PDA

View Full Version : B.K Butler Tube Driver



wireman
26 september 2010, 14:25
Zijn er hier mensen met ervaringen met de BK Butler Tube Driver? Ik heb er sinds vorig jaar een. Daar zat nog de goedkope poepbuis in. Ik heb de buis een aantal maanden terug vervangen voor een JJ electronics 12AU7. Sinds dat ik de buis vervangen heb, weigert ie soms dienst. Als ik mn stekkerblok dan aansluit (en hij dus zn 220 krijgt) doet ie niets. Doe ik de stekker vervolgens in een wandstopkontakt? branden dat kreng! Doe ik m vervolgens weer in de stekkerdoos.. branden.. Hij start dus soms niet goed op.
Het ligt niet aan de stekkerdoos.. Die heb ik namelijk ook al vervangen.
Ik heb nog een nieuw 12au7 buisje liggen.. vervangen? Geen idee hoe het komt.. het lijkt wel een trafoprobleem.. watskebeurt?
Overigens vind ik m nog way too agressive.. Ik ben een beetje op zoek naar de warme scheur (geen flauwe grappen graag!) Ik weet dat het een pedaal is dat op hogere volumes pas goed tot zn recht komt.. misschien nog even blijven tobben dan maar...

Andere mensen ervaringen met dit pedaal?

E-J
26 september 2010, 18:09
Ik heb de originele BK Butler/Chandler gehad en ik ken behoorlijk wat lui met de nieuwe B.K. Butler. Naar mijn weten heb ik nog nooit gehoord van een probleem zoals deze. Wél schijnen de nieuwe last te hebben van een switch van slechte kwaliteit, waardoor het lijkt alsof het pedaal kapot is/het niet doet. Als je ook zo'n nieuwere hebt zou ik er even naar laten kijken, grote kans dat het de switch is.

Als je een warme oversturing zoekt: kijk verder. Een buisje met minder output (zoals de 12au7 die je hebt) en het zetten van de bass rond 2 uur en de treble op 10 uur maakt het wel wat minder maar dat agressieve zit hem echt in de aard van het beestje...

wireman
27 september 2010, 10:05
De mijne is geen handgemaakte door Brent zelf, maar een uit de Tube Works periode. De fabriek zat toen in Dallas en daar had hij zijn eerste productielijn. Het betreft de Tube Works - Tube driver die je regelmatig in een 3 knob version zie. Hier is toen ook de crappy 911 version van gemaakt. Het zijn dan de zwarte knoppen ipv de bekende black knobs met white cap, gebruikt door Eric Johnson (volgens mij jouw grote held) en David Gilmour (mijn grote held). Ik heb van die eerste versie de 4 knob version. Eigenlijk identiek aan de bekende Chandler, echter met iets mindere componenten. de sticker zegt dat ie uit ´99 komt, en dat is zeer aannemelijk.
Zoals je weet zitten er twee lampjes op. Een rode om aan te geven dat ie ingeschakeld is, en aan de andere kant een groene, die aangeeft dat ie stroom heeft.
Het is niet zo dat de groene lamp brandt en hij niets doet.. hij doet helemaal niets. Alsof de stekker er niet in zit. Daarom lijkt het me geen schakelaar probleem, eerder een probleem in de stroomvoorziening.

E-J
27 september 2010, 10:54
In dat geval zou ik even contact opnemen met Dirk_Hendrik (zit op dit forum). Misschien reageert hij in dit topic? Barend?

apekop
27 september 2010, 11:08
Ik heb een half jaar geleden een nieuwe Butler Tubedriver gekocht met Yugo buis. Dit gebruikt Gilmour ook.
Ik heb er geen problemen mee. Ook de slechte switch zoals EJ zegt daar heb ik niets van gemerkt.

Ik draai overigens de bass en treble bij de Butler beide op ongeveer 8 of 9 uur, dus heel erg laag. Dat vind ik het mooiste geluid. Met de bass op de helft of hoger vind ik het veel te veel laag geven. En treble op de helft vind ik te schel. Ik heb zelfs ergens gelezen dat Eric Johnson de treble en bass knop volledig uit draait, of dat waar is weet ik niet.

wireman
27 september 2010, 11:39
Mn vintage '77 Electric Mistress ook ligt al bij Barend en is volgens mij klaar.. (ik kan niet wachten!!! :cheerup:
Ik heb zojuist de andere JJ buis erin gedaan.. Ik denk dat de buis die erin zat (ook een JJ ECC82) niet helemaal jofel meer was. De buis die er nu in zit klinkt stukken beter. Ik heb de Low op 2.00 en de hi op 10.00 uur staan. Het is nog even vogelen met de instellingen, omdat er nu een hele andere sound uit komt.. Het is zowieso een pedaal die even wat aandacht nodig heeft voordat je de 'sweet spot' vindt.. (is mijn ervaring tenminste) hoe dan ook.. deze buis klinkt al vele malen beter dan het andere buisje.. Kan dat? dat er een slecht buisje tussen zit? als nou ook het stroomprobleem opgelost is... :rockon:
Zoals ie nu is, kan ik er denk ik wel wat mee.. en anders is er inderdaad altijd Barend nog..;) M'n Mistress is mn ontgroening bij barend :seriousf: maar op basis van wat ik heb gehoord is de man een tovenaar..


In dat geval zou ik even contact opnemen met Dirk_Hendrik (zit op dit forum). Misschien reageert hij in dit topic? Barend?

Pepe
27 september 2010, 11:45
Ja, op video's van EJ kan je zien dat hij de knoppen van zijn TB helemaal naar links heeft staan wat ik wel begrijp met zijn woman violin tone.

Met de bas open en de treble op 12 uur geeft mijn TB exact het zelfde geluid als bypass. Naarmate je meer overdrive er in draait haal je de bassen en treble eruit voor de obvious reasons.

De toonknoppen werken vox like, veranderen van spectrum ipv meer of minder.

apekop
27 september 2010, 12:46
Met de bas open en de treble op 12 uur geeft mijn TB exact het zelfde geluid als bypass.

Bas open? :dontgeti: Dit vind ik bij de Butler echt niet klinken in geen enkele drive stand, veel te veel laag. Daarom heb ik de basknop dus op 1/4 staan

Pepe
27 september 2010, 13:17
Ik heb een oude, hij is anders gaan klinken door de tijd heen. Hij was agressiever en brittle, als een jcm800, het is ronder en warmer geworden.
Het ligt niet alleen aan een andere buis, de originele yougo Chandler branded ax7a zit er niet in maar die heb ik nog.

Duane
27 september 2010, 15:45
Heb zowel een oude Chandler (wallwart) en de nieuwere versie zelf gemaakt door Brent Butler, welke ik veel beter vind. Zowieso zit tussen deze twee al veel verschil in geluid. Ik gebruik de Tube Driver in combinatie met een Catalinbread DLS voor een soort van EJ violin tone. Top pedaal!

wireman
27 september 2010, 16:39
Zo'n vies klein geheimpje is inderdaad ook errug lekker.. Volgens mij is dat de OD die Mitch ook gebruikt. Ik weet dat Sander de Gier ze verkoopt. Ik heb er al vaker over getwuffeld, maar ik denk dat ik m op het kerstwensenlijstje zet. (het feit dat de zomer voorbij is heeft ook positieve punten..:soinnocent:)
Dan kan de Boss SD2 van mn Board. Ik heb vaker gehoord dat er veel verschil zit in de productie TD's en de custom build TD's, maar dat mag ook wel gezien het prijsverschil. Echter scheelt een andere buis ook aanzienlijk.



Heb zowel een oude Chandler (wallwart) en de nieuwere versie zelf gemaakt door Brent Butler, welke ik veel beter vind. Zowieso zit tussen deze twee al veel verschil in geluid. Ik gebruik de Tube Driver in combinatie met een Catalinbread DLS voor een soort van EJ violin tone. Top pedaal!

Pepe
27 september 2010, 16:59
De originele TD is handgebouwd door Butler, heeft een interne OT en NF loop, genummerd, en distributed door Chandler.
Butler en Chandler kregen oneinigheid over patenten en de samenwerking stopte hoewel Chandler nog een aantal no butlers heeft uitgebracht.
De versies zonder Butler er op of de versies van Tubeworks zijn wallwarts, zijn andere dingen maar Butler maakt ze tegenwoordig weer op bestelling zolang hij een beetje ontspannen tussendoor kan solderen, hij heeft geen zin zich weer op die dingen te storten, 30 jaar na dato.

wireman
27 september 2010, 17:48
Nadat ik mn TubeDriver had gescoord heb ik mailkontakt gehad met de man hemzelf.. Chandler heeft inderdaad een tijdje de productie gedaan voor het ontwerp dat Brent heeft gemaakt. Echter is er nooit een Chandler Tube Driver geweest. Alleen Chandler-geproduceerde drivers. Deze zijn ook weer 'anders' dan de handgebouwde (te herkennen aan de 'signature' onderaan de units). Na onenigheid, zoals je zei, zijn hun wegen gescheiden.
Echter is Tube Works wel een onderneming geweest die onder streng toezicht en leiding van Butler een tijdje de productie heeft gedaan voor Tube Drivers. Het is inderdaad productiewerk ipv de handgebouwde units. Ze zijn ook inderdaad wat anders en niet te vergelijken met de custom ordered exemplaren. Ik weet niet goed wat je met 'Wallwarts' bedoel, maar het zijn in ieder geval geen namaak dingen. Gewoon een andere productielijn, weliswaar van mindere kwaliteit. Ik hoop ooit nog een 'echte' te scoren.
zoveel wensen....


De originele TD is handgebouwd door Butler, heeft een interne OT en NF loop, genummerd, en distributed door Chandler.
Butler en Chandler kregen oneinigheid over patenten en de samenwerking stopte hoewel Chandler nog een aantal no butlers heeft uitgebracht.
De versies zonder Butler er op of de versies van Tubeworks zijn wallwarts, zijn andere dingen maar Butler maakt ze tegenwoordig weer op bestelling zolang hij een beetje ontspannen tussendoor kan solderen, hij heeft geen zin zich weer op die dingen te storten, 30 jaar na dato.

Pepe
27 september 2010, 19:56
Chandler deed de marketing en distributie, niet de produktie. Chandler is een kleine boutique gitaarbuilder uit San Francisco.
Tubeworks is van Butler zelf. Wallwarts zijn losse voedingen.

wireman
27 september 2010, 21:00
Ah.. makes sense.. dank voor de opheldering. maar om terug te komen op Wallwart.. Je bedoelt zoals b.v. de nieuwere pedalen van EHX? Met een voedingsingang en losse adapter..?
Ik weet dat die er zijn van de Tube Driver. Men zegt inderdaad dat dit een nogo is en dat de kwaliteit van deze drivers dramatisch is. Dit is er echter een met een 220v snoer en een ingebouwde trafo. Nu je het zegt heb ik inderdaad weleens van de term Wallwart gehoord.

Pepe
27 september 2010, 21:50
Ingebouwd of extern maakt iets niet beter maar het is een methode om ze uit elkaar te halen. De tubeworks TD's waren een poging van Butler om low cost TD te maken. De versies met hand ingekraste serienummers zijn met de hand opgebouwd en gevoiced wat time consuming is.

apekop
28 september 2010, 09:27
Zo kom ik nog eens wat over mijn Tubedriver te weten!

Het blijft een beetje een vreemde eend in de bijt met een aparte sound die niet echt te vergelijken is met andere overdrives.

Welke drive stand prefereren jullie en waarom? ik gebruik hem meestal met niet te veel drive (rond 9 uur of zo). Gewoon voor een randje. Met de drive over de helft wordt het zelfs een beetje fuzz-achtig, maar dat kan soms ook mooi zijn.

Pepe
28 september 2010, 13:16
Met drive op 9, bas op 5 en treble op11 gebruik ik hem als clean boost, als je heel goed vergelijkt zit er een haartje meer low mid in dan het originele geluid.

Mijn leadsound is redelijk clean, drive op 12, bas op 2 en treble op 3. Als ik de drive helemaal opendraai komen er meer lowermids, plexiachtig, geen spoor van fuzz. Vroege Alice Cooper en Mick Ronson.

Dit is wel single coil, humbucker en P90 vragen minder bas, meer hoog en minder drive. En er zit een oude RCA au7 in.

wireman
28 september 2010, 13:51
Ik vind het zonde om m als clean boost te gebruiken. Precies wat apekop zegt.. Dat fuzz achtige, maar dan wel zonder Big Mufferig te worden vind ik erg typerend en gaaf! Overigens is het wel de kunst om m op deze instelling zo gedoseerd mogelijk te gebruiken.. anders wordt het een beetje veel van het goede.

wireman
30 oktober 2016, 09:14
Zo... Inmiddels vijf jaar, tig effecten, twee bandjes en wat ervaringen verder... (en weinig activiteit op GN..)
Toen ik dit draadje opende was ik Gilmour fan en speelde ik in een standaard coverband.. De tubedriver die ik destijds had was onbruikbaar in die band en om die reden verkocht.. Tegenwoordig ben ik gitarist geworden van een progrock band en spelen we Floyd.. veel Floyd.. De setup is COMPLEET veranderd.. andere amp, andere effecten en zelfs een andere gitaar. Hierin miste ik.. jawel.. een Tubedriver.. Om de tubedriver behoefte te bevredigen heb ik een Buffalo FX TD-X gekocht. Erg goed en erg bruikbaar. Op elke amp is hij wel goed in te stellen.. handig als je nog eens ergens speel met een vaste backline.. De Butler is nogal picky als het gaat om amps.. Daarin dus onbetrouwbaar. Twee weken geleden 'kreeg' ik een handgemaakte BK Butler tubedriver (met bias mod) kado van een familievriend die het te gek vindt dat ik Floyd speel.. Omdat mijn setup compleet veranderd is, het repetoir compleet in lijn ligt met het gebruik van een Tubedriver kon ik m nu gebruiken waar hij het beste in is.. Maar.. hoe gaat hij klinken?.. Ik speel over een Koch Multitone 2 met Koch KCC412 custom cab. Daarnaast draait er een Yamaha RA-100 mee. De sound is waanzinnig!.. Of dit komt doordat ik nu een 'betere' heb (hoewel hij volgens BK zelf volledig gebaseerd is op mijn oude tubedriver) of dat het komt door de rest van mijn setup, die puur 'Gilmour' gebaseerd is (buiten de amp om), weet ik niet. Maar de combi Butler Tubedriver met als booster de TD-X is een gouden match. De Koch pikt het en mn sound is nu echt wel okee.. Bij googlen op Tubedriver komt mijn oude draadje als een van de eerste zoekresultaten boven. Bij openen van het draadje waren de tubedriver mondjesmaat verkrijgbaar en inmiddels maakt Brent ze weer frequent. Dus.. Meer eigenaren en hoe boosten jullie de tubedriver? Sommige reviews zeggen dat de TD-X ALLEs doet wat de Butler doet.. Tot zekere hoogte JA.. maar de Tubedriver heeft iets in de sound wat ik niet uit de TD-X krijg.. Zal ongetwijfeld de buis zijn.. Ik vind m waanzinnig en I love tubedrivers..

Any more lovers?

apekop
30 oktober 2016, 09:34
Klopt de Butler is een tof pedaal. Ik heb er ook eentje gehad, nieuw gekocht bij Butler 6 jaar geleden of zo. Ik vond hem altijd het fijnste klinken bij lage drive/gain standen. Maar de meesten gebruiken hem daar juist niet voor en zetten de drive ver open. Ik zette de bas en treble altijd bijna dicht, zo doet Eric Johnson het ook dacht ik.

Waarom heb ik hem toch weg gedaan? Ik vond het pedaal te lomp qua formaat en de aparte stroomkabel die eraan zit vind ik ook minder praktisch. Daardoor nam ik hem minder vaak mee. Hij is ook wat minder transparant bij complexere fusion akkoorden dan mijn Brunetti Mercury box. Maar toen wel lang over getwijfeld.

wireman
30 oktober 2016, 10:11
Kijk zo zie je maar.. Niets is zo veranderlijk als een gitarist.. Het is inderdaad een onpraktisch ding, maar voor in een floyd bandje is de mojo ongekend en hoort ie er eigenlijk gewoon bij.. Ik kan me voorstellen dat gitaristen in een ander genre andere middelen kiezen...
te veel concessies..

Maar dat ding heeft gewoon iets... Ik kan me niet voorstellen dat ik hem weg zou doen..
maar dat riep ik de vorige keer ook.

Er is nu ook een 'real' yugo 12ax7a buisje (80's Butler batch) onderweg.. Kwam ik toevallig op fleabay tegen.. de Ruby die er nu in zit is goed hoor, maar ik wil dit eens proberen..

Pepe
30 oktober 2016, 12:09
Mijn smaak is veranderd, ik hou nu meer van een ratty Supro/Valco ampsound, min of meer het tegenoverstelde van de tubedriver maar wegdoen... ach... krijg je dat gezeur van 5 tientjes neem ik hem over...
De TD-X is zeker niet slecht maar in een A/B vergelijk vind ik de tubedriver gewoon beter, ik snap ook niet waarom waaromm de TD-X voor een Fender tonestack heeft gekozen ipv de Vox tonestack.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d1/e7/88/d1e788476984b28cccfcb6355e481b3b.jpg

the sure thing
30 oktober 2016, 12:50
Ik heb ooit in de jaren '80 de tube driver uitgebreid aan de tand gevoeld. Ik vond 'm wel aardig, maar in low gain settings prettiger dan "high gain".


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wireman
30 oktober 2016, 12:54
Mijn smaak is veranderd, ik hou nu meer van een ratty Supro/Valco ampsound, min of meer het tegenoverstelde van de tubedriver maar wegdoen... ach... krijg je dat gezeur van 5 tientjes neem ik hem over...
De TD-X is zeker niet slecht maar in een A/B vergelijk vind ik de tubedriver gewoon beter, ik snap ook niet waarom waaromm de TD-X voor een Fender tonestack heeft gekozen ipv de Vox tonestack.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/d1/e7/88/d1e788476984b28cccfcb6355e481b3b.jpg

Omdat Gilmour en Johnson volgens mij ook nooit op een Vox hebben gespeeld. Fender lijkt logischer voor het 'signature' deel van de mojo.. Maar tja.. De TD-X vervult een andere rol dan de Butler. TD-X is een booster voor de Butler en fungeert als EQ voor mn RAT.

Jouw chandler/butler is wel erg tof trouwens pepe!!

Pepe
30 oktober 2016, 13:01
Ik bedoel de tonestack van de pedalen maar ik heb nog even gecheked en ik heb het verkeerd, de floor TD en de Buffalo hebben beiden de vox tonestack, de 19" TD de Fender tonestack maar die heeft weer de bias (Marshall midhoog) en de contour (Fender laag).

Als ik het goed begrijp staat je Buffalo voor de TD en achter de Rat (omdat het laatste pedaal het meeste impact heeft op de totaal sound)
Die Buffalo is inderdaad een hele goede clean pre amp, kleurt nauwelijks desgewenst.

wireman
30 oktober 2016, 13:23
Precies zo ja.. Zo kan ik de RAT vormen en schopt ie de Butler onder den bips.. Ik heb er ook nog een Buffalo Evolution tussen zitten. Ook die wordt aangejaagd door de TD-X.
Ervoor zit nog een Buffalo Patriot.

no 1 hops
31 oktober 2016, 11:28
is dit nu zoveel anders als de R Nijboer real tubescreamer waarvan Dirk hendrik zo een mooie print heeft ontwikkeld?
http://www.effectsdatabase.com/model/dirkhendrik/screamer/realtube#pictures

Pepe
31 oktober 2016, 14:24
Ik heb de 1986 versie en er zijn een hoop versies, (http://www.kitrae.net/music/Music_mp3_Tube_Driver_Sound.html) ik denk dat je wel heel erg into tubedriver universum moet zitten om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen? Vraag het Barend?

wireman
31 oktober 2016, 16:52
Wow.. de 1986 versie is wel een prominente in de "Gilmour" geschiedenis.. Tof man! Ik ben jaloers! Van het Tubedriver cirquit zijn veel versies, knock offs en varianten.. Maar de witte box van BK zelf (buiten de tubeworks versies) zijn wel DE tubedrivers.. Kit Rae heeft er een mooi stuk over geschreven. Wellicht dat die je verder helpt. Maar jij hebt een originele Chandler/BK..
wow!
Jouw sound is nu meer Ratty?.. Ik zou bijna zeggen "ruilen voor mn Buffalo Evolution?"

Pepe
31 oktober 2016, 17:10
Toen de eerste advertenties en reviews in Guitarplayer verschenen en er was 1 zaakje in Nederland die ze verkocht (Promomusic in Dordrecht/Gorinchem?). Ik zat in die tijd te kutten met Duits spul van H&K en ReussenZehn, heel erg hip enzo. Toen die tubedriver arriveerde begreep ik ineens welke kant het op moest voor een goed geluid, terug naar de jaren zeventig.

De tubedriver wordt nogal eens vergeleken met een JCM800 maar I dare to differ, althans, die van mij klinkt veel meer plexi maar ik begrijp dat ze, net zoals een amp, door de jaren heen nogal eens uit elkaar gaan lopen kwa sound. Toen ik hem net had klonk het toch allemaal wel wat krassiger staat me bij. Ik heb de originele Chandler branded buis nog want al snel stopte ik er ECC 82's in, buizen die ik uit oude radio's haalde.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2016, 18:34
is dit nu zoveel anders als de R Nijboer real tubescreamer waarvan Dirk hendrik zo een mooie print heeft ontwikkeld?
http://www.effectsdatabase.com/model/dirkhendrik/screamer/realtube#pictures


Ja, die zijn heel anders. Uit de Richard Nijboer kon ik zonder moete een goed geluid trekken. Met Chandlers en BK's heb ik, de keremn dat ik ze te logeren kreeg, me altijd afgevraagd wat er nou zo te gek aan het ding zou moeten zijn. IDD, met een ECC82'je werd het beter.... maar niet best. Maar da's echt heel erg mijn smaak en ik weet vrij zeker dat Ramon er iets veel beters uit kan trekken. :-D

Pepe
31 oktober 2016, 22:13
Ja dat snap ik wel, het zijn geen allemansvriendjes zonder die midhump en enigszins agressief hoog, kieskeurig kwa amp en speaker. Daarom snap ik ook wel waarom Eric Johnson alle hoog en laag eruit draait voor zijn violin tone maar dan gebruik je ook maar de helft van zijn potentie. Geen plug & play.

wireman
1 november 2016, 08:46
Eigenlijk is de Tubedriver een behoorlijk beperkte overdrive. Maar ALS je hem bruikbaar in kan zetten, dan is het ook een pareltje. Het is een kieskeurig ding die kritisch is op zn buurtjes, versterker, cab en inderdaad.. buis.. Eigenlijk sluit hij geen compromis.. Hij kan compleet ruk klinken, maar hij kan ook te gek zijn. Er zijn veel 'betere' opties voor breder inzetbare drives of boosters. Als ik niet zo Floyd georienteerd was, had ik hem waarschijnlijk ook nooit gehad. Maar DIE sound, dat klopt gewoon.. Ik begin het steeds meer te snappen. Toen ik deze discussie begon, was ik gewoon een floyd gek en had ik de Tubeworks 'omdat Gilmour een TD heeft'. Nu zit ik in een situatie waarin ik het geluid ook echt wil benaderen en hier ook veel tijd en moeite in steek.. En dat kost tijd (en geld) Ik ben dan ook erg blij dat hij mijn Koch zo goed pikt.. Dat was wel even een zorg.. Ik weet dat de Hiwatt en WEM's (FAne) een essentieel onderdeel van het geluid is. Ik moet het voorlopig met mn Koch stackje doen.. Het pakte gelukkig goed uit.
Ik doe mn best om de sound te benaderen. Ik weet dus wat ik zoek en wat ik in mn kop heb.. Wellicht is ie daarom makkelijker te pruimen..

apekop
1 november 2016, 12:07
Ik weet dus wat ik zoek en wat ik in mn kop heb.. Wellicht is ie daarom makkelijker te pruimen..

Wat is er eigenlijk typisch Gilmour aan de Butler t.o.v ander drives? zoals gezegd heb ik hem zelf ook gehad (een nieuwe met Yugo buis), maar ik gebruikte hem niet specifiek voor Gilmour dingen. Ik heb het idee dat de sound van Gilmour vooral in zijn vingers zit, een dooddoener, maar vaak wel waar.

Vanaf wanneer gebruikte Gilmour eigenlijk de Butler? Want voor die tijd had hij toch ook al zijn kenmerkende sound?

Pepe
1 november 2016, 12:16
Gilmour heeft wel meer dan een paar sounds in al die jaren gehad maar je hoort toch wel wanneer hij op een Muff, Rat of tubedriver trapt? In vind zelf zijn Island tone het mooist en dat is inderdaad tube driver, die warme bluesy sound haal je niet uit een Rat of Muff.


https://www.youtube.com/watch?v=vaKIdlXCjHE

apekop
1 november 2016, 12:37
Gilmour heeft wel meer dan een paar sounds in al die jaren gehad maar je hoort toch wel wanneer hij op een Muff, Rat of tubedriver trapt? In vind zelf zijn Island tone het mooist en dat is inderdaad tube driver, die warme bluesy sound haal je niet uit een Rat of Muff.


Nu noem je ook wel drie uiterste pedalen. Ik zou in bovenstaande clip niet blind een Butler kunnen herkennen, terwijl ik het pedaal zelf gehad heb. Het kan voor mij ook een ander (vergelijkbaar) drive pedaal zijn, of alleen een drive van een versterker. Ik vind het niet typisch Butler. En zoals gezegd, een dergelijke sound had hij ook al voor dat de Butler in zicht kwam.

wireman
1 november 2016, 13:14
Gilmour gebruikt ook verschillende gain stages en drives.. Fuzz Face in de 60's, Ram's head muff in de 70's, aangejaagd door een colorsound powerbooster, Hij had een Sovtek muff in de lead in de 80's en 90's, waarin hij ook over is gestapt op de Butler die de Colorsound verving. In de 80's had hij solo ook een kenmerkende sound met een Boss HM2 door een Mesa Boogie. Daarbij heeft hij in de 80's en 90's ook de EMG strat gebruikt.. Ieder decennium heeft een andere setup. Hij heeft nog wat Peter Cornish drives gebruikt en blijft maar switchen. Maar inderdaad.. uiteindelijk gaat het om de vingers. Geef hem een Gretsch en een Marshall en hij klinkt als.. jawel.. Gilmour. De Butler heeft zeker wel een kenmerkende sound. Op High gain misschien minder herkenbaar, maar de milde drive is onmiskenbaar. De lead is vaak een combi van een booster en hij mixt de effecten om zo tot een lead sound te komen. Het is niet 1 drive.. Het is een stapeling van.. Wellicht kan je de sound inderdaad ook uit andere drives halen om dit te benaderen, maar dit is waar hij mee settelde. Qua transparantheid liggen de Colorsound en Butler ook redelijk in lijn.
Tijdens de Pulse periode heeft hij inderdaad ook een RAT gebruikt. Sommigen zeggen dat hij die alleen voor de solo in Money gebruikte. Met een RAT kan je behoorlijk goed een high gain 'gilmourish' lead geluid halen. Je moet er dan wel een EQ achter zetten.
Ik ben een floyd gek pur sang en weet (en hoor) welke oversturing hij gebruikt. Het is bijna een hobby op zichzelf..
Toen ik hem in 2006 live zag, hoorde ik meteen dat hij de muff in de kast had gelegd en de Tubedriver als drive had. Dat album was echter wel een stuk tammer dan van hem gewend.. Desondanks speelde hij toen wat oud floyd werk en tja.. het klopte. Echoes met een smerige Fuzzface, Comfortably numb met een muff.. Mooi om te zien en horen.. Muff, RAT of Tubedriver? JA.. ik hoor het.
De belangrijkste factor blijft inderdaad de man zelf..
Het filmpje van pepe ook.. Daarin gebruikt hij weer een les paul, terwijl hij een van de bekendere strat spelers is.. En toch hoor je meteen dat het Gilmour is.

Pepe
1 november 2016, 13:23
Ik noem die drie pedalen omdat, samen met de colorsound, ze redelijk de carriere van Gilmour coveren.
Gilmour zelf heeft natuurlijk ook een niet onbelangrijk aandeel in zijn sound maar goed, ik hoor mijn tube driver er wel degelijk in terug.

Een muff heeft met een tube driver de overeenkomst dat ze behalve veel compressie ook scooped zijn vergeleken de meeste overdrives maar die Island tone ga je gewoon niet krijgen met een muff natuurlijk.

wireman
1 november 2016, 13:39
On an Island is echt puur Tubedriver.. Hij gebruikte er destijds twee. Een met milde en een met overdrive.. Er zijn echter zo vreselijk veel factoren die hierin ook meespelen.. en nogmaals.. de grootste factor.. De vingers.

apekop
1 november 2016, 14:10
De belangrijkste factor blijft inderdaad de man zelf..
Het filmpje van pepe ook.. Daarin gebruikt hij weer een les paul, terwijl hij een van de bekendere strat spelers is.. En toch hoor je meteen dat het Gilmour is.

Hier vat je het mooi samen. Zijn sound zit hem voor 90% in zijn vingers, de rest zijn details. Zijn frasering, vibrato, bendings, tremelo gebruik, notenkeus etc. daar draait het om, veel meer dan om de exacte spullen.

Stel je speelt in een Floyd tribute band dan kun je naar mijn mening beter je tijd in zijn spel steken als in precies dezelfde gear kopen. Stel Gilmour speelt op een klein oefenversterkertje met een line 6 modeller dan nog klinkt hij als Gilmour. Gelukkig maar, want anders zou het wel erg makkelijk zijn. Maar goed, ik begrijp het wel en ieder zijn ding, maar voor mij is het zoeken naar die tone in precies dezelfde gear een verhaal zonder eind. Geldt niet alleen voor Gilmour.

wireman
1 november 2016, 15:40
Het moet ook een benadering zijn.. Anders wordt je gek.. Wat ik al eerder schreef.. Het is een op zichzelf staande hobby. In het begin gaat het alleen om de gear, GAS en ilusie.. later ga je je steeds meer verdiepen in de sound en groeit je kennis. Bij mij was het echt een proces.. Ik snap echt wel dat ik met een CS Gilmour strat en een hiwatt stack plus drives, muffs en delays er niet zomaar kom.. Die sound krijg je alleen door ook de frasering, bends en timing te benaderen. Het is een totaalplaatje. Op de laatste 'WALL' DVD van Roger Waters vond ik Dave Kilminster zn interpretatie van Comfortably numb bijvoorbeeld compleet ruk! "het" was er gewoon niet.. Technisch erg knap.. jaja.. maar mijn graadmeter is kippenvel.. DAT moet er zijn.. Het is een kick als je tijdens je eigen spel bemerkt dat 'het' klopt.. De haren op je armen gaan staan.. Het is tof als je na een optreden te horen krijg: "Het is wel duidelijk wie jouw inspiratie is, Klinkt behoorlijk als Gilmour". Nu heb ik een tubedriver, en die blijkt te werken.. Ik heb niet voor niets eerst een TD-X geprobeerd. Zo zijn er wel meer dingen. Ik haal mijn delays uit mn Timeline.. omdat het gewoon goed werkt.. Ik hoef niet per se oude bandecho's, Boss DD's providence delays of T-rex delays.. Ik probeer het wel als ik kan.. Mijn 'mistress' is een chinese Mooer.. Het werkt gewoon goed zonder concessies te hoeven doen.. Een echte.. Ik heb m gehad.. Puur om uit te zoeken 'waarom die keuze'.. Maar wat op zijn setup werkt, hoeft voor mij niet te werken.. Grappig is overigens dat ik laatst een foto van het board van Jon Carin zag.. Die gebruikt ook gewoon een Mooer eleclady. Desondanks hoeven kenners maar naar mijn pedalboard te kijken en ze weten waar mijn inspiratie ligt.. Het is niet zozeer een frustratie, maar echt een zoektocht.. Iedere gitarist heeft wel een bepaalde sound in zn kop die hij wil benaderen.. Mijn held is Gilmour.. Tja.. En dan stap je ook nog een keer in een band waarin die sound gewoon een factor in het geheel wordt.. Ik geniet er van!
De volgende halte is een goede Ram's head muff (kloon) want ik hoef echt geen echte!! Te duur, te onzeker en teveel alternatieven. Voorlopig redt ik het prima met mn Sovtek.. Het moet een keer klaar zijn...

toch?


toch?..


of?...

Jeroenvanhulsteijn
2 december 2016, 15:59
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/tube-driver-bk-butler-321286816.html

Voor de liefhebber. Butler bieden vanaf €200