PDA

View Full Version : effect van wahwah



Sleight
23 september 2010, 21:12
yo

ik had een vraag nl:
wat is nou precies het effect dat een wahwah pedaal geeft
en dan niet als in de klank, maar eerder technische
dus wat wordt er verandert kwa frequenties en amplitudes?

skanky
23 september 2010, 21:20
Een wah is een bandpass filter waarvan je frequentie aan kan passen is dmv van het pedaal. Luxere wah-pedalen hebben ook nog een variabele q-factor. De Q-factor is de bandbreedte van het filter.

Voor eventuele termen die je niet begrijpt verwijs ik je graag naar google.

Sleight
23 september 2010, 21:27
also, dus er worden gwn frequenties afgekapt

en dan, hoe worden die afgekapt?
als je het pedaal indrukt dan klinkt de toon hoger en als je hem loslaat klinkt hij lager

maar volgens mij zat dat alleen bij beweging
dus als je je pedaal indrukt, in ingedrukt houd, dan is het weer normaal
net als met mageten en spoelen enzo

klopt dat of kraam in nu onzin uit..? :P

Rakker
24 september 2010, 07:31
Er zijn inderdaad wahs die automatisch inschakelen bij beweging, en weer uitschakelen als je ophoudt met bewegen. Maar zelf vind ik dit een nadeel. Normaal gesproken schakel je 'm in door middel van een schakelknop die aan de voorkant onder het pedaal zit. Maar waarom deze vraag? na 2 minuten stoeien met een wah in de muziekwinkel had je dit ook wel ondervonden.

The Unforgiven
24 september 2010, 07:41
Als je dit zometeen hebt uitgezocht kan je aan je interpunctie gaan werken:cheerup:.

Sleight
24 september 2010, 13:05
tja
als ik eerst 40 minuten naar de winkel had gefietst, dan daar zon 5 minuten had gewacht, en dan 2 minuten had getest, en dan weer 40 minuten terug had gefietst wel ja

maar ik vond het makkelijker om jullie lastig te vallen ipv de medewerkers van de winkel.. :p

maargoed
jij zegt dus dat de handigste wah effecten gwn altijd frequenties afkappen?
dus als je hem niet indrukt kapt hij zo af dat je lagere frequenties overhoudt en als je hem wel indrukt dan kapt hij zo af dat hij hogere frequenties overhoudt

klopt dat?

Mr. Dynamite
24 september 2010, 13:08
http://trickeries.com/wp-content/uploads/2008/07/gmfdyui.jpg

Sleight
24 september 2010, 13:17
this forum mother fucker?!
where is it made for?!

nee ff serieus, is dit forum gemaakt om kennis te delen of om constant te zeggen, wow die gitaar is mooi, wow die gitaar wil ik hebben, kijk jonges ik heb een nieuwe gitaar!!!

serieus!!!

The Unforgiven
24 september 2010, 13:27
Ik heb ergens het idee dat dit forum vooral is gemaakt om te geilen op andermans gear.

HaroldA
24 september 2010, 13:28
nee ff serieus, is dit forum gemaakt om kennis te delen of om constant te zeggen, wow die gitaar is mooi, wow die gitaar wil ik hebben, kijk jonges ik heb een nieuwe gitaar!!!

serieus!!!

Nee, dit forum is bedoeld voor mensen die te lui zijn zelf iets op te zoeken alles voor te kauwen. :stop:

Sleight
24 september 2010, 13:31
maargoed
alles is op internet wel te vinden nietwaar?
dus je bedoelt, dat dit forum enkel alleen is bedoelt om meningen te delen...?

en dan nog, ik stel vragen blabla ik ben lui blabla
wtf doen julie dan wel niet?
jullie ruinen alleen andersmans topics jezus, en dan zeggen dat ik dom ben...

kunnen we aub terug gaan naar de vraag

HaroldA
24 september 2010, 13:32
kunnen we aub terug gaan naar de vraag

Zekers! :ok:


Een wah is een bandpass filter waarvan je frequentie aan kan passen is dmv van het pedaal. Luxere wah-pedalen hebben ook nog een variabele q-factor. De Q-factor is de bandbreedte van het filter.

Voor eventuele termen die je niet begrijpt verwijs ik je graag naar google.

Sleight
24 september 2010, 13:34
in tegenstelling tot anderen vraag ik meestal eerst naar de basis, en daarop gebasseerd stel ik dan andere vragen

dit was de vraag


maargoed
jij zegt dus dat de handigste wah effecten gwn altijd frequenties afkappen?
dus als je hem niet indrukt kapt hij zo af dat je lagere frequenties overhoudt en als je hem wel indrukt dan kapt hij zo af dat hij hogere frequenties overhoudt

klopt dat?

Johannes
24 september 2010, 13:47
eerste hit (http://lmgtfy.com/?q=how+does+a+wah+pedal+work)

Sleight
24 september 2010, 13:49
ja die kende ik al ja
maar aangezien het antwoord ergens verscholen zit in die huge tekst, weten jullie het ook gewoon uit je hoofd

dus daarom vraag ik het hier
als nu nog 1 iemand mij gaat afzeiken of gaat zeggen dat ik het moet googlen dan ga ik echt flippen

HaroldA
24 september 2010, 14:03
als nu nog 1 iemand mij gaat afzeiken of gaat zeggen dat ik het moet googlen dan ga ik echt flippen

Gebruik Google, hoofdletters en interpunctie! :ok:

M Kactus
24 september 2010, 14:09
Kerel, niet zo agressief... Take a chill pill. Het is toch logisch dat je zulke ontzettende basisinformatie opzoekt voordat je hier komt ? De bedoeling van dit forum is inderdaad kennis delen. Maar dat is niet hetzelfde als een vraag stellen waarvan je weet dat het antwoord héél makkelijk te vinden is, en dan eisen dat anderen al het werk voor je gaan doen. Je mag zelf ook best wat moeite doen. Anders is het geen kennis delen, maar kennis opeisen. En daar wordt het forum als geheel niet slimmer van, integendeel.

Maar goed, een antwoord op je vraag. Ga eens naar Youtube en vul daar "crybaby" en "demo" in. Dan hoef je niet eens de deur uit :) Een wah kapt altijd bepaalde frequenties af zodra hij aan staat. Laat je hem bijvoorbeeld helemaal in de teenpositie staan, dan krijg je voortdurend een scherper geluid, of voortdurend in de hielpositie, dan krijg je een doffer geluid.
Dat heet ook wel een "cocked wah" of "fixed wah". Je beweegt het pedaal alleen als je een andere frequentie wilt afkappen.

Maar die vraag stellen is als vragen of je met je enter-toets een nieuwe lijn begint. Als je het doet, hoef je het niet eens te vragen!

Dirk_Hendrik
24 september 2010, 15:40
Genoeg tips gezien. TS heeft blijkbaar nog niet door dat je voor je vragen gaat stellen ook eerst laat blijken dat je zelf al moeite hebt gedaan om je vraag te beantwoorden.