PDA

View Full Version : Aansluiten Marshall 1960A cabinet.



TIMBER
27 september 2010, 14:57
Even een vraagje.

Had met een gitarist een discussie over hoe een Marshall 1960A cabinet aan te sluiten.
Zijn amp out kan op zowel 8 als 16 ohm worden ingesteld. Het cabinet kan je dus op 4 (mono), 8 (stereo) of 16 (mono) ohm zetten. Volgens hem moet het 16 op 16 zijn terwijl ik zeg dat hij de 16 out op de 4 ohm moet zetten. Er zitten namelijk 4 speakers in die hij dan op 4 x 4 instelt. Maar goed ik ben zelf een leek ok dat terrein, dus zeg het maar..!!

guitarguru
27 september 2010, 15:05
16 op 16 dus...

Baker
27 september 2010, 15:07
absoluut 16 op 16

B-stone
27 september 2010, 15:07
16 op 16 ohm. zeker weten, tenminste zo heb ik het

mijn gitaarleraar zegt bij cabs waar geen omhage op staat, gewoon proberen.
ik ben altijd bang dat mijn amp of speaker kast het dan begeeft, kan dit? als er gewoon geluid uitkomt, dat je trafo's snel slijten bijvoorbeeld. want ik heb bij hem gewoon geluid ;) of is het als het verkeerd is gewoon meteen pats boem uit?

alvast bedankt mede forumers :D

B-stone
27 september 2010, 15:08
16 op 16 dus...

en toen was ik dus nog aan het typen xD

TIMBER
27 september 2010, 15:09
Thanks..!! zoals ik al schreef ik ben een leek als het om electronica gaat.
Wellicht dat iemand het nog 1 maal kan uitleggen..;)

guitarguru
27 september 2010, 15:12
Thanks..!! zoals ik al schreef ik ben een leek als het om electronica gaat.
Wellicht dat iemand het nog 1 maal kan uitleggen..;)

Zie de impedantie FAQ!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965

sjaak1990
27 september 2010, 17:56
16 op 16 ohm. zeker weten, tenminste zo heb ik het

mijn gitaarleraar zegt bij cabs waar geen omhage op staat, gewoon proberen.
ik ben altijd bang dat mijn amp of speaker kast het dan begeeft, kan dit? als er gewoon geluid uitkomt, dat je trafo's snel slijten bijvoorbeeld. want ik heb bij hem gewoon geluid ;) of is het als het verkeerd is gewoon meteen pats boem uit?

alvast bedankt mede forumers :D

Gewoon proberen is erg dom...trafo's en eindbuizen kunnen hier ernstig onder leiden...
Als je het niet weet met een multimeter doormeten of openmaken. Zeker geen pats boem bij verkeerd...maar kan wel erg slecht zijn dus.
Vraag me af wat je moet proberen volgens je leraar:???:

B-stone
28 september 2010, 19:35
Gewoon proberen is erg dom...trafo's en eindbuizen kunnen hier ernstig onder leiden...
Als je het niet weet met een multimeter doormeten of openmaken. Zeker geen pats boem bij verkeerd...maar kan wel erg slecht zijn dus.
Vraag me af wat je moet proberen volgens je leraar:???:

goed dat je het zegt, ik heb er in het totaal denk ik 3 uur op gespeelt op een peavey bass cab notabene xD kan ik merken of mijn amp nu al bijna naar de klote is of zo?

dit is zo'n zelfde cab http://img689.imageshack.us/i/dsc03838p.jpg/

the sure thing
28 september 2010, 20:46
goed dat je het zegt, ik heb er in het totaal denk ik 3 uur op gespeelt op een peavey bass cab notabene xD kan ik merken of mijn amp nu al bijna naar de klote is of zo?

dit is zo'n zelfde cab http://img689.imageshack.us/i/dsc03838p.jpg/Als je amp het nog doet, is ie NIET naar de klote.

Psychomantis
28 september 2010, 20:51
Als je amp het nog doet, is ie NIET naar de klote.

+10 voor mr. Obvious...
sigwaardig :p

B-stone
29 september 2010, 21:57
+10 voor mr. Obvious...
sigwaardig :p

zo ver was ik idd ook wel, met naar de klote bedoel ik dus of mijn amp er schade van heeft ondervonden ;)

cluseau
29 september 2010, 23:14
zo ver was ik idd ook wel, met naar de klote bedoel ik dus of mijn amp er schade van heeft ondervonden ;)

Welnee joh, laat je niet zo bang maken. Als je er een paar maanden vol vermogen mee zou blazen weet ik het zo net nog niet maar nu zeker niet.

Frans.

cluseau
29 september 2010, 23:26
Er zitten namelijk 4 speakers in die hij dan op 4 x 4 instelt.

Nou, even een kleine toelichting dan. Als er vier speakers in zitten zijn deze 16 Ohm / stuk en zijn er inwendig twee paarsgewijs parallel geschakelt. Je mag dit dan zien als twee sets van 8 Ohm ( 16//16). Deze sets kun je in serie aansluiten (2 x 8 = 16 Ohm), afzonderlijk gebruiken (2 x 8 Ohm) of parallel schakelen (8//8 = 4 Ohm) Misschien begrijp je dan waarom je het verkeerd deed. Streef altijd naar een match. Mismatch 100% mag nog maar meer liever niet.

Frans.

TIMBER
30 september 2010, 07:50
Misschien begrijp je dan waarom je het verkeerd deed.


Thanks..!! dit is idd verhelderend.