PDA

View Full Version : 012 snarenset breekt eerder dan 011?



Willlem
24 september 2010, 15:58
een vraagje; ik speel normaliter op een 011-set van d'addario. maar omdat ik eigenlijk een stapje dikker wil, heb ik een tijdje terug 012 geprobeerd. alleen leek het of deze eerder braken. zou dat kunnen? aan de ene kant lijkt me dat dikkere snaren juist minder snel breken (want ze zijn dikker/steviger), aan de andere kant staan ze onder hogere spanning omdat ze naar dezelfde hoge toonhoogte moeten, maar dikker zijn.
wat weegt zwaarder? ik speel gewoon EADGBE op een gibson SG standard.


en waarom verkoopt d'addario wel 011 sets per 10 maar geen 012 sets?

HaroldA
24 september 2010, 15:59
Dikke snaren buigen minder goed en breken dus eerder? :???:

Welke snaren moeten zo dik zijn, de hoge of de lage? Anders kun je een setje DR JH-10's proberen...

Olorin
24 september 2010, 16:00
Misschien je kam en zadels eens nakijken?

Zit er geen braam op/aan of een scherp randje?

Als je snaren dikker worden en je kam is erg krap krijg je daar ook extra spanning op je snaren.

Fuhgawz
24 september 2010, 16:13
Ik denk inderdaad ook dat de sleuven van je topkam misschien te smal zijn voor die dikkere snaren. Ik zou ze een beetje bijvijlen. Waarom heb je überhaupt zo'n dikke snaren nodig in E? Het lijkt mij persoonlijk niet zo comfortabel spelen met zoveel spanning. Ik denk dat d'Addario geen 10 setjes van 012 snaren verkopen omdat 012 snaren sowieso minder goed verkopen.

Wabbie
24 september 2010, 16:30
Welke snaar breekt het eerst? Of is dat verschillend?
Ik speel ook al een tijd op 012 in E, weliswaar op Ernie Balls, maar ik breek beduidend minder ( eigenlijk geen) snaren meer sinds ik naar een zwaardere set ben gegaan. Ik heb trouwens wel mijn topkammen een beetje moeten bijveilen en mijn gitaar opnieuw moeten afstellen. Ik gok dus op een knellende topkam of inderdaad bramen op je burgzadels ( maar eigenlijk zouden zwaardere snaren dan juist minder snel moeten breken)

@Fuhgawz. Dikke snaren wennen snel. Ik heb het gevoel dat ik veel meer controle heb over dikke snaren dan over dunnere snaren. Die glijden alle kanten op bij mij. Verder heb ik het idee dat het allemaal wat vetter klinkt, maar dat kan ook aan de andere afstelling van mijn gitaren liggen.

EuroCinema
24 september 2010, 16:34
Als de gitaar er goed op is afgesteld (halspen, topkam), voelt 12 niet als een overdreven dik setje hoor, je hebt ze volgens mij zelfs nog met onomwonden G. Het is gewoon een andere klankkleur en feel inderdaad. Breken is wel gek, moet gewoon iets scherps op je gitaar zijn zou ik zeggen, dat nu naar boven komt.

Willlem
25 september 2010, 18:19
ik wil graag op 012 spelen omdat ik dikke snaren fijn vind spelen, stabieler. het geeft wat meer "weerstand" en aangezien ik hard knijp, komt dat mijn spel ten goede. ook hoopte ik dus dat ik met 012 minder zou breken dan met dunnere snaren. daarnaast klinken dikke snaren beter dan dunne, voller, meer kracht, meer sustain. ik ben ooit op 009 begonnen en toen 010, 011 en nu wil naar 012.
ik zal de topkam eens nakijken, al breken de snaren bij de brug. maar die is dan weer van grafiet/graphtech, wat breken ook zou moeten voorkomen. eigenlijk wil ik alle snaren wat dikker hebben, het gaat dus niet alleen om de dunnere of juist de dikkere zoals je bij sommige setjes kunt veranderen.

Pepe
25 september 2010, 18:26
Even een terzijde, ik was bij Dirk Witte en vroeg om een de goedkoopste 010 setjes.. en de Zak Wylde bleken in de aanbieding te zijn maar goed, al hadden ze Josephine van Groenewege geheten, what's in a name.

Blijken die krengen 52 en 60 als A en E te hebben. Lieve help, daar kan je een Range Rover mee uit de rivier trekken..

Madcow
25 september 2010, 21:01
haha een maat van mij heeft diezelfde snaren op een les paul. klinken doet het zeker!

Maleco
26 september 2010, 12:58
Even een terzijde, ik was bij Dirk Witte en vroeg om een de goedkoopste 010 setjes.. en de Zak Wylde bleken in de aanbieding te zijn maar goed, al hadden ze Josephine van Groenewege geheten, what's in a name.

Blijken die krengen 52 en 60 als A en E te hebben. Lieve help, daar kan je een Range Rover mee uit de rivier trekken..

Die heb ik een tijdje op m'n oude Ibi gehad om nieuwe stukken op te oefenen, als je dat nieuwe snelle stukje dan probeerde op m'n RG dan ging me dat toch gemakkelijk af :)

OT: Ik breek bijna nooit snaren, behalve de hoge e, ik heb nu al 4 pakjes liggen zonder hoge e :makeup: