ze licht verroest zijn slijten ze langs de frets i.p.v. glijden.

nickofzo
1 oktober 2010, 15:40
Dit is wel straf, nog nooit van gehoord, zou wel willen weten hoe zoiets wordt gebouwd.

ja. is wel lastig te vinden op t web ja;) maar leuke uitdaging om een keer in een zelfbouw gitaar weten te fabriceren.

Saf
1 oktober 2010, 16:17
wat een belachlijk retegaaf systeem. damned

menno
1 oktober 2010, 16:22
die ghs rvs snaren ga ik zeker is proberen. maar deze snaren kunnen dus niet roesten en kan je altijd weer helemaal schoon maken?

ik speel nu op ernie ball, als die eenmaal donker worden krijg je die niet meer glanzend/zilverkleurig.

marc_o
1 oktober 2010, 16:29
mensen:

Fretten zijn dieren, frets zitten op je gitaar.

Fretten:
http://www.youtube.com/watch?v=XEAjKTO_o-k&feature=related


Frets:
http://www.youtube.com/watch?v=1C4p5St1xqo&feature=related

vulvasonic
1 oktober 2010, 16:46
En dit is nu een klikkende fret:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/fun/fret.jpg

marc_o
1 oktober 2010, 17:02
En dit is nu een klikkende fret:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/fun/fret.jpg


Vet!!!!!!!!!!



vret

menno
1 oktober 2010, 18:16
ik speel op mijn fretten door een pignose

mesaman
2 oktober 2010, 00:05
godverdomme,,,,,,,,,wat grappig!wat kan je er aan doen als frets/fretten dat zeggen! ik heb me in mn bier verslikt heerlijk!

nickofzo
2 oktober 2010, 17:46
godverdomme,,,,,,,,,wat grappig!wat kan je er aan doen als frets/fretten dat zeggen! ik heb me in mn bier verslikt heerlijk!

ik heb het idee dat iegoed gesmaakt heeft

guitarnijboer
2 oktober 2010, 18:45
die ghs rvs snaren ga ik zeker is proberen. maar deze snaren kunnen dus niet roesten en kan je altijd weer helemaal schoon maken?

ik speel nu op ernie ball, als die eenmaal donker worden krijg je die niet meer glanzend/zilverkleurig.

Vrijwel alle snaren zijn tegenwoordig stainless steel. Het verschil zit alleen in de omwonden snaren. Hier zit bij de gemiddelde snaar een nikkel legering omheen en bij deze RVS snaren is dat dus ook staal. Maar goed, bij mij zijn het nooit de omwonden snaren die roesten, maar juist de onomwonden e, b en g snaar. Daar zal weinig aan veranderen met deze GHS snaren denk ik.

the sure thing
2 oktober 2010, 18:56
Dus: zonder fretten kan je wel je frets herfretten zodat je gitaar befret is?



:)

mesaman
3 oktober 2010, 10:30
ik kan wel voor weinig een 22 of 24 fretten regelen.moet je ze wel zelf op je gitaar zetten.geen garantie dat ze blijven zitten:seriousf:

menno
6 oktober 2010, 16:17
hoorde gister iets over het matriaal grafeen. dit zou iets als 100 keer sterker zijn dan staal. zouden hier frets uit gemaakt kunnen worden? dan lijkt me het probleem van fretwear gelijk verholpen.

Nielsje
6 oktober 2010, 16:28
klok... klepel...

'sterker dan staal'...?

Welke staalsoort? S235 of Hardox 400?
Wat is sterker? Heb je het nu over stijfheid, of sterkte?
Volgens mij wil je een materiaal hebben wat slijtvaster is, niet waar?
Dat heeft dan weer te maken met de oppervlakte behandeling van het materiaal (je kan staal 'harder').


Over RVS:
RVS staat voor Roest Vast Staal, niet Roest Vrij Staal.

menno
6 oktober 2010, 16:34
ik ben a technisch. het gaat indd op slijtvaster. maar als iets 100 X sterker is dan staal, nam ik even aan dat het ook wat slijtvaster is, maar mocht dit niet zo zijn, kan je dat toelichten?

S235 of Hardox 400 zegt me niks, ik doelde hier op.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grafeen

Nielsje
6 oktober 2010, 16:48
Ja hoor, ik zal een voorbeeldje geven over het verschil tussen slijtvast en sterkte.

Neem bijvoorbeeld, een mes (gewoon broodmes, of vleesmes, koksmes, whatever). Zoals je wel weet, kan je sommige messen wel een beetje buigen, slijten ze wel, maar heb je nooit 'deukjes' erin zitten.

Een mes heeft een bepaalde oppervlakte behandeling, om het mes 'hard' te maken. Door deze oppervlakte behandeling, wordt het mes slijtvaster. Maar, het is ook minder goed bestand tegen buiging. Het materiaal wordt 'bros'.

Daarom is het binnenste van een mes niet behandeld, en blijft dat deel van het materiaal 'taai'. Dit is veel beter bestand tegen buiging, maar is absoluut niet slijtvast. Een mes heeft daarom een combinatie nodig van een taaie binnenkant, en een slijtvaste buitenkant. Zo blijft het mes 'scherp' (en kan je het weer aanzetten met een aanzetstaal), en kan je het ook nog een beetje buigen.

Stijfheid is weer wat anders. De stijfheid zegt wat over de weerstand tegen buigen. Je kan de stijfheid van een voorwerp veranderen door het een gunstige geometrie mee te geven. Dat doen ze in de bouw bijvoorbeeld door zogeheten I-profielen te gebruiken. Door het ontwerp is het I-profiel goed bestand tegen buiging. Maar, iets wat makkelijk buigt, is daarom niet automatisch niet sterk. Neem bijvoorbeeld een plak rubber. Buigt veel makkelijker, maar is daarmee niet meteen kapot (elastiek, bijvoorbeeld). Eenvoudiger voor te stellen is misschien de bagagedrager van je fiets. Die verbuigt wel eens, maar is daarmee nog niet meteen kapot.

Zo is het dus ook een beetje met Grafeen. Dat kan dan wel erg sterk zijn, maar of het geschikt is om fretten van te maken, betwijfel ik. Het is, volgens mij, sowieso belachelijk duur...

Fretten van RVS zijn wel slijtvaster, maar die zijn ook weer stijver: dus al een stuk lastiger voor de gitaarbouwer om te installeren. En zo zijn er nog veel meer materialen...

menno
6 oktober 2010, 17:03
ok, ik begrijp het soort van. maargoed ben dus vrij a technisch. dat ik mijn magetron weet te bedienen mag al een wonder heten.

maar puur pracktisch is de vraag eigenlijk bestaan er frets die aanzienlijk slijtvaster zijn dan dunlop medium jumbo frets? van welk matriaal dan ook.

op nylonsnarig heb ik als enige nooit fretwear, hoe hard ik ook druk.

je zou dus kunnen zeggen dat het doel is dat de druk ik maximaal kan uitvoeren nooit tot fretwear kan leiden. bij mijn alhambra had ik dat dus "voor elkaar" maar wat zou er op mijn staalsnarige gitaar voor nodig zijn om dit ook te bewerkstelligen? (met behoud van stalen snaren)

mesaman
7 oktober 2010, 02:02
meneer met de technische kennis(neem ik even voor het gemak,op dit tijdstip aan) wat vind jij dan van titanium frets?zou dat wat zijn?of composiet?(kunstof/carbon) of volledig carbon frets? ook ga ik er van uit dat het geluid hiermee wordt beinvloed,maar wat denk jij of andere mensen hier van?technisch is het mogelijk practisch weet ik niet. maar ik ben gek op dit soort materiaal en het gebruik er van in de gitaar wereld.welk merk heeft ookal weer fretboard en frets ineen?

Van Dattum
7 oktober 2010, 08:58
welk merk heeft ookal weer fretboard en frets ineen?

Jaartje of 20 geleden geloof ik, de Bond-gitaar. Is nooit aangeslagen... De toets zag er van de zijkant ongeveer uit als een zaagblad.

vulvasonic
7 oktober 2010, 09:48
Jaartje of 20 geleden geloof ik, de Bond-gitaar. Is nooit aangeslagen. De toets zag er van de zijkant ongeveer uit als een zaagblad.

Da's volgens mij zelfs nog langer geleden. Het ding had wel wat meer tegen zich dan alleen die vreemde toets.

http://www.dvq.com/guitars/images/bond1.jpg

http://guitarcollecting.co.uk/wp-content/uploads/2009/01/thumb_1984bond.jpg


The Bond Electraglide was a very unusual, little-known guitar made in Scotland by Andrew Bond in 1984-5.

The guitar was highly odd, featuring a carbon-fibre body, very complex digital readouts instead of controls, and a neck which featured no frets, instead a “stepped” fingerboard, where the frets were replaced with saw-tooth shaped steps.

The player selected pickups via five pushbuttons; volume, treble and bass were incremented numerically via digital rocker switches, confirmed by a three-colour LED readout.

The guitar was launched at the 1984 NAMM show in America. Apart from the various gimmicks featured on the guitar, including the required use of an external power supply, it played normally and sounded normal, with three single-coil pickups and a normal body shape.

The Electraglide was a big shock to the traditional guitar buying public, and was very unsuccessful, (even though I have personally nearly bought one a couple of times).

It sold no more than 1000 units, and was all but forgotten by 1986. There were some notable users however;

British guitarist Mick Jones is known to have used a Bond Electraglide with his band Big Audio Dynamite in the mid 1980s. The Edge used his extensively on The Joshua Tree, including the solo on “One Tree Hill”, as well as on “Exit,” and “Mothers of the Disappeared”.

Will Sargeant from Echo and The Bunnymen was also an Electraglide user.

Wabbie
7 oktober 2010, 09:51
Parker gebruikt toch carbon voor de hals ( niet de frets)? Verder zijn er wel wat basgitaren met een carbon ( zal wel een composiet zijn trouwens voor de sterkte) hals.

Qua frets, misschien dat een carbon composiet wil werken. Maar dat is dan wel extreem lastig te verwerken en ik vraag me af of je het zo klein en smal krijgt. Verder is dat spul echt verschrikkelijk duur. Als RVS al veel duurder is omdat het harder is en dus lastiger te verwerken in frets dan zou dat met een carbon composiet al helemaal het geval zijn. Ik vraag me nog steeds af of je het wel net zo sterk krijgt als staal voor zo'n klein onderdeel.