PDA

View Full Version : ZELFBOUW 2x12 DumbleCab BAFFLEVRAAG!



sebastiaan88
24 september 2010, 19:27
Jongens kunnen jullie mij eens in 1 oogopslag laten zien wat het verschil in klank is tussen een 15mm en 18mm berkenmultiplex baffle.. (geen flauwe plaatjes aub:P of het moet heel grappig zijn)
Ik kan op mn werk alles zo hopsakee laten zaken doormiddel van een geautomatiseerde frees/zaag/boorbankgeval waarvoor de karweiplaten van 240x122 kleine jongens zijn.

Nu kan ik dus met 1 zon plank klaar zijn, tenzij ik de baffle van een andere dikte wil hebben.

Dus 15mm berken reageerd meer in het Hoog mid laag? dan 18mm? wie heeft ervaring in het verschil van klank

GretschGuy
25 september 2010, 03:50
Hoe dunner de baffle, hoe meer 'ie meetrilt met de speaker. Strikt genomen betekent dat minder efficiëntie. De energie van de beweging van de speaker wordt omgezet in beweging van de baffle.

Door die resonantie kan de cab wel 'n stuk 'levendiger' klinken. Met 'n dikkere baffle klinkt 'ie 'strakker', vooral in het laag.

erwin_ve
25 september 2010, 10:18
In ieder geval 1 origineel heeft een 19 mm dikke baffle met finger-joint constructie.

kassie
25 september 2010, 12:09
In ieder geval 1 origineel heeft een 19 mm dikke baffle met finger-joint constructie.

Even off topic... Weet iemand hoe je eigenlijk een vingerjoint constructie zelf kan maken? Of een dovetail constructie. Zijn daar speciale gereedschappen voor? Het lijkt me een te precies werkje om met normale zaag te doen. Misschien een freesmachine of iets dergelijks?

G.G.
25 september 2010, 12:16
Even off topic... Weet iemand hoe je eigenlijk een vingerjoint constructie zelf kan maken? Of een dovetail constructie. Zijn daar speciale gereedschappen voor? Het lijkt me een te precies werkje om met normale zaag te doen. Misschien een freesmachine of iets dergelijks?

Je kan 4 platen op elkaar schroeven/klemmen en met een gelijder om en om bijvoorbeeld 20mm weghalen. Zorg ervoor dat het begin en het eind van ieder paneel omgekeerd uitkomen. Dan twee panelen omdraaien en alles past in elkaar. Je kan onder je frees een lat van 20 mm op een plaat monteren en die steeds in de vorige sleuf zetten. Zo frees je sleuf na sleuf. Er is een speciale tool voor. Freestafel met geleider is nog mooier.

schwalbe
25 september 2010, 18:31
Ik vind een lamello verbinding nog mooier: als je dan de hoeken afrond met de frees dan komen de laagjes van het multiplex echt mooi uit. Is nog erg simpel te maken ook met een lamello frees.
http://i582.photobucket.com/albums/ss270/Diogenes666/foto1b.jpg

MaBerY
25 september 2010, 20:41
Even off topic... Weet iemand hoe je eigenlijk een vingerjoint constructie zelf kan maken? Of een dovetail constructie. Zijn daar speciale gereedschappen voor? Het lijkt me een te precies werkje om met normale zaag te doen. Misschien een freesmachine of iets dergelijks?

heb op youtube een filmje gezien van Rob Cosman die dat geheel met de hand binnen een paar minuten kon maken met gewoon handgereedschap. Heel inspirerend.

http://blog.woodworking-magazine.com/blog/Rob+Cosmans+312+Minute+Dovetail+Video.aspx

kassie
25 september 2010, 21:15
heb op youtube een filmje gezien van Rob Cosman die dat geheel met de hand binnen een paar minuten kon maken met gewoon handgereedschap. Heel inspirerend.

http://blog.woodworking-magazine.com/blog/Rob+Cosmans+312+Minute+Dovetail+Video.aspx

Dat is wel heel erg stoer inderdaad, wat een vakman.

Zou een dovetail nou een betere verbinding geven en uiteindelijk een betere sound in een cabinet dan een standaardverbinding met misschien een extra plankje?

nico verduin
26 september 2010, 07:31
Zou een dovetail nou een betere verbinding geven en uiteindelijk een betere sound in een cabinet dan een standaardverbinding met misschien een extra plankje?sterkere verbinding (meer lijm oppervlak). Beter is een subjectief begrip.

muziekschuur
26 september 2010, 11:23
Zou je voor dumble niet gewoon naaldhouten planken gaan gebruiken?

GretschGuy
26 september 2010, 17:54
Zou je voor dumble niet gewoon naaldhouten planken gaan gebruiken?

Waarom? Gebruikt 'ie zelf ook niet. Ook niet voor de rest van de cabs. Allemaal multiplex.

sebastiaan88
26 september 2010, 22:01
Thx voor de info. Ik denk dat ik gewoon voor alles 18mm ga.. lekker eenvoudig en goedkoop want dan gaat mn Cab en Headshell uit 1 plank:O langleve autocadgeautomatiseerde cnctafel

Ik vind die discussie over die vingerverbinding wel interessant ga daar vooral mee door in dit topic. Ik zag zelf pas tools welke simpelweg een template waren welke werd vastgeklemt en vervolgens langs gefreesd/gezaagd werd.

Ik kan het als het goed is allemaal laten doen dus scheelt me een hoop moeite.. Autocad is bijna klaar dus vd week maar eens laten doen.
Resultaat laat ik offcourse zien

crapton
27 september 2010, 19:00
Een kleinigheidje: als je hem 18 mm dik maakt wordt ie wel zwaar. Wel eens getracht zo'n grote plaat te tillen? Loodzwaar. Multiplex is heel erg sterk dus al snel dik genoeg.

Ik zou gaan voor een dunnere plaat bv 15 of 12 mm en daarop een aantal latjes lijmen. Niet teveel anders kan je net zo goed dikke plaat nemen.

Hangt er ook vanaf of je een (half)open of gesloten kast maakt, gesloten mag m.i. iets dikker. Bij gesloten kan je dan ook nog een steunbalkje tussen voor en achterkant maken. En grootte van de kast enz.

crapton
27 september 2010, 19:04
Dit is een leuke topic:


http://www.guitarzone.com/forum/topic/190102-dumble-100w-hrm-ods/

sebastiaan88
30 september 2010, 00:41
Dankjewel allemaal,

Een van jullie zij dat de cab zo "Zwaar" wordt met 18mm baffle. Maar dat wordie toch wel:P niet te tillen eigenlijk.. Karretje is bij 2 speakers al snel handig om bij je te hebben. Het enige waar ik me echt zorgen om maak is het geluidsverschil.

Is het negatief voor een cab om een dikkere baffle te hebben. welke blijkbaar een strakkere bas opleverd maar een minder "levend" geluid opleverd.

Strakkere bas als zijnde meer definitie vind ik wel fijn aangezien ik om deze reden ook een akoestische larrivee heb en geen martin.
Ik wil alleen niet dat de amp schel dun iel gaat klinken. Body is een term welke wel van belang is.

er komt 60euro aan plaatwerk bij als ik een 15mm baffle wil en 12mm zal nog iets minder zijn. Daar gaat het dus niet echt om.

beus
30 september 2010, 19:26
een vox AC30 is ook van 18mm muliplex, incl baffle. - staat toch niet bekend als niet levendig. als je een beetje vooruit denkt over montage kan je altijd later nog eens een 12mm baffle maken om te proberen.

Aart

toneblo
1 oktober 2010, 06:27
...het leven van een gitarist is helemaal niet makkelijk!
22 vakjes, 6 snaren en maar 5 vingers, dan ook nog met je andere hand...
En als je alles hebt gehad mag je ook nog es met die grote zware kisten sjouwen...



Best wel kut eigenlijk...:(

sebastiaan88
3 oktober 2010, 12:19
Wat dacht je van een marshall 2203, rack, 1x12, Overtone, 2x12Dumble, effectenbak en dan nog al die zooi van die drummer en toetsenist die altijd 2 handen extra nodig hebben..:P

Maargoed back on topic... I don't care about the weight, zolang het maar goed klinkt. Als ik daar om had gegeven had ik wel een line6 podXT gekocht

:) bedankt voor jullie inbreng iig, ik denk dat ik maar gewoon de raad op moet volgen en zorgen dat die baffle nog een keer te "substitueren" is voor een dunnere

MegaDrive
4 oktober 2010, 00:46
Ik heb een keer een cabje gebouwd met fingerjoints. Ik had een ontwerp bedacht waarvoor geen schroeven nodig waren en dat wilde ik uitproberen. Het was een erg geslaagd project dus dat heb ik nog eens over gedaan en ik gebruik ze nog steeds met veel plezier. Hier het verslag met foto's.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127830

Overigens dat filmpje van die 3,5 minuut dovetails is cool zeg! Ik heb alles met de decoupeer gedaan maar nu ik dit zie was het met handzaagjes waarschijnlijk wel sneller (en nauwkeuriger) geworden.

sebastiaan88
9 januari 2012, 22:12
Zoo ik heb zoveel plezier gehad aan mn overtone dat ik gewoon er niet aan toe kwam om eindelijkl eens speakers in mn cab te schroeven.

Nu dus gedaan... en potverdikkeme: Niet tevreden...
Mijn ported Mesa Thiele achtige 1x12 cab heeft meer ballen en leeft idd meer. En dat is MDF + Multiplex baffle....

Alles is 18mm berken geworden. Dat wordt nog een baffle zagen. Ik ben zooooo bang dat mijn hele kast te stijf is geworden.

Simpel voorbeeld: Dat eerste slagje van Little Wing, 12e fret... Dat wil ik gewoon BAM IN YOUR FACE maar met ballen... en nu is het iets te veel PLING IN YOUR FACE:P Oftewel teveel definitie in het laag en idd te weinig leven.
Ik ben wel een zeikerd hoor want het klinkt nog steeds te gek. Maar ik ben beter gewend met mn 1x12.

Ik ga dus een 15mm baffle maken, kijken wat dat opleverd. Iemand ervaring met hoeveel dit uitmaakt. Ik zou ook voor 12mm kunnen gaan aangezien de hele kast al 18mm is maar bovenin en onderin is de oppervlakte aan hout vanaf de rand van het speakergat tot de rand van de baffle niet heel erg groot en dus niet echt stevig met dunnere baffle.



Ik laat jullie weer wat weten wanneer mn andere baffle af is.

erwin_ve
10 januari 2012, 13:54
Zoo ik heb zoveel plezier gehad aan mn overtone dat ik gewoon er niet aan toe kwam om eindelijkl eens speakers in mn cab te schroeven.

Nu dus gedaan... en potverdikkeme: Niet tevreden...
Mijn ported Mesa Thiele achtige 1x12 cab heeft meer ballen en leeft idd meer. En dat is MDF + Multiplex baffle....

Alles is 18mm berken geworden. Dat wordt nog een baffle zagen. Ik ben zooooo bang dat mijn hele kast te stijf is geworden.

Simpel voorbeeld: Dat eerste slagje van Little Wing, 12e fret... Dat wil ik gewoon BAM IN YOUR FACE maar met ballen... en nu is het iets te veel PLING IN YOUR FACE:P Oftewel teveel definitie in het laag en idd te weinig leven.
Ik ben wel een zeikerd hoor want het klinkt nog steeds te gek. Maar ik ben beter gewend met mn 1x12.

Ik ga dus een 15mm baffle maken, kijken wat dat opleverd. Iemand ervaring met hoeveel dit uitmaakt. Ik zou ook voor 12mm kunnen gaan aangezien de hele kast al 18mm is maar bovenin en onderin is de oppervlakte aan hout vanaf de rand van het speakergat tot de rand van de baffle niet heel erg groot en dus niet echt stevig met dunnere baffle.



Ik laat jullie weer wat weten wanneer mn andere baffle af is.

Eeen oval ported back?

sebastiaan88
11 januari 2012, 01:18
Jup. ik heb vandaag de 2 balken in de lengte waarmee de baffle geklemt zit eruit.geschroeft. Hij zit nu alleen boven en onder met een balk geklemt. Dit lijkt iets beter.te.klinken.. pfff denk.dat het toch weer zagen wordt..

dml
11 januari 2012, 08:25
Zijn de omstandigheden, waaronder jij luistert, precies hetzelfde? Er is niets zo verneukeratiefs als ons gehoor....... Of maak je ook opnames?