PDA

View Full Version : gitaar vanuit het buitenland invoeren in Nederland



strate
26 september 2010, 15:51
Dag allemaal,

er is volgens mij al redelijk veel hierover geschreven maar zou het graag wat specifieker willen weten en bij mensen die het daadwerkelijk hebben geprobeerd. De zoekfunctie werkte trouwens net helaas niet...

In Amerika zijn er diverse bedrijven waar Fender's heel goedkoop zijn, ook nog met verzendkosten erbij, maar je hoort hier natuurlijk in Nederland bij de douane er invoerrechten en btw over te betalen. Die invoerrechten en btw tikken behoorlijk aan waardoor het ineens een stuk minder aantrekkelijk is.
Maar een vriend van me heeft op Ebay een keer een AVRI uit Amerika gekocht en helemaal geen invoerrechten/btw betaald.

Komt dit nu doordat dit tweedehands is of maakt dit niks uit?

Wie heeft hier nog meer gitaren uit Amerika gekocht en hiernaartoe laten verzenden en moesten jullie invoerrechten/btw betalen oid? Is de kans groot dat de douane het pakket onderschept?
Hoe zit dit nu allemaal?

spirit
26 september 2010, 16:34
http://www.douane.nl

Taff
26 september 2010, 16:43
ik heb er een uit engeland, van t G.A.K.

gewoon via fedex geregeld

EJPostema
26 september 2010, 17:17
als ik me goed herinner mag je tot 450 euro invoeren, zonder BTW kosten.

Dit geld niet voor electronica (zoals spelcomputers, tv's en laptops) en er zijn nog wat uitzonderingen. Aan electronica zit een limiet van 150 euro.

Dit is wat ik zo even weet. Kan best zijn dat ik het fout herinner of de regels ondertussen zijn gewijzigd.

Als die vriend van je die gitaar onder de 450 euro heeft gekocht kan het dus kloppen. Of er voor tweedehands apparaten (gitaren) geen btw hoeft worden te betaald weet ik niet.

Ik weet wel dat je spullen kunt opsturen bestempeld als 'cadeau'. Dan hoef je ook geen invoerrechten te betalen etc.

jze
26 september 2010, 17:39
Ik weet wel dat je spullen kunt opsturen bestempeld als 'cadeau'. Dan hoef je ook geen invoerrechten te betalen etc.

Dit lijkt me sterk, zou wel heel makkelijk zijn om zo die kosten te omzeilen?

Ik heb laatst nog gekeken naar het importeren van een gitaar uit de V.S., maar kwam meestal met alle bijkomende kosten op hetzelfde bedrag uit als waar je hem in Nederland voor koopt. Dit was voor nieuwe gitaren, voor tweedehands kan het anders uitpakken. Uiteindelijk heb ik een tweedehands gitaar uit de U.K. laten overkomen, binnen de EU dus geen BTW/invoerrechten. Misschien een idee om in Engeland te kijken, aanbod kan daar beter zijn. Succes!

zjanke
26 september 2010, 17:47
Ik zeg: iets beter zoeken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130288) :cheerup:

josan
26 september 2010, 19:57
Je kunt het er ook op wagen. Ik ben regelmatig via Brussel teruggekomen uit de US en daar zie ik zelden douane. 95% kans dat je een paar honderd euro uitspaart, 5% kans dat je wat duurder uit bent door naheffing en boete.

Ik heb mijn Tele in Las Vegas gekocht, dus waarom gokken? ;-)

Maar goed, ik wil niemand adviseren de belasting te ontduiken. Al die ambtenaren moeten toch ergens van betaald worden.

stikel
26 september 2010, 20:16
ik heb er een uit engeland, van t G.A.K.

gewoon via fedex geregeld

Dit antwoord slaat natuurlijk nergens op. Engeland is een EU land. En lees het topic van Zjanke eens door of kijk op de site van de douane. Van de ongeveer 10 a 12 gitaren uit de USA is er eentje zonder kosten doorgeglipt. En denk niet aan trucjes als kado's op reparatie en of garantie. Die kennen ze bij douane al lang. Ze vragen je dan gewoon om een betaalbewijs. Stuur je dit niet, geen gitaar. Of ze gaan zelf de waarde schatten en daar wordt je echt niet vrolijk van

Midwolda
26 september 2010, 20:18
Een tijd geleden heb ik via eBay een Gibson in de States gekocht.
Die was afgeleverd bij m'n broer want die woont ergens bij Denver in de buurt.
Door omstandigheden heb ik 'm nooit kunnen ophalen, maar enkele weken geleden kwam hij hierheen.
Ik had het ook allemaal al uitgezocht, en hem scans van rekeningen enzo gemaild.
Gewoon handbagage, niets aan te geven, geen vragen, doorlopen maar.
Mazzel gehad?

stikel
26 september 2010, 20:32
Een tijd geleden heb ik via eBay een Gibson in de States gekocht.
Die was afgeleverd bij m'n broer want die woont ergens bij Denver in de buurt.
Door omstandigheden heb ik 'm nooit kunnen ophalen, maar enkele weken geleden kwam hij hierheen.
Ik had het ook allemaal al uitgezocht, en hem scans van rekeningen enzo gemaild.
Gewoon handbagage, niets aan te geven, geen vragen, doorlopen maar.
Mazzel gehad?

Die zal dan door iemand zijn meegenomen vanuit de States. Dan gaat het waarschijlijk iets makkelijker als je domweg doorloopt en niets aangeeft (wat op zich strafbaar is). Maar bij laten opsturen ligt het echt anders. Meestal krijg ik de gitaren thuis met de dozen dichtgeplakt met Douane tape. Dus er is wel degelijk in de dozen gekeken om te zien wat er in zit. En reken maar dat ze qua taxatie van alle markten thuis zijn bij de Douane

Indiedennie
26 september 2010, 20:36
Maar goed, ik wil niemand adviseren de belasting te ontduiken. Al die ambtenaren moeten toch ergens van betaald worden.

Laat me raden je bent een ambtenaar?

zjanke
26 september 2010, 20:45
Douaniers zijn er echt niet alleen maar om ons te pesten, ze voeren slechts de wet uit. Daar kun je wel moeilijk over doen, maar als je het er niet mee eens bent moet je de politiek ingaan en de wetten veranderen. En oh ja, heeeel veel succes daarmee :cheerup:

En nee, ik ben geen ambtenaar maar heb er veel mee te maken gehad. Somige zijn gewoon aardig, er zitten zelfs figuren tussen wat net mensen zijn

PGR
26 september 2010, 21:30
Al die ambtenaren moeten toch ergens van betaald worden.

Hmmm, heb jij wel opgelet op school (vroeger)?

Belastingen gaan naar de staatskas. Daar worden naast ambtenaren ook alle andere sociale en gemeenschappelijke voorzieningen van betaald. Door belastingontduiking moeten we met zijn allen weer iets meer betalen aan belastingen... Dus of je nou voor eigenbelang gaat of voor het algemeen belang, belasting ontduiken is immoreel (en strafbaar).

PGR
26 september 2010, 21:32
On topic: als je gitaren met de grote pakketvervoerders vanuit het buitenland laat invoeren, zal je automatisch invoerrechten en BTW moeten betalen. Deze vervoerders regelen dat namelijk direct met de Douane. Je moet dan (soms zelfs aan de deur) de extra kosten betalen. In een enkel geval kreeg ik later nog een factuur.

zjanke
26 september 2010, 22:52
In theorie moet dat bij elke vervoerder zo werken, groot en klein.

De reden waarom je aan de deur moet betalen is dat je als particulier geen BTW-nummer hebt en de vervoerder het bedrag voor je heeft voorgeschoten. Het lijkt een simpel iets, maar probeer de invoeraangifte zelf maar eens te regelen, dan weet je hoe makkelijk het je gemaakt wordt :soinnocent:

Venlonaer
27 september 2010, 11:34
Maar als je dan in Amerika iets op Ebay koopt....geld dan de Ebay prijs of toch de nieuwwaarde?

Met ebay kune je aantonen door middel van een screenshot oid toch?

HaroldA
27 september 2010, 11:44
Maar als je dan in Amerika iets op Ebay koopt....geld dan de Ebay prijs of toch de nieuwwaarde?

De verkoopprijs geldt natuurlijk. Een andere prijs laten vermelden is een misdrijf, net als belastingontduiking.

Gitaar kopen buiten de EU is heel simpel: altijd op 25% extra kosten rekenen.

Pepe
27 september 2010, 11:51
Gitaar kopen buiten de EU is heel simpel: altijd op 25% extra kosten rekenen.

Ik heb heel wat gitaren uit de USA en Japan gehaald en I fully agree.
Mijn rekensommetje was de dollarprijs in euro omzetten, tot 1500 gaat dat redelijk op.

Het heeft dan ook alleen zin voor dingen die hier niet te krijgen of te bestellen zijn.

benwave
27 september 2010, 12:05
De verkoopprijs geldt natuurlijk. Een andere prijs laten vermelden is een misdrijf, net als belastingontduiking.


Dat is niet precies correct,..
Een ander bedrag op de factuur zetten is een strafbaar feit, niet het vragen om een ander bedrag te vermelden op de factuur.
Maw, als je in de usa iets koopt, en diegene wilt er een ander bedrag op zetten, heb jij niets verkeerd gedaan, die Amerikaan dus wel

Venlonaer
27 september 2010, 12:18
Maar dan blijf ik toch met de vraag zitten.

Wat is de definitie van verkoopprijs in dit geval?

De prijs waarvoor jij hem op Ebay koopt/wint (in geval van winnen kan dit heel gunstig uitpakken!)
De prijs wat de gitaar nieuw in de winkel kost?

HaroldA
27 september 2010, 12:21
Wat is de definitie van verkoopprijs in dit geval?

De prijs wat jij ervoor betaald hebt. Het zou volstrekt onlogisch zijn als je voor je gebruikte/kapotte/versleten gitaar ineens met nieuwprijs zou moeten rekenen...

En probeer van je SG Jr uit '63 maar eens de nieuwprijs te vinden bij een winkel.

terrasbeest
27 september 2010, 12:28
DE INVOERRECHTEN: worden berekend op basis van de waarde van hetgeen je hebt gekocht inclusief de vrachtkosten.

DE BTW : wordt berekend op basis van je aankoop, incl de vrachtkosten EN de invoerrechten.

De wisselkoers wordt maandelijks vastegesteld door de douane.

spirit
27 september 2010, 17:50
't Staat allemaal in het linkje wat ik poste (post 2).

Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker.

EDIT*

Om het nog makkelijker te maken: ga naar het linkje, naar particulier, en dan "internetaankopen" aanklikken.

stikel
27 september 2010, 18:10
Maar dan blijf ik toch met de vraag zitten.

Wat is de definitie van verkoopprijs in dit geval?

De prijs waarvoor jij hem op Ebay koopt/wint (in geval van winnen kan dit heel gunstig uitpakken!)
De prijs wat de gitaar nieuw in de winkel kost?

Als ze (de douane) de prijs, welke wordt opgegeven door de verkoper op de invoerdocumenten, niet aannemelijk vinden wordt jou als koper gevraagd een officieel betaalbewijs, dus wat jij werkelijk aan de verkoper betaald hebt te overleggen. Aan de hand van wat jij werkelijk aan de verkoper hebt betaald worden de invoerrechten, btw etc. vastgesteld. Een en ander natuurlijk alleen van toepassing op niet EU landen.

strate
27 september 2010, 20:56
Bedankt voor de vele reacties allemaal!!

Ik heb natuurlijk al op de site van de douane gekeken Spirit, maar vroeg me meer af of je dit nou wel echt allemaal moet betalen. Of de kans groot is dat je erdoor glipt en of je het op een bepaalde manier kunt ontwijken.
@ EJPostema: die vriend van me had een AVRI van iets van 900-1200 euro gekocht en daarom vind ik het dus raar dat hij niks verder hoefde te betalen. Heeft hij dus gewoon geluk gehad?

De gitaar die ik uit Amerika wil halen is een Thin Skin '59 strat. kost ongeveer incl verzendkosten 1300 euro wat dus niet veel is, maar met BTW/Invoerrechten wordt dat dus een stuk meer.

Een andere vriend van me, bekend als Chuck S. op het forum, zei ook al dat als je als 'cadeau' kunt versturen en dan dus niks hoeft te betalen, maar zoals ik hier lees gaat dat dus niet lukken.

Ik ben expres in Amerika aan het kijken omdat de Fenders daar zo goedkoop zijn, in Engeland betaal je eigenlijk hetzelfde ervoor als in Nederland.

Bedankt voor de link trouwens Zjanke! Erg handig dat je het allemaal hebt uitgevogeld en heb het doorgelezen. Zo te zien is er dus geen mogelijk om die invoerrechten en BTW niet te hoeven betalen, behalve geluk hebben?


Wie heeft nu dus niet hoeven betalen?
-Josan, Midwolda

Wel betaald
- Pepe, meerdere gitaren zelfs


Dus als ik nu een conclusie probeer te trekken luidt die dat je altijd invoerrechten/btw moet betalen. Dan moet ik toch nog even goed nadenken of het de moeite is.
Stel ik doe het, dan als ik het goed begrijp betaal ik die 1300 euro, komt hij hier in Nederland aan en uiteindelijk bij mijn voordeur. Dan is er (1) een hele kleine kans dat ik verder aan de deur niks hoef te betalen, (2) of toch wel, die invoerrechten/btw, maar ik hoef het dus niet vantevoren aan te geven? Niet dat ik dan een misdrijf pleeg oid maar het gewoon kan afwachten en aan de deur kan kijken of ik extra moet betalen.

PGR
27 september 2010, 21:37
Dus als ik nu een conclusie probeer te trekken luidt die dat je altijd invoerrechten/btw moet betalen. Dan moet ik toch nog even goed nadenken of het de moeite is.
Stel ik doe het, dan als ik het goed begrijp betaal ik die 1300 euro, komt hij hier in Nederland aan en uiteindelijk bij mijn voordeur. Dan is er (1) een hele kleine kans dat ik verder aan de deur niks hoef te betalen, (2) of toch wel, die invoerrechten/btw, maar ik hoef het dus niet vantevoren aan te geven? Niet dat ik dan een misdrijf pleeg oid maar het gewoon kan afwachten en aan de deur kan kijken of ik extra moet betalen.

Je conclusie klopt wel. Gewoon bestellen en via de vervoerder betaal je invoerrechten en BTW. Wat ik wel een paar keer heb meegemaakt, is dat je eerst moet betalen voordat het object wordt vrijgegeven. Een aantal andere keren moest ik aan de deur de extra kosten betalen. Ook heb ik het al twee keer gehad dat ik inderdaad een origineel betaalbewijs moest aanleveren, voordat ik de gitaar kreeg doorgestuurd (en ook uiteraard pas na betaling van de invoerrechten en BTW). Mijn ervaring is dus dat ze wel scherp zijn op een realistische prijs op de bon. Bij twijfel vragen ze een origineel betaalbewijs.

Fisherman
27 september 2010, 21:43
Helaas, ik heb in de luchtvracht gewerkt en ik weet het absoluut zeker.

Bij invoer vanuit een niet EU-land moet je altijd omzetbelasting (BTW) betalen en/of douanerechten over de waarde van het product plus de verzendkosten.
En bovendien zul je inklaringskosten krijgen van de pakketboer...
Er zullen misschien uitzonderingen zijn, als een handige harrie bij het land van uitvoer er een ingenieus douaneformulier bij doet, heb je kans dat je er doorheen glipt.

Enniewee, succes!!! ;)

snaarplukker
27 september 2010, 22:34
Ik ben expres in Amerika aan het kijken omdat de Fenders daar zo goedkoop zijn, in Engeland betaal je eigenlijk hetzelfde ervoor als in Nederland.
In de EU zijn ze ook duurder omdat de importeur invoerrechten en BTW moet afdragen. Zij zullen het wel voor de inkoopsprijs krijgen en willen er zelf en de detailhandelaar er ook iets op verdienen.
Toch loont het om op Engelse sites te kijken als de wisselkoers ten opzichte van de Engelse Pond gunstig is.

zjanke
27 september 2010, 22:37
Bedankt voor de link trouwens Zjanke! Erg handig dat je het allemaal hebt uitgevogeld en heb het doorgelezen. Zo te zien is er dus geen mogelijk om die invoerrechten en BTW niet te hoeven betalen, behalve geluk hebben?

'Helaas' is geluk hebben de enige manier en de kans daarop is heel klein. Vaak zijn de mensen die geluk hebben gehad wel degene die melden dat 'je nooit iets hoeft te betalen want zij hebben <broodje aap naar keuze invullen>. Voor iedereen die geluk heeft is er een veelvoud aan verhalen die gewoon keurig netjes betaald hebben, maar dat is niet interessant om te melden. Net zoals iedereen altijd wel weet waar je het minste betaalt voor een bepaald type gitaar en niemand die meldt dat ie bij de lokale gitaarwinkel 200 euro meer heeft betaald (en daarvoor een perfect afgestelde gitaar met een fantastische service heeft gekregen ;) )
En je hoeft me hier niet voor te bedanken (en Terrasbeest ook niet), we hebben vanuit ons werk ervaring met deze materie en we kunnen dus eenvoudig mensen helpen. Kleine moeite en hopelijk bespaart het links en rechts wat ergernis en verrassingen. :cheerup:



Dus als ik nu een conclusie probeer te trekken luidt die dat je altijd invoerrechten/btw moet betalen. Dan moet ik toch nog even goed nadenken of het de moeite is.
Stel ik doe het, dan als ik het goed begrijp betaal ik die 1300 euro, komt hij hier in Nederland aan en uiteindelijk bij mijn voordeur. Dan is er (1) een hele kleine kans dat ik verder aan de deur niks hoef te betalen, (2) of toch wel, die invoerrechten/btw, maar ik hoef het dus niet vantevoren aan te geven? Niet dat ik dan een misdrijf pleeg oid maar het gewoon kan afwachten en aan de deur kan kijken of ik extra moet betalen.

Dit klopt wel zo ongeveer. Het verschil tussen de vervoerders is dat de ene het van tevoren even aan jou meldt zodat het geld klaar ligt en de andere 'gewoon' aan je deur komt. (en uiteraard is dat altijd als jij net niet thuis bent :D )

strate
30 september 2010, 16:09
Bedankt voor de reacties!!

Dan besluit ik om toch geen Fender uit Amerika te halen, kan er dan net zo goed een hier in Nederland kopen en het voordeel is dan zelfs dat ik kan voelen of het halsprofiel e.d. me ligt.

Ik ga zo even op wat sites in Engeland kijken, maar heb al wel eens vaker gekeken zonder dat het goedkoper was.

Die vriend van me die zijn AVRI door de douane heen kreeg is dan dus gewoon geluk?

Bedankt en mocht ik een nieuwe strat hebben dan horen jullie het!

HaroldA
30 september 2010, 16:13
Die vriend van me die zijn AVRI door de douane heen kreeg is dan dus gewoon geluk?

Nee, da's belastingontduiking en ook de reden waarom wij met z'n allen weer net iets meer moeten betalen. :soinnocent:

strate
30 september 2010, 16:39
Nee, da's belastingontduiking en ook de reden waarom wij met z'n allen weer net iets meer moeten betalen. :soinnocent:

Hij heeft gewoon de gitaar op ebay gekocht en de verkoper daarvan heeft hem toen opgestuurd naar zijn adres in Nederland. Toen ik hem vertelde van btw/invoerrechten heeft hij gewoon afgewacht of hij dat moest betalen maar vervolgens werd de gitaar gewoon bij hem afgeleverd. Hij heeft dus niks aan belastingontduiking gedaan oid.

HaroldA
30 september 2010, 16:41
Hij heeft gewoon de gitaar op ebay gekocht en de verkoper daarvan heeft hem toen opgestuurd naar zijn adres in Nederland. Toen ik hem vertelde van btw/invoerrechten heeft hij gewoon afgewacht of hij dat moest betalen maar vervolgens werd de gitaar gewoon bij hem afgeleverd. Hij heeft dus niks aan belastingontduiking gedaan oid.

Volgens mij is het zo dat als je niet belast wordt je zelf aangifte moet doen.

josan
1 oktober 2010, 00:03
Nee, da's belastingontduiking en ook de reden waarom wij met z'n allen weer net iets meer moeten betalen. :soinnocent:
Nee, minder inkomsten, dan moet de overheid minder uitgeven. Wat een goede ontwikkeling is. ;)

Venlonaer
1 oktober 2010, 09:37
Ach ik heb het ook een keer een gitaar uit Amerika gehaald, ook niks betaald. maar zou ik het een 2e keer doen......?
Nah ik weet het niet.

Maar stel (dit kwam in mij op na het lezen van dit topic):

Je koopt een gitaar van 1500 dollar in Amerika. Je laat hem naar kennissen verzenden in Amerika. Als je vervolgens de gitaar voor zo'n 150 dollar 'overneemt' van je kennissen bespaar je een hoop geld én je koopt dus volgens douane de gitaar voor maar 150 dollar. Je kunt immers het betaalbewijs tonen. Dan heb je minimale invoerrechten en BTW. En heb je de gitaa hier voor zon wat zal het zijn....2000 dollar?

Is dit niet een gat in het betaalprocedure van de douane?

Nja voor zover mijn gedachtengang.

HaroldA
1 oktober 2010, 09:41
Je koopt een gitaar van 1500 dollar in Amerika. Je laat hem naar kennissen verzenden in Amerika. Als je vervolgens de gitaar voor zo'n 150 dollar 'overneemt' van je kennissen bespaar je een hoop geld én je koopt dus volgens douane de gitaar voor maar 150 dollar.

De Douane is niet gek. Als de prijs zo gigantisch veel afwijkt van de waarde zullen daar ook wel belletjes gaan rinkelen.

Met een beetje pech worden je kennissen beschuldigd van fraude.

Venlonaer
1 oktober 2010, 09:44
ohw ja klopt dat was ik vergeten!

Nja dan geld mijn verhaal niet meer.

Pepe
1 oktober 2010, 10:16
De douane bepaalt niet de prijzen voor een gebruikt item en de scheiding tussen oude meuk en prime vintage is voor de markt zelf al ondoorzichtig
Maar het is allemaal geneuzel van zuinige Hollanders door je een paar honderd dollar rijk dromen door een dure gitaar onverzekerd op een vliegtuig te zetten.
Als je het van dat soort constructies moet hebben dan kan je die gitaar waarschijnlijk niet eens veroorloven.

Venlonaer
1 oktober 2010, 12:54
Dat laatste ben ik niet met je eens...

Als je ergens 'geld mee kunt verdienen' zou jij het ook doen. Jij zou ook niet een koffer geld bij wijze van spreken aan je voorbij laten gaan toch? Dus het is niet zo dat als iemand dat doet, hij/zij de gitaar zich niet kan veroorloven.

Let wel, ik zeg dit wel heel erg zwart-wit!!

Want een dure gitaar voor een koop vasthouden en bespelen is wel een pré lijkt mij ;)
Kijk als het om een goedkopere gitaar gaat kan ik het mij nog indenken hem te halen in het buitenland....maar ja of dat het kwa geld weer waard is blijft de vraag......

terrasbeest
1 oktober 2010, 13:50
Wat mij stoort in dit debat, is dat men het probeert voor te stellen, dat als je die belastingen effectief dient af te dokken, je gewoon pech hebt gehad.

Als iemand hier een vraag over stelt, is dat meestal omdat hij het uiteindelijke kostenplaatje wil kennen.
Zonder verzendingskosten of belastingen vooraf te kennen, kan je niet weten of je budget die aankoop aankan.

Een jaar ofzo terug hebben Zjanke en ik ons professioneel advies over op dit forum gepost, alle informatie is dus hier terug te vinden, je hoeft enkel de link te volgen die Zjanke in één van z'n post heeft geplaatst. Beter advies zal je nergens vinden.

De rest is - sorry ,gelul.

Chris Winsemius
1 oktober 2010, 14:15
+ dikke 1!

('t Is Zjanke's vak oa.)

terrasbeest
1 oktober 2010, 14:31
+ dikke 1!

('t Is Zjanke's vak oa.)

EN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130288

zjanke
1 oktober 2010, 15:28
+ dikke 1!

('t Is Zjanke's vak oa.)

Als het over kennis gaat weet Terrasbeest echt wel meer dan ik. :soinnocent:
Ik moet echter regelmatig uitleg geven aan medewerkers over de algemene toepassing van deze regels en dat probeer ik in Jip en Janneke taal te doen. Dat hier zoveel onzinvragen worden gesteld bewijst dus misschien wel iets over ons (gitaristen) IQ :crazyhappy:

josan
1 oktober 2010, 17:30
..... Dat hier zoveel onzinvragen worden gesteld bewijst dus misschien wel iets over ons (gitaristen) IQ :crazyhappy:

Kom, de functie van het forum is niet kennis delen, maar lekker bezig zijn met de hobby. Het forum staat vol met onzinvragen als;


Ik wil een gitaar, welke zal ik kopen?
Wat is de beste bruine versterker om metal te spelen?
Mijn amp tikt, wat kan het zijn?
Ik wil een plectrum van metaal kopen, waar kan ik die krijgen?
Kun je bassnaren op een gitaar zetten, zodat je makkelijker drop-A kunt spelen?
Wat is een goeie winkel om snaren te kopen?


Absurd, overbodig en onzinnig, maar zo zijn er toch weer veel mensen enthousiast met de hobby bezig. Dus is het goed.

terrasbeest
1 oktober 2010, 17:45
www.onzinovergitaren.nl

Chris Winsemius
1 oktober 2010, 18:02
Als het over kennis gaat weet Terrasbeest echt wel meer dan ik. :soinnocent:
Ik moet echter regelmatig uitleg geven aan medewerkers over de algemene toepassing van deze regels en dat probeer ik in Jip en Janneke taal te doen. Dat hier zoveel onzinvragen worden gesteld bewijst dus misschien wel iets over ons (gitaristen) IQ :crazyhappy:

Wat voor effekt is dat, IQ?
Van welk merk en is ie ook true bypass?



























geintje + credits to terrasbeest!

zjanke
1 oktober 2010, 19:00
Kom, de functie van het forum is niet kennis delen, maar lekker bezig zijn met de hobby. Het forum staat vol met onzinvragen als;


Kom eens wat vaker in off-topic en zie ergens de humor van in, wordt het leven een stuk leuker van :crazyhappy: (<- bedoeld om aan te geven dat je het niet al te serieus moet nemen)

@Chris, een IQ is alleen true bypass bij drummers. Als je inplugt in het linkeroor kan het zonder tusenkomst van enig circuit naar het rechteroor :rockon:

strate
3 oktober 2010, 11:49
Ik was aan het informeren over een gitaar invoeren vanuit Amerika omdat het toch wel erg veel geld scheelt. Ik ben gewoon vrij zuinig en deze hobby is al duur genoeg, en tevens kan ik het geld wat ik bespaar weer aan andere dingen uitgeven die soms nog wel belangrijker zijn. Dat heeft niet te maken met of ik wel genoeg geld heb om zo'n gitaar te kopen.

Ik ben wel voorstander om de lokale economie te steunen ipv kopen bij een grote prijsstunter. De gitaar kunnen vasthouden, voelen en horen klinken is ook nog eens het belangrijkst, maar dit topic was ook puur alleen om me te informeren, niet meteen om aan te schaffen, gewoon kijken wat mogelijk is.


Maargoed, ik heb m'n antwoord en we dwalen geloof ik nogal af;)
Ik blijf gewoon even doorsparen en mocht ik iets nieuws hebben gekocht horen jullie het!

tankard
1 april 2011, 09:02
Na diverse topics gelezen te hebben heb ik toch nog enkele vragen:

* Als de gekochte gitaar verstuurd is met USPS en in Nederland aankomt,
waar komt de gitaar aan ?
wie verzorgd het transport van die plek tot mijn voordeur ?

* Mag ik het pakket in het bijzijn van de bezorger openmaken of eerst
tekenen, (dan is de bezorger natuurlijk weg) dan pas controleren ?


Ik kan hier geen regels of richtlijnen voor vinden, dus hoop dat iemand dit al meegemaakt heft ?

Dank jullie

Pepe
1 april 2011, 10:28
Met luchtpost komt alles aan in Schiphol, waar anders?
TNT doet de huisbezorging.
Je kan het pakket in het bijzijn van de bezorger openmaken maar pas als je getekend hebt en mocht de inhoud niet met je verwachting overeen komen dan kan je tekeer gaan tegen de bezorger maar verder heeft het geen zin die man erbij te houden.

Of je moet zijn persoonlijke gegevens noteren en hem in een rechtszaak tegen zijn werkgever laten opdraven.