PDA

View Full Version : Effect voor gitaar te droppen?



Pasquale
28 september 2010, 21:53
Hallo,

Ik speel in een metalbandje en wij stemmen onze gitaren in drop c. Dit heeft als gevolg dat dit niet zo strak klinkt en niet heel gemakkelijk speelt. Is er een toestel waar ik bvb een gitaar die in E gestemd staat, als een D kan laten klinken bvb. Ik heb een digitech whammy, daar kan je een noot mee verlagen, maar ik heb andere fucties van de whammy nodig dus ik kan die droptune niet gebruiken. Iemand enig idee hoe dit effectje noemt dat ik zoek?

Tnx!

Pascal

DemolitionColorScheme
28 september 2010, 22:17
Niet aan beginnen. Klaar. Als je met andere tunings wilt gaan spelen zal geen enkel pedaal dat fatsoenlijk doen. Ècht niet. Je moet gewoon dikkere snaren nemen en je gitaar laten afstellen tot de Drop C stemming.

Izegrim
28 september 2010, 22:20
Nou, ik zou eens kijken naar een Morpheus Droptune. Dat is wel degelijk een stuk overtuigender dan elke pitchshifter die ik ooit gehoord heb!

Mitch
28 september 2010, 22:28
Om je gitaar te droppen heb je een flatgebouw nodig, da's simpel. Om over te schakelen naar een andere stemming moet je naar een Line6 Variax kijken, die kan dat. Maar daar wil je in een metalband vast niet mee gezien worden. Wil je toch een andere stemming dan wordt het een gitaar erbij kopen om in een andere stemming af te stellen.

almarvk
29 september 2010, 08:56
Ik speel in een metalbandje en wij stemmen onze gitaren in drop c. Dit heeft als gevolg dat dit niet zo strak klinkt en niet heel gemakkelijk speelt.

Waarom spelen jullie dan in godsnaam in drop C? Omdat het zo stoer is?

The Unforgiven
29 september 2010, 08:57
Dat schijnt Metal te zijn, elke nieuwe Metal band doet het!

(En de echte goede Metal bands houden het vooral bij Standaard E)

MarkV
29 september 2010, 09:02
Waarom spelen jullie dan in godsnaam in drop C? Omdat het zo stoer is?

Misschien hebben ze geen bassist..... :soinnocent:

Cageman
29 september 2010, 09:25
Dat schijnt Metal te zijn, elke nieuwe Metal band doet het!

(En de echte goede Metal bands houden het vooral bij Standaard E)

Ik kan je genoeg voorbeelden noemen van echt goede metalbands die drop C spelen ;) Daarbij vraag ik me beetje af wat je precies bedoelt met "nieuwe metalband".

Wat iemand hier al genoemd had, lijkt mij de Morpheus Droptune qua pedaal de beste optie. De beste optie over het algemeen lijkt me toch gewoon droppen (dikkere snaren), en goed erop oefenen zodat t went.

HaroldA
29 september 2010, 10:13
Waarom spelen jullie dan in godsnaam in drop C? Omdat het zo stoer is?

Lijkt me wel ja! :ok:

Ik stem met beide bands ook in D-drop-C en dat gaat het beste met lekker dikke snaren: 010-060 (GHS/Dunlop Zakk Wylde GBZW) of 010-056 (DR JH-10).

Pitchshifters zou ik ver van weg blijven!

interessander
29 september 2010, 10:18
Drop C is met dikkere snaren geen probleem, wat minder gain kan ook helpen als het allemaal een beetje een modderig zooitje wordt.

Verder gaat een drop stemming vanuit een normale stemming natuurlijk nooit lukken met een pitch shifter, enkel vanuit een andere drop stemming.

Fuhgawz
29 september 2010, 10:20
Niet aan beginnen. Klaar. Als je met andere tunings wilt gaan spelen zal geen enkel pedaal dat fatsoenlijk doen. Ècht niet. Je moet gewoon dikkere snaren nemen en je gitaar laten afstellen tot de Drop C stemming.

Wijze woorden. Luister hier naar! Harold gaf al wat tips voor dikke snaren. Ik speel in C# en vind deze ook wel fijn: link. (http://store.daddario.com/category/339125/EXL117_Medium_Top__Extra_Heavy_Bottom_11_-_56) Je moet wel even je gitaar (laten) afstellen na een dergelijke snaarwissel.

HaroldA
29 september 2010, 10:23
Je moet wel even je gitaar (laten) afstellen na een dergelijke snaarwissel.

Dat kan nog best wel eens meevallen. Je gaat naast lager stemmen ook dikkere snaren gebruiken en met een beetje stevige hals kan dat nog wel eens tegen elkaar weg vallen.

Rutger
29 september 2010, 10:25
Waarom spelen jullie dan in godsnaam in drop C? Omdat het zo stoer is?

k Had in geen 15 jaar naar metal geluisterd, destijds was drop-D helemaal de bom. Laatst eens een paar CDtjes geleend van huidige metalbands. Alles is echt superlaag gestemd en baritons/8-snarige gitaren zijn geen uitzondering, drop-D is voor mietjes!

Fuhgawz
29 september 2010, 10:31
Bij de hals heb je inderdaad kans dat hij goed blijft, maar ik denk dat de brug (intonatie) sowieso wel afgesteld moet worden.

B_2_the_a
29 september 2010, 10:38
Echte mannen stemmen hun gitaar in drop E (de rest stap omhoog dus)

DemolitionColorScheme
29 september 2010, 10:56
k Had in geen 15 jaar naar metal geluisterd, destijds was drop-D helemaal de bom. Laatst eens een paar CDtjes geleend van huidige metalbands. Alles is echt superlaag gestemd en baritons/8-snarige gitaren zijn geen uitzondering, drop-D is voor mietjes!
Inderdaad! Wij spelen in B Standard. :D

Mitch
29 september 2010, 11:08
Bij de hals heb je inderdaad kans dat hij goed blijft, maar ik denk dat de brug (intonatie) sowieso wel afgesteld moet worden.

Echte mannen stellen hun intonatie zelf af :D
Serieus: de halshoek kan inderdaad meevallen, intonatie sowieso afstellen. Maar met een stemapparaat en een beetje geduld is dat zo gebeurd.

sjaak1990
30 september 2010, 00:00
Ligt er maar aan hoe je je lage stemming gebruikt...ik zou er zelf 011 snaren op gooien...pitchshifters werken gewoon niet zo lekker.
http://www.youtube.com/watch?v=LKR0RJ7E8Bc
8 snaar kan stoer zijn!

snap het commentaar van nieuwe metalbands niet want er zijn genoeg goede bands.

robert-gitarist
30 september 2010, 00:11
Ik heb een Digitech Whammy en een PS-2 en PS-5 van Boss maar met deze pedalen kun je echt niet in drop C spelen. De Detune functie op de Whammy werkt verder prima maar Drop C ga je daar echt niet mee redden ;) Bovendien klinkt het gewoon niet lekker met high gain.
Ik ben sinds een weekje in Drop C aan het spelen om wat nummers te kunnen spelen van o.a. Rammstein en Godsmack. Ik heb daarvoor een setje 0.11 op mijn Les Paul gezet :) Kwestie van alles een beetje uitproberen maar zoals gezegt, aan pitchshifters, whammy's etc heb je niks aan. Je zult dus of je gitaar af moeten stellen in C of een gitaar erbij kopen om in C te kunnen spelen.
Ik vind het trouwens ook wel lekker om clean wat riffjes te spelen in drop C! Chorusje erbij, delay en gaan :B Machtig mooi hoe drop C dan kan klinken!

apekop
30 september 2010, 00:54
k Had in geen 15 jaar naar metal geluisterd, destijds was drop-D helemaal de bom. Laatst eens een paar CDtjes geleend van huidige metalbands. Alles is echt superlaag gestemd en baritons/8-snarige gitaren zijn geen uitzondering, drop-D is voor mietjes!

Ach, Black Sabbath stemde begin jaren '70 al in dropped C. Dus zo nieuw en origineel is het allemaal niet meer.

elmoman
30 september 2010, 02:23
k Had in geen 15 jaar naar metal geluisterd, destijds was drop-D helemaal de bom. Laatst eens een paar CDtjes geleend van huidige metalbands. Alles is echt superlaag gestemd en baritons/8-snarige gitaren zijn geen uitzondering, drop-D is voor mietjes!

Zeker.. B is eigenlijk ook al ouderwets. Tegenwoordig is het drop G# of een 8 snaar in F#/F!! :strat:

wireman
30 september 2010, 02:24
Luister eens naar TOOL.. een van de strakste bands die ik ken.. Bijna allemaal drop D.. en die jongens zijn echt geen sissy's..


k Had in geen 15 jaar naar metal geluisterd, destijds was drop-D helemaal de bom. Laatst eens een paar CDtjes geleend van huidige metalbands. Alles is echt superlaag gestemd en baritons/8-snarige gitaren zijn geen uitzondering, drop-D is voor mietjes!

Madcow
30 september 2010, 08:13
Maar hier zitten ook geraffineerde blues en jazz gitaristen! Die houden niet van alles wat harder klinkt dan status que !

DemolitionColorScheme
30 september 2010, 10:56
Zeker.. B is eigenlijk ook al ouderwets. Tegenwoordig is het drop G# of een 8 snaar in F#/F!! :strat:
haha, ja, erg hè? (not that I mind!)
Ik voorzie een toekomst waar we allemaal bass gaan spelen! :D

apekop
30 september 2010, 11:09
Een lage B kan ik nog begrijpen, maar een lage Fis snaar daar zie ik het nut niet van in. Ik vind het ook niet mooi klinken, het wordt zo onduidelijk allemaal. Als je geen bassist hebt die die lage Fis kan ondersteunen heeft het sowieso geen nut denk ik. Dan ga je elkaar alleen maar in de weg zitten.

_M_P
30 september 2010, 11:15
Drop C is zoooooo 2003:D

HaroldA
30 september 2010, 11:18
Drop C is zoooooo 2003:D

En 2003 was een mooi jaar! :ok:

FruscianteFan
30 september 2010, 11:34
haha, ja, erg hè? (not that I mind!)
Ik voorzie een toekomst waar we allemaal bass gaan spelen! :D
Incubus doet/deed dat wel erg lekker. Geen snoeiharde metal, maar wel snoeihard op het moment dat de gitarist er een vioolbas bij pakt.