PDA

View Full Version : Enkele vragen toonladders



Ace-of-Spades
25 september 2010, 19:25
Hoi,

Ik lees al een tijdje mee op t forum en heb o.a. de stukken van Jeroen over akkoorden en toonladder e.d. gelezen. Ik ben met een paar vragen blijven zitten.

- Wat bepaald wat de volgende toon is op de toonladder? Is er een regel, een structuur? Of moet je horen om de structuur te vinden? Ik hoor namelijk wel duidelijk als ik een verkeerde toon op de ladder aansla.

- Een ladder als de A Pentatonische mineur ladder begint op de vijfde fret met een A op de lage E snaar. Als ik met een website de scale verplaats (all-guitar-chords.com) naar bijv. de 8e fret dan begint deze op de lage E snaar met een C. Is het dan nog wel een A Pent. Min. ladder? Ik had verwacht dat het pas een A pent min ladder is als deze met de A begint.

-Wat zijn nou de toonladders die onmisbaar zijn voor het spelen van muziek in de stijl van Frusciante, John Mayer, RHCP etc. Er staat een heleboel geschreven op internet maar de juiste antwoorden vind ik niet echt.


Dit is de eerste keer dat ik me bezig houdt met muziek theorie, dus hulp is welkom ;). Ik zal het vanzelf wel gaan begrijpen, maar nu is het nog een beetje onduidelijk voor me.

Thx

ThomasR
25 september 2010, 20:15
ik zou de stukjes van Jeroen nog eens doorlezen en echt aandachtig alles proberen opnemen want uit je vragen blijkt dat je enkele fundamentele dingen mist om verder te gaan. De antwoorden op je vragen zal je daar dan ook vinden.
thomas

davidof
25 september 2010, 20:22
- Wat bepaald wat de volgende toon is op de toonladder? Is er een regel, een structuur? Of moet je horen om de structuur te vinden? Ik hoor namelijk wel duidelijk als ik een verkeerde toon op de ladder aansla.

--> Ik vind het makkelijkst om gewoon op mijn lage E snaar alle tonen achtereenvolgens te spelen over het stuk, en dan maar luisteren welke toon er best bij lijkt te passen.


- Een ladder als de A Pentatonische mineur ladder begint op de vijfde fret met een A op de lage E snaar. Als ik met een website de scale verplaats (all-guitar-chords.com) naar bijv. de 8e fret dan begint deze op de lage E snaar met een C. Is het dan nog wel een A Pent. Min. ladder? Ik had verwacht dat het pas een A pent min ladder is als deze met de A begint.

--> Als je de ladder verschuift veranderd de grondnoot dus veranderd ook de ladder, dan heb je dus C mineur pentatonisch, zo kan je die ladder dus voor elke (grond)noot gebruiken.


-Wat zijn nou de toonladders die onmisbaar zijn voor het spelen van muziek in de stijl van Frusciante, John Mayer, RHCP etc. Er staat een heleboel geschreven op internet maar de juiste antwoorden vind ik niet echt.

--> Ikzelf ben begonnen met de volledige pentatonische ladder vanbuiten te leren en daar kan je al veel met doen hoor, als je iets meer mogelijkheden wil (7 ipv 5 noten) kan je de Volledige Majeur ladder ook leren. (staat op all-guitar-chords onder ionisch, aeolisch voor mineur)

Zoals gezegd staat ALLES uitgelegd in Jeroen z'n lessen (zo ben ik ook begonnen;))

succes nog

terrasbeest
25 september 2010, 20:43
Welkom op het gekken-subforum.:grouphug:

Arthis
25 september 2010, 20:48
Frusciante gebruikt, afhankelijk van het nummer, veel pentatonische licks gecombineerd met de tonen uit de volledige majeur/mineur toonladder om het wat melodischer te maken.

Over mayer weet ik niet precies, maar volgens mij zit je ook wel goed met (blues)pentatonisch en volledige majeur/mineur.

Ace-of-Spades
25 september 2010, 22:09
ik zou de stukjes van Jeroen nog eens doorlezen en echt aandachtig alles proberen opnemen want uit je vragen blijkt dat je enkele fundamentele dingen mist om verder te gaan. De antwoorden op je vragen zal je daar dan ook vinden.
thomas

Daar kon je wel een gelijk in hebben maat ;) Even de theorie goed combineren met de praktijk zal wellicht ook wonderen doen.


- Wat bepaald wat de volgende toon is op de toonladder? Is er een regel, een structuur? Of moet je horen om de structuur te vinden? Ik hoor namelijk wel duidelijk als ik een verkeerde toon op de ladder aansla.

--> Ik vind het makkelijkst om gewoon op mijn lage E snaar alle tonen achtereenvolgens te spelen over het stuk, en dan maar luisteren welke toon er best bij lijkt te passen.


- Een ladder als de A Pentatonische mineur ladder begint op de vijfde fret met een A op de lage E snaar. Als ik met een website de scale verplaats (all-guitar-chords.com) naar bijv. de 8e fret dan begint deze op de lage E snaar met een C. Is het dan nog wel een A Pent. Min. ladder? Ik had verwacht dat het pas een A pent min ladder is als deze met de A begint.

--> Als je de ladder verschuift veranderd de grondnoot dus veranderd ook de ladder, dan heb je dus C mineur pentatonisch, zo kan je die ladder dus voor elke (grond)noot gebruiken.


-Wat zijn nou de toonladders die onmisbaar zijn voor het spelen van muziek in de stijl van Frusciante, John Mayer, RHCP etc. Er staat een heleboel geschreven op internet maar de juiste antwoorden vind ik niet echt.

--> Ikzelf ben begonnen met de volledige pentatonische ladder vanbuiten te leren en daar kan je al veel met doen hoor, als je iets meer mogelijkheden wil (7 ipv 5 noten) kan je de Volledige Majeur ladder ook leren. (staat op all-guitar-chords onder ionisch, aeolisch voor mineur)

Zoals gezegd staat ALLES uitgelegd in Jeroen z'n lessen (zo ben ik ook begonnen;))

succes nog

Thx voor je antwoorden. Wat ik raar vind is dat op die site na het verschuiven van de ladder hij wel gewoon A pentatonic blijft heten. Of die site klopt niet, of ik mis nog een stukje fundamentele informatie. Ik gok op t laatste ....
Dit bedoel ik. Dit zijn beide A pentatonic minor ladders, maar zet beginnen met een andere noot (en andere fret)

http://all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1

http://all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=1&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1

davidof
25 september 2010, 22:49
Daar kon je wel een gelijk in hebben maat ;) Even de theorie goed combineren met de praktijk zal wellicht ook wonderen doen.



Thx voor je antwoorden. Wat ik raar vind is dat op die site na het verschuiven van de ladder hij wel gewoon A pentatonic blijft heten. Of die site klopt niet, of ik mis nog een stukje fundamentele informatie. Ik gok op t laatste ....
Dit bedoel ik. Dit zijn beide A pentatonic minor ladders, maar zet beginnen met een andere noot (en andere fret)

http://all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1

http://all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=1&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=1

ja da's idd dezelfde ladder maar dan in een andere positie, als je heel de ladder wil bekijken kun je 'full' aanduiden en dan zie je hem.. maar best leer je alle posities afzonderlijk, als je die combineert kom je aan de volledige toonladder
http://www.musicdownloadinstrumentalsongs.com/A-Minor-Pentatonic-Scale-5-Positions-For-Guitar.gif

Je kan je natuurlijk in het begin ook beperken tot de eerste positie(op de afbeelding) en daaruit al beginnen soleren. Als je die positie in elke grondnoot wilt toepassen moet je natuurlijk ook het nummertje aanpassen, dus voor A: 5 voor C: 8 voor D: 10 voor E: 12 ......

Ace-of-Spades
25 september 2010, 23:11
ja da's idd dezelfde ladder maar dan in een andere positie, als je heel de ladder wil bekijken kun je 'full' aanduiden en dan zie je hem.. maar best leer je alle posities afzonderlijk, als je die combineert kom je aan de volledige toonladder.
http://www.musicdownloadinstrumentalsongs.com/A-Minor-Pentatonic-Scale-5-Positions-For-Guitar.gif

Je kan je natuurlijk in het begin ook beperken tot de eerste positie(op de afbeelding) en daaruit al beginnen soleren. Als je die positie in elke grondnoot wilt toepassen moet je natuurlijk ook het nummertje aanpassen, dus voor A: 5 voor C: 8 voor D: 10 voor E: 12 ......

Ah de structuur verschuift gewoon over de nek als de grondnoot verandert. Dat maakt een hoop duidelijk. Dat was het stukje dat ik miste. Thx.

-=JEROEN=-
25 september 2010, 23:22
En ja hoor, daar is ie weer, de veel gemaakte fout, het idee dat de positie of starttoon bepaald welke ladder het is. DIT IS DUS NIET ZO!!!

Wat bepaald het dan wel?

De verhouding! Oftewel: functie!!!

De verhouding van de tonen tov de grondtoon. Als je de tonen a, c, d, e, g speelt over een Am akkoord, dan klinkt dit als A mineur pentatonisch, omdat dit is hoe de gespeelde tonen zich verhouden tot het akkoord.

Speel je echter dezelfde tonen (in welke positie of volgorde dan ook!!!) over een C akkoord, dan klinkt het C majeur pentatonisch, omdat wederom de gespeelde tonen zich zo verhouden tot het akkoord.

Een c over C akkoord heeft de functie van een priem, terwijl de c over een Am akkoord de functie heeft van een kleine terts. En dit is dan ook hoe die klinkt. Het is dus niet de toon zelf die de ladder bepaald waartoe hij behoort, maar de functie van die toon.

Mijn tip is om te gaan luisteren naar wat je zojuist theoretisch hebt ontdekt of geleerd. Speel 2 willekeurige akkoorden na elkaar en ga luisteren welke tonen jij vindt passen. Speel nu slechts 1 van die 2 akkoorden en hoor hoe de mogelijkheden verveelvoudigen. Wees creatief! Sommige tonen hebben wat meer tijd nodig om te wennen, hangt ook af van wat je oren gewend zijn te horen. Veel jazzliefhebbers accepteren dissonanten veel makkelijker dan popliefhebbers.

Nog meer vragen? ;)

davidof
25 september 2010, 23:48
En ja hoor, daar is ie weer, de veel gemaakte fout, het idee dat de positie of starttoon bepaald welke ladder het is. DIT IS DUS NIET ZO!!!



Akkoord, maar om hem praktisch al op weg te helpen kan hij daar toch al met experimenteren.

-=JEROEN=-
26 september 2010, 04:27
Wat heeft het voor zin om met foute info te experimenteren?

Uiteraard kom je altijd wel ergens uit, maar is dit waar hij uit wil komen?

Volgens mij vraagt hij om verduidelijking en niet om verwarring.

Dus bij deze mijn gouden regels (die dus altijd gelden):
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=139435

terrasbeest
26 september 2010, 09:23
Akkoord, maar om hem praktisch al op weg te helpen kan hij daar toch al met experimenteren.

DAMNED, nee dus.De uitleg van Jeroen heb ik niet helemaal gelezen, ik denk niet dat TS er veel informatie kan uithalen want ' te veel'.Maar de STELLING van Jeroen is wel iets dat men beter ter harte neemt.Een gitaar is een muziekinstrument als een ander, en bij een 'ander' instrument hèb je geen posities en frets die je kan doorschuiven whatever.
Een gitaar is geen game.

Die lessen van Jeroen bevatten informatie die het mogelijk moeten maken om :
1- iets over theorie op te steken.
2- de praktische toepassing op jouw instrument.
Ze zijn zinloos als je één van beide onderdelen zou achterwege laten.
Wie dat niet inziet, is mss niet klaar om zelfstanding te gaan leren, en gaat beter lessen nemen.

Hou er rekening mee dat toonladders en akkoorden kennen maar een onderdeel vormt van hetgeen je moet kunnen, om muziek te maken.

Ace-of-Spades
26 september 2010, 11:07
Op mijn opleiding is het zo dat ik theorie moet vertalen naar de praktijk (geneeskunde). Als ik dat niet voldoende kan moet ik maar beter onderzoeker in een lab worden. Ook bij muziek beschouw ik theorie (samen met gehoor en gevoel) als fundament, maar als je het niet kan vertalen naar de praktijk schiet je er weinig mee op als muziek maken je doel is. Laat dat laatste nou net mijn doel zijn.

Persoonlijk vind ik het fijn om te weten wáárom iets goed klinkt. Toen ik mijn gitaar twee maanden geleden kreeg sloeg ik een paar noten aan en ik vroeg me eigenlijk meteen af waarom bepaalde noten wel mooi klinken samen en andere niet. Ik heb inmiddels wel een eigen stijl ontwikkeld, geen speelstijl (tenzij brak een speelstijl is), maar wel een muziekvoorkeur. Dat bepaald natuurlijk of ik iets mooi vind klinken of niet, maar soms klinkt iets gewoon vals. Dat vinden we geen van allen mooi denk ik ;)

De theorie die Jeroen heeft opgeschreven is goed te behappen, maar als je als ik voor het eerst met een instrument in aanraking komt is het wel overweldigend. Ondanks het feit dat het maar enkele pagina's zijn staat er veel informatie in. Met 't nieuwe inzicht snap ik t een stuk beter. Ik kan weer vooruit.

Ik vind t gaaf om naast de liedjes die ik oefen de toonladder te oefenen als extra leerstof. Voor zover ik hier gelezen heb zijn er veel mensen die er een hoop aan hebben gehad om hun spel naar een hoger niveau te tillen.

Om uiteindelijk één te worden met je instrument is 't handig,vind ik, als je hem of haar (whatever you like :seriousf:) begrijpt. Zou het niet verdomd handig zijn als je een gebruiksaanwijzing zou krijgen bij je vriendin? :sssh:

-=JEROEN=-
26 september 2010, 11:30
Zou het niet verdomd handig zijn als je een gebruiksaanwijzing zou krijgen bij je vriendin? :sssh:

Probleem met vrouwen is dat ze niet volgens gebruiksaanwijzing werken. In allerlei boekjes staat dat er ergens een knopje zit en als je daar over wrijft er uren van genot volgt. Nou heb ik 't knopje inmiddels wel gevonden, maar ik krijg hele andere reacties als beloofd als ik er aan zit; een knal voor m'n kop, verontwaardigde gezichten of regelrechte rechtzaken. Misschien toch maar zelf eerst een vriendin zoeken.

Ace-of-Spades
26 september 2010, 11:41
Jarenlang wetenschappelijk onderzoek heeft 't volgende aangetoond. Die van mij wil nog wel eens een uitzondering maken op de regel, maar als je het grote geheel van het schema ziet kan je improviseren.


http://imgur.com/GhfJm.jpg




En nog even on-topic: thx voor je hulp so far. Verdere vragen zal ik in je lestopics stellen.

davidof
26 september 2010, 13:06
Ik vond het toch leuk om in't begin de toonladder te kunnen doorschuiven & zo soleren over verschillende backing tracks, alvorens al de achterliggende theorie te moeten leren. Zoiets doe je toch op je eigen tijd & als je daar zin in hebt?