PDA

View Full Version : modern method for guitar (berklee)



denis.hermans
23 september 2010, 16:57
Hallo,

Als "hoofdcursus" om mijn gitaarkunsten te verbeteren gebruik ik de "Modern Method for Guitar" van Leavitt. (Berklee)

Ik ben er erg tevreden mee :
- je leert er goed me zichtlezen
- stuurt je enigszins in de jazzrichting
- zeer goede opbouw
-niet erg "flashy" maar zeer degelijk (methodewerd eigenlijk al geschreven in de jaren 60)

Ik was benieuwd : Zijn er nog forumleden die deze methode volgen/gevolgd hebben ? Wat zijn/waren jullie indrukken.

Denis

terrasbeest
23 september 2010, 19:34
Zware kost.

denis.hermans
23 september 2010, 20:24
Is dat jouw reactie op mijn beschrijving of op de methode ?

Te zwaar zal het wel niet zijn want zo'n groot talent ben ik echt niet hoor.

ErikE
23 september 2010, 20:51
Heb er ook mee leren "lezen", goede methode met mooie opbouw inderdaad! Hoewel het vrij jazzy karakter van de oefeningen misschien niet voor iedereen is...

terrasbeest
23 september 2010, 20:51
De methode.Heb het even in huis gehad. Ik heb niet het geduld om op die manier te ' werken', gewoon niet mijn ding. Ik herinner mij iets over ritme gitaar bvb, upstrokes, downstrokes, alles wat je moet doen wordt voorgeschreven, het lijkt me teveel op een ' drill'.

Er zijn wss wel honderden gitaristen die hun voordeel hebben gedaan met die methode : je moet het dus niet opvatten als kritiek.

johantipker
23 september 2010, 21:18
Van dezelfde schrijver heb je ook "Reading studies for guitar" en
"Melodic rythms for guitar"

Met name de laatste is heel goed voor je plectrumtechniek, phrasing & timing.
Idd zware kost, maar zeer de moeite waard; de aanhouder wint :sssh:

denis.hermans
24 september 2010, 08:30
Ben nog maar aan deel 1 bezig maar ik merk wel dat ik echt vooruitgang boek.

Wat die "zware kost" betreft : ik vind het juist een voordeel dat je niet moet beginnen met "kinderachtige" liedjes. Voor deel 1 bestaat er nu trouwens een DVD en die maakt het geheel toch wat lichter verteerbaar.

@terrasbeest : Ik vat jouw opmerking zeker niet op als kritiek hoor maar ik stel gewoon vast dat deze reeks voor mij wel werkt. Ik kan me overigens wel voorstellen dat voor sommigen de reeks misschien wat saai overkomt.

Ik was al verschillende jaren wat aan het rommelen op gitaar en had zoiets van nu is het "voor serieus" of het zal er nooit van komen.

Leuk om te weten dat er hier nog gitaristen "dezelfde weg" gevolgd hebben.

Denis

levi
24 september 2010, 09:30
Ik heb nooit de dicipline zulke dingen te doen. Hoewel als ik me daar echt toe zet.,ik waarschijnlijk wel zo een methode kan leren. Ik heb trouwens wel een paar dingen uit boekken van Robben Ford en Pat Martino. gedaan (of was het metheny)
Voor de rest heb ik nog wat khancepts for guitar van steve khan gedaan. Daar kreeg ik gewoon kop pijn van!

Conclusie: levi heeft meer dicipline nodig met gitaar spelen!

terrasbeest
24 september 2010, 09:35
.

Ik was al verschillende jaren wat aan het rommelen op gitaar en had zoiets van nu is het "voor serieus" of het zal er nooit van komen.

Leuk om te weten dat er hier nog gitaristen "dezelfde weg" gevolgd hebben.

Denis

Ik heb ook geen kritiek op het feit dat je het gebruikt, voor alle duidelijkheid.
Een methode die voor jou werkt is een methode die je spel verbetert. Als je (behalve je techniek verbeteren), ook muzikale dingen gaat ' horen' die je vroeger niet kon 'horen' omdat je ze niet kende, ben je vorderingen aan het maken.Je vingers en je oren moeten er dus wat aan hebben.
Als het dat effect niet heeft, moet je iets anders proberen. Ik ben onlangs begonnen met iets, ik heb heel veel moeite moeten doen om er een boek over te vinden,ik heb het gisteren eindelijk ergens gevonden, en het lijkt erop dat ik zwaar ontgoocheld zal worden..... Ik ga dus nog even afwachten tot mijn enthousiasme wat getemperd is, en ik er wat rustiger/realistischer tegenaan kijk.

johantipker
24 september 2010, 09:49
Ik heb ook geen kritiek op het feit dat je het gebruikt, voor alle duidelijkheid.
Een methode die voor jou werkt is een methode die je spel verbetert. Als je (behalve je techniek verbeteren), ook muzikale dingen gaat ' horen' die je vroeger niet kon 'horen' omdat je ze niet kende, ben je vorderingen aan het maken.Je vingers en je oren moeten er dus wat aan hebben.
Als het dat effect niet heeft, moet je iets anders proberen. Ik ben onlangs begonnen met iets, ik heb heel veel moeite moeten doen om er een boek over te vinden,ik heb het gisteren eindelijk ergens gevonden, en het lijkt erop dat ik zwaar ontgoocheld zal worden..... Ik ga dus nog even afwachten tot mijn enthousiasme wat getemperd is, en ik er wat rustiger/realistischer tegenaan kijk.

....wat is dat dan?..

Rutger
24 september 2010, 09:49
Ik heb vroeger deel 2 gebruikt. Ik ben het ermee eens dat de methode erg down to earth is en niet erg toegankelijk zoals moderne methodes: geen poespas maar gewoon spelen en oefenen. t Is wel iets voor de gitarist die (veel) meer wil dan alleen leuke liedjes kunnen spelen.

Het heeft mij geholpen meer begrip van toonladders te krijgen, beter noten te lezen en de noten ook hogerop de hals te leren kennen.

terrasbeest
24 september 2010, 10:18
Ik heb nooit de dicipline zulke dingen te doen. Hoewel als ik me daar echt toe zet.,ik waarschijnlijk wel zo een methode kan leren. Ik heb trouwens wel een paar dingen uit boekken van Robben Ford en Pat Martino. gedaan (of was het metheny)
Voor de rest heb ik nog wat khancepts for guitar van steve khan gedaan. Daar kreeg ik gewoon kop pijn van!

Conclusie: levi heeft meer dicipline nodig met gitaar spelen!

De meeste ' methodes' van beroemde gitaristen hebben enkel de bedoeling om geld uit je zakken te halen. Erg verleidelijk dat soort boekjes idd. Ik zeg het steeds weer : there are no shortcuts, er bestaat niks dat je kan uitleggen hoe je binnen een paar weken resultaten kan boeken, het is bedrog.
Er is idd nood aan zelfdiscipline, en door een gebrek daaraan wordt je vroeg of laat geconfronteerd met je gemakszucht. Harde waarheid.
Noten lezen : saai. Harmonie : saai.Theorie : saai.
Tot je het verband ervan ziet met de muziek waarmee je bezig bent.....en je beseft dat je een niet meer in te halen achterstand hebt.

Wat een zeur ben ik toch.....

terrasbeest
24 september 2010, 10:26
@ Johantipker : ' Hexatonics' van Jerry Bergonzy.
Over Triad Pairs. Ik ben er al maanden mee bezig zonder het boek, en het zit al goed in mijn oren en vingers. Maar het boek dwingt mij tot een tabula rasa, en daar ben ik ' niet blij' om.Ik had verwacht dat ik gewoon verder kon gaan met wat ik bezig was.
Ik zal het boek opvatten als oefenstof, niet om muzikale ideeen uit te halen.

Had er vroeger al over gepost :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2410543&highlight=triad+pairs#post2410543