PDA

View Full Version : Overstap naar software - pro's en contra's



dml
26 september 2010, 11:06
Ik ben van plan de stap te zetten om compleet over te gaan op gitaarsoftware, met dien verstande dat ik het vooral live wil gebruiken, i.c.m. lap top en een footcontroller.
GuitarRig 4 lijkt een heel aardig en vooral betaalbaar pakket, voor nog geen € 400,- krijg je het softwarepakket, incl. de contoller/ I/O. Voor het dubbele kun je Amplitube krijgen, ook weer met een controller/ I/O, maar die is wel veel groter dan die van GuitarRig. Dan zijn er nog softwarepakketten zonder dedicated controller en/ of I/O, zoals Revalver en Eleven. Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar een gecombineerde controller/ I/O. Prijs speelt natuurlijk ook een rol, dus wat dat betreft lijkt GuitarRig een goede keus. Zijn er voor's en tegen's? Wat kan ik beter wel en/ of niet doen? Waar moet ik op letten? Ik ben wat dit betreft een complete leek...... Nogmaals, het is hoofdzakelijk voor live gebruik.

DemolitionColorScheme
26 september 2010, 11:21
De duidelijke 'tegen' is dus dat je ècht een goede laptop moet hebben, niet alleen qua CPU en RAM geheugen, maar ook qua stabiliteit. Als je laptop uitvalt ligt heel je guitar setup er dus ook uit.

Qua geluid, tja ... Ik vind het zelf niks. Ik heb zelf gespeeld met GR2, 3 en 4 maar het blijft voor mij niet indrukwekkend. Als je wellicht de financiën hebt zou ik kijken naar de Axe-FX. Ik vind die qua geluid en qualiteit toch een stuk beter dan wat software plugins zoals GR and AmpliTube bieden, momenteel nog, that is.
Ik denk dat je eventueel nog stabieler en goedkoper uit bent dan met een goede laptop, Guitar Rig en de footcontroller.

Mitch
26 september 2010, 11:52
Misschien is de Axe FX meeting (zie racks) ook een aanrader, in dat opzicht. Zijn misschien ook wat meer mensen met ervaring met software als vergelijkingsmateriaal.