PDA

View Full Version : versterker piept



pimmedoris
24 september 2010, 18:42
Hallo allemaal,

Ik ben pas geleden verhuisd en ik heb zojuist mijn versterker weer aangesloten. Ik heb nu een harde, irritante, hoge piep die ik eerst niet had. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb al een andere kabel geprobeerd, mijn kabel omgedraaid, ander stopcontact, zonder verlengdoos ertussen... Niets helpt... Wat zou ik nog meer kunnen proberen of wat kan dit zijn?

Alvast bedankt!

Pim

allochthomas
24 september 2010, 18:46
Eerst even checken of hij in een geaard stopcontact zit.

pimmedoris
24 september 2010, 18:50
check, zit ie...

Mijn vorige huis had geen geaarde stopcontacten en toen had ik dit probleem niet...

cluseau
24 september 2010, 21:59
Ik ben pas geleden verhuisd en ik heb zojuist mijn versterker weer aangesloten. Ik heb nu een harde, irritante, hoge piep die ik eerst niet had.
Komt veel voor bij amps welke voor lange tijd stationair zijn opgesteld en waarbij de send / return nooit wordt gebruikt. Dus als je aan deze voorwaarden voldoet is het misschien een mogelijkheid, prik er eens een patchkabeltje in.

Frans.

pimmedoris
25 september 2010, 18:18
Ik voldoe wel aan de criteria, maar helaas... Ook met een kabel in de fxloop blijft de piep aanwezig. Ik heb ook een andere gitaar geprobeerd en ook hier blijft de piep... Wat kan het nog meer zijn?

cluseau
25 september 2010, 18:40
Ik voldoe wel aan de criteria, maar helaas... Ook met een kabel in de fxloop blijft de piep aanwezig. Ik heb ook een andere gitaar geprobeerd en ook hier blijft de piep... Wat kan het nog meer zijn?

Tja, ...veel.

Daar heb jij ook geen flikker aan maar het is nu eenmaal zo. Klop eens met het heft van je schoevedraaier op het chassis en kijk of je daar reactie op krijgt. Het zou ook een rot massacontact kunnen zijn. Ook kun je zacht op de buisjes tikken om een reactie te forceren. Mogelijk dat je toevallig een capacitief arme elko in de preamp hebt. Wordt je daar allemaal niet wijzer van denk ik dat je er niet aan ontkomt een bezoekje aan de ampkliniek te brengen.

Vraagje?
Is er een potmeter welke invloed heeft op de pieptoon?

Frans.

pimmedoris
27 september 2010, 15:46
Nog even voor de goede orde: Het gaat dus om een Engl Powerball.

Net met de schroevendraaier overal op getikt, maar geen reactie. De piept blijft onveranderd doorgaan.

De treble-potmeter heeft invloed. Als ik deze dicht of open draai, wordt de piep zachter of harder. Als ik het volume op mijn gitaar dichtdraai, is het weg. Als ik de plug uit mijn gitaar trek: geen piep. Pak ik de plug vast met mijn hand dan is de piep er weer. Kun je hier iets mee?

Het zou een beetje jammer zijn als ik weer naar de reparateur moet... Hij was net terug omdat het volume steeds wegviel als de amp ongeveer een half uur aanstond. Daarna deed hij het prima. Tot na de verhuizing dus... Tijdens de verhuizing is er ook niks mee gebeurd. Hij is netjes in de flightcase vervoerd in een busje. Voor zover ik weet heeft hij geen klappen gehad. :(

In ieder geval al bedankt voor de tips en hulp.

cluseau
27 september 2010, 18:53
De treble-potmeter heeft invloed. Als ik deze dicht of open draai, wordt de piep zachter of harder.

Het lijkt erop dat je eerste buis instabiel is. Of dat door de buis komt of door de omringende componenten kan ik zo niet zien natuurlijk. Dat je treblepot reageert is logisch, deze regelt immers de hogere frequenties zoals de piep. Je zou even kunnen proberen V8 en V5 om te wissselen, mogelijk ligt het aan V5 en is deze op de phasedraaier positie minder gevoelig. Dit is zeker geen gecompliceerde amp maar zo op afstand blijft het gissen. Waar ik ook een beetje bang voor ben is de conditie van de print, het komt erg veel voor dat buisvoeten los in de print zitten. Dat kan vrijwel onzichtbaar zijn hoor, denk niet dat je ze kan horen rammelen.

Als hij net bij een tech geweest is zou ik daar nog eens teruggaan omdat ik het idee heb dat het niet helemaal goed is gegaan. Je kan natuurlijk pech hebben maar ook techs kunnen fouten maken. Het ligt dan aan zijn eerlijkheid of hij je tegemoed wil komen. Praat gewoon eens met hem, overleg kan veel ophelderen.

Frans.

pimmedoris
4 oktober 2010, 08:10
V5 en V8 omwisselen heeft geen effect, helaas.
Ik zal binnenkort wel eens bellen met de reparateur, of in ieder geval de winkel die hem opstuurt. Even kijken of ziji mij het nummer van die reparateur willen geven zodat ik hem rechtstreeks kan bellen...

In ieder geval bedankt voor je tips!

Pim

arcane
4 oktober 2010, 11:54
Misschien is er iets in de buurt dat stoort. Tl-buizen kunnen bijv. een brom veroorzaken en monitoren en tv's willen ook wel eens storen. Ik zou eens kijken in de kamer waar de amp staat of er iets stoort.

Pé.
4 oktober 2010, 13:13
Hee, toch nog iemand die aan hetzelfde zat te denken..

Ook Wifi routers/access points zijn een irritante oorzaak van dit probleem. Evenals de koelkast, diepvries, magnetron, computer, laptop en verder alle apparaten met een geschakelde voeding..

Probeer de versterker eens op een andere plek in het huis, voor je er mee naar een reparateur rent.. :)

pimmedoris
4 oktober 2010, 13:13
In de kamer zijn geen TL-buizen en geen TV. Ik heb de versterker ook naar de woonkamer gerold en daar had ik exact hetzelfde probleem. Op mijn oude kamer stond de versterker direct naast een stereo en een TV en daar had ik geen last.

Bovendien leveren TL-buizen ed. toch eerder een brom dan een piep op?

guitarguru
4 oktober 2010, 13:28
Heb het ook es gehad met een erg dure Bogner. Bleek gewoon een slecht preamp buisje te zijn. Gewoon es met een nieuw buisje wat wisselen met de aanwezige buisjes. Misschien lost dat de zaak wel op. Baat het niet dan schaadt het niet...

pimmedoris
12 oktober 2010, 07:55
even een update:
(Nee ik heb de reparateur nog niet gebeld... Helaas nog geen tijd voor gehad)

Ik zette gisteren mijn versterker aan en de eerste halve minuut was de piep anders. In plaats van dat het één lange piep was, ging het nu heel regelmatig aan-uit-aan-uit. Na zo'n 30 seconden was de piep weer constant. Zou dit nog ergens op kunnen duiden?

Groeten
Pim

cluseau
12 oktober 2010, 08:58
In plaats van dat het één lange piep was, ging het nu heel regelmatig aan-uit-aan-uit. Na zo'n 30 seconden was de piep weer constant. Zou dit nog ergens op kunnen duiden?


Ik gok op een elko in de preamp, zul je toch moeten testen om zeker te weten.

Frans.

pimmedoris
29 december 2010, 15:47
zo deze maar weer eens omhoog schoppen.

Inmiddels is de versterker terug van de reparateur.
Hij zei dat de versterker nodig toe was aan onderhoudt en hij heeft wat kleine dingen gedaan (buisvoetjes vastgezet, goed schoongemaakt), maar de piep die ik heb kon hij niet reproduceren. Ik heb hem in de winkel ook op vol volume geprobeerd en daar was er geen piep.

De reden moet dus ergens in mijn appartement liggen. Ik heb in mijn app. 4 groepen. Ik heb mijn versterker aangesloten op de groep van de wasdroger (daar zit verder niks op), maar de piep bleef.
Betekent dit dat ik de stroomvoorziening in het algemeen al uit kan sluiten? Het appartement is uit 2003, dus ik neem aan dat alles goed geaard is. Hoe zou ik dit kunnen checken?

@ Pé: De piep was er ook al voordat ik draadloos internet had, het lijkt me dus dat dit er niets mee te maken heeft?

Waar ik me nu zorgen over maak is TL buizen. Ik woon in de eerste woonlaag direct boven een winkel. Daar hangen natuurlijk wel veel TL balken. kan dit voor de piep zorgen?

Nog andere dingen?

cluseau
29 december 2010, 16:03
..... maar de piep die ik heb kon hij niet reproduceren.
Dat is mogelijk, hoewel een tech zijn uiterste best doet kan het gebeuren dat een fout niet te reproduceren is of nog vervelender....externe oorzaken heeft.


Waar ik me nu zorgen over maak is TL buizen.

Kan me niet herinneren dat TL's voor een piep zorgen, wel voor een scherpe 50Hz ratel. Een externe piep kan naar mijn idee hooguit worden veroorzaakt door digitale of hoogfrequent apparatuur. Je zou er goed aan doen een audiosample te maken en dat hier beschikbaar stellen/mailen. We kunnen daar veel uit opmaken

Frans.

master99
29 december 2010, 17:07
... Een externe piep kan naar mijn idee hooguit worden veroorzaakt door digitale of hoogfrequent apparatuur.

Frans.

Jawel, (brakke) elektronische starters in TL-armatuur of nog listiger, de elektronische voorschakelapparaten (EVSA). Deze laatste werkt met een hoogfrequent signaal. Beide kunnen storen om gek van te worden.

.. Maar goed, die heeft de toppicstarter niet in de buurt, schrijft hij. Ik gok toch op een pre-buisie.

Erik

Plant
29 december 2010, 18:56
Tja, stoorgeluiden stoppen niet bij muren of buren. Aangezien je schrijft dat je in een appartement woont, grens je dus aan buren die iets kunnen hebben storen.

Mijn apparatuur had vroeger in de flat, toen ikzelf nog niet eens GSM had, ook last van de GSM van de buren. Dat je al storing had toen je zelf nog geen WiFi had zegt niks.

Vraag is hoe de storing binnenkomt:
- Via de lucht (zenden). Dan kun je door de versterker te draaien of te verplaatsen (storing word harder of zachter) misschien bepalen uit welke richting het komt.
- Via het net (b.v. dimmers). Andere apparatuur een voor een in huis uitschakelen totdat de storing weg is.

Als je boven een winkel woont, branden daar na sluitingstijd neem ik aan niet alle TL's, dus dat lijkt me sterk.

pimmedoris
30 december 2010, 14:28
Aangezien de versterker, met volume en gain op 10 in de muziek winkel muisstil was lijkt me dat ik het niet meer in de versterker zelf moet zoeken...

De versterker draaien had niet veel effect. Als ik mijn gitaar van mijn laptop en stereo weg draaide (die staan in dezelfde kamer) werd het wat minder, maar niet veel. In mijn studentenkamer waren de laptop en stereo ook zo dicht in de buurt van mijn versterker en daar had ik nergens last van.

Ik heb vanochtend ook alle stekkers losgemaakt in mijn appartement, maar ook dit maakte geen verschil.
Ik heb in mijn huis wel 1 halogeendimmer, maar die zit in de woonkamer. Ook met deze uitgeschakeld kreeg ik nog de piep.
Het lijkt me dat ik in mijn eigen appartement niks meer kan doen om de piep te verminderen.

Moet ik er maar mee leren leven?

cluseau
30 december 2010, 14:31
Moet ik er maar mee leren leven?

soundsample ? :ok:

jim__
30 december 2010, 15:33
Kan inderdaad echt van alles zijn.

Laatst zette ik thuis de radio aan op m'n ghettoblaster. Pakt hij bijna geen zenders, wel een oscilerend van hoog-naar-laag-en-weer-hoog geluid. Ik snapte er geen biet van, aangezien er verder niets stond ingeschakeld. Toen bedacht ik m'n dat m'n carl martin effectenpedaal nog aan het stroom hing. Zodra ik aan speed-knop ging draaien van m'n chorus ging het oscilerende geluid van de radio ook sneller, ondanks dat ik m'n chorus niet aan had staan. Leuk om mee te spelen, niet goed voor de radio. Nadat ik hem van het stroom had gehaald was het probleem meteen opgelost.

pimmedoris
30 december 2010, 19:54
Bij gebrek aan een microfoon heb ik maar een filmpje gemaakt en op youtube gezet:

Piep (http://www.youtube.com/watch?v=GDOSkrlat6I)

Nu hoor ik ook opeens een lage brom, maar die hoor ik normaal niet hinderlijk. Het gaat dus om de hoge piep.
De instellingen van de amp zijn niet goed te zien, maar de gain staat niet hoger dan een kwart en het kanaalvolume en mastervolume staan ook op zoiets...

PS. Mooi he, blauwe LEDs in een Powerbal ;)

cluseau
30 december 2010, 21:47
Bij gebrek aan een microfoon heb ik maar een filmpje gemaakt en op youtube gezet:


Hmmm, dat klinkt een beetje als digitale troep maar de frequentie is te constant. Het ligt iig niet aan je amp. Waarschijnlijk laat iedere amp deze storing zo horen. Dat je toonregeling invloed heeft op het volume is normaal als hij maar geen invloed heeft op de frequentie. De frequentie is trouwens 5,7kHz al lijkt het hoger. Het is al eerder gezegt maar waarschijnlijk berijk je iets door de amp door de kamer te slepen om te kijken of de lokatie verschil maakt. Je kan ook met je gitaar aangesloten door de kamer lopen om te kijken of er verschil is in lokatie. Elk apparaat hoort dermate ontstoort te zijn zodat er geen storing optreed. Als er dus iets in die winkel staat te stralen kun je eisen dat daar iets aan gedaan wordt. De storing hangt gewoon in de lucht in jouw omgeving en wordt zeker opgepikt door je pickups maar ook door jouw lichaam. Eerlijk gezegt heb ik hier geen oplossing voor, zou het terplekke moeten bekijken maar dat kun je zelf ook wel denk ik.

Frans.

master99
31 december 2010, 08:43
De piep is, zoals Frans ook al zegt, te stabiel om van een braakke pre-amp buis te komen.


Aangezien de versterker, met volume en gain op 10 in de muziek winkel muisstil was ......
Dat kan hooguit zonder een steker in de input. Geen enkele gitaarversterker is met gain en volume op 10 stil als de input niet kortgesloten is.


De versterker draaien had niet veel effect. Als ik mijn gitaar van mijn laptop en stereo weg draaide (die staan in dezelfde kamer) werd het wat minder, maar niet veel.
Dus er is wel degelijk effect van de positie van je pickups op het geluid. Het lijkt er dan toch sterk op dat het stoorsignaal 'uit de lucht' wordt opgepikt.


In mijn studentenkamer waren de laptop en stereo ook zo dicht in de buurt van mijn versterker en daar had ik nergens last van.
Dus op de ene plek heb je er wel last van, en op de andere niet. Kan je dat reproduceren? Of ben je nu met kerstvakantie en vermoed je dat als je straks op je studentenkamer terug bent de piep er ook is?


Moet ik er maar mee leren leven?
Dat nooit, daar is die piep te hard voor.

Heb je toevallig actieve elementen in je gitaar? Als daar de batterij van op is, kan dit ook wel eens rare pieps geven.

Erik

pimmedoris
1 januari 2011, 17:41
Ik zal nog wel eens proberen met mijn versterker op een andere plek.
Ik heb hem ook al geprobeerd in de huiskamer en keuken, maar daar had ik hetzelfde probleem.

@master99: Ok, misschien was hij niet muisstil. Hij wilde wel graag feedbacken, maar het probleem van de piep was er niet. Feedback klinkt gewoon heel erg anders.
Voor wat betreft het verhaal op mijn studentenkamer. Ik studeer nu niet meer en ben pas geleden verhuisd van mijn studentenkamer naar dit appartement. Ik was er tot nu toe vanuit gegaan dat er tijdens de verhuis is niet goed was gegaan met mijn versterker, maar dat blijkt dus niet het geval. Afgelopen week heb ik mijn versterker in de gitaarwinkel geprobeerd en daar was de piep er niet. Het ligt dus wel aan de lokatie van waar de versterker staat.
Ik heb geen aktieve elementen in mijn gitaar. Anders zou dat inderdaad nog een leuke optie zijn om naar te kijken.
Overigens heeft mijn gitaar met single coils er nog harder last van dan mijn gitaar met humbuckers.

Is er een mogelijkheid om uit te zoeken wat er nu precies zorgt voor de (blijkbaar) 5,7kHz piep?

Plant
1 januari 2011, 19:14
... Overigens heeft mijn gitaar met single coils er nog harder last van dan mijn gitaar met humbuckers...

Is ook logisch als het door element(en) opgepikt word, want bij instraling op een humbucker word de piep door de uit faze in serie staande elementspoelen (gedeeltelijk) uitgedoofd. Niet zoveel als hum (50 Hz brom) omdat brom een vrij lange golflengte heeft en daardoor nagenoeg zonder fazeverschil over beide spoelen staat. Een 5,7 kHz toon heeft een veel kortere golflengte en zal op de beide elementspoelen wat fazeverschil hebben, waardoor er toch nog wat van deze toon overblijft. Maar minder dan bij een single coil :ok:

Jouw gedachtengang was waarschijnlijk dat een humbucker meer spanning en dus ook meer piep afgeeft?

De reden waarom de trillingen van je snaren veel harder uit een humbucker dan uit een SC komen, is omdat ook de magneten in de spoelen een omgedraaide polariteit hebben. In feite staat het signaal daardoor 2 x uit faze ---> is weer in faze.

pimmedoris
9 december 2011, 19:22
Bijna een jaar verder en weer een schopje...
Ik heb er een hele tijd niks mee gedaan, maar het uiteindelijk toch maar eens de elektricien laten komen.
Hij heeft hier de aarde gemeten en ook gekeken of er iets in de lucht hing wat stoorde. Alles bleek goed te zijn... Hij kon helaas niks vinden.

Toen hij weg was belde hij me weer op. Hij had gezien dat ze beneden (ik woon boven een winkel) anti-diefstal poortjes hebben. Wellicht dat het daaraan lag. Echter kon hij dit met zijn apparatuur niet meten. Nu weet ik niet of ze deze poortjes uit zetten als de winkel sluit, maar dit ga ik toch nog maar eens navragen...

Ik word er zo ondertussen wel een beetje gek van :mad:

Dirk_Hendrik
9 december 2011, 20:31
Ik zit dit draadje voor de eerste keer te lezen. Vooralsnog ga ik mee met de conclusies dat het aan je huis ligt. Dan mis ik, zeker over de lange termijn waarover je probleem speelt, de simpele test of je engl dit probleem ergens anders ook heeft. Oefenruimte, podium, bij je schoonmoeder. etc etc. Niet? Dan is het dus met zekerheid een storing uit je huis. Andere gitaarversterker regelen en kijken of je die piep daarmee ook hebt. Ja? dan is het dus niet je versterker. Andere gitaar (humbuckers ofzo), nog steeds? Dan pikt je gitaar die piep dis op en komt de storing niet uit het lichtnet.

en daarna de bron van die storinmg zoeken. Die poortjes is best een leuk idee. Zijn er meer van dat soort alternatieve elektronica apparatien in je dichtbije omgeving die een sterk elektromagnetisch veld uitzenden??

cluseau
9 december 2011, 23:17
Hij had gezien dat ze beneden (ik woon boven een winkel) anti-diefstal poortjes hebben.


Das een goeie, daar zou deze piep wel degelijk vandaan kunnen komen. Je zou in de winkel kunnen vragen of ze die installatie even uit willen zetten. Willen ze dat niet kun je met een mobiel ampje en een losse coil door de straat lopen.

Ik denk wel dat we het erover eens kunnen zijn dat het niet je amp of je gitaar is.

pimmedoris
11 december 2011, 15:44
@Dirk_hendrik: De versterker is bij de gitaarreparateur geprobeerd en dar was het niet. Ook mijn gitaren gebruik ik regelmatig op andere locaties waar ook geen problemen zijn.
Ik heb hier nog een andere versterker staan. Deze is eigenlijk kapot, hij geeft een enorme bak ruis, maar door alle ruis hoor ik ook duidelijk de piep terugkeren...

Ik zal eens vragen bij de winkel of ze na sluitingstijd normaal de poortjes uitzetten. Hopen dat dit iets oplevert.

pimmedoris
14 februari 2012, 23:21
Zo maar weer eens een schopje...

Ik heb bij de winkel het probleem uitgelegd en daar reageerden ze er wel prima op. Ze zijn het gaan navragen bij de leverancier van de poortjes. Deze vertelde dat de piep heel erg goed van de poortjes zou kunnen komen.

Long story short: ze hebben een schakelaar geïnstalleerd om de poortjes na sluitingstijd uit te zetten en vanavond was het voor het eerst sinds ik hier woon volledig 'piep'-vrij! :crazyhappy::rockon:

bass blom
14 februari 2012, 23:32
hamooi man :ok:

cluseau
14 februari 2012, 23:35
Long story short: ze hebben een schakelaar geïnstalleerd om de poortjes na sluitingstijd uit te zetten en vanavond was het voor het eerst sinds ik hier woon volledig 'piep'-vrij! :crazyhappy::rockon:

Kijk, dat horen we graag. Dus toch de poortjes in de winkel. Mogelijk is die installatie niet volgens de voorschriften geinstaleerd of voldoet deze niet aan de richtlijn voor storingsvrije werking. Het mag iig niet storen. Anyway, jij kan er mee leven. Gefeliciteerd met de oplossing en bedankt dat je die even vermeldt.