PDA

View Full Version : Helicopterachtige ruis



Martien71
27 september 2010, 13:23
Hee hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen waar een helicopterachtige ruis vandaan komt als ik de level van mijn distortionpedaal (Boss MT en Boss HM) verder openzet dan een kwart.

Afgelopen zaterdag was ik op de vintagebeurs in Veenendaal en daar krijg ik verschillende reacties. De één zegt dat het aan de aarding ligt van de gitaar, een ander zegt betere kabels gebruiken, de volgende zegt dat het aan de voeding ligt, weer een ander aan het pedaal zelf. Kortom er schijnt niet een eenduidig antwoord te zijn

Omdat het geen constante ruis is maar met snelle onderbrekingen denk ik zelf dat het meer aan de voeding / netspanning ligt.

Ik gebruik de volgende set-up

Gibson Les Paul > Boss Tuner > Boss Chorus > Boss Heavy Metal > Boss Metal Zone > Zoom 505 > Boss volume pedaal > Versterker

Voor de voeding gebruik ik een adapter die het in principe aan zou moeten kunnen. De versterkers zijn van wisselende merken (oefenruimte etc.) Maar bij allemaal heb ik hetzelfde euvel dus daar ligt het dan denk ik niet aan.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

greetz Martien

HaroldA
27 september 2010, 13:51
Heb je er met batterijen ook last van? Probeer anders 1 voor 1 pedalen toe te voegen totdat het probleem ontstaat, dan kun je een eventuele schuldige aanwijzen...

Welkom trouwens! :ok:

Fireburst
27 september 2010, 20:19
De chorus zou beter meer naar achter in de keten staan. Misschien dat je een 'leksignaaltje ??' van de chorus (NIET true bypass) hoort, versterkt door de HM en de MZ ?
Haal de chorus er eens tussenuit om dit te proberen.

robert-gitarist
27 september 2010, 20:30
Inderdaad, probeer die chorus eens aan het eind van je signaal keten te plaatsen. Voor alle zekerheid zou je ook wat verschillende gitaren en kabels kunnen proberen, zo kun je direct uitsluiten dat het aan je gitaar of kabels ligt. Bij iedere versterker heb je het zelfde probleem dus dan kun je je versterker ook uitsluiten van het probleem.

Martien71
28 september 2010, 11:40
hee bedankt voor de tips, bij deze even een update:
Gisteren heb ik de Boss MT gevoed via een batterij. Dat hielp niet. Vervolgens heb ik ergens nog de originele Zoom adapter kunnen vinden. Ik heb de Zoom 505 losgekoppeld van de voeding van de rest van de pedaaltjes en direct aangesloten op de adapter. Dit scheelde enorm veel. Ik kan nu level van de Boss MT voor de helft opendraaien zonder ruis of wat dan ook. Als ik deze nu verder opendraai dan heb ik niet meer de helicopterachtige ruis maar wel wat zachte ruis die volgens mij niet ongewoon is. Ik ga in ieder geval nog de Boss Chorus achter mijn andere Boss pedalen zetten en kijken wat dat nog extra doet. Overigens is de Boss HM nu helemaal 'schoon' van ruis oid. Ik gebruik de Zoom 505 alleen voor de Reverb en Delay functie en af en toe voor Pitch. Dus deze hou ik denk ik dan maar aan het einde van het geheel.
By the way, ik zit er wel over te denken om een Boss Noise Suppressor (NS2)aan te schaffen. Heeft dat wel nut of niet?

greetz Martien

HaroldA
28 september 2010, 11:44
By the way, ik zit er wel over te denken om een Boss Noise Suppressor (NS2)aan te schaffen. Heeft dat wel nut of niet?

Ik ben bang dat jij de enige bent die daar antwoord op kan geven ;)

Gebruik 'm iig niet om storingen te verhelpen, maar alleen als je nog minder ruis wil hebben bij stops/staccato riffs. Het is geen wondermiddel(!) alleen maar een stukje gereedschap om stiltes op te schonen.

Basseytje
28 september 2010, 11:48
je bent wel van de boss pedalen he :P heb je een contract met ze :seriousf:

Martien71
28 september 2010, 12:01
Contract met Boss?? nou als dat zou kunnen hahaha. Nee hoor das toevallig zo gekomen. Ik heb ze allemaal gekocht op de Vintage Beurs in Veenendaal. Ze bevallen goed en zijn niet kapot te krijgen vandaar.

greetz Martien

(btw, tennissen met een Les Paul??)

Basseytje
28 september 2010, 15:51
(btw, tennissen met een Les Paul??)

Dat is uit een heel oud topic gekomen, weet niet eens meer welke.. staat er al een paar jaar op.

ik ben zelf niet zo kapot van boss pedalen, ze zijn zeker degelijk gebouwd maar heb altijd het gevoel alsof ze de tone opeten.

heb alleen de tu-2

Dirk_Hendrik
28 september 2010, 18:49
Ze bevallen goed en zijn niet kapot te krijgen vandaar.

Waar dat misverstand toch vandaan komt...
http://www.bossarea.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=10

jim__
28 september 2010, 20:15
Ik heb hetzelfde helikoptergeintje (alleen heel hoge pieptoontjes) ook al eens gehad toen ik als test m'n Boss Micro BR aansloot op m'n pedalboard op dezelfde daisychain/voeding. Probleem was meteen opgelost toen ik de Micro BR weer op batterijen liet draaien. Zal toch een ander soort voeding nodig hebben lijkt me.

musicwasmy
1 oktober 2010, 04:34
Hoi

Het probleem klinkt als een hoogfrequente oscilatie .
waardoor er een condensator die vol loopt en vervolgens leeg loopt,
dit verschijsel kun je verhelpen door goed te ontkoppelen
liefst analoog en digitaal apart voeden en vooral goede kabels.

Grtz