PDA

View Full Version : Overdrive voor Leon



Luke-wannabe
26 september 2010, 18:10
Ha iedereen,

Aangezien ik nu veel speel en veel over verschillende versterkers speel, wil ik een allround overdrive pedaal hebben die ook op transistor-amps goed werkt.
De Zvex Box of Rock vind ik helemaal te gek, maar die werkt naar ik weet niet zo heel lekker op transistor amps (en hij is wel erg duur). Enige minpunt aan dat ding vind ik dat ie voor solo's té ongecompressed is. Ik ben niks waard zonder een beetje compressie en sustain op het gebied van solo's, dus dat heb ik op het moment nog wel nodig.
Waar ik naar op zoek ben is een overdrive die mooi opschoont met de volume-pot, maar wél dus een vrij gecompressde lead tone geeft als ik hem helemaal open gooi. Qua sound wil ik dus iets een beetje Marshall-in-a-Box achtig. Mag ook wel een beetje smerig worden naar mate de gain toeneemt.
Ik zat zelf te denken aan de Sonic Distortion van Ibanez of Maxon. Volgens mij is dat best wel waar ik naar op zoek ben, maar ik heb dat ding nog nooit gehoord. Heeft er iemand hier toevallig een?
Budget is onder de 100 euro.

Mitch
26 september 2010, 18:27
De OCD kan het, maar die zit boven je budget. De ernstig gemodde Ibanez SML kan het ook zéker. Maar volgens mij had je die al wel eens gehoord en beviel die toen niet helemaal? Ik heb er nog één over, als je 'm wil proberen geef je maar een gil. Kan prima wat je wil, maar je moet 'm effe 'snappen' qua afstelling.
Verder vind ik de Carl Martin Hot Drive 'n Boost ook een heel redelijke drive die zowel op buizen als transistor kan en die vind je tweedehands nog wel eens voor 100E. Heb je ook meteen een boost aan boord maar die draait weer niet op en batterij als dat ook een eis is.

Luke-wannabe
26 september 2010, 18:45
Hmmm...
Heb jij ervaring met de Ibanez/Maxon SD-9? Ik vind hem hier erg mooi klinken: http://www.youtube.com/watch?v=XxJDyw6lJ0s

Nielsje
26 september 2010, 18:54
Oei, je wil dat 'ie lekker klinkt op een transistor?
Lastig, als in, ik heb geen idee hoe de meesten op transistor klinken.
Heb hier wel een Big D liggen die prima instelbaar is, stevig, en wel genoeg compressie heeft voor solo's. 2e hands vanaf 130 euro.
Dankzij z'n twee kanalen ook prima te gebruiken als drive en solo gebeuren.

Mag je lenen als je wil, maar niet overnemen ;)

Mitch
26 september 2010, 19:22
Hmmm...
Heb jij ervaring met de Ibanez/Maxon SD-9? Ik vind hem hier erg mooi klinken: http://www.youtube.com/watch?v=XxJDyw6lJ0s

Ja, is wel een aardig ding hoor. Heeft een duidelijke eigen sound, minder transprant als je met die gemodde SML kan. Echter geen idee hoe een SD9 het over een transistorbak doet. Die gemodde SML heb ik, net als de OCD, ook op van alles gebruikt.

MarkV
26 september 2010, 19:26
Marshall in a box? Probeer dan zeker even de Marshall pedalen zelf, zowel de oudere als nieuwe kunnen best overtuigend een Marshall neerzetten.

Maar geen idee hoe dat op een transistor bak (welke?) klinkt.

tillens
26 september 2010, 19:51
Hmmm...
Heb jij ervaring met de Ibanez/Maxon SD-9? Ik vind hem hier erg mooi klinken: http://www.youtube.com/watch?v=XxJDyw6lJ0s

Ik heb een ibanez sd 9 gehad, erg tof.. erg ruw en rauw, en voor leads echt te gek.. leuk ding, moet niet meer dan 100 eurie kosten..

Fireburst
26 september 2010, 20:01
MI Audio crunchbox = (té) heftig Marshall in a box. 2e Hands +/- 80euro ?

elmoman
26 september 2010, 20:19
Ja, crunch box is een goeie.
Wat ook te gek en heel overtuigend werkt op transistor versterkers, zijn die blackstar pedalen. HT-drive bijvoorbeeld, kun je op marktplaats vinden voor rond de honderd euro.

Luke-wannabe
26 september 2010, 20:25
@ Niels: De big D klinkt interessant! Is dat wel echt een OD en niet een Crunchbox-achtig pedaal? Die distortion word ook vaak als marshall in a box betiteld, maar ik kan daar echt niks mee.. Veels te gecompressed, en ook lelijk als je je volume terug draait.

@ Mitch: OCD vind ik niks. Toen wij met Dahl onze plaat aan het opnemen waren hebben we dat pedaal met de BoR vergeleken. Maar ik vond de OCD echt een stúk minder. Onstrak in het laag namelijk.

@ MarkV: Heb niet echt ervaring met die pedalen. De Bluesbreaker is toch een soort Tubescreamer? Dat wil ik namelijk ook echt niet. Het pedaal moet wel echt laag hebben.

@ Tillens: Ha! Dat hoor ik graag :-D. Michael Landau gebruikt hem ook en bij hem is dat smerige/rauwe echt te gek! Daarom neig ik heel erg naar dit pedaal. Ik zou hem alleen graag eens testen, maar je ziet hem niet zo veel..

@ Fireburst: Thanks voor je input! Maar zoals ik al zei ben ik geen fan van het pedaal...

Henri H
26 september 2010, 20:44
Marshall in a box? Probeer dan zeker even de Marshall pedalen zelf, zowel de oudere als nieuwe kunnen best overtuigend een Marshall neerzetten.

Maar geen idee hoe dat op een transistor bak (welke?) klinkt.Yep, zou ik zeker proberen! Guv'nor heeft veel instelmogelijkheden, kan van zeer lichte overdrive naar dikke metal-achtige distortion ingesteld worden, en heeft een 4! bands EQ.
Ik heb dit pedaal pas geleden getest, was volgens mij een speciale uitvoering met gouden knopjes o.i.d., maar ze zijn niet duur: €58,- (http://www.thomann.de/nl/marshall_gv2.htm)

Of hij ook op een tranistor amp goed gaat klinken weet ik niet, maar weet het haast wel zeker van wel.

Mitch
26 september 2010, 20:58
Dat wat lossere in het laag vond ik ook wat minder handig aan de OCD, maar dat maakt 'm op een transistorbak juist weer lekker vol klinkend. Een scherp pedaal als een SD9... daar twijfel ik dus sterk over of -ie op een transistorbak niet teveel gaat klinken als een goedkope distortion, als je begrijpt wat ik bedoel.

elmoman
26 september 2010, 21:08
Ja, crunch box is een goeie.
Wat ook te gek en heel overtuigend werkt op transistor versterkers, zijn die blackstar pedalen. HT-drive bijvoorbeeld, kun je op marktplaats vinden voor rond de honderd euro.

Sorry, ik bedoelde HT-Dist..

morroow
26 september 2010, 21:18
Volgens mij is een Brunetti Mercury Box echt wat je zoekt! Klonk over mijn transistor ook erg fatsoenlijk, maar natuurlijk over een buizen versterker helemaal top. Gaat van lekkere drive naar vette hi gain!

tillens
26 september 2010, 21:36
@ Tillens: Ha! Dat hoor ik graag :-D. Michael Landau gebruikt hem ook en bij hem is dat smerige/rauwe echt te gek! Daarom neig ik heel erg naar dit pedaal. Ik zou hem alleen graag eens testen, maar je ziet hem niet zo veel..


Hm, ik ben nu aan het twijfelen of ik dat pedaal wel heb verkocht. Ik zal zo eens op zolder kijken en anders even morgen verder zoeken. Dan kan je em testen mocht k em vinden ...

Nielsje
26 september 2010, 21:46
@ Niels: De big D klinkt interessant! Is dat wel echt een OD en niet een Crunchbox-achtig pedaal? Die distortion word ook vaak als marshall in a box betiteld, maar ik kan daar echt niks mee.. Veels te gecompressed, en ook lelijk als je je volume terug draait.

Ik vind het geen vergelijk met de crunchbox. Dat is overigens het pedaal wat ik het korste ooit heb gehad, jezus wat een kutding!
Alsof je een zwerm bijen aanzet..

Terugdraaien bij de BigD, geen idee... Maar, ik zou zeggen, zoek een paar goede youtube filmpjes op, en als hij je dan nog steeds aanspreekt dan leen je hem maar even hoor :)

tillens
26 september 2010, 21:57
Hm, ik ben nu aan het twijfelen of ik dat pedaal wel heb verkocht. Ik zal zo eens op zolder kijken en anders even morgen verder zoeken. Dan kan je em testen mocht k em vinden ...

@ Luke ; Nu niets kunnen vinden... zal morgen nog even kijken en anders helaas pindaboter..

Hell's Engl
26 september 2010, 22:44
Gebruik de SD-9 al 'n paar jaar om de HOOK op z'n flikker te geven.
Distortion op 0, klein beetje tone en volume vol open... Landau gebruikt 'm geloof ik ook zo

http://www.youtube.com/watch?v=emcuu6I7UIQ

Maar als je budget €100,- is.... moet je toch wel ergens €19 kunnen scharrelen..

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=615

Zeker 'n bang-4-tha-buck!


Succes!

Joost

Izegrim
26 september 2010, 23:11
Voor de looks is de SD9 beter dan, maar qua features minder dan de Hardwire CM-2. Ik zou daar ook eens naar kijken.

paulusdeBKB
26 september 2010, 23:21
Een oude Marshall Guv'nor (wel vrij gecompressed maar klinkt goed) of een Hughes en Kettner Tubeman? Tweedehands <100 euro voor de eerste versie

Luke-wannabe
26 september 2010, 23:27
Gebruik de SD-9 al 'n paar jaar om de HOOK op z'n flikker te geven.
Distortion op 0, klein beetje tone en volume vol open... Landau gebruikt 'm geloof ik ook zo

http://www.youtube.com/watch?v=emcuu6I7UIQ

Maar als je budget €100,- is.... moet je toch wel ergens €19 kunnen scharrelen..

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=615

Zeker 'n bang-4-tha-buck!


Succes!

Joost
Maar hoe vind je hem als stand-alone overdrive?

Hell's Engl
27 september 2010, 00:25
Heb 'm alleen op 'n HOOK en Kitty Hawk Supreme (de betere versie ervan) gebruikt.
Hij klinkt zoals eerder aangegeven, lekker rauw en hij schoon best lekker op!

Maar vind 'm 't lekkerst klinken op 'n (licht) overstuurde amp...

Joost

Hallie
27 september 2010, 00:41
old school boss pedalen!?

goedkoop, klinkend.. doet zijn werk.

ik heb een BD-2..en heb nog steeds tevreden. (gain helemaal open is bijna fuzzy. Weet niet of het je sound is..maar genoeg compressie in ieder geval.)

robert-gitarist
27 september 2010, 02:01
Yep, zou ik zeker proberen! Guv'nor heeft veel instelmogelijkheden, kan van zeer lichte overdrive naar dikke metal-achtige distortion ingesteld worden, en heeft een 4! bands EQ.
Ik heb dit pedaal pas geleden getest, was volgens mij een speciale uitvoering met gouden knopjes o.i.d., maar ze zijn niet duur: €58,- (http://www.thomann.de/nl/marshall_gv2.htm)

Of hij ook op een tranistor amp goed gaat klinken weet ik niet, maar weet het haast wel zeker van wel.


Yep, dat is inderdaad een goede. Hoewel de Blues breaker van Marshall ook misschien wel een goede is voor Leon.
Overigens is dat geen speciale uitvoering hoor ;) het is een standaard GvN 2. Prettig pedaal wat je met een beetje geluk zelfs tweedehands vind voor 25 euro. Meer bang for the buck zou ik niet weten voor dat bedrag!

Luke-wannabe
27 september 2010, 09:15
Maar is die Bluesbreaker niet heel erg Tubescreamer achtig? Dat moet ik namelijk niet hebben als main OD. Als boostje is dat misschien lekker, maar verder niet. Vind ik.