PDA

View Full Version : Wat voor FX is dit?



Jailbird
25 september 2010, 20:29
'Walk with me'' van Di-Rect

http://www.youtube.com/watch?v=sReDCjF_cdE


Dat oranje kleurige pedaal waar spike aan gaat draaien rond 4:10
Wat is dat voor een ding? klinkt als een phaser?

Zou het graag willen weten!


Jailbird

Mitch
25 september 2010, 21:31
Het is sowieso een delay. Alleen geen idee welke. In het begin van het nummer hoor je het wat duidelijker, zo tussen 1:40 en 1:55. Door aan de knop te draaien die de delaytijd regelt verander je ook de toonhoogte. Dat is wat jij interpreteert als phaser.
Het is een tof gebruik van het effect, maar vergt wel enige oefening en het verschilt per delaypedaal of het volume ook toeneemt als je veel repeats inregelt (waardoor het pedaal in feedback gaat en dus tonen blijft genereren die blijven doorduren, die je dan weer kan regelen qua toonhoogte met de delaytijd).

Luke-wannabe
25 september 2010, 21:36
Ik gok dat het deze is:

http://www.rocknroll-pedals.com/prodimages/Maxon-AD999Pro-Analog-Delay.jpg

rocker_71
25 september 2010, 21:47
Best gaaf nummer! Er zit een hele mooie opbouw in.
Die maffe geluidjes kun je idd met een goede delay maken.
Maar met mijn pas nieuwe Airplane Flanger (van Paul Gilbert) is dit ook geen probleem. ;)

Jailbird
26 september 2010, 14:16
Hey gasten bedankt!!
Ik zal is gaan rondkijken voor zo´n ding:cooler:

Mitch
26 september 2010, 14:23
Deze is wel erg duur. Met andere delays is dit ook prima te doen, al moet -ie wel kunnen feedbacken (en dat ook een beetje gecontroleerd doen).

titzenpitzer
26 september 2010, 14:28
Overduidelijk een Maxon PH350 phaser.

http://www.youtube.com/watch?v=a8IsC3S_Dnc

TS was dus juist! (rond minuut 5.00 hoor je een beetje van de oscillatie)

FruscianteFan
26 september 2010, 14:40
Nee, dat is het niet. Het was helemaal geen phaser.

Je kunt dit ook doen met een simpelere analoge delay zoals de EHX Memory Toy of de MXR Carbon Copy.

Mitch
26 september 2010, 14:59
Effe terugluisteren naar 1:40, dat is het punt waar je het duidelijkst de delays terughoort. Het zou verder best kunnen dat -ie later ook een phaser heeft aangetrapt, maar daar zit -ie niet mee te tweaken.

Luke-wannabe
26 september 2010, 17:57
Ik denk wel dat het die Phaser is! Doordat je de feedback aan kan passen en het pedaal analoog is, gaat deze ook oscilleren. Zie maar rond bijvoorbeeld 4.46 http://www.youtube.com/watch?v=a8IsC3S_Dnc .
Het enige waarom ik twijfelde dat het een delay was in eerste instantie dat het 'gepiep' ook soms heel snel gaat, en zó snel, dat red je niet met een oscillerende delay.

titzenpitzer
26 september 2010, 18:31
Het eerste wat me opviel is dat er tussen 2 knoppen wat meer ruimte tussenzat. Vandaar.
@ TS: uiteindelijk werkt een delay ook erg goed hoor, maar kijk dan naar een boss DD7, 6, 5, 3, ... of een malekko 616. Die Maxons hierboven zijn afgrijselijk duur.

DemolitionColorScheme
26 september 2010, 18:41
Ik denk toch dat het die phaser is. Die Maxon delay is roze, deze is duidelijk orange. Ook hoor je een sweep bij de oscillatie, die ook steeds sneller gaat. Ik stem dus voor de Maxon Phaser.

Luke-wannabe
26 september 2010, 18:44
Ik denk toch dat het die phaser is. Die Maxon delay is roze, deze is duidelijk orange. Ook hoor je een sweep bij de oscillatie, die ook steeds sneller gaat. Ik stem dus voor de Maxon Phaser.
Me too. (+12345)

DemolitionColorScheme
26 september 2010, 18:48
Het eerste wat me opviel is dat er tussen 2 knoppen wat meer ruimte tussenzat. Vandaar.
@ TS: uiteindelijk werkt een delay ook erg goed hoor, maar kijk dan naar een boss DD7, 6, 5, 3, ... of een malekko 616. Die Maxons hierboven zijn afgrijselijk duur.
Oscilleren die BOSS DD-6 en 7's - ja? Volgens mij de DD-3 nog wel.
Als ik delay zou willen voor oscillatie, dan zou ik sowieso analog of tape gaan.

DemolitionColorScheme
26 september 2010, 18:50
Me too. (+12345)
Moet ook wel. Ik heb nog nooit een delay zo duidelijk een modulerende oscillatie horen hebben - althans, voor een delay zonder een modulatie sectie. ;)

titzenpitzer
26 september 2010, 19:11
Oscilleren die BOSS DD-6 en 7's - ja? Volgens mij de DD-3 nog wel.
Als ik delay zou willen voor oscillatie, dan zou ik sowieso analog of tape gaan.

De DD7 allensins zeker, gitarist van mijn band gebruikt hem vaak voor van die dingen.

Mitch
26 september 2010, 19:24
Ben nu even niet in de gelegenheid om herrie te maken op de PC, maar ik zal nog eens luisteren naar de fragmenten.

Herman
26 september 2010, 19:54
Ik heb een DD7, en vind ik toch niet ideaal voor oscilatie. Heb daarom een Memory Toy bij gekocht, en dat ding oscileert als de tering! :D Te gek pedaaltje voor weinig geld!

FruscianteFan
26 september 2010, 20:11
inderdaad, de DD7 oscilleert wel, maar volgens mij klinkt de Toy toch net wat organischer. Wel heb je op de DD7 verschillende modi die allemaal anders klinken als ze oscilleren.

Mitch
26 september 2010, 21:08
Ah, inderdaad iets te snel gezapt. Op 1:40 zit -ie wel met zijn delay te spelen (DL4) maar na 4:40 doet -ie dat inderdaad met de Maxon phaser. De DL4 staat dan echter ook al op doorlopende repeats, vandaar de verwarring.
Heel veel alternatieven voor de PH350 zijn er niet, er zijn niet zo heel veel phasers met een dergelijke regelbare feedback. De PM7 wel, maar die klinkt niet zo soepel als de PH350. Wel een heerlijk freakpedaal overigens :D Voor soepele beheersbare feedbackende delays is de Toy wel een aanrader trouwens.