PDA

View Full Version : Strakke moderne amp, vintage elementen?



Thiez
23 september 2010, 17:18
Ik zit even met een idee:
Vroeger waren er de JCM800's die net iets te kort kwamen vaak. Ze werden geboost en meeste gitaristen pakte wat hotter humbuckers in de gitaar om wat meer scheur en gain te krijgen.
Nu heb ik een SH4 in mijn gitaar zitten en die gaat bijna rechtstreeks in mijn engl blackmore. Ik vind opzich de sound wel lekker maar het zou van mij soms wat losser en rauwer mogen.
Nu zat ik dus te denken als ik een wat meer vintage element pak of lager output element dan de SH4 kan ik mijn amp wat meer oversturen en krijg ik misschien een lekkerdere rauwe sound?

Het was zomaar een gedachte gang maar ben benieuwd of er mensen zijn die hier iets meer of zinnigs over kunnen zeggen?

arcane
23 september 2010, 17:41
Bij een rauwe sound denk ik persoonlijk dan meteen aan p-90's.

macwilliams
23 september 2010, 17:45
Ik weet niet in hoe verre de BM vergelijkbaar is met de SM maar bij mij werkt dat wel.

interessander
23 september 2010, 17:52
Of draai je element (of de polen) eens wat omlaag, dat zou ook al uit moeten maken.

Indiedennie
23 september 2010, 18:07
Nu zat ik dus te denken als ik een wat meer vintage element pak of lager output element dan de SH4 kan ik mijn amp wat meer oversturen en krijg ik misschien een lekkerdere rauwe sound?

Om je amp meer te oversturen moeten je pickups toch meer output hebben of zie ik het verkeerd?

Thiez
23 september 2010, 18:24
Om je amp meer te oversturen moeten je pickups toch meer output hebben of zie ik het verkeerd?

Ja daar heb je wel gelijk in. Maar het gaat niet om meer oversturing. maar om rauwe sound. Wat minder compressed en wat meer smerigheid. en een beetje lossere hardrock sound. Dus ik zat te denken om mijn inputsignaal dan wat omlaag te halen en een beetje lossere pickup te proberen.

Braindead
23 september 2010, 18:33
Tja, ik weet niet of het waar is maar er wordt gezegd dat Eddie van Halen eigenlijk ook gewoon over oude pafs speelt. Ik vraag het me af want hij zegt zelf dat hij de signatures zo maakt zoals hoe hij ermee op tour gaat/ of zo mee op tour gaat zoals ze zijn. Maar goed, het is Eddie, een commerciele duivel die alles zegt als het maar een beetje verkoopt :). Als je een high gain amp hebt hoef je in principe in ieder geval niet zo'n mega high output pickup te hebben. Het is dan al snel overkill. Dat naar beneden draaien van de pickup kan je zowiezo eerst checken, kost je toch niks. Anders gewoon een andere pickup proberen.

Van Greg Howe weet ik dat hij ook pickups gebruikt met zo min mogelijk output maar of dat ook echt rauwer klinkt zoals jij bedoelt zou je zelf moeten beoordelen. Persoonlijk zou ik eerder aan de amp denken. De ene gain is de andere niet m.a.w. de ene is smoother dan de andere.

Thiez
23 september 2010, 19:07
Ik heb idd ook naar PAF's zitten kijken al. Of eventueel de dimarzio paf varianten van joe satriani ofzo.
Ik vind opzich de engl blackmore erg lekker van sound alleen hij mag soms net wat losser klinken van mij. Dus de overall sound ben ik tevreden mee. dus ik zit nu beetje te kijken of ik met wat puntjes op de i hem ideaal kan maken voor wat ik wil.
Ook de Alnico 2 van seymour duncan lijkt me best gaaf.

Braindead
23 september 2010, 19:21
Je bedoelt met Satriani varianten de Paf Pro? Die heeft in ieder geval wel meer output als een paf dus ik weet niet of dat wat voor je is.

Persoonlijk ben ik niet zo van de Engl al heb ik geen ervaring met de Blackmore. Ik kan dat wat je omschrijft eerlijk gezegd ook plaatsen in de context van Engl amps maar maybe that's just me. Dat gebrek aan rauwheid was precies wat ik in Engl dus mis. Maar nogmaals het kan zijn dat dat bij de Blackmore anders is.

Thiez
23 september 2010, 19:34
Ja ik zit beetje in dubio. Mijn ander topic over versterker tips loopt ook nog steeds. Ik heb beetje haat liefde verhouding met de blackmore. Hij klink wel ontzettend lekker met de greenbacks maar soms mis ik toch net iets erin wat ik eigenlijk niet goed onder woorden kan brengen. Of zelfs niet goed weet wat het precies is wat ik mis.

Madcow
23 september 2010, 19:42
al met je volume knop gespeeld?

Jasper.
23 september 2010, 19:54
Ik vind het in ieder geval wel aardig logisch klinken, die theorie van lagere output. Ik zou het eens proberen.

Braindead
23 september 2010, 22:11
Tja ik heb je versterker topic vluchtig doorgelezen maar ik denk dat je ook zelf moet kijken hoever je nog van je ideale sound afzit. Ik denk als je echt veel mist dat je dan eerder richting amp en eventueel speakers (alhoewel Greenbacks moeten volstaan) moet kijken. Met die pickups kan je ook wel wat veranderen maar als je iets mist dan denk ik eigenlijk dat het eerder je amp is. Zoals ik al zei miste ik ook wat in Engl. Voor mij was het gewoon te braaf en ze klinken wat vlak voor mijn gevoel. Ik weet dat hele hordes Metalgitaristen erop spelen maar ik vind de Engls op de een of andere manier wat missen. Misschien is het ook juist daarom dat ze in de metal veel gebruikt worden.

Had je die EVH III al eens geprobeerd eigenlijk? Een echte hardrock bak vind ik dat. Wel veel hoog maar dat moet met een sg wel kunnen. Zou ik zeker eens testen. Verder is de 6505 op het rythm channel (gain niet helemaal open draaien)ook behoorlijk hardrock.
En natuurlijk Marshall maar dat is een open deur.

vulvasonic
24 september 2010, 00:34
Ook ik denk dat je met andere speakers meer geholpen bent. Speakers met een lager wattage klinken wat losser (moeten meer 'werken') dan bijvoorbeeld 75 watters. Maar goed, dat maakt het wel wat prijziger natuurlijk. :)

Thiez
24 september 2010, 17:51
Tja ik heb je versterker topic vluchtig doorgelezen maar ik denk dat je ook zelf moet kijken hoever je nog van je ideale sound afzit. Ik denk als je echt veel mist dat je dan eerder richting amp en eventueel speakers (alhoewel Greenbacks moeten volstaan) moet kijken. Met die pickups kan je ook wel wat veranderen maar als je iets mist dan denk ik eigenlijk dat het eerder je amp is. Zoals ik al zei miste ik ook wat in Engl. Voor mij was het gewoon te braaf en ze klinken wat vlak voor mijn gevoel. Ik weet dat hele hordes Metalgitaristen erop spelen maar ik vind de Engls op de een of andere manier wat missen. Misschien is het ook juist daarom dat ze in de metal veel gebruikt worden.

Had je die EVH III al eens geprobeerd eigenlijk? Een echte hardrock bak vind ik dat. Wel veel hoog maar dat moet met een sg wel kunnen. Zou ik zeker eens testen. Verder is de 6505 op het rythm channel (gain niet helemaal open draaien)ook behoorlijk hardrock.
En natuurlijk Marshall maar dat is een open deur.

Ja ik zit beetje te twijfelen. Ik zat vandaag is te letten op alle bands enzo die ik luister. veelal is het 80's hardrock en metal enzo dus bijna alllemaal jcm800. Ik vind deze wat dicht klinken bij veel bands. Weinig mids terwijl ik juist van een meer middy sound hou.
De lekkerste sound die ik vandaag langs hoorde komen in de auto (1,5 gereden). was Airbourne. Die hebben meer mids. Dit vind ik lekkere sound maar mag voor mijn muziek net iets meer gain hebben. Hun spelen op JCM800 kerry king.
Ik vind marshall erg gaaf, maar wat je ook kunt horen in de 80's muziek dat bijna alles op elkaar lijkt qua sound. Ik vind het gaaf om voor mezelf een beetje eigen herkenbare sound te creeren.
Ik vind opzich engl blackmore zeer lekker klinken maar het mist af en toe iets. Ik ga waarschijnlijk binnenkort ook eens proberen om de gain wat terug te draaien en er misschien een lichte fuzz ofzo voor te gooien. kijken wat dat voor resultaat geeft.

Edit: 5150III heb ik nog niet geprobeerd maar lijkt me wel gaaf. De 6505 vond ik niet zo opzich. Maar dat kan ook omdat ik hem niet heel lang getest heb. Ook splawn quickrod vind ik nog steeds erg interessant.


Ook ik denk dat je met andere speakers meer geholpen bent. Speakers met een lager wattage klinken wat losser (moeten meer 'werken') dan bijvoorbeeld 75 watters. Maar goed, dat maakt het wel wat prijziger natuurlijk. :)
Ik heb momenteel 2 greenbacks en 2 G12-65 in mijn cabinet zitten. Deze lijken me aardig los. Als ik mijn amp op V30 cab zet dan is het helemaal een metal versterker. Wel lekkere mids maar veeeeel te strak.

muziekschuur
24 september 2010, 18:13
Heb hier PAF's. En wat je suggereert is inderdaad wat je dan krijgt. Ik heb hier 3 buizenversterkers. En als ik met hetere pickups ga spelen, is het al snel meer Metal. Pak ik de Paf's heb ik meer Hardrock....

vulvasonic
24 september 2010, 22:18
Ik heb momenteel 2 greenbacks en 2 G12-65 in mijn cabinet zitten. Deze lijken me aardig los. Als ik mijn amp op V30 cab zet dan is het helemaal een metal versterker. Wel lekkere mids maar veeeeel te strak.

Ik denk dat het ook een kwestie is van wat je onder een 'strak geluid' verstaat. In mijn beleving klinken de Greenbacks juist wat minder strak, maar tegelijkertijd geven ze een wat duidelijk 'attack' (nog zo'n vage beschrijving). Het zou me niets verbazen als dat wat ik met 'attack' bedoel door jou ervaren wordt als 'strakheid'. :)

Wat mij ook opvalt is dat jij graag veel mids wilt horen en dat je vind dat het jaren 80 geluid te weinig mids heeft, terwijl juist in de jaren 90 veel bands begonnen met het 'uithollen' van het middengebied. In de jaren 80 werd i.m.o. juist veel van dat midden in het gitaargeluid gedraaid.

Zelf hou ik enorm van een ruw gitaargeluid met veel midden. Mijn AC30 is daar perfect voor. Zou het kunnen dat het verschil in geluid dat jij ervaart meer het verschil is tussen een typisch Brits geluid en een typisch Amerikaanse scheur? :D

Blijft lastig, praten over geluid. :)

Thiez
24 september 2010, 22:42
Het is idd lastig over geluid praten. Ik vind vox ook wel interessant. Brain may sounds zijn wel die mids die ik lekker vind in een sound. Maar brian may klinkt dan weer te lief. Dan mag er weer wat meer scheur in van mij.

Ik ga zowizo veel versterkers testen komende tijd. Maar aangezien ik toch bezig ben met zelfbouw stratje zat ik te dneken om daar wat meer vintage elementen in te doen misschien om eens te kijken wat dat ging geven.

vulvasonic
24 september 2010, 23:06
Dan moet ik je teleurstellen. Ik heb mijn telecaster en één van mijn stratocasters voorzien van een Little '59 bij de brug, maar dat zijn humbuckertjes. En ik ben altijd zeer in mijn nopjes geweest over die elementen. Minder vol dan een full-sized humbucker, maar het scheurt veel meer en de harmonische boventonen vliegen je bijna als vanzelf om de oren.
Verder zijn al mijn gitaren voorzien van de stock-elementen.
Veel ervaring heb ik dus niet met het vervangen van elementen. Ik heb er, buiten die twee humbuckertjes, ook nooit de noodzaak ervan ingezien, omdat ze allemaal gewoon goed genoeg klinken.

Maar hee, misschien is dát wel wat je nodig hebt. Een Little '59! Gegarandeerd meer drive! :D

Thiez
26 september 2010, 14:04
Ik ben idd ook wel benieuwd naar die '59er van seymour duncan.
Heb gistere eerste optreden gehad met mijn blackmore en moet zeggen dat dat zeker wel bevalt! Beetje spelen met elementen kan natuurlijk nooit kwaad maar tot nu toe denk ik dat mijn engl blackmore zeker nog wel een tijdje gaat blijven. Had prima sound gistere.

Marc Oblivian
27 september 2010, 13:46
Hey, hoe hoog heb je de gain staan op het scheurkanaal van de Blackmore?
Ik vraag dit omdat ik, naast mijn metalband, ook met een Engl in een speedpunk'nroll (oid) band speel.
Ik heb dan de gain op het lo lead gainkanal van mijn Engl Powerball op minder dan 1 (0.9 ofzo) staan. Niet teveel gain is IMO echt essentieel.
Ik heb daarbij ook een 10 bands equalizer in de loop met een boost in het middengebied en een kleine boost in het tophoog. Bas heb ik vrij laag...teveel bas maakt het ook minder aggressief/rauw. Moet daarbij zeggen dat ik op een vrij donker/vol klinkende Les Paul (custom) speel. Klinkt alles bij elkaar errrug rauw...
De brugpu in mijn LP is een Seymour Duncan JB. Niet superhot, maar ook geen lieverdje.
Ik heb hem juist vrij hoog staan.

Misschien een idee om de gain van de Blackmore zo laag mogelijk te draaien en iets met je mids/hoog te doen? Misschien nog een eqtje om het helemaal af te maken indien nodig?
Als het allemaal niet werkt kun je je amp ook eens vergelijken met een JCM800 KK in een muziekwinkel. Hoor je gelijk duidelijk waar de verschillen zitten.
Ik ben benieuwd!

tidalwave_sideburns
27 september 2010, 14:17
Misschien moet je eens naar filtertrons kijken? Geen ontzettend hoge output, mooie heldere klank.

Thiez
27 september 2010, 16:56
Hey, hoe hoog heb je de gain staan op het scheurkanaal van de Blackmore?
Ik vraag dit omdat ik, naast mijn metalband, ook met een Engl in een speedpunk'nroll (oid) band speel.
Ik heb dan de gain op het lo lead gainkanal van mijn Engl Powerball op minder dan 1 (0.9 ofzo) staan. Niet teveel gain is IMO echt essentieel.
Ik heb daarbij ook een 10 bands equalizer in de loop met een boost in het middengebied en een kleine boost in het tophoog. Bas heb ik vrij laag...teveel bas maakt het ook minder aggressief/rauw. Moet daarbij zeggen dat ik op een vrij donker/vol klinkende Les Paul (custom) speel. Klinkt alles bij elkaar errrug rauw...
De brugpu in mijn LP is een Seymour Duncan JB. Niet superhot, maar ook geen lieverdje.
Ik heb hem juist vrij hoog staan.

Misschien een idee om de gain van de Blackmore zo laag mogelijk te draaien en iets met je mids/hoog te doen? Misschien nog een eqtje om het helemaal af te maken indien nodig?
Als het allemaal niet werkt kun je je amp ook eens vergelijken met een JCM800 KK in een muziekwinkel. Hoor je gelijk duidelijk waar de verschillen zitten.
Ik ben benieuwd!

Ik heb mijn gain net iets voor de helft staan. En dat heb ik ook wel nodig voor de muziek die ik speel. Ik heb weinig bass, veel mids en heel weinig treble en presence. Ik vind anders me versterker te scherp klinken.
Ik heb een epiphone sg met seymour duncan JB.
Maar zoals ik al zei klonk hij afgelope optreden zeker lekker. De uitversterkings mic net iets uit het midden van de greenback dat het schel er net af is. Lekker scheurt.

Marc Oblivian
27 september 2010, 17:03
Ah oke, bijna op de helft. Dat vind ik wel veel. Op mijn Powerball heb ik hem voor deathmetal zelfs maar max op een kwart staan. Die heeft denk ik wel meer gain, maar ik denk dat een deel van het gladdere/niet rauw klinken te zoeken is in een teveel aan gain.
Met een bepaalde hoeveelheid gain wordt het nou eenmaal wat 'vloeiender/zompiger' zeg maar.
Meeste van de wat rauwere Marshallsounds zijn ook niet met superveel gain.
80' (hair)metalsounds hadden wel redelijk wat gain. Volgens mij veelal een gebooste Marshallsound. Klonk trouwens ook wel regelmatig wat scherp (hoogmid/tophoog), dus niet te bang zijn dat het een beetje schel is. Op opnames en in de bandmix maakt dat het juist wat aggressiever/rauwer.

SRV2000
27 september 2010, 17:45
Ik heb ook al eens met het zelfde soort probleem gezeten.
Dit lag aan mijn elementen.
Ik heb heb dit probleem opgelost met een Tube screamer TS8.
Maar ik denk dat met een goede compressor al een heel eind bent.
Dit zorgt er voor dat je iets meer power hebt ;)

succes

Thiez
27 september 2010, 18:32
Ah oke, bijna op de helft. Dat vind ik wel veel. Op mijn Powerball heb ik hem voor deathmetal zelfs maar max op een kwart staan. Die heeft denk ik wel meer gain, maar ik denk dat een deel van het gladdere/niet rauw klinken te zoeken is in een teveel aan gain.
Met een bepaalde hoeveelheid gain wordt het nou eenmaal wat 'vloeiender/zompiger' zeg maar.
Meeste van de wat rauwere Marshallsounds zijn ook niet met superveel gain.
80' (hair)metalsounds hadden wel redelijk wat gain. Volgens mij veelal een gebooste Marshallsound. Klonk trouwens ook wel regelmatig wat scherp (hoogmid/tophoog), dus niet te bang zijn dat het een beetje schel is. Op opnames en in de bandmix maakt dat het juist wat aggressiever/rauwer.

Bij mijn fireball had ik ook altijd de gain maar op 8 of 9 uur staan. Maar bij blackmore low gain is dat echt te weinig. Dan krijg ik net een beetje randje. beetje lichte crunch zeg maar. In stijlen van ac/dc. De lo gain van blackmore is zowizo veel opener al. High gain word hij wel compressed en die gebruik ik voor lead.
Er zit al wel redelijk trebly randje aan me sound vanwege de greenbacks en veel mids erin.

Bedankt zover allemaal voor de tips. ik ga nog wat verder expirimenteren! We zijn er bijna ;)

muziekschuur
28 september 2010, 09:17
Thiez,

Jij hebt toch die 2x12 handbuild Marshall cab? Past je versterker daar goed op?

Marc Oblivian
28 september 2010, 09:44
Bij mijn fireball had ik ook altijd de gain maar op 8 of 9 uur staan. Maar bij blackmore low gain is dat echt te weinig. Dan krijg ik net een beetje randje. beetje lichte crunch zeg maar. In stijlen van ac/dc. De lo gain van blackmore is zowizo veel opener al. High gain word hij wel compressed en die gebruik ik voor lead.
Er zit al wel redelijk trebly randje aan me sound vanwege de greenbacks en veel mids erin.

Bedankt zover allemaal voor de tips. ik ga nog wat verder expirimenteren! We zijn er bijna ;)

Oke! Tijdje geleden ook dat ik op een Blackmore heb gespeeld. Was inderdaad wel iets scherper dan mijn versterker. Sowieso andere voicing.
Misschien ga ik hem nog wel eens proberen...wellicht leuk voor erbij:-)

Thiez
28 september 2010, 17:30
Thiez,

Jij hebt toch die 2x12 handbuild Marshall cab? Past je versterker daar goed op?

Ik heb een 1960AX waarvan ik 2 greenbacks heb vervangen voor G12-65 speakers in x-patroon.
Die handgebouwde 2x12 heb ik thuis staan en daar staat inmiddels zelfgebouwd versterkertje op. Mijn engl top past daar niet netjes op.


Oke! Tijdje geleden ook dat ik op een Blackmore heb gespeeld. Was inderdaad wel iets scherper dan mijn versterker. Sowieso andere voicing.
Misschien ga ik hem nog wel eens proberen...wellicht leuk voor erbij:-)

Ik vind de blackmore zeker een van de betere engl versterkers moet ik zeggen. Maar dat komt misschien ook omdat ik rock speel ipv metal.