PDA

View Full Version : Goeie speel tegnieken voor rock/hard rock



levi
24 september 2010, 09:41
Hallo mensen,

Ik wil graag een beetje rock en hardrock achtige muziek spelen. Nou is me speel snelheid er op zich wel. Alleen het klinkt afentoe toch altijd te bluesy, blues/rock achtig. Hoe kan je een beetje van die sound afkomen en echt die rock/hardrock sound krijgen. Bijvoorbeeld met legato wat ik best moeilijk vind. en pinch harmonics (die ik geweldig vind!)

Zijn er voor de rest andere techinieken of must know licks? Ik heb nu een beetje een (begginers) rocklick les gedaan op youtube. Maar ik merk dat ik die licks bijna niet gebruik.

Thundermane
24 september 2010, 10:42
Ik vind het zelf altijd een beetje fout om termen te gebruiken voor gitaarspelen, zoals 'legato'. Of juist 'staccato'. Het is leuk om ze te kennen, maar tijdens het gitaarspelen gelden die termen voor mij niet meer.
Wil je pinchharmonics leren? Niet zo moeilijk.
Voor mij zijn 'trucjes' simpelweg een kwestie van oefenen en doen.
Als je dan zodanig 'legato' wilt spelen, dan zul je gebruik moeten maken van hammer on's en pull off's. Daarbij wil het helpen als je aardig wat gain hebt en sustain. Dan klinkt het al snel meer alsof de noten aan elkaar geplakt zijn.
Pinchharmonics: Je houd je plectrum gewoon vast met als verschil dat je duim tegen het puntje van je plectrum zit. Je slaat een noot aan waarbij je duim direct na de slag de snaar ook raakt, waardoor een pinch-harmonic ontstaat, afhankelijk van of je op de juiste positie aanslaat, gezien verschillende posities ook op verschillende toonhoogten pinches produceert.
Maar... Meer wat bij hard-rock past? Ik weet niet, dat is sowieso een beetje subjectief denk ik. Misschien gallops?

levi
24 september 2010, 11:03
pinch harmonics ken ik al.
Gallops hmm nog nooit van gehoort zal ik me eens in verdiepen.
Dankje wel voor je reactie :)

Thundermane
24 september 2010, 13:18
Ik hoop voor je dat nog meer mensen reageren. Ik ben zelf niet helemaal thuis in hardrock, ben zelf vooral in metal.
Eventueel kun je ook je vraag nog wat meer verbreden?

edje kadetje
24 september 2010, 13:28
Volgens mij zou je veel moeten luisteren naar de muziek die je wilt gaan beheersen. Het gaat niet alleen om techniek en snelheid; maar ook om nootkeuze (niet alleen pentatonisch) en om timing (Ik zou denken dat hardrock meer óp de tel speelt, minder achterover leunt).
Volgens mij helpt het ook om nummers te gaan naspelen.

Sleight
24 september 2010, 13:33
pickslides en taps he
nou niet dat ik daar zelf pro in ben... :p

Thundermane
24 september 2010, 13:42
Volgens mij zou je veel moeten luisteren naar de muziek die je wilt gaan beheersen. Het gaat niet alleen om techniek en snelheid; maar ook om nootkeuze (niet alleen pentatonisch) en om timing (Ik zou denken dat hardrock meer óp de tel speelt, minder achterover leunt).
Volgens mij helpt het ook om nummers te gaan naspelen.

+1

Kies een nummer die je ontzettend tof vind. (Het liefst eentje die je zelf te moeilijk vind om te spelen)
Vervolgens 150 keer herhalen. Tegen de tijd dat je bij de 150 bent kun je het al.

aaronstonebeat
25 september 2010, 02:29
't Zou 'm ook kunnen zitten in de manier van aanslaan. Naar mijn idee is die bij hardrock 'fors' te noemen, gecombineerd met een ruime mate van demping links en rechts. Je moet met je plectrum of je vingers krachtig door de snaren 'harken' om het juiste geluid te krijgen.
Als je het te pakken hebt, kun je ook op een akoestische gitaar, staal of nylon, een hard rock-geluid produceren.
Je hoeft er geen grote bewegingen voor te maken; net voor de aanslag, als je al tegen de snaar zit, moet je zoeken naar een zekere weerstand.

levi
27 september 2010, 13:49
Dank jullie wel voor deze goeie tips ! Ik zal me er nog eens goed in verdiepen :)