PDA

View Full Version : M'n eerste Wah.



The Unforgiven
28 september 2010, 21:08
Of in ieder geval, het zoeken daarnaar...

Ik speel sinds het begin van dit jaar gitaar, en omdat ik nu ook een beetje wil gaan soleren en rommelen zoek ik nu dus een wah.
Ik wil hier zeker niet te veel aan uitgeven, omdat ik als 15 jarige nu niet bepaald veel geld heb, en geld wat ik wel heb op gaat aan allemaal onzin.

Ik speel vooral veel MetallicA, en aangezien Kirk Hammett vrijwel niet van zijn wah afblijft lijkt me het een handig speeltje voor de MetallicA solo's.

Nogmaals, ik wil niet te veel uitgeven, maximaal 90 euro. Ik speel op een Epiphone Les Paul Standard over een Line 6 Spider, echte kwaliteits gear nog niet, maar dat wordt nog wel verbeterd.

Nu zat ik zelf te denken aan een Standaard Crybaby(GCB95) of een Vox V845, alleen vraag ik me af of deze wel bij mijn smaak passen.

Dus als iemand iets toe te voegen heeft, graag!

(En voordat de zoekfunctie-politie hierheen komt, ik heb op meerdere termen gezocht, maar niet het gewenste antwoord gekregen, dus vandaar.

Nielsje
28 september 2010, 21:25
Je kan eens een Morley wah proberen. Goedkoop (35 euro moet te doen zijn), en die doen het aardig met highgain spul. En als het niets is, dan verkoop je hem zo weer :)

robert-gitarist
28 september 2010, 21:33
Een Morley wah voor 35 euro? Beetje optimistisch denk ik?
Je zou kunnen kijken op marktplaats na een tweedehands Crybaby (die zijn zeker voor 30 euro te vinden). Hoe de Vox V845 het doet voor Metallica werk weet ik niet. Ik heb o.a. een Vox V847 en die gebruik ik overal en nergens voor behalve voor nummers van Metallica etc ;) Hij komt gewoon niet goed tot zijn recht met high gain. De Crybaby daarintegen wel maar ook die heeft zo zijn gebreken maar opzich vind ik dat een prima wah!
Wat is je budget eigelijk? Voor een nieuwe Crybaby (GCB95, +/- 70-80 euro nieuw!) zou je evt. ook een tweedehands Crybaby 535Q oid. kunnen halen. Dat is een wah die je in kunt stellen waardoor je verschillende wah geluiden kan creeëren.

lollol
28 september 2010, 21:39
Wat is je budget eigelijk?

Heeft hij gezegd, maximaal 90 euro;)

grayfink
28 september 2010, 22:00
Crybaby is prima. Ik heb zelf al een paar jaar een Morley (http://www.thomann.de/nl/morley_clw.htm) .
Ik ben er blij mee, al heb ik hier ook wel eens een slechte review er van gelezen.

robert-gitarist
28 september 2010, 22:14
Heeft hij gezegd, maximaal 90 euro;)

Ah thnx, over heen gelezen! :sssh:

90 euro..ik zou dan toch echt tweedehands kijken :)

Nielsje
28 september 2010, 22:15
Ik heb mijn Morley gekocht voor 30 euro, ex verzending.
Een crybaby zou juist nét iets duurder zijn, denk ik.

robert-gitarist
28 september 2010, 22:31
Ah dan heb je geluk gehad Niels ;) Ik kom die dingen doorgaans tegen voor meer dan 50 euro, zeker de Bad Horsies.
Crybaby's kun je echt redelijk makkelijk scoren voor 30-35 euro. Ik heb er 2 liggen hier (oudere en een nieuwe) en beide heb ik 30 euro p/s voor betaald. Waarvan er zelfs een behoorlijk gemod is (Danz pedals). Dus ja, het is goed mogelijk om er een voor dat bedrag te krijgen :)

the sure thing
28 september 2010, 22:44
voor clean werk: de VOX wah
voor rock en erger: de cry baby.

(voor mensen met GAS en teveel geld: Fulltone wah, budda wah, CAE wah, RMC wah :))

Dus voor jouw geldt de crybaby. Is 2e hands zeer goed te vinden voor prima bedragen.

Pirate
28 september 2010, 23:14
ik ben zelf ook iemand die een wah wel tof lijkt maar wat zijn nou de verschillen tussen de wah pendalen?:???:

robert-gitarist
28 september 2010, 23:44
Dat zou je echt even in de zoekfunctie moeten uitzoeken. Er is een poosje geleden een wah-topic geweest waar veel info instaat en bovendien is dat niet even snel uit te leggen in een berichtje ;) Het hangt helemaal er van af wat je zoekt, wat je budget is, je voorkeur etc. Als je echt wat meer kennis wilt opdoen zou je dus even de zoekfunctie moeten gebruiken of eens in de winkel een aantal wah's uittesten en je eigen conclusies etc. trekken :)

HaroldA
29 september 2010, 00:19
Ibanez WH-10: veel wah voor weinig!

The Unforgiven
29 september 2010, 08:22
Dat zou je echt even in de zoekfunctie moeten uitzoeken. Er is een poosje geleden een wah-topic geweest waar veel info instaat en bovendien is dat niet even snel uit te leggen in een berichtje ;) Het hangt helemaal er van af wat je zoekt, wat je budget is, je voorkeur etc. Als je echt wat meer kennis wilt opdoen zou je dus even de zoekfunctie moeten gebruiken of eens in de winkel een aantal wah's uittesten en je eigen conclusies etc. trekken :)
Ik vraag me af of jij uberhaubt mijn openings post hebt gelezen...



Ibanez WH-10: veel wah voor weinig!
Dat zou inderdaad een idee kunnen zijn, maar hoe reageert hij op Metal?
Ik lees in reviews vooral dingen over hoe hij clean zo lekker klinkt, maar ik zoek echt iets voor de wat stevigere muziek.

____
Ook een Weeping Demon van Ibanez lijkt me wel wat, ik hoor graag jullie ideeën, en dan ga ik in het weekend even testen!

HaroldA
29 september 2010, 09:53
Dat zou inderdaad een idee kunnen zijn, maar hoe reageert hij op Metal?
Ik lees in reviews vooral dingen over hoe hij clean zo lekker klinkt, maar ik zoek echt iets voor de wat stevigere muziek.

Hoe hij clean klinkt durf ik niet te zeggen, ik gebruik altijd een dikke bak gain! :ok:

Volgens mij staat hij ook juist er om bekend met veel gain nog lekker te blijven klinken. Hij heeft bij mij de Cry Baby vervangen, daar kon ik echt helemaal niets mee. Te dof aan de ene kant, veel te schreeuwerig aan de andere.

Dirk_Hendrik
29 september 2010, 10:07
Ook een Weeping Demon van Ibanez lijkt me wel wat,

Ja! Demonen! Da's meer Metal!:soinnocent:

Jelle6
30 september 2010, 07:49
2e hand kun je voor 90 euro wel hele mooie wah's vinden.
Ik zelf had ene jh-1 dunlop wah.
Deed het perfect.

Nitefly7
30 september 2010, 12:25
als ik 1 tip mag geven, wacht alsjeblieft even met het kopen van een wah; mijn eigen ervaring (en als ik om me heen kijk/luister) ga je snel alles wah'en wat valt te wah'en, en ook alles wat niet te wah'en valt :P

maar als je dan toch op weg gaat naar je 1e wah;
als je al zo erg op Metallica gefocust bent, zou ik zeker eens beginnen met testen in de winkel; Kirk heeft -vooral- Crybaby's gebruikt, maar misschien is er i.c.m. jouw setup wel meer uit een andere wah te halen;
maar dan nog zou een (2ehands!) Crybaby Original, of Classic, of liefst een 535q (dat is Hammett's rack-wah in een pedaal) voor 90 euro best te vinden zijn..

Morley is voor heftiger werk ook erg fijn, maar heeft een andere 'regelweg' dan de Dunlop..
kwestie van gewenning en wat fijn 'voelt' ..

het devies in dezen is: testen-testen testen!


Of in ieder geval, het zoeken daarnaar...

Ik speel sinds het begin van dit jaar gitaar, en omdat ik nu ook een beetje wil gaan soleren en rommelen zoek ik nu dus een wah.
Ik wil hier zeker niet te veel aan uitgeven, omdat ik als 15 jarige nu niet bepaald veel geld heb, en geld wat ik wel heb op gaat aan allemaal onzin.

Ik speel vooral veel MetallicA, en aangezien Kirk Hammett vrijwel niet van zijn wah afblijft lijkt me het een handig speeltje voor de MetallicA solo's.

Nogmaals, ik wil niet te veel uitgeven, maximaal 90 euro. Ik speel op een Epiphone Les Paul Standard over een Line 6 Spider, echte kwaliteits gear nog niet, maar dat wordt nog wel verbeterd.

Nu zat ik zelf te denken aan een Standaard Crybaby(GCB95) of een Vox V845, alleen vraag ik me af of deze wel bij mijn smaak passen.

Dus als iemand iets toe te voegen heeft, graag!

(En voordat de zoekfunctie-politie hierheen komt, ik heb op meerdere termen gezocht, maar niet het gewenste antwoord gekregen, dus vandaar.

The Unforgiven
30 september 2010, 15:21
Danku!

Kirk heeft een eigen Signature Wah, maar met Signature modellen heb ik altijd een beetje het idee dat je vooral voor het naampje betaald.

Als ik volgende week tijd heb zal ik wel even een muziekwinkel binnenstappen, en gewoon een beetje gaan klooien.

HaroldA
30 september 2010, 16:32
Kirk heeft een eigen Signature Wah

Ja, maar die kan niet uit...

The Unforgiven
30 september 2010, 16:59
Ja, maar die kan niet uit...

Ze zouden voor hem een Wah-Schoen moeten uitvinden, dan kan hij rond lopen tijdens zijn solo's.

HaroldA
30 september 2010, 17:00
Ze zouden voor hem een Wah-Schoen moeten uitvinden, dan kan hij rond lopen tijdens zijn solo's.

Hij heeft toch een dedicated wah-medewerker in dienst?

The Unforgiven
30 september 2010, 17:08
Volgens mij heeft hij een Wah en een Digitech Whammy op het podium staan, en regelt verder zijn tech alles.

Dirk_Hendrik
30 september 2010, 17:13
Ja, maar die kan niet uit...

:seriousf::seriousf::seriousf:
tranen!

Dirk_Hendrik
30 september 2010, 17:14
Hij heeft toch een dedicated wah-medewerker in dienst?
Nee. Metallica heeft een dedicated crybaby in dienst. Lars Ulrich.

HaroldA
30 september 2010, 17:16
Nee. Metallica heeft een dedicated crybaby in dienst. Lars Ulrich.

Het heeft op zich nog best lang geduurd voordat we Kirk/Metallica grappen gingen maken in een topic van "The Unforgiven" over wah's!

We mogen trots op onszelf zijn! :ok:

Fireburst
30 september 2010, 19:55
Het heeft op zich nog best lang geduurd voordat we Kirk/Metallica grappen gingen maken in een topic van "The Unforgiven" over wah's!

We mogen trots op onszelf zijn! :ok:

Klopt wel, ik zat er al 2 pagina's op te wachten eigenlijk...:seriousf: