PDA

View Full Version : Bijgeluiden JCM800



Agent_Smith
26 september 2010, 12:20
Mijn 2205 doet eigenlijk altijd als hij net aanstaat raar. Hij maakt dan veel ruisende en storende geluiden, zowel op het cleane als op het drive kanaal.
Ik heb nog niet veel tijd gehad om er aandacht aan te geven, dus tegen al mijn principes in gebruik ik de volgende workaround: een paar klappen tegen, met name, de zijkant van de versterker. Soms even een paar nodig en dan is het weg en blijft het ook weg. Hij klinkt verder gewoon altijd als een beest!
Het enige wat is al heb gedaan zijn de buisvoetjes (noval) schoongemaakt en dichtgeknepen, omdat ik vond dat de buisjes er nogal los inzaten. Dat is trouwens niet veel verbeterd imo.

Ik wil sowieso wel nieuwe (preamp-) buizen tzt erin zetten (of gewoon alles), maar zit ook te denken aan buisvoetjes en/of elco's. Maar ja, alles in één keer is een beetje te gek.

Ik weet nu dus niet 100% zeker of het bijgeluid weggaat door een klap (en er dus iets matig contact maakt) of doordat hij war warmer wordt, want het komt daarna niet meer terug al staat-ie een dag aan. Maar ik denk zelf het eerste.

Any suggestions?

muziekschuur
26 september 2010, 12:34
Begin met tegen de (preamp) buizen te tikken. Hoor je wat als de versterker aan staat (uit het speakercabinet). Hoe zien de buizen eruit? (hebben ze aanslag in de buizen?)

Het is natuurlijk niet goed als buizen los staan... Zijn het keramische buisvoeten? Zit er geen barst in?

Heb je foto's van de binnenkant? Schoonmaken van de versterker (stof weghalen) kan ook al schelen...

cluseau
26 september 2010, 15:26
Any suggestions?

Jawel, als je een vinger op de top van een buisje legt kun je een kleine ronddraaiende beweging maken. Je wrikt het buisje dus heen en weer in de buisvoet. Als de voetjes rot zijn zal het kraken vrijwel direct optreden. De buispennen kunnen ook geoxideerd zijn, buisje er dan uithalen en pennetjes inspuiten met contactspray. Daarna nat in de buisvoet steken en licht heen en weer bewegen. Beperk die beweging wel zoveel mogelijk omdat je de toch al gammele voetjes zo niet blij maakt.

Maar als ik je verhaal zo lees denk ik meer aan een rotte elko of anodeweerstand in de preamp hoewel een dergelijke klacht bijna door elk aanwezig onderdeel veroorzaakt kan worden. De onderdelen welke onder hoge spanning staan hebben de hoogste prioriteit in je onderzoek. Een en ander komt je het best te weten door domweg vervangen of te meten. Persoonlijk ga ik voor meten maar die keus is aan jouw.


Frans.

Agent_Smith
26 september 2010, 20:07
Begin met tegen de (preamp) buizen te tikken. Hoor je wat als de versterker aan staat (uit het speakercabinet). Hoe zien de buizen eruit? (hebben ze aanslag in de buizen?)

Het is natuurlijk niet goed als buizen los staan... Zijn het keramische buisvoeten? Zit er geen barst in?

Heb je foto's van de binnenkant? Schoonmaken van de versterker (stof weghalen) kan ook al schelen...

Dankje! Ik heb wel foto's van de binnenkant en kan die op verzoek wel uploaden, maar de versterker is gewoon origineel. Ook gewoon de originele buisvoeten (zitten vast met klinknagels) van kunststof, met hulzen.
Hij is ook niet stoffig ofzo. Wel heb ik de potmeters gereinigd, maar niet voor dit probleem.

Agent_Smith
26 september 2010, 20:14
Jawel, als je een vinger op de top van een buisje legt kun je een kleine ronddraaiende beweging maken. Je wrikt het buisje dus heen en weer in de buisvoet. Als de voetjes rot zijn zal het kraken vrijwel direct optreden. De buispennen kunnen ook geoxideerd zijn, buisje er dan uithalen en pennetjes inspuiten met contactspray. Daarna nat in de buisvoet steken en licht heen en weer bewegen. Beperk die beweging wel zoveel mogelijk omdat je de toch al gammele voetjes zo niet blij maakt.

Maar als ik je verhaal zo lees denk ik meer aan een rotte elko of anodeweerstand in de preamp hoewel een dergelijke klacht bijna door elk aanwezig onderdeel veroorzaakt kan worden. De onderdelen welke onder hoge spanning staan hebben de hoogste prioriteit in je onderzoek. Een en ander komt je het best te weten door domweg vervangen of te meten. Persoonlijk ga ik voor meten maar die keus is aan jouw.


Frans.

Dank je, Frans. Dat de buisjes zo loszaten viel me gewoon op. Ben al ongeveer heel mn leven met buizen aan het hobbien, daarom viel het op. Weet jij toevallig of het bij oudere Marshalls vaker voorkomt dat de buisvoetjes 'op' zijn? Ook na het helemaal dichtbuigen van de contacten (en reinigen) op alle sockets vond ik ze nog los staan. Alsof de 'rek' uit het metaal is.
Maar jij denkt meer aan een elco of weerstand? Nog bepaalde elco's op het oog? (dikke voedingselco's of elcootjes aan de cathodes ofzo? Of evt dus de anode weerstanden?
Dat wordt idd gewoon een kwestie van proberen. Maar als ik er een klap tegen geen is het over. Een kapot component is dan niet opeens weer goed, lijkt me.

Tzijn krappe tijden, maar toch maar wat geld bijeen halen voor buizen (allemaal maar) en misschien voedingelco's Kost ook de kop niet erbij.

cluseau
26 september 2010, 20:55
Maar als ik er een klap tegen geen is het over. Een kapot component is dan niet opeens weer goed, lijkt me.

Bovenstaande heb je helemaal gelijk in, je zou dan zeggen dat er ergens een slechte verbinding zit. Maar daarvoor geldt ook dat hij niet ineens vanzelf hersteld net als jouw conclusie voor de componenten. Ook wil dat zeggen dat het op te wekken moet zijn en dat is nou waar je je op moet concentreren. Ik weet zeker dat het op te lossen is maar je moet het goed aanpakken. Ik denk niet dat zomaar wat componenten vervangen de juiste weg is. Buisvoeten is imo niet zozeer gerelateerd aan leeftijd. Als hij veel gebruikt is zijn er ook vaak buizen gewisselt en is hij ook veel aan temperatuurschommelingen onderhevig geweest. Buisvoetjes zou ik me niet zo druk over maken hoor, zoek gewoon naar de werkelijke oorzaak.

Frans.

Agent_Smith
26 september 2010, 21:31
Bovenstaande heb je helemaal gelijk in, je zou dan zeggen dat er ergens een slechte verbinding zit. Maar daarvoor geldt ook dat hij niet ineens vanzelf hersteld net als jouw conclusie voor de componenten. Ook wil dat zeggen dat het op te wekken moet zijn en dat is nou waar je je op moet concentreren. Ik weet zeker dat het op te lossen is maar je moet het goed aanpakken. Ik denk niet dat zomaar wat componenten vervangen de juiste weg is. Buisvoeten is imo niet zozeer gerelateerd aan leeftijd. Als hij veel gebruikt is zijn er ook vaak buizen gewisselt en is hij ook veel aan temperatuurschommelingen onderhevig geweest. Buisvoetjes zou ik me niet zo druk over maken hoor, zoek gewoon naar de werkelijke oorzaak.

Frans.

Ja, ik twijfel er niet aan dat het op te lossen is. Wilde echter voor ik allerlei onderdelen (lees: buizen, voeten, elcos) ga kopen even meningen wat betreft de meest waarschijnlijke oorzaak.
Hij staat altijd in de repetieruimte en als ik wat meer tijd heb moet ik m gewoon eens een week mee naar huis nemen en goed onderzoeken. Dan zorg ik dat ik nieuwe buizen heb liggen, want dat kan sowieso geen kwaad.
Maar ik had wel vaker wat over 'lamme' buisvoetjes gehoord, dus ging al snel die kant op denken. Maar ik laat ze liever zitten (net als overige componenten) ivm de originaliteit en de buisvoeten zitten vastgeklonken. Dat laatste kan ik ook zelf niet op dezelfde manier herstellen.

jerome
27 september 2010, 19:48
De kans is imho groot dat er gewoon een voorbuisje overleden is. Ik zou gewoon 1 of 2 of 3 nieuwe voorbuisjes kopen en die één voor één verwisselen met je voorbuizen. Kost geen drol en kost bovendien weinig tijd en dan weet je vlug genoeg of dat was.
En dat je de buizen aan de bovenkant een beetje heen en weer kan halen zou ik me in eerste instantie geen zorgen maken, dat hebben al die (ouwe) Marshalls... ;)

cluseau
27 september 2010, 20:08
Ik zou gewoon 1 of 2 of 3 nieuwe voorbuisjes kopen en die één voor één verwisselen met je voorbuizen.

Daar kan ik me wel bij aansluiten, één buisje is wel genoeg om te testen (ivm eerder genoemde krappe tijden ;)) heb je dat iig uitgesloten.

svdijk
27 september 2010, 20:19
Lijkt mij gewoon een buizen probleem. Ik heb twee oude JCM800's een 2210 en een 2203, en daar zitten de buizen ook "los" in de voeten.
Die storende geluiden als je de amp aanzet is bij sommige buizen zelfs vrij normaal (JJ's hebben hier vaak last van), alleen is het natuurlijk niet de bedoeling dat je tegen je versterker aan moet slaan om het probleem op te lossen.
Normaal gaat dit weg als de versterker voldoende opgewarmt is.
Ik zou gewoon één voor één de preampbuizen vervangen, en dan kijken of dat iets brengt.
Het kan ook nog in de eindtrapbuizen zitten, want je hoort het op zowel het cleane als boost kanaal.
Als ik buizen vervang doe ik altijd wat kontaktcleaner op de uode buis, en plug deze dan enkele malen in de buisvoet, zodat deze schoon wordt.
Welke buizen heb je er nu in zitten, en zijn ze al oud, of nog nieuw?

Agent_Smith
28 september 2010, 22:07
Okee, dank mensen!
Wat nieuwe buizen zal geen kwaad kunnen, dus ik ga niet met één buisje zitten. Gewoon maar alle preamp (en misschien ook de eindbuizen) vervangen binnenkort. Ik hoop dus maar op aangetaste buispennen ofzo.
Ik heb de afgelopen 10 jaar trouwens enkel goede ervaringen met JJ's, dus ik denk ik die weer neem.

svdijk
29 september 2010, 10:22
JJ's zijn zeer goede en betrouwbare buizen, en klinken in een JCM800 ook nog eens erg goed!

jerome
29 september 2010, 18:49
Okee, dank mensen!
Wat nieuwe buizen zal geen kwaad kunnen, dus ik ga niet met één buisje zitten. Gewoon maar alle preamp (en misschien ook de eindbuizen) vervangen binnenkort. Ik hoop dus maar op aangetaste buispennen ofzo.
Ik heb de afgelopen 10 jaar trouwens enkel goede ervaringen met JJ's, dus ik denk ik die weer neem.

Koop voor de grap ook eens een Tung Sol preampbuisje en stop die eens in V1-positie, gewoon om te proberen... ;)
Misschien dat je uiteindelijk net als ik alle JJ's er uit gooit en alleen nog maar Tung Sol preampbuizen erin wilt...
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar ik vind Tung Sol zo ontzettend veel beter klinken dan die JJ preampbuizen; vol en toch transparant, vet en toch warm.
Ik vind ze zelfs nog beter klinken dan NOS Philips preamp buisjes die ik heb liggen... :lovelove:
Ik heb ook allerlei combi's geprobeert van verschillende merken preampbuizen maar ik vind Tung Sol op alle preamppostities fantastisch/beter klinken...
Ik speel btw over een 100 Watt top, een JMP-2203, dus de voorloper van de JCM800-2203

JJ's als eindbuizen vond ik op zich wel prima klinken maar die waren bij mij na 3maanden al naar de kloten...
Een kwestie van pech denk ik want JJ staat inderdaad wel bekent om z'n betrouwbaarheid...

Agent_Smith
2 oktober 2010, 17:32
Koop voor de grap ook eens een Tung Sol preampbuisje en stop die eens in V1-positie, gewoon om te proberen... ;)
Misschien dat je uiteindelijk net als ik alle JJ's er uit gooit en alleen nog maar Tung Sol preampbuizen erin wilt...
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar ik vind Tung Sol zo ontzettend veel beter klinken dan die JJ preampbuizen; vol en toch transparant, vet en toch warm.
Ik vind ze zelfs nog beter klinken dan NOS Philips preamp buisjes die ik heb liggen... :lovelove:
Ik heb ook allerlei combi's geprobeert van verschillende merken preampbuizen maar ik vind Tung Sol op alle preamppostities fantastisch/beter klinken...
Ik speel btw over een 100 Watt top, een JMP-2203, dus de voorloper van de JCM800-2203

JJ's als eindbuizen vond ik op zich wel prima klinken maar die waren bij mij na 3maanden al naar de kloten...
Een kwestie van pech denk ik want JJ staat inderdaad wel bekent om z'n betrouwbaarheid...

Dank je voor de tip. Voor mij was er eigenlijk maar één keuze (ohnee da's geen keuze..) en dat was JJ. Omdat me dat de afgelopen 10 jaar zo goed is bevallen in mijn Marshalls.
Maar als ik je verhaal zo lees en je ervaring met Tung Sol neem ik dit serieus in overweging. Wat ik écht hélemaal niets vind zijn EH's. Kil en levenloos, maar dat kan ook voor anderen weer anders zijn.

pimmetje
2 oktober 2010, 18:06
JJ's als eindbuizen vond ik op zich wel prima klinken maar die waren bij mij na 3maanden al naar de kloten...
Een kwestie van pech denk ik want JJ staat inderdaad wel bekent om z'n betrouwbaarheid...+1 voor TungSol qua geluid. Alleen had ik toevallig een tijdje geleden die pech met een paar TungSol voorbuisjes...

Allang blij dat 't om voorbuisjes ging :D.

Henri H
2 oktober 2010, 19:41
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn toenmalige JVM, en heb het opgelost door een preamp-buisje te vervangen, de eerste (V1) was gelijk de boosdoener in mijn geval.

Leuk om te lezen dat er nog meer tevreden 2205 bezitters zijn.
Gebruik je beide kanalen?

Jan Buurman
3 oktober 2010, 14:53
Ik ben iig wel een zeer tevreden 4210 (=comboversie) gebruiker!! Het heeft even wat tijd, geld en moeite gekost maar ik vind de channelswitcher (in mijn staat) weinig onderdoen voor de één kanaals versie.
Binnenkort ga ik mijn net verkregen 4010 en mijn 4210 eens echt A/B-en. Toen ik voor het eerst op de 4010 repeteerde merkte ik wel wat subtiele verschillen op maar niet het verschil wat ik verwachtte... Ik ben benieuwd naar de A/B resultaten.
Ik maak hier wel uit op dat de "als minder geziene" twee kanaals JCM800 ook een hele goeie 800 sound kan hebben...

EDIT: En ja, ik gebruik beide kanalen.

Agent_Smith
3 oktober 2010, 17:24
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn toenmalige JVM, en heb het opgelost door een preamp-buisje te vervangen, de eerste (V1) was gelijk de boosdoener in mijn geval.

Leuk om te lezen dat er nog meer tevreden 2205 bezitters zijn.
Gebruik je beide kanalen?

Ja, ik ben meer dan tevreden met mijn 2205. En gebruik voornamelijk het boost kanaal maar ook zeker regelmatig het 'cleane' kanaal. Dat is gelukkig 'clean met een behoorlijk randje' want echt clean hoef ik niet en koop ik ook geen Marshall voor.
Maar vooral op het boost kanaal is het een vreselijk woest ding! :-)

jerome
3 oktober 2010, 19:28
Dank je voor de tip. Voor mij was er eigenlijk maar één keuze (ohnee da's geen keuze..) en dat was JJ. Omdat me dat de afgelopen 10 jaar zo goed is bevallen in mijn Marshalls.
Maar als ik je verhaal zo lees en je ervaring met Tung Sol neem ik dit serieus in overweging. Wat ik écht hélemaal niets vind zijn EH's. Kil en levenloos, maar dat kan ook voor anderen weer anders zijn.

Zoals ik al schreef, al koop je maar 1 Tung Sol en probeer m in V1.
Als m minder vind dan een JJ dan zet de Tung Sol in V3 en een JJ weer in V1.
Maar de kans is groot dat je hem zo geweldig vind dat je TS op alle preampposities wil... ;)
Overigens NIET te vergelijken met een EH.
Die vond ik ook kil, vlak en levenloos klinken.
De EH had wel lekker veel bas en body, wat ik bij JJ een beetje mis.
De TS heeft dat wel weer, dus best of 2 worlds... :mmmm:

Henri H
3 oktober 2010, 20:14
Ja, ik ben meer dan tevreden met mijn 2205. En gebruik voornamelijk het boost kanaal maar ook zeker regelmatig het 'cleane' kanaal. Dat is gelukkig 'clean met een behoorlijk randje' want echt clean hoef ik niet en koop ik ook geen Marshall voor.
Maar vooral op het boost kanaal is het een vreselijk woest ding! :-)Klopt, woest is de juiste term. :rockon:

Gebruik je single coil of HB's?
Ik vind het cleane kanaal echt lelijk klinken met HB's. Met SC's eigenlijk verrassend goed!

'k Heb er toevallig vandaag weer even op gespeeld, bruut geweld.
Ik merk wel dat ik toch wel steeds meer mijn HOOK en Stiletto ga waarderen. Die klinken wat "beschaafder", maar toch zeker ook erg lekker.
Zeker voor de doeleinden waar ik ze voor gebruik, (pop/hard)rock covers, zijn ze geschikter dan de 2205 vind ik.

Agent_Smith
3 oktober 2010, 20:26
Klopt, woest is de juiste term. :rockon:

Gebruik je single coil of HB's?
Ik vind het cleane kanaal echt lelijk klinken met HB's. Met SC's eigenlijk verrassend goed!

'k Heb er toevallig vandaag weer even op gespeeld, bruut geweld.
Ik merk wel dat ik toch wel steeds meer mijn HOOK en Stiletto ga waarderen. Die klinken wat "beschaafder", maar toch zeker ook erg lekker.
Zeker voor de doeleinden waar ik ze voor gebruik, (pop/hard)rock covers, zijn ze geschikter dan de 2205 vind ik.

Ik gebruik m voor dezelfde muzieksoorten. Bevalt me heel erg goed.
Ik gebruik alleen Gibson LP's. Rock 'n' Roll! Eentje is wel een GT met P90, maar die dikke spoelen klinken ook heel dik :-)
Binnenkort ga ik idd een paar voorbuisjes bestellen, waaronder dus idd sowieso één Tung Sol.

Agent_Smith
11 november 2010, 22:32
Anderhalve maand verder, want ik heb erg weinig tijd. Maar het probleem is nu opgelost.
Alle buisvoeten vervangen en de buizen zitten nu tenminste goed in de voeten. Geen bijgeluiden meer, niks!
De buisvoeten waren echt compleet versleten! Had ik eigenlijk niet verwacht al na zo'n 25 jaar :-)

cluseau
11 november 2010, 22:45
Alle buisvoeten vervangen en de buizen zitten nu tenminste goed in de voeten. Geen bijgeluiden meer, niks!

Had je het toch bij het juiste eind, tnx voor de update. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

Henri H
11 november 2010, 22:46
OK dan, gefeliciteerd. Anders had je die van mij kunnen overnemen. ;)

rugzak
23 november 2010, 22:55
vraagje; ik heb een 4010 1x 50 watt. kan het zijn dat hier maar 1 voorbuis in zit? hij kraakt nml als de pest. ik zie 2 grote buizen en 1 kleintje en nog 2 zilverkleurige ronde uuh dingen, zie foto!

fotohttp://img813.imageshack.us/i/sdc12387.jpg/

http://img521.imageshack.us/i/sdc12388p.jpg/

cluseau
23 november 2010, 23:12
vraagje; ik heb een 4010 1x 50 watt. kan het zijn dat hier maar 1 voorbuis in zit? hij kraakt nml als de pest. ik zie 2 grote buizen en 1 kleintje en nog 2 zilverkleurige ronde uuh dingen, zie foto!

fotohttp://img813.imageshack.us/i/sdc12387.jpg/
http://img521.imageshack.us/i/sdc12388p.jpg/

Welke foto?

4010 heeft een balans eindtrap met fasedraaier en twee prebuisjes. Onder jouw zilverkleurige dingen.....

Henri H
23 november 2010, 23:33
vraagje; ik heb een 4010 1x 50 watt. kan het zijn dat hier maar 1 voorbuis in zit? hij kraakt nml als de pest. ik zie 2 grote buizen en 1 kleintje en nog 2 zilverkleurige ronde uuh dingen, zie foto!

fotohttp://img521.imageshack.us/img521/7054/sdc12388p.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/7054/sdc12388p.jpg (http://img521.imageshack.us/i/sdc12388p.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Deze foto's denk ik...

rugzak
23 november 2010, 23:59
hierzo

http://img521.imageshack.us/i/sdc12388p.jpg/

http://img813.imageshack.us/i/sdc12387.jpg/

rugzak
24 november 2010, 00:25
hierzo

http://img521.imageshack.us/i/sdc12388p.jpg/

2222http://img521.imageshack.us/i/sdc12388p.jpg/

big dooley
24 november 2010, 02:32
Deze foto's denk ik...

jezus man... ik heb maar een 17" monitor...
voor deze "plaatjes" moet ik gvd naar de bioscoop...

maar goed, onder de 2 metalen cilinders zitten de andere 2 buisjes... dit wordt gedaan om storingen van buitenaf te weren

rugzak
24 november 2010, 11:57
o zo,, kan ik die er zo aftrekken en het buisje ook?
ps.dit is een split channel versterker met 2 kanalen boven elkaar. het ene kanaal stoort niet.

die buisjes moeten dat ECC83 buisjes zijn denk je?
bedankt

cluseau
24 november 2010, 12:10
o zo,, kan ik die er zo aftrekken en het buisje ook?
ps.dit is een split channel versterker met 2 kanalen boven elkaar. het ene kanaal stoort niet.

die buisjes moeten dat ECC83 buisjes zijn denk je?
bedankt

Bussen eerst een aantal graden draaien, is een soort bajonet sluiting. Buisjes kun je er zo uittrekken. Zijn allemaal ECC83 of 12AX7.

Alleen V1 is gesplitst, daarna is alles gemeenschappelijk.

Frans.

HaroldA
24 november 2010, 13:11
ps.dit is een split channel versterker met 2 kanalen boven elkaar. het ene kanaal stoort niet.

Even een correctie: de 4010 is de 50 Watt enkelkanaals versie met 2 inputs, de 1x12" combo van de 2204 dus.


Leuk om te lezen dat er nog meer tevreden 2205 bezitters zijn.

Leugenaar! :soinnocent:

rugzak
24 november 2010, 13:32
ja ik bedoelde 2 inputs high en low. het spijt me ,


de v1 is gesplitst?? - alleen de high input kraakt. kan het zijn dat dit dus buisje v1 is? dat is die naast de jack ingang heb ik begrepen,. thanks.

rugzak
24 november 2010, 13:35
hee ik bel net met tonika. ze hebben een groovetube buisje ECC83. voor 25 euro! das duur toch? afzetters die tonika heb ik altijd al gevonden. adapters hebben ze voor 40 euro en ik koop een power all voor 25 pffff

HaroldA
24 november 2010, 13:38
hee ik bel net met tonika. ze hebben een groovetube buisje ECC83. voor 25 euro! das duur toch? afzetters die tonika heb ik altijd al gevonden.

Da's goedkoop! :ok:

https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_339&products_id=3405&osCsid=97a00ddbc67836b93c17fe28e0a990f7

rugzak
24 november 2010, 13:46
is deze niet goed dan? en past een ECC85 niet?
ECC83S High-Mu Twin Triode

(http://www.drtube.nl/datasheets/ecc83s-jj2003.pdf)
€ 9,50 per stuk

ECC83S/GP High-Mu Twin Triode

Deze buis heeft vergulde pennen.

(http://www.drtube.nl/datasheets/ecc83s-jj2003.pdf)
€ 19,00 per stuk

HaroldA
24 november 2010, 13:50
is deze niet goed dan?

De "EH 12AX7 / ECC83" is maar €7,95.

Ik vind het niks, maar als jij voor de goedkoopste buis wil gaan... :makeup:

rugzak
24 november 2010, 13:58
ok welke van deze 3 dan?

ECC83 / 12AX7
2 x Sovtek (?) 12AX7A
3 x Sovtek 12AX7WA
2 x Electro Harmonix, 1 x met Goldpin


markplaats he, o zo handig.

Henri H
24 november 2010, 14:04
....Leugenaar! :soinnocent:Haha, ik heb 'm nog steeds, en ja, 'k vind het een gave amp, maar voor mij niet zo bruikbaar als m'n andere amps.

big dooley
24 november 2010, 14:06
hee ik bel net met tonika. ze hebben een groovetube buisje ECC83. voor 25 euro! das duur toch? afzetters die tonika heb ik altijd al gevonden. adapters hebben ze voor 40 euro en ik koop een power all voor 25 pffff

dat ligt eerder aan het feit dat groove tubes grotere afzetters zijn, die met een berg technische onzin al heel wat kopertjes belazerd hebben...

die buizen worden gewoon gemaakt in china rusland of slowakije.. het zijn niks anders dan relabeled JJ's, sovteks, shuguangs, etc

welke je het beste kan nemen is puur eigen smaak, wel moet ik erbij zeggen dat JJ en sovtek vrij betrouwbaar zijn... ik ben zelf meer voor JJ's.. ik hou van de klank en ze zijn zo ontworpen dat ze lage microfonie hebben...
sovtek of elk ander russisch fabrikaat (op winged C's na) ben ik niet wild van... ook de "befaamde" tungsols niet...

het ligt er een beetje aan wat je speelt en wat je zoekt... verwacht echter niet dat je van een marshall een fender kan maken of andersom...

rugzak
24 november 2010, 14:40
im wil gewoon het marshall geluid behouden. de NOS buizen hoe zijn die?

rugzak
24 november 2010, 14:57
ik heb buis 1 en 2 omgewisseld maar hij kraakt nog steeds,. wel iets minder .

er zit overigens 1 fender triod buisje in ... fender buisje in een jcm 800 dus. naja als ze maar geen ruzie krijgen..

big dooley
24 november 2010, 15:45
fender buisje? een 12AT7/ecc81 toevallig? en welke positie?

rugzak
24 november 2010, 16:23
een 12ax7wa twin triode hi-mu middelste positie

big dooley
24 november 2010, 18:00
dat lijkt op een code die sovtek gebruikt voor een van hun 12ax7's, net als de WB, WC en de LPS