PDA

View Full Version : Ceriatone JMP 1987 lead



driesp
26 september 2010, 21:50
Hallo !

Na m'n 18W build ( die ik nog heb ), heb ik voor 'n vriend de JTM50 lead spec gebouwd. Had wel één iets tekort, de twee 5W weerstanden op de EL34es, heb die dan uit 'n line 6 valve gehaald ;)

Daarna uitvoerig gemeten en getest, en werkte direct. Enkel was er een luide brom aanwezig. Bleek dat ik de massa op de speakeruitgang vergeten was ! Brom is nu volledig weg, en ruist niet!

Erg mooi geluid btw... Mastervolume komt er volgend weekend in.

Fotos ;

http://i53.tinypic.com/15obebo.jpg

http://i55.tinypic.com/vxkl6o.jpg

http://i55.tinypic.com/vxkl6o.jpg

http://i52.tinypic.com/25j8ihh.jpg

gegroet

Mr. Dynamite
27 september 2010, 16:15
Awesome!
Ziet er erg netjes uit hoor :ok:

Lijkt me gaaf om zoiets te kunnen bouwen :)

svdijk
27 september 2010, 16:55
Geweldige versterkers die Ceriatone's.
Ik heb een poos geleden een Marshall Silver Jubilee clone gebouwd van Ceriatone, de 2555, klinkt beter als de originele!!
Het is momenteel m'n favoriete versterker!!

G.G.
27 september 2010, 17:49
Gefeliciteerd. Ik weet wat voor een kick het geeft om een dergelijk project af te ronden. Heb een Madamp en een kleine 5 watter gebouwd en ga binnenkort nog de laatste loodjes leggen aan een Champ II kloon.....

Respect voor je projecct en veel plezier in het gebruik en de ervaring.

driesp
27 september 2010, 23:30
Zelf zal ik 'm niet gebruiken ;)
Bouwtijd was een complete dag ( van 9u - 20u ), met korte pauzes. Er is echt wel veel werk aan zo'n ding. En bij de laatste kabeltje zie je de bomen door het bos haast niet meer :stop:

Maar ik blijf het toch goeie oplossingen vinden. Ze zijn in mijn ogen wel degelijker dan een 1987X reissue ( met pcb ), en iets goedkoper. De sound moet zeker niet onderdoen bij zulke dingen.

Als je de bouwkosten erbij rekent komt het dan weer een heel stuk duurder uit, weet niet of het dan nog zo interessant is voor niet-bouwers?

gegroet!

Orpheo
28 september 2010, 11:28
gaaf gedaan joh :) Het lijkt me heel gaaf om zoiets (gedaan) te hebben. Ik zou zelf het allerliefst een multichannel amp bouwen, met als eerste kanaal de fender twin en als tweede kanaal een jcm800 en als derde kanaal de silver jubilee, maar goed, ik heb de kunde (talent?) er niet voor...

kassie
28 september 2010, 11:37
gaaf gedaan joh :) Het lijkt me heel gaaf om zoiets (gedaan) te hebben. Ik zou zelf het allerliefst een multichannel amp bouwen, met als eerste kanaal de fender twin en als tweede kanaal een jcm800 en als derde kanaal de silver jubilee, maar goed, ik heb de kunde (talent?) er niet voor...

Waarom niet alle drie de versterkers met een ampswitcher? Ben ik momenteel mee bezig, Silver Jubilee, Trainwreck Express en later een OTS. Kun je amps combineren en krijg je een mooie gelaagde en volle sound. Zo moeilijk is het bouwen nu ook weer niet, met een beetje steun van het forum.

kassie
28 september 2010, 11:39
Geweldige versterkers die Ceriatone's.
Ik heb een poos geleden een Marshall Silver Jubilee clone gebouwd van Ceriatone, de 2555, klinkt beter als de originele!!
Het is momenteel m'n favoriete versterker!!

Heb je die settings al uitgeprobeerd? Beter als origineel kan niet, wel anders:P, (niet mijn mooie originele schatje de grond in trappen he.):makeup:

Orpheo
28 september 2010, 11:56
Waarom niet alle drie de versterkers met een ampswitcher? Ben ik momenteel mee bezig, Silver Jubilee, Trainwreck Express en later een OTS. Kun je amps combineren en krijg je een mooie gelaagde en volle sound. Zo moeilijk is het bouwen nu ook weer niet, met een beetje steun van het forum.

ja, dat dus, maar wel in 1 head.

edit: een ODS, silver jubilee en Twin lijkt me ook wel te gek! droomamp :lovelove:


edit: ah, ceria noemt 't OTS ipv ODS. my bad :)het probleem met ceriatone is dat er zoveel van die dumbleachtige amps zijn, ik weet niet welke t tofst is. Maar ik weet wel welke richting ik op wil.

VDB
28 september 2010, 11:56
Wat is het verschil in klank met de 18 Watter?

kassie
28 september 2010, 12:02
Ja maar in één head heb je toch 3 verschillende voortrappen en 1 eindtrap? Dus dan is het channalswitching als het ware. En dan houd je één geluid. Hoeft niet slecht te zijn hoor. Maar er komt nog zoveel charme meer bij als je meerdere eindtrappen ook combineerd.

In principe zou het te doen zijn. Heb je alleen een PT nodig en 3 buisjes, en de schema's van alle drie de versterkers in een behuizing, maar dan zit je ook weer met wisselende voltage's voor de verschillende preamps. Hoop potmeters ook. En 3 relais voor channelswitching. En dat tesamen in rackformaat richting een eindtrap. Maar echt het fijne weet ik er niet van.

edit: Ja veel dumble modellen, ook verschillende met een HRM (Hot Rod Monkey/ Marshall tone circuit), maar voor wat ik gehoord heb is een standaard OTS karakteristiek voor de volle overdrive sound. Maarre, jij wordt ook steeds smaakvoller in de keuze van amps ofniet:P Twin OTS en Silver Jubilee, neigt toch meer naar de bluesrock kant.

Orpheo
28 september 2010, 12:18
Ja maar in één head heb je toch 3 verschillende voortrappen en 1 eindtrap? Dus dan is het channalswitching als het ware. En dan houd je één geluid. Hoeft niet slecht te zijn hoor. Maar er komt nog zoveel charme meer bij als je meerdere eindtrappen ook combineerd.

In principe zou het te doen zijn. Heb je alleen een PT nodig en 3 buisjes, en de schema's van alle drie de versterkers in een behuizing, maar dan zit je ook weer met wisselende voltage's voor de verschillende preamps. Hoop potmeters ook. En 3 relais voor channelswitching. En dat tesamen in rackformaat richting een eindtrap. Maar echt het fijne weet ik er niet van.

edit: Ja veel dumble modellen, ook verschillende met een HRM (Hot Rod Monkey/ Marshall tone circuit), maar voor wat ik gehoord heb is een standaard OTS karakteristiek voor de volle overdrive sound. Maarre, jij wordt ook steeds smaakvoller in de keuze van amps ofniet:P Twin OTS en Silver Jubilee, neigt toch meer naar de bluesrock kant.

ghehe, ja, ik speel nog steeds lekker pittige metal (NWOBHM is 't eigenlijk...) maar bluesrock enzo komt ook steeds meer door in m'n spel en smaak.

Ik wil in 1 head, 3 heads, dus 3 eindtrappen, 3 preamps, maar 't liefst wel met 1 eindtrafo, omdat 't anders echt too much word.

ik wil een OTS voor die smoothe, vette, gearticuleerde leads, een marshall jubilee voor de scheurende, midrange heavy, crunchy rhythm, en de twin voor killer-queen, uhm, clean :P ik merk dat ik mijn rivera, engl en mesa ook vooral voor old school metal, bluesrock, old school rock en jazz gebruik



het idee is dus alsof ik 3 heads bouw, maar in 1 behuizing. de buizen zelf wegen geen drol, net als potmeters enzo. Ik weet ook al precies welke vormgeving ik hebben wil; old school marshall :P nou ja, meer als deze:

http://farm1.static.flickr.com/140/363344428_e535f86343.jpg

misschien moet ie zelfs 2 rijen pots hebben, maar ok. verder, tja, zo'n amp als dat lijkt mij ideaal, maar hoe dat te realiseren...?

nico verduin
28 september 2010, 13:17
Kwestie van genoeg geld op tafel leggen. Vind je vast wel iemand

Orpheo
28 september 2010, 13:20
Kwestie van genoeg geld op tafel leggen. Vind je vast wel iemand

weet ik. ik kan al mijn tones halen uit wat ik nu heb, maar ik wil het soldeerwerk vooral zelf doen. het chassis wil ik wel dan laten maken. of eigenlijk gewoon kant en klaar kopen, en dan zelf de gaten boren voor de pots ofzo. het moet dus een joekel van een chassis zijn :P ik heb alleen dus geen idee van 't hoe en wat. ik weet dat CMW dat wel kan doen voor me, maar ik wil 't zelf doen.

kassie
28 september 2010, 13:41
weet ik. ik kan al mijn tones halen uit wat ik nu heb, maar ik wil het soldeerwerk vooral zelf doen. het chassis wil ik wel dan laten maken. of eigenlijk gewoon kant en klaar kopen, en dan zelf de gaten boren voor de pots ofzo. het moet dus een joekel van een chassis zijn :P ik heb alleen dus geen idee van 't hoe en wat. ik weet dat CMW dat wel kan doen voor me, maar ik wil 't zelf doen.

Wordt het dan ook een amp met 3 pt's en ot's?

Mag je wel een steekkarretje meenemen.

E-J
28 september 2010, 14:19
Orph, je hebt genoeg aan een OTS en een Silver Jubilee, het cleane kanaal van de OTS is al geweldig en kan heel erg Fendery klinken.

Chris Winsemius
28 september 2010, 14:47
gaaf gedaan joh :) Het lijkt me heel gaaf om zoiets (gedaan) te hebben. Ik zou zelf het allerliefst een multichannel amp bouwen, met als eerste kanaal de fender twin en als tweede kanaal een jcm800 en als derde kanaal de silver jubilee, maar goed, ik heb de kunde (talent?) er niet voor...

Is zeker mogelijk (mits je öm de verschillen heen kunt ontwerpen" maar als je een beetje kwaliteit wilt hebben bezuinig dan niet op belangrijke onderdelen als trafo's, elko's, etc. die van CT vind ik niet echt super maar ik ben natuurlijk verwend ;)

kassie
28 september 2010, 15:03
Is zeker mogelijk (mits je öm de verschillen heen kunt ontwerpen" maar als je een beetje kwaliteit wilt hebben bezuinig dan niet op belangrijke onderdelen als trafo's, elko's, etc. die van CT vind ik niet echt super maar ik ben natuurlijk verwend ;)

Wat vind je van F+T caps dan? Die komen in m'n trainwreck. MM OT ook maar dat wist je al:P

Chris Winsemius
28 september 2010, 15:11
Wat vind je van F+T caps dan? Die komen in m'n trainwreck. MM OT ook maar dat wist je al:P

Niet verkeerd!
F&Ts vind ik zelf fijn naast wat andere merken.

Orpheo
28 september 2010, 15:36
@kassie. Nee, in ieder geval 1 pt en 1 ot. Moet te doen zijn

@ej nl daar gaat t niet om. Ik wil de twin erin. Punt. Het clean van mn mark4 is gebaseerd op een fender, net als die van de rivera. Het gaat bij deze Amp niet om betere tones dan wat ik nu heb, of een heel nieuwe tone, het gaat om de amp die ik in mn hoofd heb, en die langzaam maar zeker vaste vormen in mijn hoofd aan gaat nemen.

@Chris fijn te weten dat t kan. Wanneer k geld en ballen genoeg heb, neem ik wel contact met je op, ik zou namelijk graag willen dat jij m maakt. Ik ken de techniek niet genoeg om t zelf te doen.

E-J
28 september 2010, 16:48
Laat ik het zo zeggen, het clean van de OTS maakt een Fender Twin overbodig. Test er maar eens één. Lijkt mij stukken makkelijker om twee versterkers in één behuizing te plaatsen dan 3. De OTS neemt nogal wat plaats in. Maar ieder zijn ding.

kassie
28 september 2010, 16:57
@kassie. Nee, in ieder geval 1 pt en 1 ot. Moet te doen zijn

@ej nl daar gaat t niet om. Ik wil de twin erin. Punt.



Ja moet te doen zijn denk ik. Weet ik verder niet. Wel erg moeilijk en uitdagend ontwerpen denk ik.

In principe vind de dumble zijn basis in een tweed twin maar dan op steriods. Maar ik ben het met je eens, er gaat niets boven bijv; het klassieke BB King geluid uit een Twin, het is dan ook een versterker op zich. De OTS heeft inderdaad een hele smoothe overdrive die toch nog sterk boveneind blijft in bandsituatie en het geheel een wel heel lekker smeuïg randje geeft.

Toch lijkt het mij zonde om dan maar van één eindtrap gebruik te maken. In mijn laatste poging jou te overtuigen; check even dit filmpje. Joe Bonamassa die uitlegt hoe en waarom versterkers te combineren.

http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo&feature=related

Chris Winsemius
28 september 2010, 17:14
Dumble vind ik maar IETSJE weghebben v/e blackface TwinReverb.

Circuit is mijn inziens meer 'n zwaar gemodde brownface met 'n toevoegbaar buisje achter de preamp voor de overdrive. Uiteindelijk (respect richting dhr. Dumble) is het natuurlijk meer dan de som der delen. Klankmatig is hij trouwens v/e tweed Deluxe uitgegaan en dat hoor ik ook terug in het vrij middy karakter, beduidend minder scooped dan een blackface.

@orph.: ik ging bij mijn post even uit van 1 set trafo's maar meerdere zijn ook mogelijk. Als je het wilt laten gebeuren dan lijkt het mij verstandig om eens uitgebreid en face to face alles alles door te nemen.

Orpheo
28 september 2010, 17:27
Ja moet te doen zijn denk ik. Weet ik verder niet. Wel erg moeilijk en uitdagend ontwerpen denk ik.

In principe vind de dumble zijn basis in een tweed twin maar dan op steriods. Maar ik ben het met je eens, er gaat niets boven bijv; het klassieke BB King geluid uit een Twin, het is dan ook een versterker op zich. De OTS heeft inderdaad een hele smoothe overdrive die toch nog sterk boveneind blijft in bandsituatie en het geheel een wel heel lekker smeuïg randje geeft.

Toch lijkt het mij zonde om dan maar van één eindtrap gebruik te maken. In mijn laatste poging jou te overtuigen; check even dit filmpje. Joe Bonamassa die uitlegt hoe en waarom versterkers te combineren.

http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo&feature=related

ik wil juist niet 1 eindtrap :P ik wil per amp zijn gewone eindtrap, maar wel 1 trafo, als zoiets uberhaupt kan. anders word het te zwaar.

maar ik snap nu wat je bedoeld. Ik zal het zo zeggen, ik wil iedere 'amp' (kanaal?) apart hebben, met echt als channelswitching, maar ook iedere amp tesamen kunnen doen, vooral de OTS en de jubilee samen. Er moet in de jubilee ook nog een overdrivebooster zitten of zoiets, zodat ie iets meer gain uit kan pompen dan dat ie standaard kan.


@chris; ik moet eerst al het geld bij elkaar harken, maar ik heb al een flink goed idee wat ik wil. ik weet ook al precies hoe ik wil dat die silver jubilee-kloon in mijn 'jcm orpheo' gaat klinken :P

kassie
28 september 2010, 17:45
ik wil juist niet 1 eindtrap :P ik wil per amp zijn gewone eindtrap, maar wel 1 trafo, als zoiets uberhaupt kan. anders word het te zwaar.

maar ik snap nu wat je bedoeld. Ik zal het zo zeggen, ik wil iedere 'amp' (kanaal?) apart hebben, met echt als channelswitching, maar ook iedere amp tesamen kunnen doen, vooral de OTS en de jubilee samen. Er moet in de jubilee ook nog een overdrivebooster zitten of zoiets, zodat ie iets meer gain uit kan pompen dan dat ie standaard kan.

Lijkt me heel vet.

Jubilee heeft mijn inziens niet veel meer overdrive nodig. Wellicht nog een booster alla tubescreamer ervoor, maar in principe heb je met de beide gainknoppen meer dan genoeg gain. Maargoed ik sta dan ook niet in jouw schoenen. Ik ervaar alleen met pickups die een lage output hebben, zoals die van mij, soms te weinig gain. Maar vooral bij deze versterker, meer gain is minder definitie. En uiteindelijk imho ook mindere toon.

En wat dacht je van een Van Weelden Gainland Preamp?

@ Chris, sorry voor de verwarring, ik zat toch aardig in de buurt met fender, alleen type niet:).

Orpheo
28 september 2010, 18:17
Lijkt me heel vet.

Jubilee heeft mijn inziens niet veel meer overdrive nodig. Wellicht nog een booster alla tubescreamer ervoor, maar in principe heb je met de beide gainknoppen meer dan genoeg gain. Maargoed ik sta dan ook niet in jouw schoenen. Ik ervaar alleen met pickups die een lage output hebben, zoals die van mij, soms te weinig gain. Maar vooral bij deze versterker, meer gain is minder definitie. En uiteindelijk imho ook mindere toon.

En wat dacht je van een Van Weelden Gainland Preamp?

@ Chris, sorry voor de verwarring, ik zat toch aardig in de buurt met fender, alleen type niet:).

de gainland preamp ken ik niet, ga ik naar kijken.

Ik wil met de 'jcm orpheo' eigenlijk alles kunnen. dus ook de classic, oldschool metal die ik speel. Ik weet precies wat ik wil qua marshall. ik wil de jcm die chris aangepast heeft, in deze amp prakken, maar dan met NET een tikkie meer gain, en dan de caswell-mod (simpel gezegd).

anders gezegd: eerste kanaal fender twin, tweede kanaal afd100 (marshall, slash's nieuwe sig!), derde kanaal de dumble. (of 2 en 3 omgedraaid, is effe om 't even).

Ik wil kiezen of ik dan iedere 'amp' apart naar een kast stuur (dus alles tegelijk aan kan hebben!) of ze om de beurt naar een kast stuur. wel op 1 kast hoor, daar niet van, maar dat ik kan zeggen, de OTS en de marshall tegelijk, twin en OTS tegelijk... zoiets.

svdijk
28 september 2010, 20:39
Heb je die settings al uitgeprobeerd? Beter als origineel kan niet, wel anders:P, (niet mijn mooie originele schatje de grond in trappen he.):makeup:

Hey Kassie, heb je settings op een redelijk volume uitgeprobeert, en vond het een echt Bonamassa geluid, eerlijk gezegd niet een Slash sound.
Zeer duidelijk geluid, met veel mid, maar niet echt een brede sound, en die heb ik wel nodig als enige gitartist in de band.
Ik ga je geweldige versterker echt niet in de grond trappen hoor,
Silver Jubs zijn naar mijn mening één van de beste amps die er ooit gebouwd zijn!!

driesp
29 september 2010, 00:49
Wat is het verschil in klank met de 18 Watter?

Cleaner, en meer puch door de hogere wattage. Maar verschrikkelijk luid en thuis en in het repetitiehok onbruibaar zonder MV( wordt normaal zondag geinstalleerd ). Zit wel een mooie crunch op wanneer opengedraaid, klinkt het mooist op 8 ofzo.

kassie
29 september 2010, 14:11
Hey Kassie, heb je settings op een redelijk volume uitgeprobeert, en vond het een echt Bonamassa geluid, eerlijk gezegd niet een Slash sound.
Zeer duidelijk geluid, met veel mid, maar niet echt een brede sound, en die heb ik wel nodig als enige gitartist in de band.
Ik ga je geweldige versterker echt niet in de grond trappen hoor,
Silver Jubs zijn naar mijn mening één van de beste amps die er ooit gebouwd zijn!!

Oja, slash heeft treble vaak op 6 of hoger. En mid ietsje terug, maar live settings van slash zijn heel anders dan op de plaat. En zijn hoeveelheid distortion wordt wel eens overschat. Afin, de silver jub is eigenlijk ook maar een 'one trick pony', maar wel een hele fijne pony. Cleane kanaal vindt ik in feite onbruikbaar, klinkt als een natte krant, rhythm en lead switch, mwoah geen behoefte aan. De clean valt imho op het lead kanaal het beste te halen door de input gain terug te draaien, minder bas, meer treble, gaat ie als vanzelf ook meer als een plexi klinken.

Maar er zijn ook wel afschuwelijke sounds mee te maken. Treble voluit, Bas dicht en presence voluit. Wat een afgrijselijke sound, alsof er een kat gekeeld wordt:), kan natuurlijk iemand mooi vinden, ik vind het trouwens wel knap dat de versterker bij nagenoeg elke setting zijn bepaalde Jubilee Tone blijft behouden. Er is iets karakteristieks aan die amps. Zal wel de LED Clipping in de preamp zijn. Een tubescreamer met LEDS ipv diodes geeft een vergelijkbare textuur over bijv; een Marshall JCM800. Overigens vond ik de Ceriatone's die ik op youtube voorbij heb zien komen niet bepaald 'Dik' klinken. Zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de gebruikte settings. En het weinige volume. Hij klinkt imho pas verukkelijk als hij flink hard gaat.

Afin, genoeg gekletst over de Jub, daar ging het in dit topic immers ook niet over:P