PDA

View Full Version : gevoelige contacten grid V1



driftkop
26 september 2010, 16:23
Ik heb een zelfgebouwde 5E3 versterker (Mission Amps). Ik ontdekte vandaag dat het contact op de socket naar de grid (bright channel) van V1 nogal gevoelig is wanneer ik er met een stokje tegen aan tik - ik hoor duidelijk een 'pok'. Ook de draad naar het contact is gevoelig. De buis zelf is niet gevoelig, dus ik denk niet dat die microfonisch is. Alle andere draden en contacten zijn ok. Ik heb het soldeer al gecontroleerd, en er zit niets los. Het contact zelf beweegt ook in de socket, dus ik vroeg me af of er iets mis is met het contact. Op deze (http://billmaudio.com/wp/page_id=171) pagina las ik een manier om dat te verhelpen, en dat heb ik uitgeprobeerd met een oude socket die hier nog lag. Maar het lukt me niet om het contact minder te laten bewegen.

Mijn vragen:

1. Is die gevoeligheid van de gridcontact en draden normaal'?
2. Zo nee, wat kan ik doen om het te verhelpen?

nico verduin
26 september 2010, 16:52
Eerste vraag:

Hard je er last van?

driftkop
26 september 2010, 17:01
'Last' is een groot woord. De reden dat ik de versterker had opengeschroefd was om te kijken of alle contacten nog ok waren. En toen viel me dat op.

nico verduin
26 september 2010, 17:09
De reden dat ik het vroeg was dat ik de indruk had dat er inderdaad niets aan de hand was. De reden die voor het tikken kan zijn de zelfinductie van de draad of een wat gevoelige mica cap in de buurt. Maar als je er geen last van hebt, kan het handig zijn om er vanaf te blijven. De amp werkt kennelijk verder goed. De pennetjes van de buisvoeten kunnen best bewegen in de socket. Als ze maar goed kontakt maken met de pennen. En als dat niet het geval was, dan ging ie wel kraken...
En was er een reden om na te gaan of de kontakten goed waren?

driftkop
26 september 2010, 17:20
En was er een reden om na te gaan of de kontakten goed waren?

De 5E3 heeft interactieve volumeregelaars, en wanneer de volume van het ongebruikte kanaal helemaal wordt opengedraaid, dan gaat het volume omlaag, en zou je een mooi clean geluid moeten krijgen.

In mijn geval gaat het volume in dat geval heel veel omlaag, en krijg ik heel veel ruis. Verder doet de versterker het prima, en ik heb me er nooit echt druk om gemaakt. Maar ik probeer toch afentoe eens te kijken of het misschien aan een los contact, etc zou kunnen liggen. Buizen heb ik al verwisseld en daar ligt het niet aan. Ik weet ook niet of de grids van V1 er mee te maken hebben, de volumepots zitten achter V1.

nico verduin
26 september 2010, 18:40
Heb ooit wel eens dat ding gebouwd voor een klant. Staat me wel iets van bij dat er toen een mod was om V2 wat stabieler in te stellen waardoor dit verschijnsel minder werd. Maar ik zou ff niet meer weten welke weerstanden er toen toegevoegd werden. Het kwam er op neer dat de Grid een vaste DC instelling kreeg tov. de kathode.
Je hebt wel 1Meg potmeters gebruikt? En wat voor weerstanden in de anode leiding van V1?

driftkop
26 september 2010, 20:36
Alle onderdelen zijn volgens spec, 1M potmeters, en 100k anode weerstanden V1. Ik denk niet dat het aan V2 ligt, de potmeters zitten tussen V1 en V2. Het lijkt me eerder een aarde probleem, of misschien iets met een ander onderdeel. Maar zoals gezegd, hij klinkt geweldig, zolang ik de volume pots niet interactief gebruik. Bedankt voor het meedenken.

nico verduin
26 september 2010, 21:08
Je zou eens een paar ander 100K weerstanden kunnen proberen bij V1. Mogelijk ruist er een.

driftkop
26 september 2010, 21:28
Dat probeer ik eens - ik wist niet dat weerstanden konden ruisen :)

cluseau
26 september 2010, 23:23
Het lijkt me eerder een aarde probleem.......

Dit probleem lijkt mij geen probleem. Ghosthunting dus. De ingang van V1 is hoogohmig waardoor het minst geringste signaal wordt opgepikt. Als jij de kabeltjes welke aan de grid zitten gaat bewegen zal de afstand tot andere geleiders en het chassis varieren. Dit resulteerd in een capaciteits variatie wat wordt opgepikt door de gevoelige ingang van V1. Een soortgelijk effect kun je waarnemen als je een gitaarkabel in je handen rolt met de volume open. Heb je last van dit verschijnsel (daar lijkt het niet op) dan kun je de bedrading vastmaken, kitten of lijmen. Dit is een goede remedie tegen zulke microfonie verschijnselen.

Frans.

driftkop
27 september 2010, 00:06
Dit probleem lijkt mij geen probleem. Ghosthunting dus. De ingang van V1 is hoogohmig waardoor het minst geringste signaal wordt opgepikt. Als jij de kabeltjes welke aan de grid zitten gaat bewegen zal de afstand tot andere geleiders en het chassis varieren. Dit resulteerd in een capaciteits variatie wat wordt opgepikt door de gevoelige ingang van V1. Een soortgelijk effect kun je waarnemen als je een gitaarkabel in je handen rolt met de volume open. Heb je last van dit verschijnsel (daar lijkt het niet op) dan kun je de bedrading vastmaken, kitten of lijmen. Dit is een goede remedie tegen zulke microfonie verschijnselen.

Frans.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Mijn opmerking over het aardeprobleem ging echter over het grote volumeverlies dat ik heb wanneer de inactieve potmeter geheel wordt opengedraaid. ;)

cluseau
27 september 2010, 09:47
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Mijn opmerking over het aardeprobleem ging echter over het grote volumeverlies dat ik heb wanneer de inactieve potmeter geheel wordt opengedraaid. ;)

Nou, om de waarheid te zeggen zie ik daar niets van terug in je openingspost, die gaat geheel over de ingangsgevoeligheid en daar was mijn antwoord op gebaseerd :sssh:.

Maar goed, om op je vraag in te gaan... De uitgangen van de twee volumeregelaars zijn direct aan elkaar geknoopt dus als je de regelaar van het ongebruikte kanaal opendraaid zal het werkende kanaal daar door belast worden. Dat is idd hoorbaar, het effect is heviger naarmate het actieve kanaal zachter staat. Door deze methode toe te passen komt er trouwens ook een bak ruis bij je signaal. Het beste kun je een audiosample vergelijken van een collega gebruiker. De opname moet dan wel onder dezelfde conditie's gemaakt zijn. Maar om kort te gaan, het verschijnsel waar je last van hebt is verklaarbaar bij deze schakeling.


Frans.

driftkop
27 september 2010, 14:47
Nogmaals bedankt voor de uitleg. Ik had niet gedacht dat het effect zo drastich zou zijn, maar het is dus 'normaal'. Ik ga maar eens kijken bij een muziekwinkel hier in de buurt of ze een Fender 5E3 (reissue) hebben om het uit te proberen.

driftkop
28 september 2010, 22:01
Door deze methode toe te passen komt er trouwens ook een bak ruis bij je signaal.

Kun je misschien uitleggen waar die ruis vandaan komt, dan snap ik nog even niet?

cluseau
28 september 2010, 22:16
Kun je misschien uitleggen waar die ruis vandaan komt, dan snap ik nog even niet?

Versterkertrappen produceren nu eenmaal ruis, hoe meer gain hoe meer ruis. Daar staat tegenover dat je signaal ook toeneemt waardoor de ruis op de achtergrond blijft, niet of nauwelijks is te horen dus. Bied je een klein signaal aan heb je veel gain nodig om een zeker niveau te bereiken. De ruis versterk je dus ook mee. Het gaat hier dus om de signaal ruis verhouding. Als je nu een versterkertrap helemaal opendraaid zonder signaal toe te voeren zul je alleen de geproduceerde ruis horen van betreffende versterkertrap.

Frans.

Chris Winsemius
28 september 2010, 22:22
Mijn opmerking over het aardeprobleem ging echter over het grote volumeverlies dat ik heb wanneer de inactieve potmeter geheel wordt opengedraaid. ;)

Da's juist iets wat veel mensen pas na een tijd ontdekken en ook kunnen waarderen. Die regelaar net boven de 9.9 en het geluid wordt cleaner en je krijgt een mid-dip en minder volume. Dit wordt ook weleens "better than blackface clean" genoemd en ik kan het daar niet geheel oneens mee zijn ;)

Neil Young gebruikt trouwens een kastje om 4 presets op z'n oude Deluxe te gebruiken en ook hij maakt gebruik v/h effekt v/d volume-regelaar v/h niet gebruikte kanaal.

driftkop
28 september 2010, 22:29
Da's juist iets wat veel mensen pas na een tijd ontdekken en ook kunnen waarderen. Die regelaar net boven de 9.9 en het geluid wordt cleaner en je krijgt een mid-dip en minder volume. Dit wordt ook weleens "better than blackface clean" genoemd en ik kan het daar niet geheel oneens mee zijn ;)

Kijk, dit klinkt dus weer anders dan wat ik hoor. Bij mij wordt het geluid niet cleaner, maar wel heel veel zachter met veel ruis. Ik denk nog steeds (sorry, cluseau) dat er toch nog iets niet goed zit in mijn 5E3.

cluseau
28 september 2010, 22:32
Kijk, dit klinkt dus weer anders dan wat ik hoor. Bij mij wordt het geluid niet cleaner, maar wel heel veel zachter met veel ruis. Ik denk nog steeds (sorry, cluseau) dat er toch nog iets niet goed zit in mijn 5E3.

Tja, dat kan ik zo niet zien natuurlijk. Het snelst kom je daar achter door hem even te vergelijken met een soortgelijk ampje of je moet hem aan de monitor hangen.

Eigenlijk is jouw klacht in overeenstemming met mijn antwoord uit post 12. Als je een schema erbij pakt wordt het misschien iets begrijpelijker.

Stel je gebruikt het bright kanaal en hebt de volume pot op half staan.
Het andere kanaal staat op minimaal volume.
Het signaal moet nu door de 50% van de potmeter heen welke dus 0,5 x 1Meg = 500k is.
Dit zou je signaal voor de volgende trap tot 4/6 reduceren.
Zet je je de potmeter van het andere kanaal op max dan blijft er van je signaal minder dan 1/6 over.
Dit om maar even aan te geven hoeveel invloed er is van het ongebruikte kanaal.
Daar komt nog bij dat je de ruis uit het ongebruikte kanaal maximaal gaat doorlaten, weg is je goeie signaal/ruis verhouding.

Al zou de paus zo gespeeld hebben, dit zijn de feiten en dat is nou net waar jij over klaagt.

Frans.

Chris Winsemius
28 september 2010, 23:40
Kijk, dit klinkt dus weer anders dan wat ik hoor. Bij mij wordt het geluid niet cleaner, maar wel heel veel zachter met veel ruis. Ik denk nog steeds (sorry, cluseau) dat er toch nog iets niet goed zit in mijn 5E3.

een redelijke hoeveelheid ruis "hoort"er bij..... (is nu lastig te beoordelen of dat normaal is of erger bij jouw deluxe)
probeer anders iig. 'n 12aY7 als V1 te gebruiken, als je tussen meerdere kunt kiezen > dan degene met de minste ruis en de minste gain.

driftkop
29 september 2010, 03:04
Ik ben al bij een paar winkels hier in de buurt wezen kijken of ze een Deluxe (reissue) hebben maar totnogtoe nog niet gevonden. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal :(

Ik kan het thuis helaas niet op vol volume uitproberen, maar met het bright channel op bijv 6 (lo input), en dan het normal channel voluit, dan is de ruis luider dan het gitaarsignaal (ook niet voluit). Wanneer ik dan ook nog eens de bright helemaal opendraai (zonder een snaar aan te slaan :sssh:) komt er nog een brom overheen. Heb helaas geen oscilloscoop om te meten wat de frequentie daarvan is.

Ik heb een aantal 12AY7's in V1 geprobeerd, maar die doen allemaal hetzelfde. Het voetje van die buis wiebelt nogal, misschien dat er daarin een los contactje zit. Ik heb nog wat voetjes hier liggen, dat ga ik eens proberen.

Ik had ook nog ergens iets gelezen over koppelcondensatoren die lek kunnen zijn, dus die heb ik ook even gemeten. Ik meet aan de 'uitgang' van de twee tussen V1 en V2 (bij de potmeters) 0 VDC, maar aan de uitgang van de twee tussen V2 en de powertubes (bij de 220k weerstanden) 0.2 - 0.8 VDC. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Zo, morgen weer verder :)

nico verduin
29 september 2010, 07:11
Het voetje van die buis wiebelt nogal, misschien dat er daarin een los contactje zit. Ik heb nog wat voetjes hier liggen, dat ga ik eens proberen.
Als er een los contact was, dan kraakte de amp. Is niet het geval bij jou. Die voet is prima.



Ik had ook nog ergens iets gelezen over koppelcondensatoren die lek kunnen zijn, dus die heb ik ook even gemeten. Ik meet aan de 'uitgang' van de twee tussen V1 en V2 (bij de potmeters) 0 VDC, maar aan de uitgang van de twee tussen V2 en de powertubes (bij de 220k weerstanden) 0.2 - 0.8 VDC. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Heb je dat gemeten met alle knoppen op 0?

cluseau
29 september 2010, 08:49
Het voetje van die buis wiebelt nogal, misschien dat er daarin een los contactje zit. Ik heb nog wat voetjes hier liggen, dat ga ik eens proberen.
Zonde van de tijd en energie, sommige voetjes wiebelen gewoon. Dat komt omdat de contactbussen niet zo strak in de voet zitten opgesloten. Zolang ze maar stevig aan de buispennen klemmen is het goed.




Ik meet aan de 'uitgang' van de twee tussen V1 en V2 (bij de potmeters) 0 VDC, maar aan de uitgang van de twee tussen V2 en de powertubes (bij de 220k weerstanden) 0.2 - 0.8 VDC.
Is geen probleem, en al zou dat wel een probleem zijn, het veroorzaakt niet jouw klachten.

Je hebt geen scoop zeg je maar je hebt toch een pc. Maak dan ff een opname met je soundcard.

Frans.

driftkop
29 september 2010, 14:12
Je hebt geen scoop zeg je maar je hebt toch een pc. Maak dan ff een opname met je soundcard.

Ja, daar heb ik ook al aan lopen denken, helaas heb ik geen microfoon. Maar we hebben wel zo'n flip camera, ik ga vanavond proberen om daar wat mee op te nemen. Kunnen jullie ook meteen zien op welke waarden de pots staan.

En die voetjes laat ik met rust :)

driftkop
30 september 2010, 00:38
Ok, heb geprobeerd om wat op te nemen. Camera in de ene hand, en met de andere hand snaren aanslaan, en de volumenkoppen draaien. :rockon:

De gitaar zit ingeplugd in het bright channel (lo input). Eerst staan de volumes op 6, daarna draai ik de ongebruikte helemaal open (veel ruis), en daarna de bright volume ook (brom). Hopelijk is dit duidelijk, het geluid is wat vervormd door de kleine microfoon in de camera. Met een koptelefoon is het goed te horen.

http://www.youtube.com/watch?v=AVkHgLPt9CU

cluseau
30 september 2010, 09:30
Ok, heb geprobeerd om wat op te nemen. Camera in de ene hand, en met de andere hand snaren aanslaan, en de volumenkoppen draaien. :rockon:

Naar mijn idee absoluut verklaarbaar gedrag, maar een reactie van een mede gebruiker is in dit geval meer waard dan een technische onderbouwing. Ik kan natuurlijk roepen wat ik wil maar als een medegebruiker een heel andere ervaring heeft zul je toch de testbank op moeten zoeken.

Frans

driftkop
30 september 2010, 16:22
Ik heb het clipje ook naar Bruce van Mission Amps gestuurd - ik zal zijn antwoord hier ook posten.