PDA

View Full Version : Noiseless P90s: Dimarzio Virtual P90 review



Fuhgawz
24 september 2010, 09:52
Na een bezettingswissel in mijn band is besloten wat stevigere muziek te gaan maken dan voorheen. Daarbij hoort ook meer gain en waar de brom eerst nog wel vol te houden was met mijn Gibson SG Classic is dat nu niet meer het geval. Want meer gain = meer P90 brom. Toen begon voor mij dus de zoektocht naar een goed bromvrij soapbar element dat waar mogelijk de P90 sound behoudt, maar het onderdrukken van brom is belangrijker. Ik wilde perse de gitaar behouden omdat hij echt fantastisch speelt en ik ooit in de toekomst waarschijnlijk weer de ‘echte’ P90 sound wil hebben, waarvoor ik dan enkel het element weer hoef te verwisselen. Ik heb goed nagedacht over de keuze om voor een bromvrij P90 element te gaan. Kritische opmerkingen van brom romantiserende vintage puristen zijn in dit topic dus niet welkom. ;)

Na vele uren zoeken op internet ben ik een aantal alternatieven tegengekomen. De Kinman P90HX zou het beste zijn, maar is relatief nieuw en de laagste prijs die ik kon vinden was 180 euro (Vox Humana), wat voor mij echt veel te duur is. Ook de Fralins worden vaak genoemd, maar daar wordt net zo vaak over gezegd dat ze erg weinig output hebben en een beetje dun klinken. Misschien leuk voor mensen die van underwound elementen houden, maar niet voor mij. Ik wil stevigere muziek maken, geen zachtere. Ook van Gibsons P100 wordt gezegd dat hij wat slap klinkt dus ook die valt af. De Seymour Duncan P90 stack zou dan weer wat meer power hebben, maar heeft andere dimensies en zou voor problemen zorgen bij het installeren in mijn SG. Ook vond ik de HP90 van Kent Armstrong en de PS905 van Lace, maar van beiden is weinig geschreven waardoor de gok mij te groot was. Tenslotte kwam ik uit bij de Dimarzio Virtual P90, die ik in eerste instantie oversloeg vanwege de twee rijen met schroeven in plaats van één. Ik was bang dat het niet uit zou zien in combinatie met mijn ‘gewoon’ P90 halselement. Toch is uiteindelijk de sound het belangrijkst en leek de Virtual P90 (VP90) het meest geschikt. De VP90 krijgt overwegend goede recensies en zit qua sound volgens deze recensies ergens tussen een humbucker en een P90 in. Hij zou een iets hogere output hebben dan een standaard Gibson P90. Deze leek voor mijn doeleinden dus uitstekend geschikt en ik heb hem, met wat snaren, plectra en andere zooi, besteld bij Thomann voor 88 euro, waarmee hij ook nog eens één van de goedkopere alternatieven was. De Kinman is bijvoorbeeld meer dan twee keer zo duur!

Na het installeren van het element valt het me op dat het uiterlijk me niet eens zo stoort als ik had gedacht. Natuurlijk is twee P90s mooier, maar het leidt niet zo af als ik verwachtte. Ingeplugd op een Vox Amplug valt het me op dat het qua klank inderdaad erg doet denken aan de Gibson P90 die daar eerst zat. Lekker vette agressieve middentonen, strak in het laag, genoeg helderheid. Top! Ik heb wel het idee dat hij iets meer bas heeft. Hij mengt daardoor echt perfect met de natuurlijke klank van de SG waardoor het een erg gebalanceerd klinkende gitaar wordt. Wanneer ik dan overschakel op mijn Gibson P90 halselement merk ik echter ook meteen wat de VP90 een beetje mist, namelijk de nootdefinitie en dynamiek van een echte P90. Terug naar het brugelement wordt dit bevestigd. De VP90 gedraagt zich in vergelijk met het P90 halselement toch echt als een humbucker. Een humbucker met een P90 voicing. Iets anders wat de VP90 (gelukkig) mist ten opzichte van de P90 is de brom en ook dit is meteen merkbaar wanneer ik overschakel tussen halselement en brugelement en niet speel. Waar het brugelement alleen wat ruis heeft van de Amplug met gain op 10 in een lawaaierig huis, komt er meteen een dikke brom door wanneer ik overschakel op het halselement. In de band over mijn Orange met 4x12 kast, waar de brom doorgaans veel harder klinkt, ervaar ik hetzelfde. Lekker stil op het brugelement, maar zogauw ik het halselement aanzet bromt het behoorlijk hard. Het is in ieder geval een verademing om gewoon die gitaar aan te kunnen laten staan zonder brom en de bijbehorende scheve blikken van bandleden. De verschillen in geluidseigenschappen zijn op de Orange ook wat duidelijker. Misschien omdat de Orange gewoon een betere amp is, misschien doordat hij harder gaat, of misschien door allebei. In het volledige bandgeweld zit de VP90 lekker in de mix en is het een stuk moeilijker hem van een P90 te onderscheiden. Als ik dan even alleen speel dan merk ik weer wat verschil in nootdefinitie en die typische P90 dynamiek. Vergeleken met mijn humbucker SG door de Orange klinkt de VP90 wat agressiever. Meer hoge middentonen, helderheid en gewoon meer grom erin en strak in de bassen, waar de humbucker SG vooral smoother en wat ‘breder’ klinkt. Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat de Rio Grande BBQ-bucker die in de brugpositie zit sowieso een vrij donker klinkend element is. Ik kan me dus vinden in recensies die ik las die zeggen dat de VP90 ergens tussen een humbucker en P90 in klinkt.

Al met al lijkt de VP90 te doen wat ik verwacht had. Ondanks dat het geen echte P90 is komt het qua voicing dicht genoeg in de buurt en is het bovenal gewoon een goed klinkend element dat perfect bij mijn Gibson SG Classic past en deze gitaar weer bruikbaar maakt voor het spelen met veel gain. Dus, als je ‘precies’ de P90 sound wilt maar dan zonder brom dan kun je beter verder zoeken (of verder dromen) want dit is het niet. Speel je stevige muziek en bromt je P90 gitaar gewoon te hard dan is dit alternatief zeker het overwegen waard. Ik ben er in ieder geval tevreden mee. Bedankt voor de aandacht!

Nielsje
24 september 2010, 10:00
Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst!
Ben benieuw hoe het zooitje klinkt over een echte versterker.
Zelf ben ik ook een P-90 fan, maar als ik het zo lees is dit element toch dan weer net niet wat ik zoek. Ik hou juist zoveel van de definitie. Dan maar beetje brommen... :)

Fuhgawz
24 september 2010, 10:10
Bedankt voor het verplaatsen! ;) Ik denk dat je het het best kunt samenvatten als dat het element klinkt als een P90, maar reageert als een humbucker. Hij heeft wel de P90 voicing, maar niet die P90 manier van even hard grommen wanneer je hard aanslaat en dan weer opcleanen naar veel nootdefinitie, als je begrijpt wat ik bedoel. Hier wat crappy foto's van mijn telefooncamera:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S6UHXKHJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8EOFKZXO.jpg
Dus als de brom nog te harden is, gewoon die P90 behouden! Mij werd het de laatste tijd gewoon echt te veel.

Nielsje
24 september 2010, 10:23
Heb je nog naar dat 'andere element' gekeken? De euh... D209 oid?
Volgens mij heeft Dude ooit zo'n ding in z'n plank gezet.

HaroldA
24 september 2010, 10:27
Mooi dat hij bevalt! :ok:

Ik heb er een tijdje aan zitten twijfelen de VP90 ook aan te schaffen, maar ben nu ook wel heel erg blij met m'n DP209 Super Distortion!

http://img.sait.nl/tank86_ld/P6282945.JPG

Fuhgawz
24 september 2010, 10:27
Je bedoelt de Super Distortion P90? Ja, maar ik wilde waar het kon zo dicht mogelijk bij de P90 sound blijven, dus van de Dimarzio lijn zou het sowieso de Virtual P90 worden. Dimarzio heeft overigens ook een ToneZone P90 voor de mensen die echt brute shit willen maken met hun P90 gitaar.

HaroldA
24 september 2010, 10:34
Dimarzio heeft overigens ook een ToneZone P90 voor de mensen die echt brute shit willen maken met hun P90 gitaar.

Ik heb een hele tijd een ToneZone in m'n LP gehad. In het begin lijkt het best wel vet, maar na een tijdje merk je dat het echt een slechte pickup is voor als het lekker veel gain moet hebben...

ToneZone P90 komt er bij mij dus niet in!

Fuhgawz
24 september 2010, 10:37
Ik heb een hele tijd een ToneZone in m'n LP gehad. In het begin lijkt het best wel vet, maar na een tijdje merk je dat het echt een slechte pickup is voor als het lekker veel gain moet hebben...

ToneZone P90 komt er bij mij dus niet in!

Ik meende altijd dat de ToneZone zo ongeveer het meest bassige element is wat bestaat, gericht op mensen die hun flinterdunne Ibanezen vet willen laten klinken. In combinatie met een Les Paul kan ik me inderdaad voorstellen dat zoiets niet optimaal werkt. Maar ik kan me ook vergissen natuurlijk.

HaroldA
24 september 2010, 10:41
Ik meende altijd dat de ToneZone zo ongeveer het meest bassige element is wat bestaat, gericht op mensen die hun flinterdunne Ibanezen vet willen laten klinken. In combinatie met een Les Paul kan ik me inderdaad voorstellen dat zoiets niet optimaal werkt. Maar ik kan me ook vergissen natuurlijk.

Ik heb 'm ook in m'n RG gehad... Zelfde resultaat...

TopRob
24 september 2010, 13:22
Ik speel zelf o.a. op een Gibson LP Junior en ergerde me ook altijd aan het gebrom van de P90. Ik heb echter een geheel andere oplossing gevonden voor dit probleem: een Rocktron Hush noise reduction pedaal (http://www.rocktron.com/products/stompboxes/classic_series/hushnoisereduction/). Gewoon even aantrappen en weg is de brom en het heeft nauwelijks invloed op je geluid, echt geweldig!

HaroldA
24 september 2010, 13:24
Ik speel zelf o.a. op een Gibson LP Junior en ergerde me ook altijd aan het gebrom van de P90. Ik heb echter een geheel andere oplossing gevonden voor dit probleem: een Rocktron Hush noise reduction pedaal (http://www.rocktron.com/products/stompboxes/classic_series/hushnoisereduction/). Gewoon even aantrappen en weg is de brom en het heeft nauwelijks invloed op je geluid, echt geweldig!

Ehm, dus als er een flinke 50Hz brom door je P90 signaal heen zit kan een Hush die er uit filteren zonder het P90 signaal aan te passen? :chicken:

Ik denk niet dat dat een goede oplossing kan zijn, eerder een leuke camouflage optie.

TopRob
24 september 2010, 13:29
Ehm, dus als er een flinke 50Hz brom door je P90 signaal heen zit kan een Hush die er uit filteren zonder het P90 signaal aan te passen? :chicken:

Ik denk niet dat dat een goede oplossing kan zijn, eerder een leuke camouflage optie.

Jij denkt niet dat dit een goede oplossing kan zijn, maar ik weet dat het werkt, want ik spreek uit eigen ervaring. Ook de singlecoils van mijn Tele zijn muisstil met de Hush. Het is maar een tip, dus doe ermee wat je wilt.

Squier4ever
24 september 2010, 13:31
Jij denkt niet dat dit een goede oplossing kan zijn, maar ik weet dat het werkt, en ik spreek uit eigen ervaring. Het is maar een tip, dus doe ermee wat je wilt. Ik ben zeer tevreden met mijn Hush.

Het zal vast en zeker werken, maar het nadeel met (de meeste) noisegates is dat ze niet alleen brom en ruis weghalen, maar ook flink wat signaal/dynamiek. In mijn beleving ten minste wel. Leuk als je metal speelt, dat is toch takkeherrie, voor dynamische muziek is het niet zo vet.

HaroldA
24 september 2010, 13:31
Jij denkt niet dat dit een goede oplossing kan zijn, maar ik weet dat het werkt, en ik spreek uit eigen ervaring. Het is maar een tip, dus doe ermee wat je wilt. Ik ben zeer tevreden met mijn Hush.

Laten we het zo zeggen: ik heb een iSP decimator (van de makers van de Hush) en inderdaad, als je niet speelt heb je geen brom.

Zodra je een snaar aanslaat komt naast het signaal de brom er ook weer keihard doorheen. (zeker de brom die je krijgt van de burolampen van de Ikea!)

Fuhgawz
24 september 2010, 14:08
Ik speel zelf o.a. op een Gibson LP Junior en ergerde me ook altijd aan het gebrom van de P90. Ik heb echter een geheel andere oplossing gevonden voor dit probleem: een Rocktron Hush noise reduction pedaal (http://www.rocktron.com/products/stompboxes/classic_series/hushnoisereduction/). Gewoon even aantrappen en weg is de brom en het heeft nauwelijks invloed op je geluid, echt geweldig!

Is dat ook een goede oplossing? Ik was in de veronderstelling dat het ook nadelen had. In ieder geval was het voor mij geen optie omdat mijn plankje al vol staat, maar fijn dat het voor jou werkt!

marter544
24 september 2010, 14:16
Het zal vast en zeker werken, maar het nadeel met (de meeste) noisegates is dat ze niet alleen brom en ruis weghalen, maar ook flink wat signaal/dynamiek. In mijn beleving ten minste wel. Leuk als je metal speelt, dat is toch takkeherrie, voor dynamische muziek is het niet zo vet.

Kan ik bevestigen, je mag je alleen wel wat subtieler uitlaten over dingen die je smaak niet zijn, maar ach, met een breezah nickname waarbij het dan ook nog eens over squiers gaat kan ik je toch al niet meer serieus nemen..

Met mijn metalband heb ik er idd ook een flinke gate inzitten, helemaal in de repetitie ruimtes, omdat daar om één of andere reden veel storing in de lucht lijkt te hangen.. Wanneer ik dan een bluesje oid. speel met die gate worden mijn gespeelde noten eigenlijk compleet om zeep geholpen, de helft wordt nog gewoon weggedrukt.

HaroldA
24 september 2010, 14:18
Is dat ook een goede oplossing? Ik was in de veronderstelling dat het ook nadelen had. In ieder geval was het voor mij geen optie omdat mijn plankje al vol staat, maar fijn dat het voor jou werkt!

Nee, dat is geen oplossing, da's een camouflage methode.


Wanneer ik dan een bluesje oid. speel met die gate worden mijn gespeelde noten eigenlijk compleet om zeep geholpen, de helft wordt nog gewoon weggedrukt.

Dan heb je duidelijk geen iSP decimator! Lange noten sterven langzaam af en staccato stukken worden snel afgekapt.

marter544
24 september 2010, 14:20
Nee, dat is geen oplossing, da's een camouflage methode.



Dan heb je duidelijk geen iSP decimator! Lange noten sterven langzaam af en staccato stukken worden snel afgekapt.

Hmm, interessant, ik heb nu een cheapo gate, bij wijze van, hij doet het, en wanneer ik metal speel met een hele band erbij hoor je het verschil toch niet meer, hoewel ik me er nu steeds vaker aan begin te ergeren.

EDIT: tjiez wat is dat ding duur zeg! Helaas, dan zijn er voor mij belangrijkere dingen dan een goede gate, ik speel toch met humbuckers..

HaroldA
24 september 2010, 14:27
EDIT: tjiez wat is dat ding duur zeg! Helaas, dan zijn er voor mij belangrijkere dingen dan een goede gate, ik speel toch met humbuckers..

Ik heb 'm toen de Pond laag stond in Engeland gehaald voor €90,- geloof ik... Wat hij tegenwoordig kost weet ik niet.

En ik speel ook met humbuckers, met m'n P90's had zo'n noisegate toch helemaal geen nut.

E-J
24 september 2010, 15:42
Fuhgawz,

Ik vraag me alleen dan af, hoeveel gain gebruik je dan? Ik heb een SG Classic gehad en had eigenlijk nagenoeg geen problemen met brom. Geweldige gitaar, ik had hem graag gehouden als hij niet zo'n dikke hals had... :(

HaroldA
24 september 2010, 15:46
Fuhgawz,

Ik vraag me alleen dan af, hoeveel gain gebruik je dan? Ik heb een SG Classic gehad en had eigenlijk nagenoeg geen problemen met brom. Geweldige gitaar, ik had hem graag gehouden als hij niet zo'n dikke hals had... :(

Aangezien ik hetzelfde probleem had: ook zonder booster voor m'n JCM800 combo had ik enorme brom. Het uitzetten van m'n burolamp scheelde dan al een hoop, helemaal zonder licht werkte het beste.

Met een booster of milde overdrive aan was het helemaal niet om aan te horen.

P90's: schitterende sound, dodelijke brom.

Fuhgawz
24 september 2010, 16:03
Fuhgawz,

Ik vraag me alleen dan af, hoeveel gain gebruik je dan? Ik heb een SG Classic gehad en had eigenlijk nagenoeg geen problemen met brom. Geweldige gitaar, ik had hem graag gehouden als hij niet zo'n dikke hals had... :(

Echt waar? Ik vind de hals van de Classic zeer comfortabel! Maar dat zal wel smaakgebonden zijn.

Hoeveel gain gebruik ik? Dat is heel lastig uit te leggen als je mijn amp niet kent, en niet veel mensen kennen mijn amp. Het een is Orange OR120 (hebben sowieso niet al te veel mensen ervaring mee) en dan nog met master volume mod, zodat hij ook hard scheurt op lagere volumes.

Eerder, toen de P90 brom nog te harden was, gebruikte ik de low input op zo'n 75-80% gain. Dan zit je een beetje op Guns n Roses gain. Classic rock plus zeg maar. Toen speelden we met de band rauwe garagerock / vette 70s rock. Tegenwoordig zitten we qua gain en ook qua muziekstijl eigenlijk meer richting de Mastodon. Het moet allemaal iets meer grommen en sustainen. Op mijn amp is dat de high input met de gain vol open. Dat is classic rock plus plus en een half, eigenlijk net onder de Metallica qua gain.


P90's: schitterende sound, dodelijke brom.

Helemaal mee eens!

Twangboy
24 september 2010, 19:42
Het zal vast en zeker werken, maar het nadeel met (de meeste) noisegates is dat ze niet alleen brom en ruis weghalen, maar ook flink wat signaal/dynamiek. In mijn beleving ten minste wel. Leuk als je metal speelt, dat is toch takkeherrie, voor dynamische muziek is het niet zo vet.

Kanker op joh, je moeder maakt takke herrie

wrvh
24 september 2010, 19:45
http://www.treehugger.com/heavy%20metal%20treehugger.jpg

SRV2000
24 september 2010, 20:14
Kanker op joh, je moeder maakt takke herrie hey mag het iets minder,

Dank u !!!

@ TS: gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.