PDA

View Full Version : Biffy Clyro 13/14 oktober (Tivoli/Doornroosje)



Herman
24 september 2010, 12:03
13-10-10: Tivoli, Utrecht
14-10-10: Doornroosje, Nijmegen

Ik ben toch wel benieuwd of er hier nog meer gitaarliefhebbers zijn die iets met Biffy Clyro hebben, of in elk geval om een, of misschien zelfs wel beide concerten te bezoeken.

Ik ben al een tijdje groot fan van deze band, had ook kaartjes voor de Melkweg afgelopen December, maar toen ben ik helaas in Amesfoort gestrand door het onwijs slechte weer toen. :( Had me erg op dat concert verheugd, had ze al twee keer gezien (Lowlands, kende ik ze amper en voorprog. Muse) maar dit zou mijn eerste gewone Biffy Show worden in de kleine zaal van de Melkweg, met uiteraard alleen Biffy fans, en geen mensen die voor andere bands komen oid!

Heb ze op Pinkpop weer gezien, en ondanks dat ik dat echt super vond was ik toch ietwat teleurgesteld dat ze daar met een 4e man op het podium stonden. De beste man (overigens frontman van Oceansize) doet prima wat ie moet doen, maar de kracht van Biffy ligt in mijn ogen dat ze live met drie man sterk een rete vette show neer zetten (nee, perfect gespeeld niet.. maar dat is in dit geval juist de charme denk ik).

Wat ook wel een verschil is, is dat tussen de show in de Melkweg afgelopen December en Pinkpop ze echt net aan het 'doorbreken' waren met Many Of Horror, en tsjah.. Dan krijg je toch al snel van mensen te horen dat ze de band alleen kennen van dat nummer, en ondanks dat ik dat geen slecht nummer vind, is het zeker niet waar Biffy Clyro het beste in is imo!

Dus, wie gaan nog meer heen? Ik ben benieuwd. Ik hoop dat ze beide shows weer gewoon met z'n drieën spelen, maar in dezelfde week speelt Oceansize ook in Nederland (zelfs een keer in Doornroosje) dus ik vrees dat Mike Venart van Oceansize ook weer op het podium zal staan.

Ik ga beide data heen, om wat recht te zetten dat ik ze in de Melkweg gemist heb! ;)

Izzy666
28 september 2010, 19:06
Ik vind Biffy Clyro ook een onderschatte band, wat ze allemaal experimenteren met gitaren enzo is supervet. Oude stuff vind ik nog het lauwst. Laatste 2 platen waren goed, maar wel mainstreamer. Toch blijf ik Biffy 1 van de origineelste bands vinden van dit moment.

Ik ga sowiso naar Utrecht, maaar moet nog ff mensen fixen om mee te gaan:P

Hallie
2 oktober 2010, 15:19
jaa Biffy!

ik ga naar doornroosje! dat wordt geloof ik de 5e keer.
is ook 1 van mijn lievelings bands op dit moment.
het oude is erg vet. het nieuwe inderdaad meer mainstream, maar niet minder tof!

overigens baalde ik ook van de 4e man.. en een beetje gay dat de simon neil totaal geblondeerd opkwam, maar das ook wel weer vet.
en in godsnaam.. laat die 4e man dan ook dezelfde gear aantrekken. dit was geen gezicht. 3 man met dezelfde gear en een een of andere indie kid aan de zijkant.
overigens vond ik ook dat hij geen toegevoegde waarde had.
dus laten we hopen dat hij thuis blijft.
MON THE BIFF

soup
2 oktober 2010, 16:58
Op pinkpop waren ze al lang doorgebroken, vond toevallig afgelopen week een engels magazine dat ik vorig jaar had gekocht in de herfst/winter en daar ging het al over hun (over hun grote doorbraak). En die was al enkele maanden bezig.

Herman
3 oktober 2010, 19:29
In Engeland zijn ze volgens mij ook al wat langer geleden "doorgebroken", en sowieso een stuk populairder dan hier in Nederland. De show in Doornroosje zou wel een eens de eerste uitverkochte biffy show op Nederlandse bodem kunnen zijn?

Herman
4 oktober 2010, 15:08
Is er toevallig ook iemand weet of je een beetje fatsoenlijk, en het liefst een beetje in de buurt van Doornroosje kan parkeren?

Ik rijd daar in m'n eentje naar toe, en ik zie mezelf er een beetje voor aan de auto 's nachts niet terug te kunnen vinden.:soinnocent:

Rooker
13 oktober 2010, 19:23
Ik vond persoonlijk de show van het voorprogramma van Muse eerder een reden om er nooit meer heen te gaan. Geluid was kut, hij spuugte volgens mij de hele eerste rij onder en er ontstond zelfs een soort bas explosie! Ja hij ging hard op zijn bek (viel met gitaar en al door zijn amp muurtje heen) dat was dan wel weer grappig.
Trouwens, als ik op tv een nummer voorbij hoor komen klinkt dat een stuk aangenamer. Misschien maar toch niet gelijk afschrijven:(
Iig Ahoy was shit!

pasqual
13 oktober 2010, 23:17
vanmorgen gehoord bij Giel Beelen: sjonge jonge, wat een slechte zang live terwijl ze op de radio echt goed klinken. jammer. weinig zin om ze live te zien.

groeten Pasqual.

Herman
14 oktober 2010, 11:53
In Ahoy heb ik ze ook gezien, en inderdaad imo niet helemaal reden om ze af te schrijven. Het geluid was echt onwijs slecht, en de zanger was ook totaal niet goed bij stem (ondanks dat ie daar wel vaker een handje van heeft). Hij is wel ruimschoots met zweet inderdaad, maar fuck it.. da's geen reden om een band op af te schieten vind ik!

Bij de radio show was z'n zang ook niet echt optimaal inderdaad, maar heb ze gister dus live gezien in Tivoli, en als iets me mee viel was hoe goed hij daar eigenlijk bij stem was, toch wel erg prettig. Sowieso erg goede show, boven verwachting, fijne setlijst en heel behoorlijk geluid. En bij Biffy weet je een ding zeker, ze geven wel vol overtuiging een show, en dat vind ik een van de tofste dingen aan Biffy! Gelukkig waren ze gewoon met z'n drieeën, wat imo de essentie van Biffy Clyro wat beter weer geeft dan met een extra gitarist, en tsjah.. helaas is het zo dat hij inderdaad live nog wel eens wat aan de matige kant is qua zang, maar toch heb ik het idee dat dat de laatste tijd aan het bij trekken is. En nogmaals, ookal zong hij op de radio niet echt lekker, in Tivoli was het echt niet slecht.

Ben benieuwd wat ze vanavond doen in Doornroosje!

Herman
18 oktober 2010, 12:31
Doornroosje was ook te gek! Jammer van de vrijwel identieke setlijst though, in Nijmegen speelden ze Justboy ipv 57 die ze in Tivoli speelden. Het publiek in Doornroosje was aanzienlijk rustiger dan in Tivoli, ondanks dat er recht voor m'n neus nog twee gasten met elkaar op de vuist gingen!

Wederom beter gespeeld dan verwacht eigenlijk, hoewel de zanger nu wel behoorlijk wat meer aan het schreeuwen/gieren was, vermoedelijk omdat z'n stem gaar was. Dat heeft ook geresulteert in het afzeggen van een show, omdat hij kennelijk te slecht bij stem was.

Ik heb me in elk geval helemaal vermaakt, en zodra ze ook maar een beetje in de buurt zijn zal ik er weer heen gaan, ook absolute aanrader wat mij betreft.. ik ken weinig bands die live zo energiek over komen!

Wel een leuke note misschien, om nog even terug te komen op het vele zweten van de zanger, aantal puntjes die me opvielen:
- Na 3 nummers zag ie eruit alsof ie net gedouched had
- Speelde zelden meerdere nummers op dezelfde gitaar, en hooguit twee nummers achter elkaar
- Om een nummertje of 4 kreeg hij een nieuwe mic, omdat de vorige dan volgesputtert was
- Om de 3 nummers bracht de roadie nieuwe bekertjes water, of ze nou op waren of niet.. waarschijnlijk ook vanwege het vele zweet wat er dan in zat.

Na de show ben ik nog even naar voren gelopen en zag ik trouwens dat in de twee 4x12s die er stonden geen speakers in zaten, maar twee monitoren.

Al met al twee super vette avonden gehad! :)