PDA

View Full Version : Gitaar stemmen



Captain Planet
27 september 2010, 17:07
Hey

Altijd als ik mijn gitaar wil stemmen ben ik bang dat mijn snaren kunnen springen. Is dit terecht of kan je gerust wat draaien zonder dat ze springen?

Zijn er ook truuks om te vermijden dat te springen?

Erg bedankt!

FruscianteFan
27 september 2010, 17:22
Bij normaal gebruik zal het niet zo snel voorkomen. Als je niet 3 keer per dag de snaren ontspant en weer spant, is er niets aan de hand. En anders kan ik je aanraden om een paar setjes reserve-snaren in huis te hebben (is sowieso altijd handig), dan is er nog steeds geen man overboord mócht je onverhoopt een snaar breken.

Dus, normaalgesproken hoef je nergens bang voor te zijn!

Captain Planet
27 september 2010, 17:39
Ik ben echt een hele nieuweling in het gitaar spelen: wat betekent de snaren ontspannen en terug opspannen? Helemaal er terug afhalen en er terug opzetten of wat precies?

En om de hoeveel tijd stemmen jullie? En hoe komt het dat een gitaar ontstemt?

FruscianteFan
27 september 2010, 18:48
In dat geval hoef je al helemaal nergens bang voor te zijn.

Hoe een gitaar precies kan ontstemmen, kan ik je zo niet uitleggen. In principe stem je haar zodra je merkt dat ze vals is (en meestal als je begint te spelen ook wel even), maar als beginner kan het nog lastig zijn om dat te horen. Dan zou je bijvoorbeeld na een paar liedjes eens kunnen controleren of ze nog op stemming is. Met een beetje pech moet je om de 5 minuten stemmen, met een beetje geluk hoef je dagenlang niet te stemmen. Probeer wel zo snel mogelijk je gehoor te trainen zodat je het zelf doorhebt als het vals is.

budje
27 september 2010, 18:53
Dat is een mooi antwoord. Je hoeft er zeker niet bang voor te zijn, de kans dat er een snaar springt tijdens het stemmen is bijzonder klein (is me precies 1 keer overkomen, en ik speel al 32 jaar!)

(en dat het tijdens het spelen soms wel eens gebeurd, daar wen je snel genoeg aan ;))

Harald
27 september 2010, 18:56
Met ontspannen en spannen bedoelt hij gewoon stemmen denk ik.

Hoe vaak stemmen? Stemmen doe ik als het vals klinkt. Hoe vaak dat moet kan van verschillende dingen afhangen. Spel, nieuwe of oude snaren, temperatuurswisselingen, de ene hals reageert wat meer op zijn omgeving dan de andere, hoe de snaren zijn opgezet, om er maar een paar te noemen.

Verder maakt het bij nieuwe snaren nog behoorlijk veel verschil of je op nylon of staalsnaren speelt. Staal kun je in principe bij het opzetten gelijk zo oprekken dat je daarna redelijk probleemloos op stemming kunt blijven. Bij nylon blijf je de eerste paar dagen stemmen. In nylon zit veel meer rek.

Captain Planet
27 september 2010, 20:14
Oké, bedankt voor de snelle antwoorden iedereen! :D

Fenderfan
1 oktober 2010, 17:56
zorg er voor dat je gitaar op de juiste hoogte gestemd is , dan knapt er eigenlijk nooit iets.
Kan ook zijn dat je stemmechanieken stroef gaan en het daardoor lijkt alsof er veel spanning op de snaren staat terwijl dit niet zo is.