PDA

View Full Version : Weer wat vragen over opnemen met Cubase



Highway49
27 september 2010, 12:58
Hoi allemaal,

afgelopen zaterdag voor het eerst een bandje opgenomen. Dit heb ik gratis gedaan omdat het voor mij ook een leermoment zou zijn, omdat ik het leuk vind om te doen en omdat de kwaliteit (nog) niet zodanig is dat ik er geld voor kan vragen ;)

Nu loop ik nog steeds op een aantal probleempjes, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik neem op met de Tascam US1641 interface. Deze heeft een headphone uitgang waarvan ik het volume apart kan bedienen door een simpel draaiknopje. Alles ging goed, totdat de gitarist zijn versterker op een aardig volume had staan (niet zo erg aangezien zijn buizenbak dan veel beter tot zijn recht kwam) maar hij dus niet zijn eigen gitaar over de koptelefoon wilde horen, of in ieder geval niet al te hard.

Probleem was dat als ik zijn volume naar beneden gooide, de band (en ik vooral) in de control room amper zijn gitaargeluid hoorde. Wat lastig is, aangezien wij natuurlijk ook ons oordeel wilden geven over zijn spel. Dan moesten we steeds terug gaan luisteren nadat hij klaar was, wat weer extra tijd kost.

Dus de vraag: hoe zou ik het volume van zijn koptelefoon, en het volume over mijn monitoren, apart kunnen bedienen?

En klopt het dat als je terug luistert, je het oranje monitor knopje weer uit moet zetten omdat spoor te kunnen horen? Geen groot probleem, maar zou handiger zijn als ik die niet steeds uit en aan hoefde te klikken om even snel terug te luisteren.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, vooral het volume probleem vind ik erg lastig

StephSands
27 september 2010, 13:08
Als je de koptelefoon van jou en hem apart wilt afstellen moet je dit voor de eind mix(er) doen, ik los het hier hardware matig op door de sporen eerst via een mixer te laten gaan en daarna pas de PC in... de output van de PC is mijn koptelefoon.. de rest die wat wil horen dat gaat via de mixer...

Het oranje knopje moet je inderdaad uitzetten als je het terugluisterd.

HaroldA
27 september 2010, 13:09
Het antwoord op al je vragen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138517

Highway49
27 september 2010, 13:12
Als je de koptelefoon van jou en hem apart wilt afstellen moet je dit voor de eind mix(er) doen, ik los het hier hardware matig op door de sporen eerst via een mixer te laten gaan en daarna pas de PC in... de output van de PC is mijn koptelefoon.. de rest die wat wil horen dat gaat via de mixer...

Het oranje knopje moet je inderdaad uitzetten als je het terugluisterd.

Klinkt goed, want hiermee lijk ik ook meteen het probleem opgelost te hebben dat er soms een fractie vertraging in zit, omdat zij het geluid direct uit de mixer horen?

StephSands
27 september 2010, 13:15
Klinkt goed, want hiermee lijk ik ook meteen het probleem opgelost te hebben dat er soms een fractie vertraging in zit, omdat zij het geluid direct uit de mixer horen?

Die vertraging is weer afhankelijk van de latency waarde van je ASIO (geluids) kaart, die tascam dus. En indd, als ze vanuit de eerste hardware mixer luisteren hebben zij dus geen vertraging.

Highway49
27 september 2010, 13:32
Nu ik er over denk, ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie. Ik hoop dat jij me hiermee kunt helpen StephSands.

Ik zou dus ook een kabel uit mijn interface naar mijn mengpaneel moeten connecten, om de persoon die inspeelt de tracks vanaf de computer over zijn koptelefoon te geven, toch?

Als ik dan monitoring aan heb staan, krijgt hij toch nog steeds zijn eigen track ook over de koptelefoon te horen, die ik vervolgens weer niet omlaag kan zetten?

Kan mijn probleem lastig uitleggen helaas...

StephSands
27 september 2010, 13:47
Nu ik er over denk, ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie. Ik hoop dat jij me hiermee kunt helpen StephSands.

Ik zou dus ook een kabel uit mijn interface naar mijn mengpaneel moeten connecten, om de persoon die inspeelt de tracks vanaf de computer over zijn koptelefoon te geven, toch?

Als ik dan monitoring aan heb staan, krijgt hij toch nog steeds zijn eigen track ook over de koptelefoon te horen, die ik vervolgens weer niet omlaag kan zetten?

Kan mijn probleem lastig uitleggen helaas...

Je eerste vraag klopt. De tweede vraag hangt er van af hoe je routing loopt, als zijn signaal via een mixer je PC in gaat kun je zijn signaal op de mixer aanpassen. Als zijn signaal direct de PC in gaat dan lijkt het me dat je zijn geluid via de mixer van cubase aan kan passen?

Highway49
27 september 2010, 13:55
Je eerste vraag klopt. De tweede vraag hangt er van af hoe je routing loopt, als zijn signaal via een mixer je PC in gaat kun je zijn signaal op de mixer aanpassen. Als zijn signaal direct de PC in gaat dan lijkt het me dat je zijn geluid via de mixer van cubase aan kan passen?

Zijn signaal gaat inderdaad dan via een mixer de PC in. Stel dat zijn koptelefoon op de Monitor uitgang van de mixer zit, draai ik simpelweg op zijn kanaal het monitor volume naar beneden. Op die manier kan ik zijn eigen geluid over zijn koptelefoon bedienen inderdaad, zonder dat dit het volume naar de PC beïnvloed.

Maar....vervolgens krijgt hij toch alsnog zijn eigen geluid over zijn koptelefoon, omdat hij ook het computergeluid binnen moet krijgen, waar hij ook overheen zit. Als ik zijn volume naar beneden haal via het mengpaneel in Cubase ben ik weer terug bij af, dan ben ik hem weer kwijt over mijn monitor speakers.

StephSands
27 september 2010, 14:11
tja het is wel of/of (met alle voor/nadelen van dien)...
ideaalste is alles richting eindmixer en van daar uit de koptelefoons aansturen, aangenomen dat je met de eindmixer ook effecten enz erover heen hebt staan

Highway49
27 september 2010, 14:39
Ik had zelf een soort oplossing verzonnen, maar vond 'm niet ideaal, namelijk het volgende.

Bij de vst connections had ik een 2e output kanaal aangemaakt. Dus 1 uitgang voor mijn monitoren in de CR (hiervoor gebruik ik gewoon de standaard Monitor balanced output), en 1 uitgang voor de koptelefoon (er zijn 4 unbalanced line outs) Laten we de uitgangen voor het gemak even MONITORS en HEADPHONES noemen.

Nadelen waren dat je per kanaal maar 1 uitgang kunt kiezen (dus óf MONITORS, óf HEADPHONES). Uiteraard wil je de drums uit beide kanalen horen, dan zou je dus de drumtracks moeten dupliceren, en de ene uitgang instellen op MONITORS, en bij de andere drumtracks op HEADPHONES.

Ander nadeel is dat ik in Cubase de standaard headphone uitgang niet als BUS kan toevoegen. Dus die kon ik niet gebruiken. Jammer dat ik dus ook geen volumeknop meer had voor de headphones, hoewel dit simpel op te lossen is door een headphone met volumeregelaar, en/of een koptelefoonversterkertje, heb je meteen meerdere kanalen voor als er meer mensen tegelijkertijd willen inspelen.

Highway49
27 september 2010, 14:41
Werp zojuist even een blik in Cubase (heb alleen mijn Tascam hier niet bij de hand) maar ik zou per kanaal meerdere uitgangen kunnen kiezen via Sends zo te zien, klopt dat?

In dat geval is mijn probleem volgens mij helemaal opgelost.

EDIT: Oh...als ik zo eens rond lees heeft Sends niks met output te maken, voor effecten ofzo? Jammer....

Arvoitus
27 september 2010, 15:51
Je kan volgensmij wel een Send naar een Group Track sturen, en die Group Track een (andere) Output geven.

Edit: en een send kun je gewoon naar een aparte output sturen.