PDA

View Full Version : nieuwe buizen jcm900 dual reverb 50w



nak
25 september 2010, 12:57
Een kameraad heeft een jcm900 maar nog nooit zijn de buizen vervangen.
Er wordt hardrock/metal gespeeld, dus strakheid heeft wel prioriteit.
Gezien de vele post over buizen, is het handiger om alleen de preampbuis eerst te vervangen, voor beter geluid? En dan door wat dan?
Zag ook dat men de ecc83 wel door een 12ax7 vervangt, maar waarom?

ThomasR
25 september 2010, 13:01
Zag ook dat men de ecc83 wel door een 12ax7 vervangt, maar waarom?

omdat dat dezelfde buizen zijn met een andere naam

JeanPaul du Vinnie
25 september 2010, 13:04
Een kameraad heeft een jcm900 maar nog nooit zijn de buizen vervangen.
Er wordt hardrock/metal gespeeld, dus strakheid heeft wel prioriteit.
Gezien de vele post over buizen, is het handiger om alleen de preampbuis eerst te vervangen, voor beter geluid? En dan door wat dan?
Zag ook dat men de ecc83 wel door een 12ax7 vervangt, maar waarom?
Pre-ampbuizen moet je veel minder vaak vervangen dan powerampbuizen. Ben je zeker dat het nodig is? Anders zonde van het geld.

G.G.
25 september 2010, 13:23
omdat dat dezelfde buizen zijn met een andere naam

Inderdaad exact hetzelfde. Bij fender schema's zag ik ook 7025 staan. Ik zoeken naar die buis..... blijkt dat ook ECC83/12AX7 te zijn.
E staat trouwens voor 6.3v gloeispanning, C voor triode en CC dus voor 2 triodes in 1 buis. Is totaal off topic, maar misschien grappig te weten.

Chris Winsemius
25 september 2010, 13:30
Beetje afhankelijk v/d hoeveelheid hoog die je er in wilt hebben. Minder hoog > gebruik dan bijvoorbeeld JJ buizen want die zijn meestal vrij middy-gefocust.

Voor wat meer openheid kun je (bijvoorbeeld) kijken naar Tungsol preampbuizen en Shuguang of TAD EL34Bs.

Bij het vervangen van de eindbuizen moet er ook gebiast worden.

JohnLord
25 september 2010, 14:22
Hè? Toen ik mijn JCM900 DR 50W head liet retuben werd mij (tegen mijn gevoel in overigens) verteld dat biassen niet nodig was en dat is ook niet gebeurd, met de vermelding dat dat bij gematchte setjes buizen niet nodig is.

jerome
26 september 2010, 11:21
Die retuber van jou heeft wel kennis van zaken zeg... ;)
Ik zou alsnog je versteker even laten biassen...

JohnLord
27 september 2010, 11:48
Inderdaad, buizen vervangen kan ik zelf ook wel. Zal nog een bias laten uitvoeren.