PDA

View Full Version : onkosten



nightrain
25 september 2010, 16:08
Hallo gitaarnet,

Ik ben van plan een Marshall JVM 410h te kopen, maar nu hoor ik verhalen dat ik om het half jaar de buizen zou moeten veranderen en als ik dat doe dat ik dan ook moet ''biasen''(?), klopt dit? En hoe gaat dat biasen in zijn werk?

RoelSmoel
25 september 2010, 16:19
Hallo gitaarnet,

Ik ben van plan een Marshall JVM 410h te kopen, maar nu hoor ik verhalen dat ik om het half jaar de buizen zou moeten veranderen en als ik dat doe dat ik dan ook moet ''biasen''(?), klopt dit? En hoe gaat dat biasen in zijn werk?

Lulkoek, onzin, alles wat je het maar wilt noemen, buizen kunnen soms wel tientallen jaren mee gaan bij normaal gebruik.

nightrain
25 september 2010, 16:20
Lulkoek, onzin, alles wat je het maar wilt noemen, buizen kunnen soms wel tientallen jaren mee gaan bij normaal gebruik.

Ook bij 5 (soms meer) uur per dag spelen?

allochthomas
25 september 2010, 16:22
Valt reuze mee hoor. De preamp buizen kunnen met gemak een paar jaar mee gaan als je goed met je versterker omgaat. Je eindtrap buizen hangt een beetje af van hoeveel je speelt. Als je intensief repeteert en optreed dan kan het zijn dat je ze om het jaar moet vervangen, of zelfs eerder. Als je ze gewoon thuis gebruikt dan kunnen ze gerust een paar jaar mee gaan.

Baker
25 september 2010, 16:31
Ik heb mijn JVM al twee en half jaar en ik heb de buizen nog nooit vervangen. Biassen is een fluitje van een cent bij een JVM mocht het nodig zijn. Dus, inderdaad: lulkoek.

Eko
25 september 2010, 17:11
Zonder technisch termen,
Bij het biassen wordt de spanning geregeld die op de eindbuizen staat. Als je die laag houdt ( binnen de normale waarden ) dan heb je wat iedereen een koud geluid noemt. Je moet dan de versterker heel hard zetten om oversturing te krijgen. Zet je hem hoger qua spanning dan is de oversturing wat sneller bereikt en vinden de meesten hem wat warmer klinken. nadeel van het laatste is dat de buizen eerder slijten. Tussen die twee uitersten zit natuurlijk een gulden middenweg. Bij normaal gebruik gaat een stel buizen lang mee.
Het gaat met heel veel produkten in je leven hetzelfde net als bij autobanden. Mijn broer heeft een wat sportieve stijl en rijdt iedere 25000-30000 km nieuwe , ik rijdt rustig en doe er 90000km mee.
Ik doe met m`n Marble meer dan twee jaar met de eindbuizen. Ik treed zeer regelmatig op en repeteer ook nog. Het kan dus makkelijk.

Nielsje
25 september 2010, 17:24
Mijn DSL heeft destijds pas na een jaar of 6 nieuwe eindpitten gekregen. Was toen ook wel nodig. Ik speel 'redelijk veel'.

G.G.
25 september 2010, 17:43
Buizen gaan echt niet zomaar stuk. Heb net, van de week een EL84 uit een radio gehaald en in een versterker gezet. Dat ding zat al zoŽn 50 jaar in de radio, die bijna dagelijks wel gebruikt werd. Niets aan de hand en hij werkt prima.

Buizen alleen vervangen als het nodig is omdat ze stuk/op zijn of vanwege de klank. Eerder lijkt me niet nodig.

guitarkid
26 september 2010, 18:55
Lulkoek, onzin, alles wat je het maar wilt noemen, buizen kunnen soms wel tientallen jaren mee gaan bij normaal gebruik.

Da's wel erg lang hoor, Roel. En wat is "normaal gebruik"....?
Maar verder heb je natuurlijk gelijk: om het half jaar slaat natuurlijk nergens op.

Gr. C.

rijsberman
26 september 2010, 19:41
Die van mij zitten sinds 2003 in m'n amp. Ik ben de tweede eigenaar en ik heb geen idee hoeveel de vorige eigenaar 'm gebruikt heeft. Ik heb wel de indruk dat 'ie ruim meer ruist dan nodig. Lijkt me iets met de preamp buizen, die wilde ik maar eens vervangen.
Klinkt dat plausibel?

big dooley
26 september 2010, 21:01
Zonder technisch termen,
Bij het biassen wordt de spanning geregeld die op de eindbuizen staat. Als je die laag houdt ( binnen de normale waarden ) dan heb je wat iedereen een koud geluid noemt. Je moet dan de versterker heel hard zetten om oversturing te krijgen. Zet je hem hoger qua spanning dan is de oversturing wat sneller bereikt en vinden de meesten hem wat warmer klinken. nadeel van het laatste is dat de buizen eerder slijten. Tussen die twee uitersten zit natuurlijk een gulden middenweg. Bij normaal gebruik gaat een stel buizen lang mee.

niet helemaal...
om bias uit te leggen ontkom je haast niet aan de technische achtergrond ervan
met bias beinvloed je de stroomsterkte (en niet de spanning) die door een buis loopt, zonder signaal... vergelijkbaar met de stationairloop van een auto

over het algemeen wordt aangenomen, dat een bias van 70% van het maximale vermogen (in watt) van de anode als limiet wordt gezien... dit stationaire vermogen wordt berekend door de gemeten anodespanning (vast gegeven) en de anodestroom (instelbaar) te vermenigvuldigen met elkaar
de JVM wordt af fabriek ingesteld op ongeveer 50% en dat is vrij koud te noemen... zeker in vergelijk met zijn voorgangers de JCM2000's, die vrijwel op de limiet afgesteld staan...
de golfvorming zal een "notch" hebben tussen de pieken en dalen in... of dit plezierig gevonden wordt, is aan de speler zelf... als je een koudere afstelling het lekkerst vind klinken, heeft het geen zin om dat ding warmer af te stellen... het is onzin dat een versterker precies op 70% stationair moet staan om goed te klinken

mijn JVM staat zeker niet op de standaard waardes... erger nog, ik gebruik een variac (regeltrafo), om het voltage uit de muur te boosten, om alle interne voltage's "in spec" te krijgen... met een voltage van 240Vac uit de muur zijn de gloeivoltages waar ze zijn moeten... in de oefenruimte krijg ik "slechts" 220Vac
de bias is daarna afgesteld op 67% omdat ik dat nu eenmaal het lekkerst vind klinken... ik doe inmiddels 2 jaar met deze buizen en nog steeds klinken ze monsterlijk

inderdaad met een kouder afgestelde bias gaan de buizen normaal gesproken langer mee, maar hoe hard je de versterker gaat zetten heeft hier meer invloed op... zet zo'n ding 5 uur per dag vol open en dan maakt het niet eens meer uit wat je biasafstelling is...

hoe de bias in te stellen is, heb ik al eens ergens in een engelstalig forum beschreven... dit is de manier waarop ik het doe:
JVM bias (http://www.marshallforum.com/marshall-amps/18406-just-pulled-trigger-jvm210h.html#post209601)

nico verduin
26 september 2010, 21:27
technisch gesproken kunnen buizen best de nodige "uren" draaien. Maar net als elk ander electronisch onderdeel neemt de dynamische kwaliteit af. Ik merk vaak bij klanten dat zij de amp geweldig vinden klinken als er nieuwe eindbuizen in gaan. Toch als ik de oude buizen in de AVO tester doe, meten ze nog steeds redelijk. Niet geweldig als een nieuwe buis maar redelijk. Op zich dus nog steeds goed.
Dat roel een oude EL84 gebruikt en dat zijn ampje goed klinkt is geen vergelijking totdat hij er een nieuwe in doet. Dan heb je enige referentie. Daarnaast zijn de oude productie buizen van een "iets" betere kwaliteit tov de huidige productie. Ik betwijfel of een JJ of sovtek nog net zo sterk zou klinken als die oude EL84 van Philips die uit die oude radio kwam als ze ook 50 jaar gedraaid hebben.
Dat een amp nog steeds "prima" klinkt wordt beoordeeld door de speler op het moment dat hij de amp gebruikt. In de praktijk betekent dat wel dat hij "went" aan het geluid van zijn amp. Voor het goede zou je het geluid moeten opnemen als de buizen net nieuw zijn en dan regelmatig eens vergelijken of de versterker nog net zo klinkt als toen.
Tenslotte zijn er ook klanten die hun amp het lekkerst vinden klinken op vol vermogen. Ik heb zelfs een er die zet zijn versterker volluit om daarna met een of andere loadbox het volume terug te draaien. Dat vindt hij het lekkerst klinken. Tja die draait er elke 6 maanden wel een setje doorheen.

stikel
26 september 2010, 21:31
Die van mij zitten sinds 2003 in m'n amp. Ik ben de tweede eigenaar en ik heb geen idee hoeveel de vorige eigenaar 'm gebruikt heeft. Ik heb wel de indruk dat 'ie ruim meer ruist dan nodig. Lijkt me iets met de preamp buizen, die wilde ik maar eens vervangen.
Klinkt dat plausibel?

Ik dacht dat je die amp "nieuw" had aangeschaft op die Troostwijkveiling recent (ik had er ook op willen bieden, maar het was mij te ver van huis, en te duur, alles meegerekend). Als dat het geval is zijn de buizen nog als nieuw. Wat overigens niet wil zeggen dat er geen rot buisje op zit. Of is dit weer een andere ?

big dooley
26 september 2010, 22:02
nico, wat zijn jouw ervaringen met de JJ KT77?