PDA

View Full Version : Topkam vijlen



Orpheo
25 september 2010, 12:08
Ik heb bij mijn meest recente warmothproject een setje topkamvijlen en 3 messing topkamblanks gekocht, om eens te spelen met topkammetjes maken. Ik heb er nu 3 gemaakt, en ik wil eigenlijk wel mijn ervaringen posten.

Je begint met een blok messing, dat zelfs op de meest brede hals past. kwestie van aftekenen, afzagen, en bijslijpen, tot ie breed genoeg is. je krijgt een vierkant blokje, en daar wil je geen topkam van hebben. de bovenkant moet een schuine zijde krijgen, de snaar moet zo min mogelijk schuiven over materiaal. dus dat heb ik ook gedaan.

Daarna ben ik de gitaar gaan besnaren, zodat ik direct kan zien of de spacing klopt, en of de snaar niet van de toets aflazert :P de hoge E deed ik als eerste, de lage E daarna. En dan is het een kwestie van afmeten, en vijlen. Eerst zodat ie niet eruit glipt natuurlijk, en pas als de spacing klopt, dieper. De topkam dus ook nog niet op hoogte maken (onderkant afvijlen, of van de bovenkant of weet ik t). als je mis gaat met de spacing, dan kan je je foutjes van de bovenkant afhalen (dus de topkam word de facto lager!) en dan kan je nog een keer beginnen. hoe ondieper je de gleufjes maakt, hoe vaker je dus opnieuw kan beginnen ;) als je het goed doet, doe je het dus in een keer.

Ik had deze methodiek ook pas na de derde keer door :P

maar goed, het vijlen zelf. het punt waar de snaar de topkam verlaat, richting de brug, is cruciaal. dat moet het allerhoogste punt zijn, voor 2 redenen. 1: je intonatie. de brug en frets staan zo gepositioneerd dat ze uitgaan van een startpunt,en dat is direct het eind van het fretboard. Goed vijlen dus! Alles NA die rand moet LAGER. echt, een stuk lager, en breder. het begeleid de snaar richting de stemsleutel.

vijl dus ook van het fretboard richting de tuners, in de richting van de snaar. en ook natuurlijk al gelijk onder de juiste hoek.

Als de begeleidgroef klaar is, kan je je focussen op de actie. Dit is een smaakkwestie, net als de spacing overigens. Mijn voorkeur is dat de lage snaren hoger liggen, en de hoge snaren lager. Ik ben nogal een houthakker op de lage snaren, dus als de actie daar al laag is, moet de brug raar schuin staan, en ik ben daar geen fan van. De hoge snaren mogen wat lager, zodat snelle pulloffs makkelijker gaan op de lagere frets.

Warmoth was zo vriendelijk om de halzen kaarsrecht afgesteld af te leveren, dus nu de snaren erop liggen, is de actie voor mij perfect.

Qua spacing ben ik makkelijk, ik wil redelijk gelijke afstanden tussen alle snaren, maar vooral dat de afstanden tussen de onderste 4 snaren gelijk is. Daar pak ik de meeste akkoorden namelijk! Je kan compenseren voor foute spacing door de zadels in te vijlen, maar dan heb je nog steeds gedoe bij de lage frets. Ik zou dus liever hebben dat de zadels niet lekker uitgelijnd zijn, dan de topkam.



Hoe weet je nu of je topkam goed gevijld is? Eigenlijk is dat heel simpel. Als je bij het stemmen niet constant 'ping ping' hoort. de snaar springt dan door de topkam, in plaats van glijden. Je hebt 't ook goed gedaan als ie niet op de topkam breekt. zeker met een goedje als messing kan dat nogal pittig zijn, omdat dat metaal is, en bramen dus makkelijk onstaan. Grafiet is heel vriendelijk, dat doet geen hol qua bramen, maar messing is een bitch. Die tweede test moet de praktijk bij mij uitwijzen, ghehe, dus dat zie ik nog wel :P

Waarom ik dit eigenlijk post? nou, omdat ik denk dat je je gitaar heel persoonlijk kunt maken, door je eigen topkam te vijlen. Het is gewoon een stapje verder dan pickups en tuners wisselen. Ik zag er als een berg tegenop, maar omdat deze halzen een rare breedte hebben, en ik er geen topkammen voor kon vinden (in een schappelijke prijsrange!) heb ik dus besloten dan maar zelf die krengen te maken! Bij warmoth zou ik 25E per stuk kwijt zijn, dus 75E voor 3 topkammen! Ik heb nu voor 40 eurootjes de vijlen en de topkammen; veel schappelijker! wel meer kans op problemen, maar dat viel dus reuze mee.

De weg is nu open voor creatieve topkammen! ziricote topkammetjes, ebben, bakeliet, aluminium, joh noem 't op, het kan.

Het fijne aan messing is dat dat redelijk zacht spul is, en lekker helder klinkt. Het geeft iets meer snap. Ik weet niet of de enorme sustain van m'n nieuwe gitaren ook te wijten valt aan de topkammen, maar ik weet wel dat ze mét topkammetjes enorm lang nazingen.

rvorkink
25 september 2010, 14:11
Vroeger in een grijs verleden had ik op een Strat ook een messing topkam gemaakt, scheelde inderdaad een stuk in de sustain.
Welke/watvoor vijlen gebruik jij?
Als ik wel eens kijk naar topkamvijltjes zie ik altijd een veelvoud van de prijs die jij betaald hebt.

René

Hiro
27 september 2010, 09:29
Ik ben er nu zelf ook mee bezig met messing topkammen, en heb ook al een brugkam gemaakt voor mn 12 snarige acoustische.

alleen om alles gepolijst te krijgen moet je wel geduld hebben :P

Orpheo
28 september 2010, 11:45
ik heb mijn vijlen bij warmoth gekocht.

Het polijsten was in 5 minuten gedaan hoor. 200 grit, 280, 380, 400 grit, en dan met micromesh. 5 minuten werk.

rvorkink
28 september 2010, 16:46
ik heb mijn vijlen bij warmoth gekocht.

OK, ga ik daar eens kijken.
Bedankt.

René

ellisvertellis
28 september 2010, 17:24
Misschien een domme vraag, maar met een topkam van been werk je op dezelfde manier? Heb nl een aantal gitaren waar wel eens een nieuwe topkam op mag (1 hondo, 1 epi, wie weet alst goed draait nog een tele en een strat, afhankelijk van het behaalde resultaat met die 2 dus). Heb het echter nog nooit gedaan...

Bedankt voor een heldere uiteenzetting, mocht ik nog vragen heb, weet ik waar aan te kloppen! :loveserenade: :D

Orpheo
29 september 2010, 14:41
uhm, ja, eigenlijk wel... been is veel zachter, dus je zit veel sneller te diep. daarom vind ik messing zo relaxed :)

gengar
29 september 2010, 23:25
Veel bouwers/ reparateurs geven de voorkeur aan gelijke spacing tussen de snaren ipv gelijke afstand tussen hart van de snaren. Ik doe dat zelf ook, en gebruik daar een tool van stewmac voor. Je kunt het ook zonder de tool doen, dan moet je gewoon gaan rekenen, totale afstand, dikte van de snaren verwerken etc.
Er is voor beide manieren wat te zeggen, ik geef voorkeur aan gelijke ruimte tussen snaren.

Vijlen in richting van de tuner doe ik eigenlijk niet, wel een paar keer gedaan maar daar zie ik niet echt veel voordeel van in en daarbij zie het er snel niet goed uit.

Tip van de dag: Bij DA/ Kruidvat etc. zo'n grote nagelvijl halen (of meerdere wellicht), karton met aan 2 kanten schuuroppervlak voor een euro of zo, super om de topkam af te werken.
Als je een keer wil investeren dan is zoiets wel heeel fijn voor topkammetjes te maken. http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=20&sid=136&pid=7020&detail=true

Orpheo
29 september 2010, 23:41
beetje 'van grof hout zaagt men planken' werk. niet mijn ding.

als je naar de tuner toevijlt heb je minder kans dat je te diep gaat. Ik heb het overigens op gevoel gedaan, en dat pakte voor mij behoorlijk goed uit. Eerst de grenzen bepalen, en dan invullen maar. messing is zo zacht dat als je de snaar erop drukt, hij gelijk een heel lichte indruk achterlaat. nee, ik ben dik tevreden. de test is overigens ook gelukt, de topkammen hebben geen bramen.

gengar
30 september 2010, 00:01
als je naar de tuner toevijlt heb je minder kans dat je te diep gaat? waarom? Bij het maken van een topkam zijn er veel wegen die naar rome leiden en waarschijnlijk maak je je 20e topkam heel anders dan je nu te werk gaat en zijn bepaalde dingen niet meer van toepassing waar je nu tegenaan loopt.

Als er iets een verkeerde beschrijving is van het gebruik van bijvoorbeeld die machine is het wel 'van dik hout zaagt men planken'.
Wat je met je handen met het apparaat doet bepaalt de uitkomst.Met de juiste korrel er op en heel secuur werk vergemakkelijkt dit het werk en nog veel belangrijker: zorgt dat je een veel strakker eindresultaat bereikt. Geloof me ik heb er al meer dan 3 gemaakt, op allerlei manieren, met de hand en met verschillende machines. Ik plaats geen prefab topkammen, met de enige reden dan die nooit passen zoals de topkammen die ik zelf maak. En als er ook maar 1 procent van waarheid in je opmerking zou zitten dan zou ik een andere methode aanhouden. Ik heb zelf namelijk een hekel aan van dik hout zaagt men planken werk. Met het gebruik van machines is het sowieso vaak dat juist grotere machines strakker werk mogelijk maken en kleine toleranties hebben. Ik laat het je graag een keer zien als je in de buurt bent. Neemt niet weg dat je moet werken op een manier wat voor jou werkt.

BamBuFan1
30 september 2010, 00:42
beetje 'van grof hout zaagt men planken' werk. niet mijn ding.

als je naar de tuner toevijlt heb je minder kans dat je te diep gaat.

Te diep gaan kun je voorkomen met de halve potlood-truc (http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Tools/HalfPencil/halfpencil.html).

http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Tools/HalfPencil/HalfPencilViews/marknut.JPG

En als je bang bent dat je dat potloodstreepje niet (meer) goed kunt zien kun je ook één of meer voelermaatjes voor de topkam leggen die samen iets hoger zijn dan de potloodstreep.

TijmenSarneel
30 september 2010, 23:32
Ik ben er nu zelf ook mee bezig met messing topkammen, en heb ook al een brugkam gemaakt voor mn 12 snarige acoustische.

alleen om alles gepolijst te krijgen moet je wel geduld hebben :P


stuur maar op, ik polijst ze in een handomdraai:ok: