PDA

View Full Version : Les Paul van het merk Vintage



Rianne87
25 september 2010, 21:27
Ik vroeg me af of iemand hier wat meer over weet of ervaring mee heeft!

Fisherman
25 september 2010, 22:14
Vintage is zeker niet onaardig, er zitten best fatsoenlijke exemplaren tussen, echter het blijven budget Gibson kopieën....met dat in je achterhoofd én een bepaald budget, kun je best een leuk ding goedkoop 2dehands op de kop tikken.
Succes ermee! :ok:

RoelSmoel
25 september 2010, 22:38
Vandaag op die gespeeld van mijn leraar, zelf was hij er flink onder de indruk van, en ik ook, hij kon zich niet echt meten met zijn 3 Gibson LP's, waarvan een 58'er, zal ook wel aan je eigen spel liggen..
Maar kwalitatief, erg goede gitaren naar eigen zeggen!

Fisherman
25 september 2010, 22:49
Lijkt me geen onaardig exemplaar, kleurstelling is goed.


Vintage (gebruikt)
http://link.marktplaats.nl/369493415

Je kunt natuurlijk ook overwegen om een nieuwe te kopen:
(hoeft overigens niet online, maar als voorbeeld!)

Vintage V100 (nieuw)
http://www.musik-produktiv.de/vintage-icon-v100mrjbm.aspx

OF...anders gaan voor deze, dan behou je ook nog een goede restwaarde:

Gibson Les Paul Studio (nieuw)
http://cgi.ebay.de/Gibson-Les-Paul-Studio-Limited-WCH-Worn-Cherry-E-Guitar-/400155987801?pt=Gitarren&hash=item5d2b27cf59

succes!!!! :ok:

Portel
25 september 2010, 22:56
Ik heb er ook wel eens op een gespeeld.
Prima gitaren.

refused199
25 september 2010, 23:03
Inderdaad prima gitaren, maar verwacht niet de hoofdprijs. Alle waar naar z'n geld uiteraard en in dit geval niet eens echt een noemenswaardige prijs/kwaliteit verhouding.

Mesjoggah
25 september 2010, 23:09
Prima gitaren, heb zelf de SG variant van Vintage, heb getwijfeld en geprobeerd, maar de Vintage is wat mij betreft een fijnere gitaar als de Epiphone en Tokai's in deze prijsklasse.

grayfink
25 september 2010, 23:56
Als je een oude fabrieksaangepaste lp custom kopie hebt van dat merk, waar je zelf ook iets aan aanpast, heb je een vintage Vintage custom custom lp custom. :cooler:

BamBuFan1
26 september 2010, 00:01
Ik heb een SG en een LP van Vintage. De kwaliteitscontrole hebben ze nog niet 100% in orde, dus als je nieuw wilt gaan kopen zorg dan dat je hem in een zaak koopt waar je er een paar naast elkaar kunt zetten om de beste uit te kiezen.

Ik weet niet waar de huidige reeks wordt gemaakt (Korea/China?), die van mij komen uit Korea en daar kunnen ze inmiddels heel behoorlijk een gitaar in elkaar zetten.

Een huidige Vintage is naar mijn idee wat beter (Wilkinson hardware!) dan een huidige Epi. Zeker als je naar de prijs/prestatieverhouding kijkt. Het lijkt erop dat Gibson het merk Epiphone een beetje heeft opgegeven en de gitaren door iedere willekeurige Chinees die een zaag heeft laat maken, zo groot zijn de kwaliteitsverschillen tussen hun gitaren.

BamBuFan1
26 september 2010, 00:04
Vandaag op die gespeeld van mijn leraar, zelf was hij er flink onder de indruk van, en ik ook, hij kon zich niet echt meten met zijn 3 Gibson LP's, waarvan een 58'er, zal ook wel aan je eigen spel liggen..
Maar kwalitatief, erg goede gitaren naar eigen zeggen!

Je zult sowieso gemerkt hebben dat een Vintage LP een dunnere body heeft dan een 'echte' Les Paul.

Een Vintage LP klinkt doordat hij uit minder hout bestaat wat dunner/scherper dan een LP, qua geluid zit hij precies tussen een 'volle' LP en een SG in. Bij mijn Vintage LP kun je dankzij de doorzichtige lak op de achterkant zien dat het wel om een massieve mahonie body gaat.

Duhsjaak
26 september 2010, 08:15
Goeiemorgen!
Ik heb een zwarte/goud Vintage AV1H. Strikt genomen niet helemaal een LP kloon, omdat bij dit model de vorm van de body iets afwijkt.
Verder (de voornaamste reden waarom ik zowiezo in deze gitaar geinteresseerd raakte) is de mogelijkheid om met een potmeter traploos je humbuckers te splitten.
Je zou kunnen zeggen dat er een extra volume knop op zit voor je 2e coil. Daardoor is ie splitbaar van puur humbucker tot single coil en alle standen ertussen in.
Wilkinson harde waren en smetteloze afwerking, actie en intonatie. Klank op home recording Boss en combo uit de kunst met een warm/helder gedefinieerd geluid.
Zeker als je de prijs in aanmerking neemt (€320,00) een plaatje dus en zeer veel waar voor je geld. Helaas, als ik de foto een kwart slag draai, is ie weg. Dus liggend dan maar.


http://i839.photobucket.com/albums/zz313/Duhsjaak/Gitaren%202010/DSC03864.jpg

Mijn idee: Serieus overwegen. Deze of een 'normale' LP van Vintage.
Laat je eens weten wat je keus is geworden?
Succes en plezier!
Vriendelijke groet Gus

marco v
26 september 2010, 09:59
Ik heb bij feedback ook zo´n vintage les paul in handen gehad en moet zeggen, qua sound niet geheel onaardig. Ik kan er qua looks alleen niet aan wennen, lelijke cutaway. Maar als dat het enige is..

Remy669
26 september 2010, 10:00
Ik heb de normale LP van Vintage bespeeld, en die wat jij hebt duhsjaak, en die wat jij hebt vond ik persoonlijk lekkerder spelen. Jammer genoeg vind ik hem persoonlijk niet zo mooi als de normale LP.

Midwolda
26 september 2010, 10:03
Lelijke cutaway, ach, het is in ieder geval functioneel.
En ze durven anders te zijn dan de zoveelste LesPaul kopie.
Eerlijk gezegd vind ik dat een andere kop er beter op zou staan.
Iets meer MusicMan achtig of zo.

marco v
26 september 2010, 10:12
Ze durven dan wel anders te zijn, maar ze weten dat gitaren als deze voor het grootste gedeelte aantrekkingskracht hebben onder de slash/jimmy page idolaten. Dus gedurfd, maar ik vraag me af of ze ook proberen een rechtszaak te voorkomen.

ronald15
26 september 2010, 12:49
Ik zelf heb een vintage les paul.

het zijn goede gitaartjes met zeker een mooie sound.
is zeker het proberen waard. Maar die van mij is wel echt super zwaar dus staand spelen is dan wel iets minder, maar ik weet niet zeker of elke vintage les paul zo zwaar is:soinnocent:

tostiapparaat
26 september 2010, 13:31
Ik heb zelf ook een Les Paul van Vintage, ben er nog steeds heel erg tevreden over.

Ik zou er zeker eens een paar uitproberen:)

Bjorb
26 september 2010, 13:32
Lelijke cutaway, ach, het is in ieder geval functioneel. .
Ik vind die cutaway best mooi hoor:crazyhappy:

Rianne87
27 september 2010, 20:01
Bedankt tot nu toe :D
Ik denk dat deze nu zeker een goede kans maakt om de mijne te worden!
Ik had al een mooie op Marktplaats gezien maar die is inmiddels helaas verkocht.. Dus ik blijf het in de gaten houden!

Duhsjaak
28 september 2010, 23:38
Hi R
Naarmate de Vintage gitaren langer bespeeld worden, worden ze ook meer Vintage.
Succes!
Vreindelijke groet Gus

o0rollo0o
29 september 2010, 10:02
Ik zou gewoon naar de winkel gaan er 1tje proberen als je er in geintresseerd ben.

Fisherman
29 september 2010, 11:32
Rianne,

Vintage maakt best goede Les Paul kopieën, de prijs/kwaliteits verhouding is prima in orde.
Er zijn echter nog wat alternatieven, kijk bijvoorbeeld naar deze Tokai Love Rock....het mag dan geen vintage Tokai zijn (dan kost ie 2x zoveel) maar
absoluut een goede LP gitaar!

http://link.marktplaats.nl/378716212

Rianne87
4 oktober 2010, 22:16
HEb op marktplaats een vintage les paul op het oog. Is zo goed als nieuw en 250euro inclusief koffer. Goede deal of niet?

roger
4 oktober 2010, 22:20
Ik heb de Vintage V100 Iced Tea, ik ben er blij mee!

Neef van mij heeft een Peter Green "Lemon Drop" te koop, echt een toppertje! Da's dus een relic versie, moet je van houden...

EDIT: Hier een filmpje van de Peter Green, beetje ***geluid (Komt door de telefoon...niet door de gitaar) maar gaat om 't idee http://qik.com/video/14244292
Hier de avertentie op speurders http://www.speurders.nl/overzicht/gebruiker-3202368/

Fisherman
4 oktober 2010, 22:32
HEb op marktplaats een vintage les paul op het oog. Is zo goed als nieuw en 250euro inclusief koffer. Goede deal of niet?

Tja Rianne,

Ik heb wel een idee welke je bedoelt, die staat op een bepaalde tweedehandssite.
Waarom ga je niet gewoon eens een middagje shoppen in een gitaarspeciaalzaak waar ze nieuwe (aanbiedingen?????) Vintage gitaren verkopen en speel er eens op.
En nogmaals, pak dan als je er toch bent, die instapper Gibson Les Paul Studio eens op, die zijn er vanaf zo'n 650 euro.

Dan laat ik even het budget buiten beschouwing, maar dan kun je eens vergelijken én hoe de Vintage speelt én hoe deze zich verhoudt tot de instappert van Gibson.

Succes! :ok:

Duhsjaak
5 oktober 2010, 07:04
Hi
Ik mag wel zeggen dat ik het met de vorige sprekert eens ben.
Er zit alleen een daverend groot verschil in prijs tussen de Gibbies en Vintage planken.
Om je een idee te geven:

http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Vintage-V100-Electric-Guitar-Gold-Top/5C8

voor € 239,81.
Ik lijk mijn schoonzus wel, die is ook altijd alleen maar naar prijzen aan het kijken. Toch is hier het prijs verschil te groot om zomaar overheen te stappen.

http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Vintage-V100-Electric-Guitar-Cherry-Sunburst/74S

€ 251,28 dus.

Ik spreek gewoon maar effe voor mezelf: Ik heb gekozen voor een Vintage, omdat ik dan nog geld voor een ander gitaartje over had. Ik kan niet zeggen dat 1/3 van de prijs noemenswaardig veel minder speelplezier heeft opgeleverd. Ik pak m fluitend en zet m dan met een 'hè, heerlijk' gevoel terug. Ze worden afgeleverd met D'adario snaren. Brite wires (Gibson snaren) erop vond ik minder geslaagd. Nu zitten er Ernie Ball 0.10's op. Da's al een stuk beter. Heerlijk helder en met een mooie focus op de snaar.

Wat zijn we rijk hè, dat we zulke keuzes allemaal kunnen maken. En dan nog gitaar spelen op de koop toe. 7 uur, de dag begint mooi.

@Fisherman
Kun je mij s.v.p. vertellen welke zaak je bedoelt? Dan ga ik daar zeker eens heen.
Vriendelijke groet Gus

Fisherman
5 oktober 2010, 12:11
Gus,

Betreft de Vintage;
Het is mijn persoonlijke mening dat je uiteindelijk toch gaat voor een A-Merk (en dat hoeft niet persé Gibson te zijn).
Punt is, die Vintage gitaren kun je dan misschien wel goedkoop nieuw (of gebruikt) krijgen, maar ik ben er echt niet laaiend enthousiast over.
Het is allemaal redelijk netjes afgewerkt, dat is het niet, maar waar het om gaat is de "feel" en de "sound" en dan merk je gewoon dat je te maken hebt met een budget kopie van een Gibson Les Paul.

En al zou je gaan voor een Gibson, tussen de Studio's (instapmodel LP) zit er ook een wereld van verschil qua afwerking én speel- en geluidseigenschappen.
Nu de nieuwste LP Studio leverbaar is -op de Worn Gold Top na- ben ik best wel benieuwd hoe dit Gibson plankje klinkt met de P90's. Als je op Ebay kijkt, komen de Ebony, Vintage White en de Worn Honeyburst voorbij voor 777 euro, maar dan koop je online bij een Duitse prijsstunter.
Max Guitar Store Den Haag heeft ze ook voorradig, echter die vraagt iets meer, want dat is gewoon een winkel waar je advies, service en een goeie afstelbeurt krijgt, iets dat je bij een online dozenschuiver nog maar moet afwachten. Bovendien is Robbert van der Ende (eigenaar) nooit te beroerd om een kleine korting te geven als het verschil met die prijsstunters erg groot is. Maar gun hem in elk geval ook een verdienste, je zult zien, je komt er absoluut terug door de service, adviezen en aandacht die je er krijgt.
Of je nu komt voor een gitaar van 500 of voor 5000 euro, je bent een klant, PUNT.
Zo zijn er nog meer gitaarspeciaalzaken in Nederland waar ik contacten mee heb en die ik je kan aanraden. Nogmaals, deze winkels hebben ons nodig om te overleven en kiezen voor een online buitenlandse prijsstunter kan een optie zijn, maar betaal je liever niet een paar tientjes meer voor service, garantie en het gemak dat je hebt als je er zelf mee terug kunt en niet eerst formulieren moet downloaden, de gitaar weer opsturen, afwachten en dan maar zien wat je terugkrijgt -want zo gaat dat bij online aankopen-.



Maar even verder over de Vintage, ik ken Rianne's budget niet en of ze al een gevorderd gitariste is of juist een onervaren gitariste.
Dat speelt uiteraard ook mee.
Die Gibson zijn redelijk waardevast, dat is nog een afsluitende tip, dus echt mega verlies zul je nooit lijden op een Gibson die net en origineel gehouden wordt.


En als je dan wat vaker in een winkel komt, deels ook om contacten te leggen en de eigenaar te leren kennen, dan krijg je (ik in elk geval wel, maar dat heeft ook met mijn commerciele skills te maken) absoluut korting.
Zeker als je een trouwe klant bent.

Zo....nu eerst koffie!:soinnocent:

Succes ermee!!!! :ok:



Hi
Ik mag wel zeggen dat ik het met de vorige sprekert eens ben.
Er zit alleen een daverend groot verschil in prijs tussen de Gibbies en Vintage planken.
Om je een idee te geven:

http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Vintage-V100-Electric-Guitar-Gold-Top/5C8

voor € 239,81.
Ik lijk mijn schoonzus wel, die is ook altijd alleen maar naar prijzen aan het kijken. Toch is hier het prijs verschil te groot om zomaar overheen te stappen.

http://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Vintage-V100-Electric-Guitar-Cherry-Sunburst/74S

€ 251,28 dus.

Ik spreek gewoon maar effe voor mezelf: Ik heb gekozen voor een Vintage, omdat ik dan nog geld voor een ander gitaartje over had. Ik kan niet zeggen dat 1/3 van de prijs noemenswaardig veel minder speelplezier heeft opgeleverd. Ik pak m fluitend en zet m dan met een 'hè, heerlijk' gevoel terug. Ze worden afgeleverd met D'adario snaren. Brite wires (Gibson snaren) erop vond ik minder geslaagd. Nu zitten er Ernie Ball 0.10's op. Da's al een stuk beter. Heerlijk helder en met een mooie focus op de snaar.

Wat zijn we rijk hè, dat we zulke keuzes allemaal kunnen maken. En dan nog gitaar spelen op de koop toe. 7 uur, de dag begint mooi.

@Fisherman
Kun je mij s.v.p. vertellen welke zaak je bedoelt? Dan ga ik daar zeker eens heen.
Vriendelijke groet Gus

Thomk
5 oktober 2010, 12:36
Zelf heb ik hem mogen testen. Ik was er helemaal weg van voor zoon prijs zulke kwaliteit.

Het is misschien een beetje voorbarig maar die extra 1000 euro die je bij een gibson moet leggen is het absouluut niet waard.

Succes

Fisherman
5 oktober 2010, 12:56
Zelf heb ik hem mogen testen. Ik was er helemaal weg van voor zoon prijs zulke kwaliteit.

Het is misschien een beetje voorbarig maar die extra 1000 euro die je bij een gibson moet leggen is het absouluut niet waard.

Succes

Zoals ik al zei, het is geen slechte gitaar, absoluut niet. :makeup:
Ook al is ie made in China, niets mis mee.
Maar die extra 1000 euro is niet helemaal correct, want je hebt een uitstekende Gibson Les Paul (Studio) voor nog geen 700 euro.:soinnocent:

Dus dan is het prijsverschil tussen de 350 en de 400 euro.
Het verschil tussen de "echte" en een kopie uit China, ach die keuze moet Rianne zelf maar maken, als je er een goed gevoel bij hebt, gewoon lekker gaan voor die Vintage!

:ok:

Duhsjaak
6 oktober 2010, 03:02
Hi
@Fisherman
Dank voor de tip. Max Den H had ik inderdaad niet aan gedacht.
Er is het nodige te zeggen voor je argumenten. Ik gun iedereen een inkomen, da's helder. Maar when the money runs out, the options narrow.
Ik heb Rianne87 ingeschat als iemand met een vraag (terecht, daar is dit forum voor) en een budget als het mijne.
En ik heb een 'ander' geluid willen laten horen. Want de 'echte' Fenders en Gibbies vliegen je hier om je oren. Met bijbehorende meningen. Ik ben ervan uitgegaan dat die meningen wel terug te vinden zijn.
Ik ben al levenslang klant bij Dirk Witte (heb nog een bonnetje van 1969 van DW liggen) en The Sound Shop, maar niet iedereen kan dat betalen. Ik nu ook niet altijd meer, dus dan mot je wat.
Voor € 1.000,00 een goede gitaar maken is stoer. Voor € 300,00 een goede gitaar maken is nog veel stoerder, omdat er dan meer mensen plezier van kunnen hebben. Restwaarde? Prachtig, maar plezier in het spelen is belangrijker. Dan hoeft ie ook de deur niet uit. Mijn zelfbouw is na 37 jaar de stort op gegaan omdat ie uit elkaar viel. Na zoveel plezier kan de restwaarde me geen donder meer schelen.
Beetje lang verhaal en (sorry) off topic.
Maar bedankt voor de tip. Daar kan ik wat mee. En Rianne misschien ook.

@Rianne
Misschien dat je je aanschaf (liefst met fototje vanzelf) wilt posten? Lijkt mij leuk te zien wat er aan beslissing uitkomt.

Vriendelijke groet Gus

Rianne87
6 oktober 2010, 08:27
Bedankt allemaal voor jullie tips!
Tja ik heb al een tijdje geen gitaar gespeeld en heb t sinds 2 maanden weer opgepakt.
IK heb op dit moment een epiphone les paul te leen en die bevalt goed! MAar helaas moet die ook weer terug. Omdat mijn budget niet zo groot is lijkt dit me voorlopig een prima gitaar om mee te beginnen! Als ik jullie reacties zo lees denk ik dat het een goede keuze kan zijn voor mij. IK hou jullie op de hoogte!

edje kadetje
6 oktober 2010, 10:44
Als je een oude fabrieksaangepaste lp custom kopie hebt van dat merk, waar je zelf ook iets aan aanpast, heb je een vintage Vintage custom custom lp custom. :cooler:

LOL

Het soort humor waar ik wel van hou.

Fisherman
6 oktober 2010, 11:58
Beetje lang verhaal en (sorry) off topic.
@Rianne
Misschien dat je je aanschaf (liefst met fototje vanzelf) wilt posten?Vriendelijke groet Gus

Don Juan Gus! :seriousf::seriousf:

Fisherman
6 oktober 2010, 12:01
Bedankt allemaal voor jullie tips!
Tja ik heb al een tijdje geen gitaar gespeeld en heb t sinds 2 maanden weer opgepakt.
IK heb op dit moment een epiphone les paul te leen en die bevalt goed! MAar helaas moet die ook weer terug. Omdat mijn budget niet zo groot is lijkt dit me voorlopig een prima gitaar om mee te beginnen! Als ik jullie reacties zo lees denk ik dat het een goede keuze kan zijn voor mij. IK hou jullie op de hoogte!

Rianne, duidelijk!
Je hebt dus een bepaald budget en dan kun je beter voor een Gibson kopie gaan en zoals je in dit topic wel hebt kunnen lezen wordt Vintage als goed omschreven. Ik zou tóch de tip willen geven om een nieuwe Vintage te kopen, dit ivm garantie, afstelling etc.etc.
Want of je nu een nieuwe koopt voor 300 of een gebruikte voor 250, tja dan zou ik toch kiezen voor een nieuwe.

Succes ermee en we horen het wel! :ok:

Nicks
6 oktober 2010, 12:03
Even een vraagje voor de V100 eigenaars, ik heb laatst een setje Wilkinson Humbuckers voor een spotprijsje gevonden en gekocht maar hoe klinken ze eigenlijk in je gitaar? Zijn ze warm en helder of vet en modderig?

Ik zoek zelf eigenlijk een humbucker die warm en transparant is namelijk maar goed, voor dat prijsje kan ik ze altijd nog in een bouwproject stoppen.

Fisherman
6 oktober 2010, 12:16
Let op, splinternieuw én onder de 300 euro én gratis afstelbeurt....toch ook nog een stukje service dus. :ok:

Vintage V100GT Gold Top: Vintage V100HB Honey Burst:
http://www.alphenaar.com/b_3183.jpg http://www.alphenaar.com/b_3187.jpg

http://www.alphenaar.com/N_frame.html?http://www.alphenaar.com/Vintage_V_100_IT_Iced_Tea__N_art_3186.html


Zomaar even van het net geplukt, dus geen idee of het in de buurt is bij je...

Rianne87
16 oktober 2010, 10:47
Nou mensen, ik heb m'n keuze inmiddels gemaakt!

En het is wat heel anders geworden :P
Ik heb gekozen voor de Squier Stratocaster Deluxe Hot Rails. Vond deze toch fijner spelen en bovendien een voordeel dat ie lekker licht is.

http://www.dv247.com/assets/products/42571_l.jpg

Ben benieuwd wat jullie van mijn keuze vinden!

grayfink
16 oktober 2010, 10:55
Lijkt mij een prima keus.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

jules
16 oktober 2010, 11:31
leuk leuk leuk, alleen raar dat ze in het midden of in de neck geen single coil hebben geplaats, zou toch veel veelzijdiger zijn niet?

verder wel een harstikke sjieke gitaar ( zo zeggen we dat in mestreech)

Duhsjaak
17 oktober 2010, 15:01
Hi R
Gefeli!!! Totaal anders dan de plank waarover je aan het denken was. Leuk, ik ken m niet en inderdaad is het gewicht van deze Squier in zijn voordeel.
Een foto'tje vanzelf is noord-hollands en iets anders dan foto'tje van jezelf.
Vanzelf is een soort stopwoordje.
Chique zeggen ze in Mestreech kennelijk. In Vaals (spreek uit als Woaals of zo) zeggen ze chique wa? Moet dan chique hè? voorstellen.
Kijken of ik weer voor Don Gus wordt uitgemakt (hihi).

Heel veel plezier ermee en laat eens weten hoe ie bevalt. Zeker met hot rails kom je ze minder vaak tegen.
Fijn weekend
Gus

Exi
17 oktober 2010, 16:07
Als het dan toch een strat wordt, dan inderdaad maar een witte met een grote headstock. mooi hoor!:ok: