PDA

View Full Version : Combo+ Kabinet??????



Herdjie
6 mei 2003, 17:26
Hallo,

Ik ben op dit moment aan het sparen voor een top van Mesa Boogie en een Engl kabinet(4 x 12). Nu heb ik in de oefenruimte mijn Marshall combo AVT 150 staan en ook het geld alvast voor die kabinet. Is het dan verstandig om een combo en een kabinet te combineren? Want ik heb het zelf eigenlijk nog nooit iemand zien doen, maar graag wil ik jullie advies hierover.

Groetjes Herdjie

wietse
6 mei 2003, 17:36
waarom niet .
een maat van me had altijd een jcm800 combo
en daar had ie een 4x12 kast bij nooit problemen gehad.
tot voor kort (vloog in de fik) maar hij heeft er wel 10 jaar over gespeeld.
je ziet het alleen niet vaak.
als de ohms maar hetzelfde zijn.
maar als je een externe speaker aan een combo plugt schakelt de interne speaker zichzelf uit.
een beveiliging tegen overbelasting.

skabouter
6 mei 2003, 20:52
aha. want dat ga ik misschien ook doen, een 4x12 erbij kopen, voor mijn peavey 2x12 combo.

maar als je dat cab er dus aanzet dan krijg je gewoon de 4x12 aan van dat cab, en dan gaan de 2x12`s van de combo uit ? je krijgt dus niet 6x12 in totaal ?

en is het enigste waar je op moet letten dat de ohms hetzelfde zijn ? of is er meer ?

marc_o
6 mei 2003, 22:04
Op 2003-05-06 17:36, schreef wietse:
waarom niet .
een maat van me had altijd een jcm800 combo
en daar had ie een 4x12 kast bij nooit problemen gehad.
tot voor kort (vloog in de fik) maar hij heeft er wel 10 jaar over gespeeld.
je ziet het alleen niet vaak.
als de ohms maar hetzelfde zijn.
maar als je een externe speaker aan een combo plugt schakelt de interne speaker zichzelf uit.
een beveiliging tegen overbelasting.

Dat de speaker zich uitschakelt, dat is volgens mij niet zo hoor, tenminste niet bij mijn Engl, let wel op het Ohmmage!!!!!!

wietse
6 mei 2003, 22:37
ohms is wel het belangrijkste maar natuurlijk moeten de speakers van je kast ook een beetje in overeenstemming zijn met het aantal watt dat je versterker kan leveren.
maar dat luistert niet zo nauw zolang je maar geen 20watt aan 100 watt versterker hangt dan leven de speakers niet lang.
en dat uitschakelen doen volgens mij de meeste combo's als je er een kast op aansluit.
maar er zullen altijd de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.