PDA

View Full Version : Ervaringen gevraagd Epiphone ES-175 en Broadway



marco v
23 september 2010, 23:13
Ik twijfel over mijn volgende aankoop.
Voor wat jazzy momenten zoek ik een dikbuik.
Ik twijfel over de gunstige es175 en de wat duurdere broadway.
Hij is voor thuisgebruik.
Beide geprobeerd en beide bevallen....
Heeft iemand 1 van bovenstaande gitaren en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Luca P
23 september 2010, 23:32
Moeilijke keuze.
Ik weet niks van Epi, zelf speel ik een Gibson.
In ieder geval hebben beide "echte" f-gaten. Niet van die rare sleuven.
Welke kleuren hebben ze?

Luctor
23 september 2010, 23:33
Als het geld geen rol speelt zou ik voor de Broadway gaan. Die heeft volgens mij een grotere kast van de ES 175. Bovendien zal daar de afwerking wat beter van zijn. De ES is, volgens mij, een beetje een budget gitaar. Daar is niks mis mee; alle waarde naar zijn geld. Misschien is dat wel goed genoeg als je een beetje wil jazzen. Ik heb zelf een Emperor, de voorloper van de Joe Pass en daar ben ik erg tevreden mee.

marco v
26 september 2010, 13:54
Het geld is niet echt belangrijk, belangrijker vind ik het geluid, maar ook mate van gebruik. Ik speel zo af en toe jazz, het zal dus nooit een main axe worden. De kleur maakt me ook niets uit, als is die blonde broadway wel erg sexy.
Kijk ik naar de mate van gebruik, dan is het zonde om 600+ euro voor de broadway uit te gaan geven. Dan kan ik beter voor 350 euro de es175 nemen. Maar die broadway is zo yummie, maar goed, ik denk dat ik ze nog even een tijdje uit ga proberen voordat ik de knoop door ga hakken.

Chris Winsemius
26 september 2010, 13:59
Ik heb even een Epi Broadway gehad en die was niet verkeerd. Heb 'm wel verkocht omdat ik zelf iets meer "vibe" zocht en die zal ik waarschijnlijk eerder in een 50/60s Gibson vinden.

marco v
26 september 2010, 14:02
Maar als je puur kijkt naar de uiteindelijke bestemming voor de gitaar, is de broadway dan beter geschikt voor wat late jazz uurtjes dan de es 175?

Chris Winsemius
26 september 2010, 14:17
Een gemiddelde Broadway zal helderder zijn dan een gemiddelde ES175 door gebruik andere houtsoorten.

a.c.
27 september 2010, 13:07
ik heb een koreaanse es295 met dezelfde body en hals als een es175. Dat is echt een goddelijke gitaar qua akoestische sound en afwerking. Hij heeft een volwassener klank dan andere fullbody jazzbakken. Alleen zitten hierop p90's en op de ES175 humbuckers.

Luctor
27 september 2010, 13:36
Het geld is niet echt belangrijk, belangrijker vind ik het geluid, maar ook mate van gebruik. Ik speel zo af en toe jazz, het zal dus nooit een main axe worden. De kleur maakt me ook niets uit, als is die blonde broadway wel erg sexy.
Kijk ik naar de mate van gebruik, dan is het zonde om 600+ euro voor de broadway uit te gaan geven. Dan kan ik beter voor 350 euro de es175 nemen. Maar die broadway is zo yummie, maar goed, ik denk dat ik ze nog even een tijdje uit ga proberen voordat ik de knoop door ga hakken.

Zo stond ik er destijds ook voor. Ik vond € 600,00 à € 700,00 iets teveel om zo even op tafel te leggen maar die Broadway vond ik wel erg mooi. In al die tussentijd ook Marktplaats goed in de gaten gehouden en daar heb ik mijn jazzer gevonden voor €350,00, een blonde Epiphone Emperor. Een heerlijke gitaar waar ik inmiddels al heel wat fijne uurtjes op gespeeld heb.

marco v
27 september 2010, 14:33
Die es295 heb ik ook naar gekeken, biedt me wel direct wat afwisseling tov mijn overige gitaren met die P90s.
En een emperor is ook geschikt voor het werk lijkt mij.
Ik ga gewoon even een tijdje kijken en vergelijken.
Ik heb geen haast met de aanschaf, helemaal nu ik nog niet precies weet welk model ik uiteindelijk wil hebben.

bagheera
29 september 2010, 22:05
ja ik heb dus de epi es 175 tja de gibson kon ik niet betalen en ik wou echt een es 175.
En naar mijn mening is het toch een lekker ding.
Flatwounds opgegooid en daar haal ik dus echt wel een jazzy klank mee hoor.
Lekkere nek ook.
De brodway heb ik nog niet getest maar de joe pass wel en ik verkies de es 175

ik zou ze gewoon naast mekaar proberen testen en neem wat je zelf het lekkerst spelen en klinken vindt

marco v
29 september 2010, 23:38
Als ik puur kijk naar de mate waarin ik de gitaar ga gebruiken, dan zou de es 175 aantrekkelijker zijn, hij is haast de helft goedkoper. Ik zou hem echt sporadisch gebruiken. Ik ga binnenkort weer een uurtje testen.

bagheera
6 oktober 2010, 18:44
en wat is het geworden ???
ik heb de mijne hier nu naast mij staan

marco v
6 oktober 2010, 20:22
De knoop is nog niet doorgehakt.
Afgelopen weekend te druk geweest, volgend weekend 3 verjaardagen, dus dan komt het er waarschijnlijk ook niet van...

marco v
10 oktober 2010, 14:48
Aangezien ik ook een andere versterker op het oog had(marshall jtm-30), is het de ES175 geworden. 2 vliegen in 1 klap voor hetzelfde geld als een broadway.
Toch even tijd gevonden om hem uitgebreid te testen en te halen.
Hij speelt best lekker, en voldoet prima voor het kleine beetje jazz waar ik hem voor wil en kan gebruiken. Overige muziekstijlen kan hij ook goed aan.
Voor thuis prima, ik ben weer blij.