PDA

View Full Version : Lijm tussen kam en bovenplaat los



Ijselrobo 07
28 september 2010, 16:11
Hallo allemaal,,

Ongeveer 2á3 weken geleden viel mij op dat de lijm tussen de kam en de bovenplaat begon los te laten aan een van de hoekjes, dus vroeg ik aan mijn a-gitaar lerares wat ik moest doen als het erger werd, en zij zij de snaren losdraaien, maar zo snel zou gaan dat ik dat binnen een maand moest doen.
vanmorgen controleerde ik nogeens, en nu zit er bijna geen lijm meer tussen de hoekjes aan de linker en rechter onderkant van de kam. (ik controleer dat door met mijn nagel eronder te gaan)
dus vanmorgen heb ik de snaren dan toch maar losgedraaid, want als de lijm overal los zou laten zou de hele bovenplaat kapot zijn.

Kan dit worden gemaakt? zo ja, hoeveel zou me dat dan ongeveer gaan kosten?

De gitaar waar het om gaat, is een anno 1980 handgebouwde Hanika gitaar.

Grtz.
Ijselrobo 07

LaurentB
28 september 2010, 16:39
Dat kan zeker gerepareerd worden. Het zal meer dan enkele tientjes zijn, maar ook geen vele honderden euro's, schat ik zo in.
Het is geen moeilijke repoaratie, maar het moet wel voorzichtiog gebeuren om geen schade te veroorzaken. Zoek een speciale gitaarreparateur of -bouwer ervoor.

Mooi trouwens, een Hanika uit die tijd. Ik was destijds ook naar een Hanika op zoek, maar kwam toevallig een Hopf tegen, het andere merk dat mijn gitaarlerares (destijds in Beek (L)) had aanbevolen.

Ron Houben
30 september 2010, 22:16
Hey, nog een Steindenaar. Welkom.

Dit is geen probleem, ga even bij een goede reparateur langs en die fixt dat zo, In Sittard op de Rijksweg zit een goede, Niek. Rijksweg Noord 54. De gitaardokter. Er zijn vast nog meer reparateurs in de winkels in jouw omgeving, maar Niek bouwt ook zelf klassieke gitaren. Die weet waar hij het over heeft.

Succes!

RoelSmoel
2 oktober 2010, 09:33
Richard van der Hoeven van muziekhuis Guus Arons in Heerlen is een held wat dat betreft, met dit soort klusjes..
Ik zou zeggen, probeer het eens! Hij heeft regelmatig van deze klussen.